A hónap témájához javasolt mesét örömmel végighallgatták a gyerekek. Elhatározták, hogy mindannyian megmérettetik magukat… legyen szó bármilyen feladatról… ők megküzdenek azokkal. Leginkább tornagyakorlatokat kellett végezniük. A megpróbáltatások nehézségein az osztálytársak buzdítása, a közösség ereje segített néhány tanulónak. Nagyon vidám órát töltöttünk el, melynek végén a hónap dalát meghallgatva „ellazultak”
Megküzdési stratégiák
A gyerekekkel megbeszéltük, hogy milyen érzések léteznek. Nemcsak a pozitív érzéseket beszéltük át, hanem a negatív érzéseket is.
Ehhez felhasználtuk a munkafüzetben található feladatokat is. Megbeszéltük, hogy bizonyos negatív érzések milyen testi érzeteket válthatnak ki. A gyerekek felismerték, hogy ez mindenkinek másképp jelentkezhet, és sokszor nem is veszik észre milyen érzés uralkodott el rajtuk, csak a testi jeleket észlelik.
Ez alapján utána megbeszéltük, hogy lehet a rossz érzések által keltett rossz közérzetet enyhíteni és hogyan lehet a negatív érzéseinket enyhíteni és újra boldognak lenni.
Nagyon sok megküzdési módot gyűjtöttünk össze. Mindenki elmesélte neki milyen módszerek vállnak be.
Ráhangolódás:
– Relaxáció: Bagdy Emőke által kidolgozott relaxációs gyakorlattal
„ Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” (Tk. 39.o)
– Kezdő éneklés: Bagdi Bella: „Ellazulni jajj de jó…”
Óvodapedagógus feladatai:
– A nyugodt légkör megteremtése.
– Szükséges hely és idő biztosítása.
Téma bevezetése:
– Játékkal: „Hajótörés”
Téma feldolgozása mesével:
– Bezzeg Andrea: Aranykulcs
Téma feldolgozása közös tevékenykedtetéssel:
– Toronyépítés
Óvodapedagógus feladatai:
– Feladat bemutatása, irányítása
– Elegendő tér és idő biztosítása
-A játék segítségével a gyermekek egymáshoz való viszonyuk pozitív megerősítése.
-Szókincsbővítés.
– A mese cselekményének megértésével érzelmek közvetítése.
– A mese élményszerű bemutatásával örömteli állapot megteremtése.
– Szükséges eszközök biztosítása
A foglalkozás lezárása:
-A megküzdés jelének kiszínezése
-Foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Boldog vagyok
Óvodapedagógus feladatai:
– Szükséges eszközök biztosítása
– Feladat bemutatása, irányítása
– Visszacsatolás
A téma továbbadása:
– A farsangi bálon a jelmezek jellemének elemzése
– Beszélgető kör: Melyik jelmez, milyen szorult helyzetben boldogult.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Februárban a megküzdési stratégia volt a kitűzött megvalósítandó tartalom. Ennek megfelelően a gyerekek olyan feladatot kaptak, mely kihívást jelenthetett számukra. A hajvarázs feladatnál eleinte inkább a lányok lelkesedtek. Hajgumikat, csatokat, hajkeféket hoztak az iskolába, később a fiúk is kedvet kaptak az alkotáshoz, hajszobrászkodáshoz.
A kecskeadmirális feladatot is megvalósítottuk, ahol átélhették a vezető – beosztott szerepkör élményit, nehézségeit. Mindkét feladat elnyerte a gyerekek tetszését. a hónap dala pedig mindig szép lezárása a hónap témájának! 🙂
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Februárban a megküzdési stratégia volt a kitűzött megvalósítandó tartalom. Ennek megfelelően a gyerekek olyan feladatot kaptak, mely kihívást jelenthetett számukra. A hajvarázs feladatnál eleinte inkább a lányok lelkesedtek. Hajgumikat, csatokat, hajkeféket hoztak az iskolába, később a fiúk is kedvet kaptak az alkotáshoz, hajszobrászkodáshoz.
A kecskeadmirális feladatot is megvalósítottuk, ahol átélhették a vezető – beosztott szerepkör élményit, nehézségeit. Mindkét feladat elnyerte a gyerekek tetszését. a hónap dala pedig mindig szép lezárása a hónap témájának! 🙂
Mint minden osztályban, itt is sokfélék vagyunk. A tanév során akadtak csalódások, összetűzések, kisebb viták, nem jól sikerült feladatok, stb…
Vannak picik, akinek a kudarctűrőképességük sokkal alacsonyabb, mint a többieké.
Ebben a hónapban arra irányítottuk a figyelmünket, hogy mit tehetünk akkor, ha valaki undok velünk, ha idegesít valami, ha nem sikerül egy feladat, ha megbántottak… Elmagyaráztam nekik, hogy jó és rossz dolgok mindig lesznek az életben, ezen nem változtathatunk. Azon azonban igen, hogy mi hogy állunk ehhez. Ha megváltoztatjuk a „szűrőt”, amin keresztül látjuk a világot, az egész világ is megváltozik.
(Itt is szintén nagy segítség volt a Titoktündér című könyv.)
Összegyűjtöttük és ki is próbáltunk olyan apróságokat, ami segíthet nekünk lenyugodni, másképp hozzáállni a dolgokhoz.
Pl. elszámolunk 10-ig, nagyokat, mélyeket lélegzünk, összefirkálunk vagy széttépünk egy lapot, beleordítunk a párnánkba, plüssbe, stb…
Volt, aki le is rajzolta magának ezeket az ötleteket és kitette otthon a falára, hogyha hirtelen nem jut eszébe, mint tegyen csalódás, düh esetén, segítségére legyen.
Azóta is segítik egymást ebben, ha valakin azt látják, hogy kezd kétségbe esni, vagy elszomorodik.
Nyírmártonfalvi Általános Művelődéi Központ
Fontosnak tartom, hogy már ilyen kicsi korban megtanulják a gyermekek, azokat a módszereket, amelyek segítik őket a kudarcok, konfliktusok, stresszes helyzetek megoldásában.
A téma feldolgozása során kipróbáltunk több relaxációs gyakorlatot és mozgásos feladatot.
Az érzékenyítő héten a gyerekek sok mindent kipróbálhattak és megtapasztalhattak, mellyel sérült társaik nap, mint nap találkoznak. Maguknak kellett kitalálniuk, hogyan küzdjenek meg egyes helyzetekkel, hogy sikert érjenek el.
A projekt leírása: képek vetítése
A gyerekek előzetes beszélgetés, szógyűjtés után a kiosztott feladatlapokon végzik a feladatokat. Közös irányított megbeszéléssel, segítséggel megbeszéljük a feladatot.
Hogy is van ez?- összekevert bölcsességek
A problémától a megoldásig – útvesztő feladatlap
Indulathőmérő elkészítése
Hol érzem a feszültséget? – ábra
Lezárásképpen: Egyedül nem megy rejtvény
Testnevelés óra: Királylány, sárkány, királyfi
Két csapatot alakítottunk, akik titkos, halk megbeszéléssel eldöntötték melyik meseszereplők lesznek (királylány, sárkány, királyfi).
A két csapat egymással szemben felállt két sort alkotva. Amikor a pedagógus tapsol valamilyen jellel, mozdulattal, kiáltással mutatják mivé változtak.
Stratégiai szabály: a királyfi legyőzi a sárkányt
a sárkány elkapja a királylányt
a királylány meghódítja a királyfit
Miután egyszerre mutatta a két csoport az adott jelet, kezdődhet a fogó: ha a győztes csoportnak sikerül a másik csapatból elkapnia valakit anélkül, hogy a térfélelválasztó vonalat átlépné, akkor azt a játékost elrabolta az ellenfél csapata.
Az óra cél és feladatrendszere: az érzelmi intelligencia fejlesztése, személyiségfejlesztés, pozitív gondolatok és érzelmek kialakítása, fejlesztése a boldogság fogalmának megismerése, értelmezése, átélése
Fejlesztési terület: a benső örömérzet megteremtése, növelése, fenntartása.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A témakörhöz kapcsolódó mese meghallgatása után megbeszéltük, hogy milyen viselkedési módok, módszerek vihetnek minket előre. Majd azt is megbeszéltük, hogy melyek azok a dolgok, amelyek az embert meggátolják, akadályozzák a sikerek elérésében. Ezután ezeket a rossz dolgokat bezártuk egy képzeletbeli toronyba ,melyhez varázskulcsot is készítettünk. Ezeket a dolgokat örökre bezártuk, hogy ne akadályozzanak minket sikerek elérésében….