Maci csoport
A hóvirág a tavasz kezdetének, a megújulásnak a jelképe. Tavaszi virágokat nézegettünk könyvekben, elsétáltunk hóvirágot nézni, megvizsgáltuk a fák ágait, rügyeket kerestünk. Összegyűjtöttük az apró jeleket ahogy a természet új erőre ébred. Hóvirágokat készítettünk egyesével, majd egymás mellé rakva elkészült a hóvirág mezőnk. Vegyes csoport révén a kisebbek nem igazán tudtak gondolatokat megfogalmazni a témában, de a nagyobbakkal tevékenység közben megbeszéltük, hogy a kis virágnak mivel kell „megküzdenie”, hogy kinyílhasson, mi mibe szorulunk segítségre és milyen jó érzés ha támogatnak minket.
Megküzdési stratégiák
Boldogságóra – Megküzdési stratégiák – 6. osztály
A végtelen hit című film részletének megtekintése közben azon gondolkodtunk és utána arról beszélgettünk, hogy hogyan változtak a szereplők gondolatai és érzései a jelenet során. Ehhez egy feladatlap volt segítségünkre. Ezután saját életünkben kerestünk példát arra, hogy mivel kell megküzdenünk. Több tanuló számára nagy kihívás a tanulás. Arról beszélgettünk, ki milyen módon próbálja könnyebbé, hatékonyabbá, motiváltabbá tenni saját tanulását. Egymás elbeszéléséből nemcsak megerősítést kaptak, de ötletet meríthettek az osztálytársak. Egy kérdés maradt a beszélgetés végére, amelyre a film is ösztönöz. Vajon én minden tőlem telhetőt megtettem? Mindent beleadtam?
Sok sikert mindenkinek a megküzdés terén!
Bognár Andrea of.
Boldogságóra 2. osztály
A tavasz első hírnökei között van a hóvirág. Biztató a megjelenése. A mi hóvirágainkba biztató üzeneteket írtunk egymásnak, amiből mindenki kedvére válogathat egy-egy elkeseredett pillanatban.
Nagy Tímea osztályfőnök
Kérdőívet töltöttünk ki, hogy megtudjuk a tanulással kapcsolatos problémák milyen kellemetlenséget, feszültséget okoznak számunkra. Összegyűjtöttük, hogy az élet egyéb területein mik keltenek bennünk rossz érzést, szorongást. Majd kerestünk megoldást, mi segíthet ezek legyőzésében.
Séta alkalmával megnéztük egyik óvodásunk kertjében a kinyílott hóvirágokat. Játékidőben tépés, vágás, ragasztás technikával hóvirág fejdíszeket készítettünk. A hóvirág a tavasz első virága, reményt és a tisztaságot szimbolizálja.
Beszélgetés a reményről, mit remélünk az elkövetkezendő időszakra ( A gyerekek a saját szavaikkal próbálták megfogalmazni, hogy legyen sok barátjuk, ne legyenek betegek, ügyesek legyenek az iskolában, ne szemeteljenek az emberek stb.)
Relaxálás a hóvirágmezőn, ahol a gyermekek elképzelik csukott szemmel, hogy a kiránduló emberek óvatosan közlekednek a hóvirágmezőn, vigyázva a környezetre és a sok szép kis hóvirágra, mert a kirándulóknak a természet vigasztalást nyújt a nehéz helyzetben és hangulatukra pozitívan hat. A játék során a hóvirágok egymást segítve, összekapaszkodva segítettek megtalálni a helyes utat. A hóvirágok nyújtotta vigasztalás és bíztatás során a következő évben is él a remény arra, hogy szép környezetben kirándulhatnak és bizakodva várhatják a tavasz első virágait.
Életünk folyamán nem csak jó dolgok történnek velünk. Az, hogy a problémákkal való megküzdés mely formáját alkalmazzuk, tőlünk függ. Havi boldogságóránkat az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” című relaxációval indítottuk. A témát „A bugyelláris, a pipa meg a süveg” című mese meghallgatásával közelítettük meg. A mesében csodálatos segítőkkel találkozott a főhős. Megbeszéltük, hogy a gyerekek kire számíthatnak, ha nehéz helyzetben vannak, és, hogy ők kinek nyújtanak segítséget. Nagyon jól megfogalmazták, hogy az életben problémák is lehetnek, valamint azt is elmondták, hogy milyen nehézségekkel nézhetünk szembe, amelyekkel meg kell küzdenünk. Azt gondoltam, hogy nehéz lesz ebben a témában a gondolataikat megfogalmazni, de nagyon frappánsan megnyilatkozásaik voltak. Azt, hogy nem csak egyszerű feladatok vannak az életben a „Nehezített gimnasztika” és a „Vak kígyó” feladatokkal demonstráltuk, amelyek nagyon tetszettek a tanulóknak. Kreatív feladatként „Bíztató hóvirágmezőt” készítettünk. Majd meditációval zártuk foglalkozásunkat.
Már mindenki nagyon várja a tavaszt, így aktuálisan a hóvirág mezők elkészítését tűztük ki célul a gyerekekkel.
A hónap a megküzdési stratégiák széles tárházának megismerésével telt, játékos feladatokon keresztül, melyhez a munkafüzet feladatait vettük alapul.
Sokan már ismertek technikákat, hogy hogyan is lehet néha a nehezebb pillanatokat átértékelni, vagy megoldani.
A társasjáték különböző technikákkal készített hóvirágokkal díszített, motivációs mezőkre léphetnek a lelkes játékosok.
A havi téma a megküzdési stratégiák, feldolgozása az óvodai csoporton belül nem volt egyszerű. Nagyon sok óvodásnak vannak problémái amit nehezen vagy szinte egyáltalán nem tud megfogalmazni verbálisan. Meseolvasással és dramatizálással könnyebben kifejezték nehézségeiket, illetve a közös játék is sokat segített. Kedvenc játékunk kiszabadítása! feladat nagy siker volt a csoporton belül. Minden kisgyermek nagyon aggódott és iparkodott segíteni a kedvenc játéknak. Hóvirágmező építése biztató, segítségnyújtó üzenetekkel izgalmas feladat volt. Sok kitartást és figyelmet igényelt a gyerekektől, mindenkinek volt egy kedves üzenete a bajbajutott túrázónak.
Csicsergő csoport – Benczúr – óvodapedagógus
A gyermekekkel átbeszélgettük ezeket a dolgokat. A leginkább a céljaik megfogalmazást hangsúlyoztuk ebben a témakörben. Minden gyermek elmesélte mi a célja., és hogyan „küzd” meg azért, hogy minél hatékonyabban megvalósítsa. A céljait, egy lufiba írtuk fel. Azok a gyermekek akik egyedül fel bírták rajzolni a lufira a jelüket ügyesen megvalósították akik még nem tudják természetesen segítettünk. Néhány célt felsorolok, amely a gyermekek gondolatában fogalmazódott meg. : Megküzdök azért, hogy jó kapus legyek. Próbálok mindig szót fogadni anyának, apának. Megküzdök azért, hogy szépen tudjak rajzolni. Minél jobban megtanuljak biciklizni. Azért akarok megküzdeni, hogy sokat segítsek anyának. Segítsek anyának zöldséget pucolni. Az a célom, hogy jó gyerek legyek. Célom az, hogy szépen tudjak játszani. Szeretném, hogy legyen kiscicám kiskutyám az a célom, hogy gondosodjak róluk és egy szép házat építsek nekik. Szeretném a Patrik pinyót, és az a célom, hogy jót aludjak vele. Az a célom, hogy minél jobban énekeljek tavaszi dalokat, hogy hamar elmenjen a tél. Az a célom, hogy szépen összepakoljak. Az a célom, hogy tudjak anyának szépen rajzolni. Ilyen és ehhez hasonló gondolatok mentén beszélgettünk erről a témáról.
ZÜMMÖGŐ CSOPORT
Korompai Ilona-óvodapedagógus
Boldogság Óvoda- Február
A gyermekekkel a heti tevékenységi témánk a sarkvidéki élet volt. A keddi napon A pingvin és a fóka meséjét meséltem a gyerekeknek, mely arról szólt, hogy egy verseny során megküzd egymással a pingvin és a fóka, hogy ki a gyorsabb és ügyesebb úszó kettejük közül. De a verseny során a fóka meghallotta, hogy a pingvin testvérei bajba kerültek és segítségre szorulnak, ezért leküzdve a saját igazának bebizonyítását a versenyből kilépve a bajba jutottak segítségére sietett és így igazából bár nem ő nyerte a párbajt, mégis ő lett a győztes, hiszen megküzdve önmaga egójával segített a bajba jutottakon. A mese tanulságait átbeszélve arra döntésre jutottunk a gyerekkel, hogy az önmagunkkal való megküzdés és a különböző rossz tulajdonságaink letétele sokkal nehezebb, mint gondolnánk ez által nem mindig a megfelelő döntést hozzuk meg, de törekszünk a tökéletesre, hogy senki ne sérüljön. Illetve nem mindig az-az első, aki elsőnek ér a célba, hanem az, aki a szabályokat betartva, akár mások megsegítése árán is viszi végig a feladatot.
A következő napon, kicsit hangos volt a csoport, hiszen a kis csapat közösen a műanyag tojástartókat felhasználva összerakta a csoport közös Igluját a csoportszoba sarkába. A közös munka az egyéni ötletek megvalósítása lehetővé tette a csoport gyermekei számára, hogy egy emberként, csapatként egy különlegeset alkossanak, miközben jól érzik magukat, boldogok és kipróbálhatják a közösen készített építményt. A nagy építkezést és hó csatát követően egy kis relaxációs gyakorlat elvégzésével zártuk a napunkat.