Iskolai boldogság faliújságunkra a felsős diákok olyan tevékenységekből alkottak puzzle darabokat, amik segítik a stresszel való megbírkózást.
Megküzdési stratégiák
Nagyon örültünk a felkínált feladatnak, a hóvirágmező készítésének. Kis létszámú csoportunkban hajtogattunk virágokat, melyeket egy szép általunk színezett alapra tettük. Ez az alap jól bemutatja a tavasz színeit. Barna, zöld, sárga és …
Emelett minden nap elvégeztük a családi naptár által felkínált gyakorlatokat. A kedvencünk a sikítás és a csiklandozás volt.
Olyan fejlesztő játékokat játszottunk, ahol a megküzdés elvezetett a célhoz.
Köszönjük a lehetőséget, és a sok inspiráló útmutatást!
Januárban a célok kitűzéséről, februárban pedig a célok eléréséért való küzdelemről beszélgettünk sokat. Megállapodtunk abban, hogy vágyaink megvalósítása csakis rajtunk múlik, csak magunk tudunk harcolni, küzdeni a bekövetkezésükért. Ebben a küzdelemben nem vagyunk egyedül, hiszen körülöttünk ott vannak a barátaink, a szüleink, az iskolában a tanítók, bátran merjünk segítséget kérni, ha szükségét érezzük. A keresztrejtvény megoldása is azt sugallja, hogy „EGYÜTT” minden könnyebb. A Megküzdés szivárványát is elkészítettük a tankönyv feladata alapján, ennek kapcsán azokat az erősségeket, pozitív hozzáállási tényezőket gyűjtöttük össze, amik a célok eléréséért folytatott küzdelemben a legszükségesebbek, mint például a kitartás, szorgalom, együttműködés, összefogás, gyakorlás, békesség. A hétköznapok során gyakran kerülünk nehéz helyzetekbe, elfáradunk, néha elegünk van mindenből. Ilyenkor fontos, hogy olyan megküzdési módokat válasszunk, amik a legközelebb állnak hozzánk, amiket a leghatékonyabban tudunk alkalmazni. Ezek egyénenként eltérőek lehetnek, de azért találtunk néhány közös pontot, amik mindenkinél hasznosak lehetnek: séta, sportolás, pihenés, éneklés, tánc, olvasás, játék. Farsangi délutánunkon többen is szuperhősnek, katonának öltöztek, ezzel azt mutatták, hogy még ügyesebben, szupererővel tudnak szembe szegülni az „élet nagy kihívásaival”.
Iskolánkban évek óta hagyomány a farsangi időszakban az életnagyságú kiszebáb és a hozzá tartozó „Rossz tulajdonságok ládikájának” elkészítése, amik a folyosón várják küldetésük beteljesedését. A ládikába mindenki kis cetlikre írva beledobhatja azoknak a rossz szokásainak a listáját, amiktől szeretne megszabadulni. Ezek a kiszebábbal és az egyénileg készített minikiszebábokkal együtt majd elégetésre kerülnek hamvazószerdán (idén április 22-én), így szimbolizálják a megszűnésüket, hogy helyettük jók, jobbak lehessünk. A vidámságot pedig sok kicsi bohóc jelképezte, amik a terem ajtajára kerültek fel a farsangi dekoráció részeként.
Ebben a hónapban a legjelentősebb tevékenységünk volt, hogy jelentkeztünk a badacsonyőrsi Folly Arborétum pályázatának felhívására, aminek értelmében osztálykirándulást nyerhetünk, ha a követelményeknek megfelelünk. Ennek érdekében ciprusmagokat kellett vetnünk (az arborétum küldte a számunkra), amiknek a kibújását, fejlődését folyamatosan figyelemmel kell kísérnünk, az eseményekről naplót kell vezetnünk, aminek a hitelességét fényképekkel, rajzokkal, írásokkal kell majd igazolnunk május elején. Február 7-én kezdtük a programot a vetéssel, azóta is érdekes feladatokat végzünk, ilyenek a következők: mindenki örökbe fogadott egy magocskát, el is nevezte őt, még díszes, szívecskés névjegykártyákat is készítettünk a számukra, amikkel az edénykéjüket díszítettük fel. Borús napokon éneklünk nekik, beszélgetünk velük és a reggeli érkezéskor, valamint a délutáni távozáskor köszönünk nekik. Sok dolgunk lesz még az elkövetkezendő hetekben, de szívvel-lélekkel álljuk a próbákat. Úgy gondolom, ez egy igazi megküzdési stratégiákat igénylő, összehangolt feladat lesz a számunkra, hiszen a tanév végi kirándulásért folyik a küzdelmünk.
Természetesen a tavaszt is nagyon várjuk már, úgyhogy technika órákon szívesen készítettük el a kikelet első, reményt és tisztaságot szimbolizáló virágát, a hóvirágot. Az egyéni alkotásokból egy egész nagy „hóvirágmező” kerekedett ki, ami a faliújságot teszi derűs hangulatúvá. A hóvirágok közé egy ösvényt készítettünk, amire pozitív fogalmak kerültek, ezek adják az úton járó vándor számára a biztonságot, az erőt és a hittel teli haladás lehetőségét. A kis fehér virágok pedig jókedvre hangolnak, bíztatnak minket, eszünkbe juttatják, hogy előbb-utóbb mindennek eljön az ideje, bármi megvalósulhat, éppen úgy, ahogy a tavasz is megérkezik mindig, minden évben kikerülhetetlenül, pillangókkal, madarakkal és virágokkal. Így a „Bíztató Hóvirágmező” lett a választott fő feladatunk.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiák témakörét dolgoztuk fel az 1/9.D osztállyal. Az órát a szokásos bevezető beszélgetéssel kezdtük, ahol a témával kapcsolatban beszélgettünk. A tanulók fontosnak tartották, hogy legyenek különböző stratégiáik a nehézségeik megküzdéséhez. Több visszajelzés is ékezett, hogy nincsenek vagy nem megfelelőek az eddig használt stratégiák, majd megjelentek az új ötletek, lehetőségek. Különbséget tettünk az érzelemfókuszú és a problémafókuszú megküzdési módok között is, majd kitöltöttek hozzá egy rövid kérdőívet. Kiértékelés után megállapítható, hogy az osztály 2/3-a a problémafókuszú megküzdési módszert részesíti előnyben.
A feladatok közül a relaxációt választottam. A tanulók eleinte nehezen tudtak ráhangolódni a szövegre, majd rövid idő elteltével mindenki elcsendesedett, érezhető volt egy nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb légkör. A relaxáció után a tanulók többsége arról nyilatkozott, hogy el tudtak lazulni, és kellemesen érezték magukat. Páran nem tudtak relaxálni, aminek okai közé a stresszt, a feszültséget sorolták.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiák témakörét dolgoztuk fel a 9.A osztállyal. Az órát a szokásos bevezető beszélgetéssel kezdtük, ahol a témával kapcsolatban beszélgettünk. a tanulók visszacsatoltak a célkitűzésekhez is, szerintük a két téma elválaszthatatlan egymástól: célok nélkül a megküzdés is sokkal nehezebb és a célok kitűzése motiváltabbá teszik őket a megküzdéshez is.
A találékony térkép című feladatot készítették el a tanulók. Először mindenki megfogalmazta a saját nehézségeit és kialakították az ezekhez szükséges megküzdési stratégiákat, majd ezek alapján digitálisan egy térképet készítettek. Az óra nagyon jó hangulatban telt, hiszen a humor és a technika segítségével készítette el mindenki a saját megküzdési térképét.
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy ki milyen problémával találkozott már és hogyan próbálta megoldani.Az óra végére megfogalmaztuk:
Együtt mindig könnyebb minden.
Székesfehérvári Vörösmarty Mihály Általános Iskola
Egy kellemes relaxálás után eljutottunk a magunkból épített hajón egy csodálatos szigetre, mélyen különleges hóvirágok nyíltak❤️
A gyerekek nagyon szerették ezt a foglalkozást. Őszintén remélem, kaptak egy megoldási lehetőséget a nehéz helyzetekre!
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
„A biztonság szigete”
A megküzdési stratégiák témájának feldolgozására több lehetőségünk adódott ezen a héten. Beszélgettünk arról, hogy céljainkat nem mindig érjük el könnyen, van, amikor erőfeszítéseket kell tenni. Az is előfordul, hogy elsőre nem sikerül valami, vagy szükségünk van bátorításra, segítésre, megerősítésre.
A „biztonság szigetét” közösen építettük fel, majd a gyermekek a kreativitásuk szerint rendezték be, töltötték meg élettel. Egy tornyos, díszes vár került a közepére, ahová a babaházból költöztették át a babacsaládot. Majd állatokat helyeztek köréjük és mindezt erős várfallal védték. A játékba folyamatosan kapcsolódtak be a gyerekek, kitöltve az egész délelőttöt.
A következő napon medvevadászatra indultunk. Relaxációval kezdtünk, majd a „menjünk medvét vadászni” drámajátékkal folytattuk. Ritmusa, tempója, szövege miatt a gyermekek nagyon kedvelték ezt a játékot, szinte elképzelték a hatalmas medvét, mert néhányuknál sikításban tört ki a feszültség. A játék végén Bagdy Bella énekére lazultunk el a szőnyegen.
Környezetvédő is érkezett a csoportunkba, ahol a Földünk megóvásáról, a szelektív hulladékgyűjtésről tartott játékos foglalkozást a gyermekeknek. Környezetünk óvása szintén nagy cél a mai kor számára, ezért a környezettudatos magatartást már kis korban alakítjuk.
A megküzdés, versengés fénypontja a farsangi mulatság volt. Küzdelem a játékban maradásért, az első helyért, mely nagy kihívás volt a gyermekeknek. Néhány játéknál kiesés helyett zálogot adtak a gyermekek. Énekeltek, verset mondtak, ritumust tapsoltak társaik előtt egyedül. A bátortalanabbaknak sokat segített a jelmez, hogy egy időre egy hős, cowboy, ninja bőrébe bújhattak. Nagyon tartalmasan telt a hetünk, sokat játszottunk együtt. A közös játékok, megmérettető tevékenységek, alakították, erősítették közösségünket, fokozták a gyermekek önbizalmát.
A téma feldolgozása a jól ismert relaxációval kezdődött. esemondással folytattam a megértés megsegítését. Az ajánlott kérdéseket átbeszéltük a gyerekekkel. A téma zárásaként kiszínezték a sárkány+királylány színezőt. Színezés közben lejátszottam a témához kapcsolódó dalt.