A hónap feladataként a gyerekek különböző frizurákat készítettek egymásnak.
A Milyen szuper erőd lenne? című feladatban lerajzolhatták, vagy leírhatták, milyen szuper erővel szerelnék fel önmagukat, hogy megküzdhessenek a problémákkal és feladatokkal.
Megküzdési stratégiák
Már az óvodás gyermekeket is érik kudarcok, konfliktusok, stresszes helyzetek, éppen ezért fontos, hogy tanuljanak olyan módszereket, stratégiákat, amelyek segítségével ezektől megszabadulhatnak. Több napon keresztül dolgoztuk fel ezt a témát. Relaxáltunk, meséltünk, mozogtunk, versenyeztünk. A kicsi dió népmese által megérthették azt, hogy a türelem, a várakozás sokszor eredményes lehet a nehéz helyzetek megoldásában. Majd utána elénekeltük az, A part alatt dalt, amelynek segítségével rögzítettük: hogyan lesz a búzából kenyér. Hogy a növények növekedését majd élőben is megfigyelhessük magokat, hagymákat ültettünk. Mivel már nagycsoportosok vagyunk, és a csoport nagyon szereti a mozgásos tevékenységeket, ezért ilyen játékokat játszottunk: diógyűjtő, cápatámadás, ki ér előbb a helyére, kincskereső -egyéni ügyességi játékokat, valamint a hajótörés csapatjátékot. A játékok segítségével fejlődtek azok a képességeik (alkalmazkodás, kudarctűrőképesség, csoportkohézió) amelyek a megküzdési stratégiák fontos elemei. Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjét is meghallgatták. A játékok közbeni pozitív és negatív érzéseikről, érzelmeikről, valamint a meséről: „Miért rabolta el a sárkány a király lányt?”„Ki került már nehéz helyzetbe, hogyan oldotta meg?” -resztoratív kör módszerével beszélgettünk, amellyel beszédkészségük is fejlődött. Nagyon értelmesen, bátran mondták el érzéseiket, átélt élményeiket. Közösen megfogalmaztuk, hogy ha valami negatív hatás éri őket (pl. kudarc, félelem), akkor a rossz érzés enyhítésére kitalálhatnak olyan helyzeteket, amelynek segítségével megszabadulhatnak tőlük.
Nagyon tartalmas, élményekben gazdag hetünk volt, nagyon jól érezte magát mindenki, és közben megtapasztalták, hogy a rossz érzésekkel szembe kell nézni, és lehet sikeresen küzdeni ellene. A megküzdési stratégiák fejlesztése már ebben az életkorban is nagyon fontos, hiszen ezzel is fejleszthető az érzelmi intelligencia.
Picit elkéstem a feltöltéssel, de februárban tartottuk meg az órát. A mesével megismerkedtünk, el is játszottuk. Készítettünk szivárványt, stresszoldásként a levegővételre koncentráltunk. Beszélgettünk, meditáltunk.
Amikor beszélgetni kezdtünk arról, hogy mi az a probléma, amivel leggyakrabban kell megküzdenünk, egyhangúlag a feszültség volt a válasz a fiatalok részéről. Manapság a problémák és a stressz sajnos mindenki életében jelen van. Az osztályban az év végén elbúcsúzó diákok a bizonytalan jövő miatt éreznek feszültséget, de van, aki viszonzatlan szerelmet él át. Van, hogy a hétköznapok egyszerű kihívásai okozzák a feszültséget, mit például egy fogműtét, költözés vagy a világban zajló események. Számtalan ötlet jutott eszükbe egy-egy konkrét eset kapcsán: biztató szavak: „Nyugodj meg!”, „Ne izgulj!”, „Nevess!” és a munkafüzetből is remek stratégiákat gyűjtöttünk.
Az elkészült szófelhőket kinyomtattuk és a faliújságra függesztettük, hogy mindig kéznél legyenek az ötletek.
A Szupererő kártyacsomag néhány témáját is elemeztük: a kártyákon lévő tevékenységek is megerősítettek bennünket abban, hogy a humor, az optimizmus, a vallás, mind segítséget nyújthatnak a stressz levezetésében.
Végül megegyeztünk abban, hogy a legfontosabb az, hogy ha nem birkózunk meg egyedül a problémánkkal, kérjünk bátran segítséget, valamint alapvető fontosságú, hogy változtassunk a gondolkodási beállítódásunkon, hiszen
„Nem oldhatunk meg egy problémát ugyanazzal a gondolkodással, amivel előidéztük.”
(Albert Einstein)
A Kecskekatonaság című mesét szívesen hallgatták a gyerekek, majd megnéztük a rajzfilm változatát is. Viccesnek találták a masírozó, szalutáló kecskéket, így a mese dramatizálását is örömmel játszották el. Okos gondolatokat fogalmaztak meg a mese a tanulságával kapcsolatban.
Megoldottunk egy feladatot, ami fontos volt számunkra. Mindenkinek lett jelmeze a farsangi bálon! Saját kezükkel készítettük a társainknak .
Megjegyzés: február derekán jelen anyagot feltöltöttem, ill. megpróbáltam feltölteni. Március első napján észleltem, hogy nem sikerült.
A csoport egyik tagjának éppen verset kellett tanulnia – Arany Toldijának első énekéből, pontosan az 1. versszakot. Ez kapóra jött, mert egyáltalán nem volt kedve a verstanuláshoz. Közös pingpong volt az aktív relaxáció. Utána főhősünk leült a többiekkel szemben, akik eleinte nehézkesen, de aztán egyre ügyesebben mondtak bíztató szavakat. Volt egy irnokunk, aki ezeket feljegyezte, afféle szófelhőként. A bátorítás sikeres volt.
35 kamasszal küzdöttünk meg a feladattal, véleményem szerint hatalmas sikerrel. Az óránk menete a következő volt:
1.) „TE, A KAMASZ”: mi mindennel kell megküzdened napi szinten? Írd az ábra megfelelő helyére. Asztalterítő technikával 4 szempont volt megadva. A papír körbement az osztályban, nem volt kötelező írni rá, de volt, aki több helyre is írt:
a. Otthon: család, szülők, testvérek (diákok bejegyzése pl. „Nincs dicséret semmiért.” „Nagyon megszabják, hogy mit csináljak.”)
b. Iskola: tanárok, osztálytársak, szobatársak (diákok bejegyzése pl. „Túl sok követelmény.” „Semmire sincs időm.”)
c. Magánélet: barátok, szerelmek (diákok bejegyzése pl. „Távollét.” „Kevés közös együttlét.”)
d. Nagyvilág: minden egyéb (diákok bejegyzése pl. „Kétszínűek az emberek.” „Túl gyors és tönkretesz.”)
2.) KEZEKET FEL!: sablon mondatokat olvastunk fel egyesével, mely segíthet a nehézségek leküzdésében. Kis cetlin húztak belőlük és olvasták fel őket, mindenki egyet, a többieknek pedig kézfeltartással kellett jelezniük, ha segítség számukra az adott mondat válságos helyzetben. Hosszú listánkból a végén csak három „varázsmondat” maradt, amelyek szinte mindenkinek segítenek megküzdeni a problémákkal:
• Itt maradok a közelben, ha szükséged van rám, keress bátran.
• Minden rendben lesz.
• Szeretlek.
3.) Szilassy Piroska: SZIVÁRVÁNY c. történetének tanári előadását a gyerekek becsukott szemmel hallgatták, majd átélt, egyéni hasonló helyzeteket elevenítettek fel. A sírás jótékony hatásáról beszélgettünk, mennyire „megengedett” vagy merünk mások előtt sírni, hogyan vélekednek a sírás és a gyengeség kapcsolatáról. A fiúk általában nem szeretnek mások előtt sírni, ezt többen is kihangsúlyozták; a lányok kevésbé voltak közlékenyek a témában.
4.) „HÓGOLYÓ”- játék: mindenki felírt egy kis cédulára egy olyan problémát, amire megoldást kell(ene) találnia, meg kell küzdenie vele; mindezt természetesen név nélkül. Majd bedobáltuk – galacsinba gyűrve – mindegyiket a tanári asztalra. A terv az volt, hogy mindenki egyesével húz belőlük és hangosan felolvasva a tartalmát tanácsot ad az adott kérdésben az illetőnek. Az időszűke miatt azonban ezt a részt végül osztály szinten oldottuk meg, a leírtak egyesével történő tanári felolvasásával, és közösen kerestünk építő javaslatokat az elhangzottakra. Csak néhány belőlük:
• Félek a rossz gondolataimtól és a beteljesülésüktől.
• Osztályfőnökömmel a kapcsolatom rendeznem kellene.
• Másokhoz hasonlítanak.
• Indulataim kezelése nehezen megy.
• Apukám hiányát nem tudom feldolgozni.
• Szülői elvárások.
• Vereségtől való félelem.
5.) POZITÍV KÁRTYA (idézetek, szólások, közmondások): a foglalkozás zárásaként erősen koncentrálnia kellett mindenkinek egy konkrét, saját megoldandó problémájára, majd húznia egyet a kártyákból. A húzott kártya instrukcióját értelmeznie kellett önmagára, bízva abban, hogy az lehet gyógyír a problémájára, és ha megfogadja, képes megküzdeni vele. Ezt a feladatot nagyon élvezték, az összes kártya tartalmára kíváncsiak voltak a gyerekek, örömmel értelmezték az üzenetüket, óra után még sokáig olvasgatták és értelmezték a látottakat.
A csatolt fotón ezek a kártyák és az első feladat megoldása látható.
Februárban az erősségkártyák elkészítését választottuk.
Ezen kívül egy erősségfát is készítettünk a gyerekekkel.
A témát pár rávezető kérdéssel kezdtem,majd felolvastam nekik az Aranykulcs ,,c” mesét,ami hosszú volt,de láttam rajtuk, hogy élvezték.
Utána odaadtam nekik a kifénymásolt színezőt és beszélgettünk, hogy kinek,mitől lesz jobb kedve.