A februári boldogságóra program keretében a Megküzdési stratégiák volt az alaptéma.
Sajnos az osztályom háromnegyed része karanténba került,így a témát hibrid oktatás keretében tudtuk megvalósítani.
DKT felületen adtam ki a feladatot, az otthon lévőknek.A feladat az volt, hogy keressenek kitartásról szóló idézeteket és nyugalmat árasztó színeket. Az idézeteket, vagy olyan színű lapra írják ami szerintük nyugalmat sugároz vagy,olyan színű tollal,ceruzával, írják őket.A jelen lévődiákokkal ajtódíszt készítettünk ,és az osztályterembe,illetve az iskola folyosójára is kerültek idézetek.
Megküzdési stratégiák
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
Ebben a hónapban a konfliktusokkal, problémákkal, a kihívásokkal, kudarcokkal, a megküzdéssel foglalkoztunk a Boldogságóra keretében. Célunk az volt, hogy a gyerekekben tudatosítsuk a pozitív indulatkezelési technikákat és az ölelés, a közös mondókázás, verselés, mesélés és éneklés feszültségoldó hatásait. A gyerekek érdeklődéssel vetették bele magukat a feladatokba és játékokba. A feladatokat kihívásként élték meg, amelyekben bizonyíthatták kitartásukat, bátorságukat, ügyességüket és gyorsaságukat is. Ezt bizonyítják mottóink is: „Ha nem sikerül, újra megpróbálom!” „ Bátran szembe nézünk és megküzdünk a nehézségekkel!” Kézlenyomatból készítettünk egy közös képet, ahol a gyerekek kézlenyomatai kecskévé változtak. A foglalkozást relaxációs gyakorlatokkal kezdtük: „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok és „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… kitárom a világom”. Ezt követően a Kecske becske mit csinálsz? című körjátékot játszottuk el. Majd ügyességi játékot játszottunk a testrészekkel és kockákkal. Meghallgattuk és elénekeltük az A part alatt című népdalt. Megismerkedtek A kicsi dió című mesével és a „Bátorságpróbán” bátran és lelkesen küzdöttek a plüssökért.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Február a megküzdési stratégiák hónapja. A kudarcok, a nehézségek és a fájdalom is része az életünknek. Ahhoz, hogy ezekkel merjünk szembenézni és megküzdeni velük, szükségünk van kapaszkodókra. Egy ilyen helyzet megoldását modelleztük le a boldogságóránkon. Összegyűjtöttük az ötleteinket és egy szófelhőben összegeztük.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Február a megküzdési stratégiák hónapja. A kudarcok, a nehézségek és a fájdalom is része az életünknek. Ahhoz, hogy ezekkel merjünk szembenézni és megküzdeni velük, szükségünk van kapaszkodókra. Egy ilyen helyzet megoldását modelleztük le a boldogságóránkon. Összegyűjtöttük az ötleteinket és egy szófelhőben összegeztük.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
Aktuális téma a megküzdés, a gyerekek esetében is. Sok bizonytalanság veszi őket körül. Nem mindig tudják megfogalmazni félelmeiket, aggodalmaikat! Ez a feladat segítette őket abban, hogy beszélni tudjanak magukról, a bennük zajló kétségekről. Megoldásokat, ötleteket osztottak meg egymással. Közösségépítő szempontból is eredményes volt ez a tevékenykedtető foglalkozás.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
A ráhangolódás után meséltem a gyerekek mondhattak egy-egy olyan szereplőt, akik csak a mesében léteznek. A „boszorkány” köré találtam ki egy rövid mesét: a boszorkány elrabolta a plüss játékokat, azok a gyerekek tudják kiszabadítani őket a tengeren túli varázserdőből, a banya házából, akik vállalkoznak az akadályok leküzdésére.
A csoportszobában berendezett akadálypályán mentek végig a gyerekek (a viharos tengeren, sűrű erdőn, szakadékon mocsáron,barlangon stb.), amikor mindenki megmentett egy plüsst, a varázsszőnyegen visszatértünk az óvodába.
Ezután megbeszéltük, hogy mire volt szükség az akadályok leküzdéséhez, a gyerekek ezeket fogalmazták meg: kíváncsiság, bátorság, odafigyelés, egymás segítése, segítség kérése felnőttől, „meg tudom csinálni” érzése.
Arra is kitértünk, hogy milyen érzéseket tapasztaltak meg közben: félelem, kíváncsiság, izgalom, öröm, jókedv.
Megbeszéltük, hogy vannak olyan érzések is, amik nem kellemesek (szorongás, félelem, bánat). A különböző érzelmeket megjelenítették mimikával, testtartással is. Ezután megfogalmazták, mit tesznek, ha a rossz érzések jelennek meg: „énekelek, sírok, rajzolok, játszom a kedvenc babámmal, anya megvigasztal” stb.
Megfogalmaztunk néhány „bátorító mondatot”: „nem adom fel, újrakezdem, meg tudom csinálni, segítséget kérek, nem kapkodok, nagyon odafigyelek”
A foglalkozás zárásaként lerajzolták az akadálypálya számukra legnehezebb részét.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
Megismertük és eljátszottuk a „Kecske becske mit csinálsz?’’játékot. A gyerekek a gazda és a kecske párbeszédét hamar megtanulták, szívesen mondták, mégis a kergetőzés volt számukra izgalmasabb. Hamar rájöttek arra, hogyan akadályozhatják, vagy segíthetik azzal, ha utat engednek nekik, vagy lezárják az utat. Folytatásként a Testrészeink játékot a gyerekek párban és csoportban is játszották. Sorban megnevezték a testrészeket, amire rá is mutattak. Közben egyszer-egyszer
elhangzott a „babzsák” szó, akkor felkapták azt, aki a gyorsabb volt és azé lett a babzsák.
A játék kiesős változatát is kipróbálták Ki marad a végén? Ha valaki rossz testrészt mutatott, kiesett a játékból. Közösen elénekelték az A part alatt című népdalt, amit mozgással, mutogatással imitáltak.
A kicsi dió című magyar népmese meghallgatása után szintén mozgásformákkal kiegészítve újra elismételték, mit a cipó mesélt az ördögnek. A mese segítségével megtapasztalták mennyi munkával jár elkészíteni a kenyeret, egy-egy falat friss kenyeret is kóstoltak, közben meghallgatták a hónap dalát.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákkal ismerkedtünk meg. Megbeszéltük, hogy mindenki életében előfordulhatnak problémák és nehezebb helyzetek. A beszélgetőkörben arról beszélgettünk, ki milyen nehéz helyzettel találta már szembe magát? Ki/k segítettek megoldani a problémákat? Mennyire voltak kitartóak? Megfigyeltük, hogy minden gyerekre jellemzőek bizonyos viselkedésminták, hajlamosak hasonló helyzetekben előhúzni mindig ugyanazokat a bevált sémákat – vagy ami kínosabb: a nem beváltakat ismételgetjük.
Megbeszéltük azt is hogy a alapvetően két nagy csoportba sorolható a konfliktus kezelésük, vagy problémaközpotú vagy érzelemközpontú. Az a fontos, hogy a békességünket megtaláljuk. Meghallgatuk Bagdy Bella: Ellazulni jaj de jó.
Mindenki lerajzolta azt ami félelemet kelt benne, s osztályunk gondűző manója ezt fel is falta.
Februárban elkergettük a telet is. A szuperhősök erejével szembe tudunk nézni a hétköznapi problémákkal is.
Országos grundbirkózó diákolimpián küzdöttek meg lánykáink, nem is kis sikerrel.
A kicsi dió népmesét meghallgattuk,és el is játszottuk amit a cipó mesélt az ördögnek.
Haj-varázslat is megtörtént, nagyon ügyesen megoldották a „feladatokat”
A kis kezükből különböző állatot készítettek a gyerekek , akik segíteni szembe nézni nekik egy-egy problémával.
A fel a fejjel kis kecséket gyurmából formáztuk meg.
Ebben a hónapban megtanultuk:
„Ha még mindig keressük azt a személyt aki hatással lehet az életünkre, akkor tükörbe kell csak néznünk! Legyél hálás azért aki most vagy és folytasd a harcot azért aki holnap lenni akarsz!”
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Február – Megküzdési stratégiák
A boldogság órákon beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy mit tesznek, ha valami bánat, sérelem éri őket, ha szomorúak, ha rosszkedvűek. Átbeszéltük, hogy a különböző megküzdési stratégiák hogyan segítenek, mi lehet jó módszer, mi esetleg az, ami nem annyira. Lazítottunk a hónap dalára, amit nagyon élveztek a gyerekek. A feladatok közül a Kecskekatonaságot választottuk. Megnéztük a mesét, elkészítettük a fejdíszeket, majd jöhetett a kiképzés sok vidám pillanatot okozva.
A Megküzdés témakör feldolgozásánál beszélgettünk a gyerekekkel, hogy kinek mi okoz nehézséget és hogy oldja meg, ki segít ennek megoldásában? Nagyon komoly kis beszélgetés kerekedett belőle. A gyerekek őszintén vallottak félelmeikről, problémáikról, arról, hogy ilyen helyzetekben kihez fordulhatnak és hogy mindenképpen mindig mondják el ezeket szüleiknek.Különböző érzelmeket fejeztünk ki arcjátékkal! Nagyon élvezték ezt a játékot és nagyon ügyesek voltak négy éves létükre.Majd eldugtuk az alvósokat amit mindenkinek meg kellett keresni. Vagyis megküzdöttünk azért, ami fontos számunkra! A foglalkozás alatt elmeséltem Az aranykulcs című mesét is. Végül relaxáltunk.