A foglakozást megkezdő relaxációs gyakorlat után meghallgattuk az „Ellazulni jaj, de jó” c. dalt. Ezt követően Boldog Dóra mesére (Aranykulcs) invitálta a gyerekeket. Megbeszéltük, hogy a felmerülő mindennapi nehézségeket hogyan lehet kitartással leküzdeni. Pók néni levele és kincses térképe alapján a gyerekek lelkesen teljesítették a végrehajtandó feladatokat, hogy kiszabadíthassák kedvenc játékaikat. A munkafüzet feladatai közül kiszínezték, hogy mitől lesz jobb a kedvük. A hónap végén a Boldogság várának hatodik lépcsőfokára felkerülhetett a megküzdés jele.
Megküzdési stratégiák
Megküzdési stratégiák
Ki segít nekem?
1. Mese elolvasása
2. Feldolgozása a munkafüzet feladatai alapján
3. Élménybeszámoló! Saját problémáim, megoldások, segítő kezek.
4. Rajzok készítése
Orosz Marianna
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az aranykulcs című mese megismerése után elmondták a gyermekek, ha lenne egy aranykulcsuk, mit nyitnának meg vele és kinek adnák oda. A hajtörés című játék örömet okozott nekik. Vigyáztak egymásra, hogy a mély tenger vízébe bele ne zuhanjanak.
A stresszoldó ételekről beszélgettünk. Vajon miért nyugtat meg minket a nasik rágcsálása? Az ételek mellett persze más nyugtató tevékenységekről is szó esett. Mint például a relaxáció, a jóga. A nyugatató tablettek káros mellékhatásairól is kellett beszélnünk. Bár a tablóra nem került fel, de utána néztünk, hogy milyen gyógyteák segítenek a nyugodt, pihentető alváshoz.
A téma kezdetén megnéztük a Fel a fejjel! című kisfilmet. A gyerekek megértették, hogy a nehézségekkel igenis meg lehet küzdeni és bátran kérhetünk akár segítséget is hozzá. A fonás az óvodás korosztálynak igen nehéz feladat, de némi gyakorlással, segítséggel és hittel sikerült ilyen szép alkotásokat készíteni:
Megküzdési stratégiák februárban a Tudásvár 3. osztályban
„ Boldognak nevezzük azokat az embereket, akik az életük során megtanulták elviselni az élettel járó nehézségeket, így ezek nem tudják őket maguk alá gyűrni.” /Juvenalis/
A hónapindító idézetünk sok elgondolkodtató részt tartogat, ezen az úton haladtunk napról napra, hétről hétre. Színes akadálypályák, próbatételek vártak a gyerekekre, így megtapasztalták, milyen a kitartás ereje, a sikerbe vetett hit, s a győzelem eléréséért mozgósított energiák.
Az osztályomba járó gyerekek mindezt megtapasztalják iskolai mindennapjaik során is, de sokuk vesz részt levelező,- olvasóversenyeken, sportversenyeken, népi tánc, népi játékok elsajátításában. Megküzdenek a jó eredményekért, kitartásuk, önbizalmuk nagyon sokat fejlődött a hónap változatos feladatainak hála.
Felidéztük élményeiket egy-egy nehéz helyzettel kapcsolatban, beszélgettünk érzéseikről, hogy mi játszódott le bennük egy-egy ilyen helyzetben, mi segített nekik, mi nyújtott vigaszt számukra a nehézségekkel szemben. Közösen, összefogással kerestük a megoldásokat.
Hajvarázs feladatunkat nagyon szerették. Párokat alkottunk, előkerültek a szebbnél szebb csatok, hajgumik és fésűk, örömmel készítettek frizurát egymásnak. Közben tervezgettek, beszélgettek, nevetgéltek.
A Kecskekatonaság című magyar népmesét elolvastam a gyerekeknek, beszélgettünk tartalmáról, mondanivalójáról, és elkészültek a szebbnél szebb fejdíszek is.
Megküzdési szókészletünkben sok kifejezés helyet kapott, izgalmaink, félelmeink, aggodalmaink orvoslására. Csoportmunkában nagyon szeretnek tevékenykedni, mindenkinek megvan a maga kis feladata, összehangoltan, egymást motiválva dolgoztak együtt, kreatív ötleteikkel gazdagítva egymást.
A Haj-szeretet című animációs film nagy érzelmi töltetet biztosított számukra, érdeklődve figyelték a történet alakulását. A film után megkerestük a nehézség okát, a szereplők tekintetében, illetve azt is, hogyan kerekedtek felül a problémákon együtt, összefogással.
A Mélylégzés gyakorlatot olyannyira megszerették, hogy több alkalommal is szivárvány-lélegzünk azóta.
A kiképzés mozgásos feladatait csoportokban végeztük, mint kecske katonák. A „katonává” képzés feladatainak egy részét találékony, kreatív módon állították össze, találták ki. De örömmel válogattak a felsorolt feladatok közül is.
A zárókörben örömmel meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó című dalát. Igazán tartalmas volt ez a hónapunk is, egy újabb nagy lépést téve a Boldogságvárunk felé.
A tanulókkal, mind mindig minden pontot, lépést követve vettük végig a hónap témáját. Persze ide sok mindent leírhatnék pontról pontra, de inkább két dolgot emelnék ki erről az időszakról, feldolgozásról. Ez egy olyan témakör volt, mellyel igenis a tanulók is minden egyes nap, valamilyen formában találkoznak. Most először adódott alkalmunk rá, hogy csak a MEGOLDÁSOKRA, olyan trükkökre koncentráljanak, amik segítik a mindennapjaikat, az életüket, az életükben kialakult változások kezelését. Nagyon élvezték, mikor olyan tevékenységeket kellett gyűjteniük, melyek őket ellazítja, boldoggá teszi, megnyugtatja. Nagyon sok transzfert gyűjtöttünk gyerekek, felnőttek mindennapjaikból, vagy csak a magánéletből és iskolai/dolgozói környezetből is. Ezek után ez csak fokozva lett azzal a telefonhívással, amit egy szülőtől kaptam. Azt mesélte, hogy egy nagyon hosszú és nehéz időszakon van túl, és nem tudja gyermeke, hogy érzett rá, de tanácsokat adott neki, hogy hogy küzdhet meg ezekkel a gondokkal, időszakokkal. Elkezdte neki sorolni: „Anya menj el futni!”, „Hallgass zenét!”, „Aludj egy jó nagyot!”. A szülő azért hívott fel, hogy megköszönje, hogy a mindennapokra neveljük gyermekeiket, és őt már ez is segítette a saját megküzdésében!
Hintaszék relaxációs gyakorlattal kezdtünk. Bevezetésképpen megbeszéltük hogy, mi is az a megküzdési stratégia. Követtük Bella dalában az utasításokat, hogyan tudnánk ellazulni, majd cápatámadás nevű játékot játszottunk, ahol a hullámokkal és a cápákkal kellett a gyerekeknek megküzdeni, egymást segítve összefogva.
Konfliktushelyzetről, stresszhelyzetről beszélgettünk, mint elkerülhetetlen valóságról. Ötletbörzét tartottunk, hogy mi minden segíthet ilyenkor, hogyan viszonyuljunk ilyen helyzetetkhez.
Példaképek, jó karaktervonásokat fogalmaztunk meg, eszközöket, lehetőségeket, melyekre támaszkodhatunk.
A beszélgetést poszterkészítés követte.