Megküzdési stratégiák
Az óra elején ablaknyitás után légzőgyakorlatot végeztünk. A „Haj-szeretet” című animációs film megtekintése után megbeszéltük, hogy melyik szereplőnek mi okozott nehézséget, és ezt hogyan sikerült megoldaniuk. Összegyűjtöttük a szereplők tulajdonságait is. Újabb légzőgyakorlat következett mély belégzéssel, lassú kilégzéssel. Felhívtam a tanulók figyelmét arra, hogy ezzel a gyakorlattal sikerülhet az esetlegesen bennük lévő feszültséget oldani. Ezután szivárványt rajzoltunk és megismételtük a légzőgyakorlatot a szivárvány színein ujjal való végighaladással együtt. A hónap dalának meghallgatása közben elvégeztük a dalban szereplő gyakorlatokat. A tanulók megjegyezték, hogy a gyakorlatok elvégzése után „teljes nyugalmat” éreztek, ellazultak. A Kecskekatonaság című mese meghallgatása után kiszínezték a kecske fejdíszeket. Az óra végén a „Kiképzés” feladatai közül kérésemre három olyan feladatot választottak a tanulók, ami némi nehézséget, kihívást jelenthet a számukra. A gyakorlatokat sikeresen végrehajtották. Az óra aktívan, jó hangulatban telt.
Megküzdési stratégiák
Sajnos egyre több a már gyerekként is lehetnek csalódottak, kiábrándultak. Soha nem ok nélkül. A jövőnk célja, értelme, hogy testileg és lelkileg egyaránt egészséges fiatalságot neveljünk. Így nem szabad elfelednünk, hogy a gyerekek ránk vannak hangolódva ezekben a nehéz időkben és ők is igénylik, keresik azokat a megküzdési eszközöket, ami segíthet nekik abban, hogy derűs lélekkel tudjanak keresztül menni a kihívást rejtő időszakon.
Az órán farsanghoz kapcsolódva pompomlányként és focistákként vettünk részt. Különböző színű pompomjainkon fonástechnikákat tanultunk, mutattunk egymásnak. Ezt követően „pompom” alakzatokat és hajakat alkothattak egymással a gyerekek. Kreativitásunk biztosan sokat fejlődött a feladat alatt.
Osztályunk nagyon kedveli a táncot, zenét. Stressz és feszültség ellen kiváló orvosság, így hát pompomtáncra is perdültünk.
A mesék képesek csökkenteni a stresszt a gyerekek életében, hogy hosszú távon a változásokból előnyt kovácsolhassanak. Így foglalkozásunk során megismerkedtünk „A bugyelláris, a pipa meg az üveg” című mesével.
A boldogságóra során fejlesztettünk a gyerekek érzelmi intelligenciáját, a stresszel szembeni tűrőképességüket, feszültséget oldottunk, fejlesztettük a kreativitást, harmonikus légkört teremtettünk. Remélem, hogy sikerült nehézségekkel szembeni megküzdési stratégiákat felfedezniük, amiket aztán a mindennapi helyzetekben fel tudnak használni.
„Azelőtt a legnehezebb a pillangónak, hogy kikel a bábból.” 🙂
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A februári hónap témája „A megküzdési stratégiák”.
Óvodánkban február 25-én a farsangolás volt az aktualitás. Ezen a napon beöltözve maskarákba elindultunk egy képzeletbeli világba. A hősök világába kalandoztunk, ahol próbatételeken kellett keresztül jutnunk.
Az órát relaxálással kezdtük. Meghallgattuk Bagdi Bella „Ellazulni jaj, de jó” c. dalát.
Ezt követően megnéztük a „Fel a fejjel!” c. animációs kisfilmet. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy milyen nehézségek akadtak céljaik elérésében. Hogyan küzdötték át magukat az akadályokon. Megbeszéltük, hogy szüleikre, testvéreikre, barátaikra számíthattak a nehézségek során. Nagyon nagy élmény volt számukra beszélni a nehézségeikről. Együtt megállapítottuk, hogy „segítséget kérni nem szégyen”.
A választható feladatok közül a „Fel a fejjel!” című feladatot választottuk. A következő próbatétel során gyurmából megformáztuk a két főszereplőt.
Ezt követően a gyerekek egyetértettek abban, hogy még nagyon sok mindennel kell megbirkóznunk életünk során, a mai nap során, de mindig van, akire számíthatunk, aki mellettünk áll, aki biztat bennünket.
A következő próba a „Lufitánc” c. viselte. Két gyereknek jutott egy-egy lufi. Az egymással szemben álló játékosok a léggömböt a mellkasuk vagy a hasuk között tartották, a kezüket közben a hátukhoz tették. A gyerekek a zene ütemére ide-oda mozogtak, táncoltak. Természetesen a lufinak nem volt szabad leesnie vagy szétpukkadnia. Akiknél ez bekövetkezett, mindkét gyerek kiesett a játékból. Az utolsó játékban maradt pár volt a győztes.
Újabb versenyjáték volt a „Lufiterelgetés” ügyességi játék, amelyben egy lufit kellett egy bottal terelgetni a gyerekeknek. Aki elsőnek ért a célba az nyert.
A versenyjátékok során megtapasztalhatták, hogy milyen az egymás elleni küzdelem, a versengés, a győzelem, a siker, az elismerés. A játékban résztvevők elismerést, jutalmat, dicséretet, kaptak. Az első helyezettek sikerélményhez jutottak, az utolsó helyezetteknek el kellett fogadniuk, hogy most nem ők győztek. A játék a kudarctűrő képességüket is próbára tette.
A beszélgetőkör során megbeszéltük, hogy sikerült leküzdenünk az akadályokat.
A boldogságvár hatodik lépcsőfokára felkerült a megküzdési stratégiák jelképe.
Először meghallgattuk a gyerekekkel a hónap dalát, majd megbeszéltük, hogy mit is jelenhet az, hogy megküzdési stratégia. Ki miért küzd vagy küzdött már meg? Utána megnéztük a Haj-szeretet című rövid, animációs filmet. Megbeszéltük, hogy mi okozott nehézséget a családnak és hogyan kerekedtek ezen felül. Utána párokban, elkészítették egymás frizuráját a gyerekek. Nagyon élvezték ezt a feladatot! Megbeszéltük utána, hogy mivel tudják magukat lenyugtatni egy feszült helyzetben, majd a mély levegővételről beszélgettünk. Minden gyermek készített egy szivárványt, majd vettünk egy mély lélegzetet és követtük a szivárványcsík vonalát, a vonal végén pedig kifújtuk a levegőt. Óra végén pedig meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! című dalát és végrehajtottuk a dalban elhangzott feladatokat.
Februárban meghallgattuk a hónap dalát többször is. Felolvastuk a kecskekatonaság című mesét, majd játszottunk, nem keveset küzdve az utasításokkal, közben jókat nevettünk. Összegyűjtötték a gyerekek, hogy mi mindennel kell megküzdeniük a hétköznapokon, majd megküzdési stratégiákat javasoltak egymásnak. Több helyzetgyakorlatot végeztünk, melyben a páros egyik tagjának az elvégzendő feladatra kellett koncentrálni, a másik gyereknek pedig a figyelmét kellett elterelni a feladatról. Igazán megküzdöttek! Közös célként tűztük ki egy olyan feladat megoldását, mely számunkra teljesen új és bizony nem könnyű. Kitaláltuk, hogy készítünk egy léghajót fonalból, tapétaragasztó segítségével. Hát nem volt egyszerű, megbirkóztunk ezzel is. Hálásak voltunk, hogy kitartottunk, ezt is megtanultuk közösen. A hétköznapokon meg kell időnként küzdeni a nézeteltérésekkel, vitákkal is, még a legjobb barátok között is előfordul. Az igazi barátság mindig megtalálja a megoldást. Az egyik kislány meglepte barátnőit egy általa készített kedves ajándékkal, ezzel is örömet szerezve nekik. Öröm látni a kis szeretetüket, fejlődésüket! Hogyan legyünk napról napra jobb emberek? Erre keressük a választ. Minden nap rátalálunk.
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
Közösen gyűjtöttük össze, hogy mi segít, amikor nagyon izgulunk, félünk, aggódunk valami miatt, hogyan tudjuk levezetni a stresszt. Napjainkban, a háború okán, még nagyobb aktualitása van egy ilyen megküzdési szókészletnek, ami segíthet tompítani az aggodalmat, oldani a gyerekekben felgyülemlett feszültséget.
Egy újabb hónap feladatain vagyunk túl, a cél pedig egyre közelebb van. A hetet az animáció megnézésével kezdtük. A gyerekeknek nagyon tetszett a kis mese, sokat nevettek az ügyetlen kiskecskén. A videó után megbeszéltük, hogy amikor ők kicsik voltak, ugyan olyan kis esetlenek voltak, mint a mesében szereplő kiskecske. De ahogy nőttek, egyre ügyesebbek lettek és szépen megtanultak sok-sok akadályt legyőzni, küzdeni a célért. A beszélgetés által sikerült megértenünk a mese lényegét. A kecskés alkotást ismét közösen készítettük el, a gyerekeknek nagyon tetszett, szeretnek állatos műveket készíteni bármilyen formában. A babzsákos feladat kissé nehezen ment, sok a kissebb gyermek a csoportba, akik, ha babzsákot látnak, egyből a játék és a tornagyakorlatok jutnak eszükbe, nehezükre esik nem hozzányúlni rögtön a babzsákhoz. A nyugipaplan egy kész takaró volt, melyet gyakran igénybe vettek a gyerekek egész hónapban, ha esetleg eltört a mécses valami miatt. Összességében jól telt a hét és talán sikerült megértenie néhány gyereknek a beszélgetések lényegét. Majd újabb létrafokot léptünk előre a kastélyunk felé haladva.
Megküzdési stratégiák
Nagyon örültünk a hozzánk közel álló e havi feladatoknak, melyeket a februári projektünkbe beépítettem. Csupa-csupa jó feladat közül lehetett válogatni. Több napra terveztem a feladatokat.
Mielőtt hozzá fogtunk,- témára hangolódtunk- közös énekléssel és relaxációval. Ezt követően beszélgetést kezdeményeztem céljainkról és az oda vezető útról, a megküzdésről, kitartásról. Majd javasoltam egy kis filmvetítést, ami a témához kapcsolódott.
Az animációs kisfilm elnyerte mindannyiuk tetszését, megkedvelték a kecskék történetét. Sokat nevettek, vidám perceket töltöttünk el együtt. Majd festést kezdeményeztem, amit érdeklődéssel fogadtak a gyerekek. A kéznyomattal készített kecskeképek jól sikerültek, a gyerekek ügyes, aktív részvételének köszönhetően. Az alkotásokat faliújságunkra kihelyeztük. / Nagyon szeretnek festeni, így a tevékenység örömet jelentett számukra./
Farsang lévén álarcok, fejdíszek készítését kezdeményeztem egy másik alkalommal. Többen is kérték, hogy kecskés álarcot is lehessen díszíteni. A Kecske, becske kezdetű dalos játékkal folytattuk a délelőttöt ezen a napon. Csoportom egyik nagy kedvence. Nagyon örültek, hogy újra előkerült. A babzsákszerző játék is nagyon élvezetes számukra. Versengenek, hogy ki szerzi meg előbb a babzsákot.
A délelőttök folyamán gyakran előkerül a fonás. A kalácsfonást jobbára kislányok választották, de néhány fiú is bekapcsolódott. Karkötők, nyakláncok készültek, amire nagyon büszkék voltak. Megküzdöttek a feladattal. A nap végén haza vihették.
A kicsi dió című Magyar népmese lehetőséget kínált a történet drámajátékkal történő feldolgozására. Magvetéstől a kenyér szeletelésig minden tevékenységet mozgással kísértünk és közben megtanultuk a kis cipó mondókáját is.
Jó volt együtt dolgozni a gyerekekkel, sikerült kitűzött céljaimat megvalósítanom. Nagyon bízom a program sikerességében, hiszek a pozitív gondolkodású, újra szeretni tudó gyerekek nevelésében.
Beszélgetés a megküzdési stratégiákról. Kinek milyen a gondolkodási beállítódása? Stressz, ennek jelei, okai, illetve elkerülésének lehetőségei.
1. Ráhangolódás babzsákkal: foglalkozásokat neveztem meg, ezzel kapcsolatban kellett gyűjtenie a gyerekeknek kifejezéseket.
2. Interjú: Te mit tennél… hogy megvédd az embereket? A gyerekek társaikat kérdezgették a megoldásról. Mindenki pozitívan reagált a feltett kérdésre, azonnal választ adtak, nem késlekedtek, mint azt a valóságban tapasztalnánk.
Válaszok röviden:
– Megparancsolnám a Tudósoknak, hogy készítsenek ellenszert!
– Varázsital készítése a betegeknek a gyors gyógyulás reményében
– Védőital adása mindenkinek a birodalomban
3. Zárókör: Ellazulni jó c. dalra mozgás
Beszélgetés a megküzdési stratégiákról. Kinek milyen a gondolkodási beállítódása? Stressz, ennek jelei, okai, illetve elkerülésének lehetőségei.
1. Ráhangolódás babzsákkal: foglalkozásokat neveztem meg, ezzel kapcsolatban kellett gyűjtenie a gyerekeknek kifejezéseket.
2. Interjú: Te mit tennél… hogy megvédd az embereket? A gyerekek társaikat kérdezgették a megoldásról. Mindenki pozitívan reagált a feltett kérdésre, azonnal választ adtak, nem késlekedtek, mint azt a valóságban tapasztalnánk.
Válaszok röviden:
– Megparancsolnám a Tudósoknak, hogy készítsenek ellenszert!
– Varázsital készítése a betegeknek a gyors gyógyulás reményében
– Védőital adása mindenkinek a birodalomban
3. Zárókör: Ellazulni jó c. dalra mozgás