A megküzdés témája mindig nehéz a gyerekeknek.
Leginkább a könyv, munkafüzet feladataiból dolgoztunk. Átbeszéltünk a megküzdés stratégiát Ezen a foglalkozáson labirintus feladatokat oldottunk meg, utat kerestünk a problémától a megoldásig. Elkészítette mindenki a saját megküzdés szivárványát, valamint saját akváriumát, melyekben leginkább a szivárvány színeit használta.
Megküzdési stratégiák
A zenei bevezető után az elméleti feladtokkal kezdtünk, majd az órá további részét a gyakorlati feladtokkal folytattuk. Az órák mindig nagyon jó hangulatban telnek. Várják és szeretik a tanulóink.
Talán egyik leggyakoribb mindennapos küzdelmeink ez érzelmeink kordában tartása, ezért sokat kell gyakorolnunk, hogy felszínre jussanak, átbeszéljük, empatikus hallgató közönség legyünk. Érzelem kártyákkal, és érzelem körrel ( forrás: Pinterest) kezdett beszélgessel tovább tudjuk folytatni ezt a gondolatmenetet. Felismeri és közösen megoldást keresni ezekre az esetleges belső konfliktusokra.
Rumi Rajki István Általános Iskola
A megküzdés a céljainkért! Itt elöször egy dominos effektet készítettünk közösen! Láttuk hogy hányszor kell jól felépíteni hogy mind eldöljön. Láttuk hogy vannak szabályok, mint az iskolában is ami alapján nem működik a megküzdés! És elképzeltük, majd el is játszottuk a küzdelem és a győzelem képeit! Közben mehgerősítettük a szabályainkat!
A megküzdési stratégiákkal foglalkozó órán arra próbáltam rávezetni a gyerekeket, hogy gyakran észre sem veszik, hogy stressz-helyzetben vannak, és hogy ilyenkor máshogy viselkednek, mint máskor. Első körben arról beszélgettünk, hogy ők hogyan ismerik föl, ha a felnőttek stresszesek: idegesek, türelmetlenek, könnyebben veszekednek stb.
A következőkben azt taglaltuk, hogy ők maguk érzik-e, ha érzelmileg instabilak, és hogy ilyenkor kihez, mihez fordulnak. Többen feszültségről számoltak be, idegeskednek, ilyenkor agresszívebb a magatartásuk is.
Ezután arra próbáltam őket rávezetni, hogy az agresszió nem jó levezetési módja a feszültségnek, a stressznek, majd arra kértem őket, hogy próbáljanak olyan dolgokra gondolni, ami ilyenkor jólesne nekik, és azt kértem, hogy kis kártyákra rajzolják le ezeket.
Rajzoltak, biciklit, focit, telefont. Volt, aki beszélgető embereket rajzolt, vagyis fontos lenne neki, hogy a problémáit megossza valakivel.
Végül megbeszéltük, hogy ezekkel a dolgokkal megküzdhetnek a belső feszültségükkel, de fontos, hogy felismerjék, mikor van szükségük ezekre a megküzdési stratégiákra.
A téma lezárásaként színezhették ki azokat a képket, amelyek segítenek nekik, ha feszültek vagy szomorúak.
Mit csinálsz, ha valami gond van? Hol érzed a feszültséget? Hogyan lehet a rossz érzéseket leküzdeni?
Egy mesedramatizálást szerettem volna kipróbálni. A répa c. mesét választottam, amiben közösen küzdenek meg a szereplők a hőn áhított répáért. Csapatmunkára, egymásra odafigyelés volt a feladatuk a szereplőknek.
Kiscsoportosok lévén elég nehéz úgy gondolom ezt a témát átadni, hogy megértsék mit is jelent. Beszélgetéssel kezdtünk, majd relaxációs gyakorlatokat csináltunk. Követtük Bagdi Bella Ellazulni jaj de jó dalát, a gyerekeknek a már tanult testrészek felelevenítésében is nagy segítséget nyújtott. A dal utasításait követtük, hogyan tudunk ellazulni. Ezután az adott témához kapcsolódóan próbáltam velük beszélgetni, kérdésekkel segítettem őket. Majd a cápatámadás nevű játékot játszottuk, ahol a hullámokkal és a cápákkal kellett a gyerekeknek megküzdeni, egymást segítve. A játék végére egészen összekovácsolódtak, még olyan gyerek is részt vett a játékban aki máskor csak csendes megfigyelő.
Hullámhegyek, hullámvölgyek mindenki életében vannak. A kérdés az, hogy mit kezdünk velük, hogyan töltődünk a jó élményeinkből és mit kezdünk a nehézségeinkkel.
Ha a gyermekek tapasztalják, hogy másoknak is vannak gondjaik, akkor könnyebben elviselik a sajátjukat.
„A 4.b osztály megküzdött a feladattal.
A mostani játékok helyett a „nagy szél fúj azokra akik…”-et játszottunk, nálunk most ez a kedvenc. Köszönjük a témát, jót beszélgettünk róla, sok újdonságot tudtunk meg ismét egymásról.” – írta a tanító néni.
Szituációs játékokat játszottunk, egy adott problémára különböző megoldások születtek, sokat nevettünk, jó élmény volt.