A gyerekek meghallgatták a törött vízhordó edény meséjét, majd közösen beszélgettünk:
-dolgok, amelyeket szándékosan törünk el
-hibáink, miért szégyelljük
-saját élményeik, amikor valami hibából sokkal jobb dolog származott
-önbecsülés
-az ősi japán technika: kintsugi módszer
-az önbecsülés edényeik elkészítése
Megküzdési stratégiák
A februári témàt csoportokban, farsangi időszak lévén versengéssel, csapatjàtékokkal dolgoztam fel. Bàr a gyermekek versengtek egymàssal, de megérezték nem csak a győzelmet, de a vesztés érzését is. Megtanulták gratulàlni egymàsnak, mint versenyzőtàrsuknak, biztatni, drukkolni tàrsuknak.
A csoport mindig szeret építkezni, így a tornyok építését lelkesen oldották meg. Sokat beszélgettünk az állatok különleges képességeiről is, ez kicsit nehezen sikerült. A jókedvű vagy a szomorú vagyok rajzolása inkább a jókedvűt tudták megjeleníteni. Az érzelmeket felismerni néha nehezen sikerül. A hónapot a nagy farsangi mulatsággal zártuk le.
Februárban a Megküzdési stratégiák témát igyekeztem széleskörűen és interaktív módon feldolgozni a Diáknagykövetek segítségével.
A hónap-és hétkezdő áhítaton kihirdettük februári Workshop-sorozatunkat a stresszkezelés jegyében: a hónap folyamán minden héten szeretettel vártuk az érdeklődőket- diákokat és tanárokat egyaránt- a szerdai nagyszünetekben , a Dísztermünkben. A heti 1 interaktív alkalom mellett a hétfői áhítatokon 4 héten keresztül stresszkezelési tippeket osztottak meg az iskola közösségével elsőként a Boldogságóra Nagykövetek, majd további vállalkozó kedvű diákok.
A megosztott gondolatok kikerültek nyomtatott formában a lépcsőfordulós faliújságunkra – a Megküzdési falunkra. A hónap során folyamatosan érkeztek jótanácsok a stressz kezeléséhez az osztályoktól, diákoktól és pedagógusoktól is. Nagyon hálásak vagyunk ezekért az értékes tanácsokért, a bátor és őszinte tanúságtételekért!
Workshop-alkalmaink a tudatos jelenlét gyakorlásának jegyében teltek. Különös öröm volt számomra, hogy kollégák is megtiszteltek jelenlétükkel bennünket.
Az 1. workshop-alkalmon felvezettem a stressz fogalmát a hógömb metaforával. Hógömböket vittünk be a diáknagykövetekkel és azzal szemléltettük, hogy a hópelyhek a kavargó érzelmeinket/gondolatainkat jelképezik, amiket le kell csendesíteni, meg kell várni, míg nyugalmi állapotba kerülnek, ahhoz, hogy kitisztuljon a kép és tisztán lássunk.
Ezután a jelenlévők önmagukra irányították a figyelmüket: megvizsgáltuk milyen „hógömbként” vagyunk jelen az adott pillanatban (kavarognak vagy csendesek a gondolataink,érzéseink), megfigyeltük szívverésünket, légzésünket, megbeszéltük tapasztalatainkat. Ezután irányított légzésgyakorlat következett: 2 másodperc alatt beszívtuk majd 4 másodperc alatt kiengedtük szánkon a levegőt. (előtte megbeszéltük, hogy hasi légzést végzünk, egyenes tartással és úgy szívjuk be a levegőt, mintha egy illatozó rózsát szagolnánk meg és úgy fújjuk ki, mintha csak meg szeretnénk táncoltatni egy gyertya lángját) Kicsengő előtt pillangóöleléssel megköszöntük önmagunknak, hogy tettünk egy lépést lelki jóllétünkért.
A 2. Workshopunk egy rajzmeditációs-alkalom volt. Egészen sokan megjelentek az iskolából. A diáknagykövetek segítségével biztosítottuk az eszközöket: papírt és színes filctollakat.
Először megérkeztünk 3 mély levegővétellel, majd azt kértem, hogy válasszon mindenki egy színt, ami leginkább kifejezi jelenlegi lelkiállapotát, majd ezzel a színnel írja fel a nevét és díszítse ki tetszőleges mintákkal, kedve/hangulata szerint. Ezután azt kértem a jelenlévőktől, hogy nézzenek szét a teremben, tudatosítsák hol is vannak és válasszanak ki egy dolgot, amit 2 percen keresztül megfigyelnek (mintha most látnák először) , majd lerajzolnak a lapukra. Jó hangulatban telt a foglalkozás, melynek végén hagyhattak egy üzenetet: mit adott nekik ez a néhány perc.
A 3. alkalmunk az elengedés jegyében telt. Előtte a hétkezdő áhítaton Máró Flóra Diáknagykövet beszélt saját megküzdési technikájáról, melyben kiemelte, hogy számára segíti az elengedést, ha kibeszélheti magából, megoszthatja valakivel. Az iskolai faliújságra is kikerült egy doboz, mely az elengedés gyakorlását kívánta szolgálni: leírhatták majd bedobhatták az arra járók nehézségeiket, nyomasztó terheiket. Különös örömömre szolgált, hogy egy egész osztály is lement osztályfőnöki órán és bedobta a dobozba az előtte megírt problémákat !
Ezt a jógyakorlatot egy igazán különleges mozgásos alkalom zárta: iskolánkban egyik kolléganőnk, Váradi Hajnalka tanárnő medical fitness edző, a POUND® egyik magyarországi képviselője. A POUND® egy forradalmian új cardio edzésforma, melynek egyik célja: dobold ki magadból a stresszt! Ebből tapasztalhattunk egy kis ízelítőt.Igazán jó hangulatban telt ez a 15 perc is.
Ezen a linken olvasható róla néhány információ:
https://www.szon.hu/helyi-kozelet/2024/07/usd-ki-magadbol-a-stresszt?fbclid=IwY2xjawIxIktleHRuA2FlbQIxMAABHYKfEkhx0t5dLePYDBXwK25GMnchQ0QCk51NQ21VP8mIF6_hMjT84FJQOg_aem_G_KxNMZXdeQ_MqU5bN_A3g
Összességében úgy érzem, tartalmas hónap van mögöttünk. Igyekeztünk összefogni és segítséget nyújtani egymásnak egy olyan témában, amiben mindenki érintettnek érezte magát, ami alól senki sem kivétel: a mindennapi stressznek a kezelésében.
Márciusban igyekszünk továbbvinni a tudatos jelenlét gyakorlását, ami elengedhetetlen az APRÓ ÖRÖMÖK észrevételéhez.
Hálás vagyok a diáknagyköveteknek, hogy segítenek és mellettem állnak és mindenkinek, aki őszinte gondolataival, jelenlétével megtisztelt bennünket!
Az összegyűlt stresszkezelési tippekből elkészült saját stresszkezelési útmutatónk, egészségére váljék mindenkinek! 🙂
Probléma megoldó gondolkodás fejlesztése drámajátékokkal, vidám hangulatban.
A február az osztályunkban és az egész iskolában a farsangi készülődés jegyében zajlott. Ehhez kapcsolódóan a fánksütés természetesen nem maradhatott el. Nemcsak magunknak sütöttünk, hanem a többi Boldogságóra programban részt vevő osztálynak is, megédesítve a napjukat. Játszottunk „mosolydobást”, ami nagyon jó hangulatra derítette a gyermekeket. A humor, a játékosság nagyon fontos tényező ebben a korban és a későbbiek során is. Nekünk abban is segített ez a játék, hogy utána közösen kitaláljuk a farsangi szereplésünket. A fiúk mindenképp szuperhősök szerettek volna lenni. Azon ötleteltünk, hogy a két lányt hogyan kapcsolódjon a szuperhős csapathoz. Megszületett a megoldás: a szuperhősök megmentik a lányokat, akiknek a táskáját a fő gonosz elrabolja. A farsang napján először közösen elégettük a telet, annyira jól sikerült a télűzés, hogy ragyogó napsütésben tehettük ezt. Aztán kezdődött a várva várt farsangi jelmezes felvonulás, melyen volt sok móka, kacagás. A szuperhősök megküzdöttek a fő gonosszal, aki végül belátta, hogy sokkal jobb a jó oldalra állni!
A megküzdés alatt azokat az erőfeszítéseket értjük, amelyek segítenek legyőzni a külső és belső kihívásokat . Ezek nem csupán súlyos traumák lehetnek, hanem a mindennapok kihívásai is egyaránt.
Foglalkozásunkat két relaxációs gyakorlattal indítottuk. A „Nap imádás” és a „Szivárvány- légzés ” gyakorlatok segítették a koncentrációt, a ráhangolódás folyamatát. A gyakorlatok végzése közben „szeretet postánk” érkezett, melyben egy kedves kis történeten keresztül megismertük, hogy az erdei kis állatok hogyan győzték le, hogyan oldották meg az eléjük gördülő akadályokat. A mese után beszélgettünk , ötleteltünk , megerősítettünk. A gyermekek megfogalmazták gondolataikat a saját nehézségeikkel , megküzdési ötleteikkel, segítőikkel kapcsolatban. Ezt követően a drámajáték segítségével, a meseszereplők bőrébe bújva építettünk kishajót, szerveztünk ugrálóversenyt és keltünk át a kishídon.
A foglalkozás során többször ráerősítettem azokra a fontos mozzanatokra, melyek lényegesek a megküzdés szempontjából.
– „Meg tudom csinálni ” attitűd
– Az újra próbálkozás képessége- a fel nem adás/ kitartás
– A család, a barátok segítő támogató szerepe.
– Pozitív érzések a nehézségek leküzdését követően: öröm, boldogság, büszkeség.
Boldogságóránkat egy játékos feladattal zártuk. „Otthon, édes otthon!” színező feladat során kiszínezhették Nyuszi Pannát, Róka Rudit, Mókus Marcit és Sün Somát! és segítségükre lehettek, hogy mindenki megtalálja az otthonát! 🙂
A téma feldolgozását torony és várépítéssel indítottuk. Versenghettek egymással, kinek lesz a legmagasabb tornya. A versengést a relaxációs malomkörzéssel fokoztuk, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Beszélgetőkör során sokat beszélgettünk a csapatszelemről, az egy célért küzdésről, az egyéni álmokról, a csapatérdekről. Előjött a csúfolódás, konfrontáció, egymás kinevetése, érzelmi irányítottság és sértettség a közös feladat végrehajtása során. Nagyon jól feloldotta ezt a belső feszültséget a hajótörés játék, melynek során rájöttek, hogy össze kell dolgozniuk, hogy ne essenek a vízbe. A csapat érdekeit kell előtérbe helyezni, az önös érdekkel szemben. A téma továbbvitelét, feldolgozását segítette az Aranykulcs c. mese. A próbatétel, a megküzdés megértette velük, hogy a szeretet, a segítségnyújtás, a kooperáció mennyire fontos a csoport életében. A mese szereplőinek jellemábrázolását a meseillusztráció nagyban segítette. A téma zárásaként a cápatámadás játék, már kiegyensúlyozott, érzelmileg lecsillapodott küzdőfelek önfeledt játékát eredményezte.
Február hónap témája a megküzdési stratégiák volt. A Maci nagycsoportban a gyerekekkel az előző havi célokat elevenítettem fel, majd beszélgettem velük arról, hogy ezek eléréseként mikre kell figyelniük, milyen pozitív tulajdonságokat kell erősíteniük magukban, milyen módszereket alkalmazzanak: ha elakadnak hívjanak segítséget, fogjanak össze a barátokkal, legyenek kitartóak, elszántak, bátrak, optimisták…stb. A Szerencsepróbáló királyfi meséje előtt egy kis kosárból „elővarázsoltam” különböző tárgyakat, melyeket magunkkal vinnénk egy „sárkánylegyőző kaland” -hoz. Megbeszéltük, ezek miért szükségesek nekünk: étel, távcső, kötél és társai. ezután elmeséltem nekik a mesét, és közben kérdezgettem őket a királyfi kalandja során átélt érzelmeiről (kíváncsiság, meglepődés, megszeppenés, harag, öröm) – ezeket mind el is játszottuk. A mese segítségével a megküzdés folyamatát tudtam átadni a gyerekeknek. A csoportszobát eztán berendeztük akadálypályának, ahol a székeken átkelve mentünk végig az erdőn, a végén leugrottunk egy leterített kendő forrásba, majd hét karikába ugrálva győztük le egyenként a sárkány fejeit. A kalandunk nehézségét fokoztuk a csoport ötletei alapján, már a harmadik körnél összetolt asztalok alatt is kellett bújni, és a karikákba kívülről ugráltunk bele -mindegyikben még kétszer ugorva. Menet közben a csoport óvodapedagógusaival folyamatosan biztattuk az akadályokon éppen küzdő gyerekeket útjukon, és amikor kellett, fizikai segítséget is adtunk nekik. A foglalkozás zárásaként egy általam készített mozgáskottán haladtak végig egyenként a gyerekek. A mozgásos játék közben tapasztalatot szerezhettek a kitartás, bátorság, türelem, önbizalom érzéseiről. Második alkalommal egy társasjátékot próbáltam ki velük (ez A szerencspróbáló királyfi c. mesére készült), amivel egyszerre két játékos játszhatott: cél a sárkányvár elérése és a sárkány legyőzése volt, dobókocka határozta meg a lépéseket, az erdőben kétfelé lehetett menni, a forrásnál ugrás könnyítette a pályát, és a sárkány fejeinél csak egyes vagy hatos dobásával juthattak tovább a játékosok. A gyerekek lelkesen küzdöttek végig a játék során.
A Székely Mikó Kollégium 5.A osztály 25 tanulójával (11 lány és 14 fiú) közösen, több helyszínen, két nem szokványos osztályfőnöki órán, a boldogságóra program februári témájával foglalkoztunk. Megbeszéltük a februári hónap nevezetes napjait, kiemelve a ”Valentin-napot”, ”Macskák Világnapját” . Evvel kapcsolatosan kiderült, hogy diákjaim nagy macska kedvelők, mindenki bemutatta házi kedvenceit. Természetesen a ”Farsang” hagyományos ünneplése sem maradhatott el, közösen az iskolánk 5. évfolyamával együtt, a Konferencia teremben..
Első osztályfőnöki órán, közösen elolvastuk és megbeszéltük a ”Tira és a musical” történetét, majd a diákok útmutatót kaptak a lámpaláz, a szereplés miatt kialakuló félelem érzet legküzdésére, amit tudtak alkalmazni a Farsangi ünnepélyen is, mikor egyénileg vagy csoportosan, volt alkalmuk bemutatni saját jelmezüket.
A diákok érdeklődően és nagyon kreatívan tevékenykedtek, élvezték a hónap éneket, többször is meghallgattuk. Nem csak jót mulattunk, hanem a témának köszönhetően, diákjaim jobban megismerték egymást és egy jobb csapattá forrtak össze.