A hónapban a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk. Lényegesnek tartjuk, hogy a gyermekek pozitívan álljanak a kihívásokhoz és ne megrettenjenek tőle. Sokszor a legnagyobb kihívás önmagunk legyőzése, és ebben bőven volt részük a gyermekeknek. Fő feladatunknak tekintettük, hogy ne kudarcként éljék meg ha valami nem sikerül, hanem hogy abból mit lehet kamatoztatni, Sok hasznos tudást szereztek a gyermekek önmagukról és kitartásuk sokat fejlődött.
Megküzdési stratégiák
Beszélgettünk a stressz hatásairól, megelőzéséről…
Stresszoldó étkeket gyűjtöttünk, majd elkészítettük a faliújságot.
Mikor ebben a hónapban végiggondoltuk, hogy mit kellene a téma szerint körbejárni, még nem is sejtettük, hogy a valóságban mennyire fog érinteni bennünket.
Eddig olyan problémákra fókuszáltunk, ami többnyire az iskolai életünket érinti. Megküzdöttünk a reggeli álmossággal, az ételek közti válogatással, a baráti konfliktusokkal, a játékon való veszekedéssel, a szabályok betartásával. Ezekkel valóban „küzdünk” nap mint nap.
Azonban az ilyen apró problémákat, amik néha hatalmasnak tűnnek, többszörösen felülírta az élet. Amit heteken keresztül megbeszéltünk, eljátszottunk, az most valóságot öltött. Pár napja kaptuk a szomorú hírt, hogy az egyik kis tanulónknak a családi háza porig égett, nem maradt semmilye, csak az, amiben akkor iskolába jött.
Másnap már úgy érkeztek a gyerekek az intézményünkbe, hogy értesültek a problémáról. Úgy éreztük, hogy ezt azonnal meg kell beszélni az ő szintjükön.
Együttérzésről, gondoskodásról, segítségnyújtásról tettek tanúbizonyságot, ami abban nyilvánult meg, hogy tömkelegével érkeztek a felajánlások. A legmeghatóbb az volt, amikor a saját, még használatban lévő játékaikat adták önként oda kis osztálytársuknak. Ezen kívül jó szóval, rajzzal, simogatással jelezték felé együttérzésüket. A szülői összefogás is rendkívülinek bizonyult. Háztartási cikkeket, szekrényt, hűtőgépet, ruhaneműt, takarókat, meleg paplanokat, párnának ajánlottak fel. Olyan családok is boldogan segítettek, akik szintén nehéz körülmények között élnek.
Nagyon megható pillanatok voltak ezek, amit reményeink szerint nem fognak elfelejteni a gyerekek.
Történt egy másik, szintén próbára tevő esemény ugyanekkor. Új tanuló érkezett hozzánk, akinek családi háttere nagyon viszontagságos, ezt a gyerekekkel nyilván nem beszéltük meg, arról viszont szót ejtettünk, mennyire fontos a befogadás, mit érezhet a kis társuk idegen helyen, ismeretlen emberek között, nem megszokott környezetben. Egyből azonosulni tudtak a helyzettel. Nyitottan fogadták – felnőtteket megszégyenítő módon- előítélet, fenntartás nélkül barátsággal. S elmondhatjuk, hogy pár nap elteltével zökkenőmentesen beilleszkedett közénk az új kisfiú.
Szófelhőt készítettünk azokból a kifejezésekből, amik legtöbbször elhangzottak az ismerkedés során. Olyan fogalmakat tartottak fontosnak, mint az „otthon, játék, öröm, barát, szív”. A közösségépítő játék során élesben is megvalósult mindaz, ami eddig csak papíron létezett. A fotók nem teljesen adják vissza azokat az érzéseket, amik uralkodtak bennünk ezekben a napokban. Megélni jobb, érdekesebb és mindenképpen tanulságosabb volt.
A hónap témája a megküzdési stratégiák voltak. A foglalkozások keretein belül nagyon sokat beszélgettünk a gyermekekkel a mindennapi problémákról és azok megoldásainak módszereiről. A feladatok közzül a Szókészletemet választottuk. Nehéz feladatuk volt a gyermekeknek a szókészlet összeállításban. Akadt olyan betű amivel nem tudtak izgalmat, félelmet, aggodalmat tompító kifejezéseket alkotni.
A gyerekek most is nagyon aktívak voltak a téma feldolgozása során. Igyekezettel gyűjtötték a kifejezéseket, amelyekkel biztatnák társukat, hogy sikerül megoldania, elvégeznie a feladatát, higgyen, bízzon magában. A gyerekek által mondottak felkerültek a táblára, és innen választottak a feladat megvalósítása során. Megbeszéltük, hogy elkészült munkájukat elhelyezzük tantermünk falán, hogy szükség esetén nekik is segítségükre lehessen. Érdekesnek, jónak tartották a feladatot, élvezettel dolgoztak, amíg készítették a szófelhőt.
A megküzdési stratégiák témakörének feldolgozását a „A mai napon, a mai napon a boldogságot megtalálom…” kezdetű mondókával indítottuk, majd relaxációs gyakorlatokkal folyattuk. Ezt követte a beszélgetőkör, melynek során mindenki elmondhatta, hogy számára mi okoz pillanatnyilag nehézséget. A nagycsoportos korú gyermekek közül többen az iskolával kapcsolatos gondolataikat osztották meg a csoporttal, hogy kicsit aggódnak mi vár rájuk az iskolában és, hogy meg tudnak-e birkózni a rájuk váró feladatokkal. Nagyon örülök, hogy elmondták a félelmeiket, hiszen a beszélgetés során sikerült azokat eloszlatni. Az „Aranykulcs” című mese annyira megtetszett a gyerekeknek, hogy többször kérték meséljem el nekik. Megbeszéltük a kívánságokat, feladatokat, ami különösen lekötötte őket. Egyik nap elhozták kedvenc plüss állataikat, melyekkel „hajóra” szálltunk. A játék kezdetén az egész szőnyeget elfoglalták, végül maguk is csodálkoztak, milyen kis helyen is elférnek, ha megosztoznak egymással. A plüssállatokat a tornaszobába is magunkkal vittük, ahol különböző akadályokon áthaladva menekíthették ki az állataikat. Többször meghallgattuk a hónap dalát, ami annyira megtetszett a gyerekeknek, hogy a szülőkkel is megosztottam, a foglalkozást is ezzel a dallal zártuk.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákkal foglalkozott az 1. osztály. A foglalkozást, az éppen tanítási gyakorlatát végző 4. éves gyógypedagógus hallgató vezette.
A programhoz „segítségül” hívta a gyerekek egyik nagy kedvencét Micimackót. A feladatok központi figurái a mese szereplői voltak, így a gyerekek könnyebben ment a megnyílás, mert a mese szereplőinek bőrébe bújhattak. A foglalkozáson a ráhangolódást hangulat kártyákkal történt, ahol a gyerekeknek megfogalmazták az éppen aktuális lelki állapotukat. Ezután egy kirakó következett, majd egy videóban figyelték meg Micimackó nagy problémáját, amikor a túl sok mézevés következtében beszorult egy lyukba. A videóról történő beszélgetés után a mese szereplőit keresték meg, ami után egy érdekes szabaduló szoba nevű játék következett. A foglalkozás végén a zárókörben meghallgatták a hónap dalát, ami segítette az ellazulást.
Örülök, hogy megmutathattuk ezt a programot egy gyógypedagógus jelöltnek, aki majd hasznosítani tudja a pályája során is.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákkal foglalkozott az 1. osztály. A foglalkozást, az éppen tanítási gyakorlatát végző 4. éves gyógypedagógus hallgató vezette.
A programhoz „segítségül” hívta a gyerekek egyik nagy kedvencét Micimackót. A feladatok központi figurái a mese szereplői voltak, így a gyerekek könnyebben ment a megnyílás, mert a mese szereplőinek bőrébe bújhattak. A foglalkozáson a ráhangolódást hangulat kártyákkal történt, ahol a gyerekeknek megfogalmazták az éppen aktuális lelki állapotukat. Ezután egy kirakó következett, majd egy videóban figyelték meg Micimackó nagy problémáját, amikor a túl sok mézevés következtében beszorult egy lyukba. A videóról történő beszélgetés után a mese szereplőit keresték meg, ami után egy érdekes szabaduló szoba nevű játék következett. A foglalkozás végén a zárókörben meghallgatták a hónap dalát, ami segítette az ellazulást.
Örülök, hogy megmutathattuk ezt a programot egy gyógypedagógus jelöltnek, aki majd hasznosítani tudja a pályája során is.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákkal foglalkozott az 1. osztály. A foglalkozást, az éppen tanítási gyakorlatát végző 4. éves gyógypedagógus hallgató vezette.
A programhoz „segítségül” hívta a gyerekek egyik nagy kedvencét Micimackót. A feladatok központi figurái a mese szereplői voltak, így a gyerekek könnyebben ment a megnyílás, mert a mese szereplőinek bőrébe bújhattak. A foglalkozáson a ráhangolódást hangulat kártyákkal történt, ahol a gyerekeknek megfogalmazták az éppen aktuális lelki állapotukat. Ezután egy kirakó következett, majd egy videóban figyelték meg Micimackó nagy problémáját, amikor a túl sok mézevés következtében beszorult egy lyukba. A videóról történő beszélgetés után a mese szereplőit keresték meg, ami után egy érdekes szabaduló szoba nevű játék következett. A foglalkozás végén a zárókörben meghallgatták a hónap dalát, ami segítette az ellazulást.
Örülök, hogy megmutathattuk ezt a programot egy gyógypedagógus jelöltnek, aki majd hasznosítani tudja a pályája során is.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az elsős gyerekeknek elég idegenül hangzik a megküzdés szó. A foglalkozást beszélgetéssel kezdtük, ahol példákon keresztül értették meg, mi mindenért tudunk megküzdeni a mindennapjainkban. Az első küzdelem illusztrálására megnéztük a Haj-szeretet c. animációs filmet. Ennek hatására készítettek a lányok egymásnak varázslatos frizurákat. Majd meghallgatták a Kecskekatonaság c. magyar népmesét. Aztán felállt a „kecskehadsereg”, akik az aktuális parancsnok utasítására hajtották végre a feladatokat. Nagy vidámság és nevetés közepette fejeződött így be a foglalkozásunk.