Mivel kell megküzdenünk kicsi gyerekként? Na és a felnőtteknek? Mi a küzdelem? Hogyan tudok úrrá lenni a félelmemen? Van jó izgulás is? Ezeket a kérdéseket is körbejártuk ebben a hónapban ének, etika, testnevelés, technika, napközis órákon a Kecskekatonaság című mese feldolgozásával. Zenével, énekkel, kézműves foglalkozással, mesével, animációs film megnézésével, dramatizálással, katonásdival. Megismertük a szivárványos mély légzést testünk, elménk megnyugtatására.
Gyerekszáj: Nekem meg kell küzdenem…
-a ceruzával
-hogy, ne aludjak el órán
-az otthoni tanulással
-a sok baráttal, mindenkivel játszani
-a felmérővel, hogy csillagot kapjak és piros pontot
-a reggeli felkeléssel
-hogy, gyorsan írjak
-hogy, mennem kell uszodába
-hogy, nehéz elválni a tablettől, telefontól.
Megküzdési stratégiák
Megküzdési stratégiák a szitakötő csoportban
Témánk bevezetését a reggeli beszélgetőkört követően a fel a fejjel című animációs kisfilm megnézésével kezdtük. https://www.youtube.com/watch?v=dWDIoW7f6js
Majd megbeszéltük miért segíthetett a kis kecske a nagy kecskének és hogy miért tudtak átjutni a szakadékon ezt követően eljátszottuk a rövid mesét. A gyermekek a páros munkát nagyon élvezték, ezért az egyik kedvelt énekes játékunkat játszottuk el, a kecske ment a kis keretbe című énekes játékot.
A játékot követően a barátságkarkötőkhöz hasonlóan közös munkával bátorító karkötőket készítettünk fonálból a felnőttek segítségével, hiszen a fonás még nehéz műveletnek bizonyult számunkra.
Tízórai után arról beszélgettünk mi az amit nem emelt fel a nagy kecske, mi az amit lógatott és emiatt nem látta a kéklő eget, sőt, semmi mást sem, csak a szakadékot. Mi az amivel megkellett küzdenie és mi az, amivel nekünk kell megküzdenünk? Van egy dalunk a testrészekről, mondjuk el!
Így tértünk át a testrészek témára, amit a „Fejem, vállam, térdem talpam” című mozgásos dallal folytattunk. Ezt követően a testrészeink játékot próbáltuk ki babzsákkal és kiesős módon is.
Ezután meghallgattuk a hónap dalát a hozzá illő mozgással.
Később elutaztunk meseországba, ahol meghallgattuk a kicsi dió című népmesét és megmozgattuk a testrészeinket a hozzátartozó mozgásformákkal, vagyis azzal, amit a cipó mesélt az ördögnek.
Majd a tevékenységünket kóstolással zártuk. Megkóstoltunk 1-1 falat friss kenyeret és beszélgettünk arról mennyi dologgal jár ez.
Beszélgettünk arról ki mivel kell, hogy megküzdjön ma és hogyan teheti ezt meg?
Ezt követően pedig friss kenyereket és cipókat sütöttünk együtt játékkonyhánkban.
Megküzdési stratégiák
1. Relaxációs gyakorlat: Tengerészcsomó
2. Jó szó
A következő instrukciókat mondtam a diákoknak: „Dőlj hátra, hunyd le a szemedet és gondolj egy olyan helyzetre, amikor nagyon vágytál volna egy bizonyos szóra vagy mondatra…, amikor jól esett volna hallanod vagy olvasnod egy erőt adó szót vagy mondatot…, de nem kaptad meg!… Ha megvan ez a szó vagy mondat, nyisd ki a szemedet és írd le a post-itre!” A post-iteket összegyűjtöttem és közösen megbeszéltük.
3. Megbeszélés
A tanulók a következő kérdésekre válaszoltak. Majd tippeket adtak egymásnak.
Mi volt a legutóbbi probléma, ami stresszt okozott nektek? Hogyan küzdöttél meg vele?
Mit tehetünk a stressz elkerülése érdekében?
Kinek milyen stresszkezelési módszere van a nehéz időkre? A tanulók papírcsíkokra felírják ötleteiket, majd felragasztják a táblára. (papírcsík, blue tack, filc)
A tanulók által leggyakrabban használt módszerek: éneklés, zenehallgatás, sport, enni valami finomat, beszélgetés, megoldás keresése, házi állatot simogatni.
4. Az akaraterő diadala című videó megnézése, megbeszélése https://www.youtube.com/watch?v=bA7Jygexja0
Mit érzett a kislány?
Milyen stresszhelyzeteket élt át a kislány?
Mi történt volna, ha nem teszi meg, amit az edző kért tőle?
Mit hozott neki a megküzdés?
Került már közületek valaki hasonló helyzetbe? Mit érzett akkor?
5. Kérdések, körben járva
Megyünk körbe-körbe a tanulóknak 4 kérdést kell feltenniük társaiknak, akkor mehetnek tovább, ha 3 nem és 1 igen választ kapnak.
6. Idézet
„Az élet viharaival szemben olyan légy, mint a madár, amely, ha a fát kivágják alóla, nem a mélybe zuhan, hanem a magasba száll.” (Eötvös József)
A tanulók elmesélik, hogy mit mond, mit jelent számukra ez az idézet.
7. A hónap dalának meghallgatása
Megkértem a diákokat helyezkedjenek kényelembe és csukják be a szemüket. Ezután meghallgattuk a dalt.
8. Házi feladat
Megküzdési Mód Preferencia Kérdőív kitöltése
Bagdi Bella: Ellazulok… dal éneklése mozgással kísérve. A part alatt… dal megnézése youtubon. Mesére hívó mondóka, mese: A kicsi dió. Beszélgetés: Hogy készül a kenyér? A kenyér létrejöttének eljátszása mozgással. Mondóka megtanulása. Zárókör. Megküzdés jelének felragasztása a következő lépcsőfokra.
A gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő gyermekek többsége érzelemközpontú megküzdési módszert alkalmaz. Kifejezetten gyorsan reagálják le a szituációkat, főleg szélsőséges érzelmekkel.
A hónap foglalkozása 3 csoportban valósult meg. Két csoportban a tematika rövidített változatát tudtam velük megdolgozni – ennyire voltak készek. A harmadik csoport foglalkozása tökéletesen sikerült – nemcsak a terveim szerint, hanem érezhetően átment, amit szerettem volna nekik átadni.
A foglalkozásra a gyermekeket szív alakba helyezett Boldogító erősségek kártya várta. Ezek közül mindenki választott magának egyet vagy kettőt, ami megszólította. Ezt követően felolvasták a kulcsfogalmat, elmondták gondolataikat, majd mindenki választott magának egy színes kartont, melyre egy új, belül ezüst, körvonala adott színű filccel a kulcsszót felírta a saját kártyájára, majd díszítette azt.
Felolvastam a szamár történetét a kézikönyvből, beszélgettünk a megküzdési módszerekről, azonosítottuk azokat. Ezt követően a közösségi helyiségben levő minikönyvtárból mindeki kiválaszthatta azt a könyvet, mely szerinte leginkább szimbolizálta az ő életnehézségeit. Különleges gondossággal válogattak a lányok. Miután meglett, kijelöltem az életútjukat, kértem, hogy könyvvel a fejükön sétáljanak végig rajta. Ezt követően egy gyermeket kértem, hogy a könyvvel a fején sétáló előtt szaladjon át, majd mindenki körülötte mozgott úgy, hogy nem érhetett hozzá a másikhoz. Mindenki kipróbálta a különböző szerepeket. Körben ülve átbeszéltük ki, mit élt át, mi lehetett a gyakorlat lényege. A foglalkozáson résztvevő kollégákat megkértem, hogy adjanak visszajelzést a gyermekek megküzdéséről, mely építő volt számukra. Ez a rész minden résztvevőt teljesen bevonzott, nagy figyelemmel koncentráltak arra, hogyan látják őket a felnőttek. A foglalkozás végén az ajánlott zenére relaxáltunk.
Az a két csoport, akikkel rövidített programunk volt két gyakorlatot végzett – az erősségek kártyáját választották ki, majd készítettek saját kártyát, illetve a könyves gyakorlatot a feldolgozásával. Minden gyermek magával vitte a megerősítését, sőt javasolták, hogy a csoportjukba vásároljanak parafatáblát, ahova kitűzhetik.
Minden ember életében vannak nehézségek, mindenkinek van olyan valami, amitől fél, mindenki életében eljön az a pont, amikor úgy érzi, ez biztosan nem fog sikerülni! Így vannak ezzel a gyerekek is! Van , aki a Covid helyzetben, picit depressziósabb lett, hiányzott neki minden, és mindenki, aki az iskolához kötött, Még is , amikor a helyzet úgy adta, hogy már járhatunk iskolába, egyre inkább befelé forduló lett, zárkózott.
A tanulókkal egy kis filmet néztünk meg ebben a témában, majd közösen elemeztük azt! Ez után mindenki felírta egy lapra, mely terület az, amitől tart, amitől fél, ami sokszor bonyodalmat okoz a mindennapjaiban! Ezt követte a “ Rajzban mondom el…”
Itt lerajzolhatták, miben érzik magukat erősnek, vagy éppen miben gyengének, vagy mitől félnek!
A stressz mindennapi életünk része, alkotóenergiáink egyik fontos forrása, mely cselekvésre sarkallhat, segíti küzdelmeinket.
A rajzok felszabadítottak rengeteg negatív érzelmet a gyerekekben! Voltak olyan diákok, akik úgy érezték, azzal, hogy lerajzolták, kirajzolták magukból, sokkal könnyebb lett a szàmukra! Akik pedig meg merték fogalmazni, miben jól, tudom, hogy ez után a jó úton fognak három, és , ha nyolcadik osztály végéig nem engedem el a kezüket, már utána sem fognak letérni róla!
A megküzdési stratégiák mindenki számára elsajátíthatóak, a pedagógusok is kiemelt szerepet élveznek a helyes minták közvetítése szempontjából. Az első lépés az ehhez vezető úton, ha segítünk a gyerekeknek megérteni és rendszerezni érzelmeit. A hangulati és indulati élet szabályozásában óriási szerepet játszik az a képesség, hogy differenciálni tudjuk saját érzelmeinket.
Nyilvánvalóvá kell tenni a gyerekek számára, hogy nincsenek elfogadhatatlan érzések, csak elfogadhatatlan tettek. Az érzések, amiket sokszor igyekszünk elfojtani sokkal több baj forrását jelenthetik. Tudhatjàk azt, ránk mindig számíthatnak, segítek, de hinniük kell magukban!
Boldogságóránk következő témáját, Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjének segítségével dolgoztuk fel. A gyerekeknek nagyon tetszett a mese, kíváncsian hallgatták, majd ügyesen megfogalmazták gondolataikat, kérdéseiket a mesével kapcsolatban. A mese megismerését követően beszélgettünk a gyermekekkel az őket ért nehézségekről, és azok megoldási lehetőségeiről. Arról, hogy mindenkinek vannak küzdelmei, nehéz feladatai az életben, melyet minden ember próbál a lehetőségeihez képest a lehető legügyesebben megoldani.
Arról is beszélgettünk, hogy hol és kivel érezzük magunkat a legnagyobb biztonságban.
Megbeszéltük, hogy milyen érzelmeket ismerünk és ezek hogyan hatnak ránk. Az érzelmek ábrázolásában vannak még hiányosságaink, hosszasan tanulmányoztuk az emberi arcon, hogyan tudnánk a különböző érzelmeket lerajzolni, megjeleníteni.
Újra és újra meghallgattuk Bagdi Bella: Elazulni jaj de jó…. című zenés relaxációját, teljesen lenyűgözött bennünket, nagyon jó hangulatunk lett tőle.
Kiszíneztük a megküzdés jelét volt, aki több jelet is színezett.
Teljesítettük a bátorságpróbát és kiszabadítottuk a kedvenc játékainkat. „Pók néninek” szebbnél szebb pókhálókat készítettünk színes fonalak segítségével, az alkotásokból kiállítást rendeztünk a folyosón.
Farsangon is igyekeztek a gyermekek valamilyen hős „bőrébe” bújni, aki remekül boldogul a nehezebb helyzetekben is.
Légy bátor és erős! 🙂
Lélekerősítő idézeteket gyűjtöttünk, melyből plakátot is készítettünk, és ezt osztályunkban ki is helyeztük.
Herman Ottó Tudásközpont Általános Iskola
Megnéztük a Haj-szeretet című kisfilmet. Mélyen megérintette a gyerekeket, sokat beszélgettünk róla. Meséltek a saját megküzdési stratégiájukról.
Megismerkedtünk a mesével. Elmondták, melyik szereplőt miért kedvelték meg. Jól szórakoztak, miközben eljátszották a mesét.