Téged mi nyugtat meg, ki nyugtat meg? Ölelés, háziállat, sport, zene, társasjáték, rajzolás, pihenés, tv, játék stb. Erről beszélgettünk a gyerekekkel, majd mindannyian elkészítették a ,,nyugalom -süteményeket” . A mindennapok során időnként akadályokkal, problémákkal kell szembenéznünk, de megbeszéltük, hogy mindenre van megoldás. Hogyan és miként oldhatjuk meg ezeket a helyzeteket? Remek válaszokat kaptam. Kitől kérhetünk tanácsot, kitől kaphatunk segítséget? Barát, osztálytárs, szülő, nagyszülő, testvér, tanító. Egyedül is meg tudunk birkózni a problémákkal? Néha igen, hiszen olykor elegendő egy bocsánatkérés, amit gyakran nincs bátorságunk megtenni. Sok-sok okos gondolatot hallottam a gyerekszájból.
Megküzdési stratégiák
Szikszai György Református Általános Iskola
A gyerekekkel halakkal teli akváriumot. Beszéltünk róla mennyit küzdenek a nagyobb halak ellen. Mi is így harcolunk mindenért a mai világban.
A február hónapjában problémahelyzeteket generáltunk. A gyerekek gyakorlatiasságát, feladatmegoldó képességét fejlesztettük. Cél, megoldani egy problémát, mellyel saját életünk, esetleg társunk élete könnyebbé válik. Vegyes csoportként erre sok lehetőség nyílik. Segíteni egyedül a kisebbnek, a kicsi hogyan kér segítséget. Illetve a nagyok hogyan oldanak meg közösen egy adott feladatot. Hogyan hangolják össze a munkájukat a cél érdekében. Hogyan rendelik alá saját érdekeiket a közös cél érdekében.
A téma feldolgozása során különböző motiváló idézeteket is gyűjtöttek a diákok. Ezeket kinyomtattuk, majd amolyan szerencseidézetekként húztak egyet-egyet maguknak. Voltak, akik az elolvasásuk után azonnal felkiáltottak, hogy azt mintha egyenesen nekik írták volna. Miközben elkészítették a színes kártyáikat, beszélgettünk az idézetek jelentéséről, motiváló erejéről. Végül a laminált lapokat felragasztották a padjukra, hogy mindig ott legyenek a kezük ügyében.
A boldogságóra munkafüzetből elolvastuk és megbeszéltük az idézeteket, majd gyakoroltuk a villámrelaxációs lépéseket.
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
A tevékenység elején arról beszélgettünk, ki hogyan érzi magát, kinek van jó kedve, s ki az aki egy kicsit szomorkodik valami miatt. Ezt követve a jókedvű társak tanácsot adhattak a többi gyereknek azzal kapcsolatosan, hogy ők mit tesznek azért, hogy a rossz kedvet elűzzék. Pl. sokat segíthet a szabadban való séta, játék, zenehallgatás, mesefilmnézés, rajzolás, egy finom süti elfogyasztása, stb. A foglalkozást ezt követve a „Testrészeink” elnevezésű vidám mozgásos játékkal zártuk.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Ezen az órán a megküzdéssel, a kihívásokkal, problémákkal, konfliktusokkal, kudarcokkal való szembenézéssel foglalkoztunk. Készítettünk a megküzdés szivárványát, indulathőmérőt, összegyűjtöttük az érzelemközpontú megküzdési stratégiákat. Elkészítettük a különböző érzelmeinket bemutató arcocskákat is. Az óra zárásaként relaxációs gyakorlatokat végeztünk.