A hóvirág a tavasz első virága. A gyermekek tiszta,őszinte szavai tükrözik lelkük tisztaságát.
A bíztató hóvirágmezőn kalandozva szebb és szebb gondolatokkal bátorítják társaikat.
Megküzdési stratégiák
A témánkhoz kapcsolódóan arról beszélgettünk, hogy bizonyos helyzetekben, hogyan cselekednének. A korosztály 3-4 éves, így őket nagyon egyszerű kérdésekkel vezettem rá a probléma megoldásra.
Például: Mit csinálnál, ha ugyanazzal a játékkal szeretnél játszani, mint a társad? Ha szomorú egy társad, hogyan vígasztalnád meg?
A tevékenységek során mindig törekedtem a segítség adásra, bíztatásra, sikerélményekhez juttatásra, pozitív támogatásra.
A gyerekekkel közösen elkészítettük a hóvirágmezőt, amit nagyon élveztek. A plakát elkészítésében is segítettek ragasztani, színezni. Egy hajó kiránduláson vettek részt bábokkal, hogy eljussunk hóvirágmezőre. Megbeszéltük, hogy melyik hóvirág mit üzen a kirándulóknak. Megkérdeztem tőlük, hogy mi jut eszükbe a hóvirágokról. Például: tavasz, tisztaság, remény, szabadság, friss levegő.
Szegedi Fekete István Általános Iskola
A Biztató Hóvirágmezőt választottuk. Gyönyörű munkák születtek.
Fontos a gyereknek milyen módon tudnak megküzdeni a feladataik megvalósításával. Hóvirág mezőket készítettek, a mezőbe beírták azokat a stratégiákat amik segítenek nekik. Nagyon élvezték a feladatot.
A gyerekek nagyon élvezték a relaxációs feladatot, nem ez volt az első alkalom, hogy ilyet csináltunk. Megosztották egymással gondolataikat a kihívásokról, lazulásról. Érdekes volt megfigyelni, a hajón többen ugyanazt a feladatot szerették volna betölteni. De egy kis rávezetéssel volt, aki új érdekesebb feladatot talált magának.
A gyerekek nagyon élvezték a relaxációs feladatot, nem ez volt az első alkalom, hogy ilyet csináltunk. Megosztották egymással gondolataikat a kihívásokról, lazulásról. Érdekes volt megfigyelni, a hajón többen ugyanazt a feladatot szerették volna betölteni. De egy kis rávezetéssel volt, aki új érdekesebb feladatot talált magának.
A gyerekek nagyon élvezték a relaxációs feladatot, nem ez volt az első alkalom, hogy ilyet csináltunk. Megosztották egymással gondolataikat a kihívásokról, lazulásról. Érdekes volt megfigyelni, a hajón többen ugyanazt a feladatot szerették volna betölteni. De egy kis rávezetéssel volt, aki új érdekesebb feladatot talált magának.
Ebben a hónapban letten egy nyolcadik osztály osztályfőnöke. Nem tanítok ebben az osztályban, bár az évek során több közös program is részt vettem velük, így ismertem őket. Boldogságóránk azonban ez volt az első. Nem tudtam mennyire motiválhatók, együttműködők, nyitottak erre a programra. Több tanulónak megrázkódtatásoktól terhes, nehéz hónapok állnak a hátuk mögött, szó szerint meg kell/ kellett küzdeniük a nehézségeikkel nap, mint nap. Így különösen aktuálisnak éreztem a hónap témáját.
Bevezetésként egy relaxációs gyakorlatot végeztünk. Célom az volt, hogy ellazuljanak, ugyanakkor nyitottá is váljanak a befogadásra. Szokatlan volt számukra a feladat, de pozitív kicsengésű reakciókat tapasztaltam. Miután 8. osztályosokról van szó, ezért a megküzdési stratégiákról, azok elméletéről, saját bevált gyakorlataikról, tapasztalataikról egy spontán beszélgetés alakult ki. Nekem is tanulságos volt, hogy ki hogyan reagál egy-egy problémára. Jóleső érzés volt – ahogy hallgattam az érveiket- mennyire figyelnek egymásra, tiszteletben tartják a másik véleményét.
A választható feladatok közül a Hősparádé feladat ragadta meg a fantáziájukat. Végül a feladatot kicsit átalakítva, egy tanulóról körvonalrajzot készítettek a táblára, s ezt a figurát öltöztették fel olyan kiegészítőkkel, mely képessé teheti valamely probléma megoldására, kivédésére.
Az alábbi megoldás született:
• A hős kezében van egy Stop tábla, melynek felmutatásával megállíthatja a bajt, tragédiát, mielőtt még az bekövetkezne.
• Fején van egy sapka, amely elűzi a negatív gondolatokat, erősíti a pozitívumokat.
• Csuklóján van egy barátság karkötő, amely segít neki új barátokat szerezni.
• Arcán álarc van, amely segít a lámpaláz leküzdésében.
• Vállán köpeny van, ez védi a negatív energiáktól.
• Szíves pólója bevonzza a szeretetet.
• Csuklóján egy óra jelzi, ha kedvesebbnek kellene lennie a másikkal.
• A kezében tartott kalapács jelképezi azt az erőt, amivel leküzdi az útjába álló akadályokat.