Ráhangolódás a Hónap dala: Ellazulni jaj, de jó!- mozgással kísérve.
Beszélgetőkör- tavasz, a megújulás, tavasz első hírnöke- hóvirág.
Vers: Zelk Zoltán: Hóvirág.
Mesére hívó mondóka.
Mese: Zelk Zoltán meséje nyomán: A hóvirág
Vizuális tevékenység: Hóvirág mező vegyes korcsoportban differenciálással.
Relaxációs gyakorlat.
Befejezés- mi tetszett a legjobban?
Megküzdési stratégiák
Február minden hetében foglalkoztunk a különféle megküzdési stratégiákkal. A ráhangolódó relaxációs gyakorlat után a hónapot Bíztató Hóvirágmező készítésével kezdtük, amit a gyerekek egyénileg alkottak meg, majd egybefűzve megszületett a Hóvirágmezőnk. Az egyik legizgalmasabb és egyben a legtöbb kreativitást igénylő feladattal is töltöttünk időt: Ismerős Idegenekként közösen verseltünk a 10-es szám körül. Aranyos versikét találtunk ki. Vicces, mindannyiunkat megnevettető játékként éltük meg a Biztonság Szigetének felépítését a tantermünkben. A gyerekek szuperül szórakoztak közben! A problémaközpontú megküzdéshez jól illett az osztályunkban rendezett farsangi vetélkedő. Játékos feladatokkal kerültek a gyerekek olyan helyzetekbe, amikor próbára tehették problémamegoldó képességüket és magára a „problémára” kellett összpontosítaniuk. Próbálniuk kellett ezekből a szituációkból sikeresen kikerülni. Ezek nyilván nem komoly feszültségek, megpróbáltatások, sérelmek voltak, de jó alkalom volt az együttlétre.
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
Egy elsős kisdiáknak nehezen értelmezhető a megküzdési stratégia, mint fogalom. Így a hónap elején sok mesét, dalocskát vittem a gyerekeknek, hogy ráhangolódjunk a témára. Megbeszéltük, hogy mindenkinek szüksége van egy tervre, hogy a mindennapokban elénk kerülő akadályokat leküzdhessük. Szerepjátékok során állatok „bőrébe” bújtunk, úgy játszottuk el, melyik állat hogyan tud megküzdeni a felmerülő nehézségekkel. Majd a farsang lázában arra fókuszáltunk, hogy egy önfeledt vigasság is sokat segíthet a problémák megoldásához vezető út megtalálásában. Végül feltártuk, kinek milyen nehézségei adódtak, vagy adódnak most is, majd egy-egy megoldási módot javasoltak egymásnak a gyerekek. Beszélgettünk a minket körülvevő csodálatos segítőkről is. A hónap utolsó boldogság óráján minden gyerek lerajzolta a maga kis szivárványát, amely alatt mindig kisüt a napocska, és a sugaraival irányt mutat a nehezebb időkre. A foglalkozást meditálással zártuk, s lecsendesedve várjuk a kikelet időszakát.
A hónap választható feladatai közül, a Bíztató Hóvirágmező elkészítését választottuk.
Többféle technikával készítettük el a vígasztaló, bíztató jelképeinket.
Verset is tanultunk a hóvirágról.
Donászy Magda:Hóvirág
– Hóvirágom, virágom,
mi újság a világon?
– Véget ért a hosszú tél,
simogat az enyhe szél,
melegebben süt a nap
újra szalad a patak.
Hallottam a cinegék
kikeleti énekét,
tavasz jár a határon.
– Ó, be szép ez virágom!
A hónap során megismert és feldolgozott sárkányos mese, szintén a nehézségek lekűzdésében való tudat-alatti támogatást célozta.
Az órát a téma értelmezésével kezdtük. Megbeszéltük, hogy szinte minden nap érik az embert negatív hatások, így azt is fontos megtanulni, hogyan birkózzunk meg velük. Szólások, közmondások segítségével elevenítettünk fel egy-egy ilyen szituációt, és a gyerekek egymásnak megpróbáltak tanácsokat adni azok kezelésére.
Ezután elolvastuk A szamár című történetet, és átültettük azt az emberek hétköznapjaira.
Befejezésként egy alapvetően alsós korosztálynak javasolt feladatot választottam, mert úgy éreztem, ehhez a csoporthoz ez áll a legközelebb. A hóvirágok szirmaira egymásnak írtak vigasztaló/biztató üzeneteket.
-Relaxáció: Örömászana (Lukács Elvira:Örömvár című könyv 48.oldal) -Mese: Flóra Farsangja (Örömvár könyv 44.oldal) -Milyen vagyok?(önismereti,önbizalom növelő játék) -Zárókör : Mi a célod és hogy fogod elérni?
A megküzdési stratégiák kapcsolódott a hónap tematikájához, a tavaszi ébredés, a hóvirág előbújása kedves téma a gyerekek számára. Több mesét is meséltem, amiket megbeszéltünk. A nyúl és a tavaszi hó, A télkergető hóvirág, Az égig érő paszuly – mind közkedvelt a gyerekek körében, és a hónap témájához is illeszthető.
Ami nagyon jól esett nekem, hogy a gyerekek (jellemzően a nagycsoportos korosztály, de néhány kisebb korcsoportú gyermek is) emlékeztek a múlt hónap témájára, felelevenítettük, átismételtük, és hozzá kapcsoltuk a megküzdési stratégiákat. Megbeszéltük, hogy kik a hősök, megnéztük a mesehősök képeit, megbeszéltük, hogy ki miért hős, többek a farsangon ilyen jelmezbe is öltöztek: Superman- Super woman, Amerika kapitány, Zorro, Sam a tűzoltó…
Az irodalmi élmény hatására, és a tantárgyi koncentráció keretében spontán alkotások is készültek, a kisgyermek ki is hangsúlyozta, hogy figyelte a mesét, és azért tudta lerajzolni a hóvirágot. Készítettünk hóvirágos képeket, tanultunk verset, amit el is játszottunk. Testnevelés foglalkozás alatt Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó , és Jól érzem magam boogie- dalaira lazítottunk, booggieztunk, amit nagy élvezettel játszottak a gyerekek.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Ebben a hónapban már látható a fejlődés!
Először is lányszekrények és fiúszekrények jöttek létre átalakítással.
Egyre több a csukott szekrényajtó. Még nem teljes a siker, de jó úton haladunk.
S mi mindenhez kellett megküzdési stratégia?
Óra alatti rosszullétek kezeléséhez, osztályon belüli konfliktusok megoldásához, télűzés előtti tavaszi időjáráshoz, télűzés utáni betört hideg elviselésére, napi kvízjátékokhoz.
Nem unatkoztunk ebben a hónapban sem! 🙂
BOLDOGSÁGÓRA- FEBRUÁR
A Boldogságóra témája: Megküzdési stratégiák
Korcsoport: Középső-Nagycsoport
Az óvodapedagógus neve: Márkus Gyöngyi
A tevékenység időpontja: 2023. február második hete és folyamatban egész hónapban
Felhasznált irodalom:
– Bagdi Bella-Prof. Dr Bagdy Emőke-Tabajdi Éva: Boldogságóra / kézikönyv
– Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
– Lukács Elvira: Örömvár
– Lukács Elvira: Örömnapok
-Pintér Krisztina: Csillagtündér
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA
1:Szervezési feladatok:
A foglalkozáshoz szükséges eszközök kihelyezése jól látható helyre, hogy jelezzem velük, hogy most Boldogságórát fogunk tartani.
A friss levegő biztosítása, hogy jobban tudjanak koncentrálni a gyermekek.
2: Előzmények:
Ebben a hónapban a kihívásokkal való hatékony megküzdést tűzzük ki célunkul, ehhez szükséges stratégiákat próbálunk meg elsajátíttatni a gyerkőcökkel. Fontosnak tartom, hogy felfedeztessem velük a saját erősségeiket, hisz így hozhatják ki magukból a lehető legtöbbet. Mivel a csoportunkból többen kezdik meg az iskolát, így az átmenet megkönnyítését szeretném célomul kitűzni.
Fontosnak tartom még a jobb fizikai állapotba juttatását a gyerekeknek, valamint az önbecsülésük megerősödését.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ:
Bagdi Bella: Elengedem c. új relaxációját egész hónapban hallgatjuk, mivel újabban elég sok fegyelmezési probléma adódott a csoportunkban, különösen a fiúkkal értek nehezen szót.
A relaxációt megelőző gyakorlataink:
– Haragomat kifújom, mint a cica, nyújtózom..
– Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga…
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Bagdi Bella: Minden pont így szép.. c. dalára egy közös koreográfiát találunk ki amire egy szalagos táncot lejtünk.
A TÉMA FELDOLGOZÁSA MESÉVEL
Megjelenik Boldog Dóra, amivel jelzem, hogy most mesét fognak hallani.
„Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek.
Hipp-hopp, tárd ki szíved kapuját, mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk, ketyeg a kis óra, ezt üzeni neked Bolgod Dóra:
Gyere velem, vigyáz ránk a napsugár, Kerekerdőn a boldogság megtalál.
Kedves gyerekek! Tudjátok, hogy Boldog Dóra ma is hozott nekünk egy szép mesét, hallgassátok csak!
A MESE BEMUTATÁSA
Bezzeg Andrea: Aranykulcs c. meséje
A mese után kérdésekkel tudom megállapítani, hogy megértették-e a mese mondanivalóját.
Beszélgetünk a kívánságokról, a nehéz feladatokról, amikkel már szembesültek eddigi életük során.
ÚJ FELADATOK A TÉMAKÖRHÖZ:
– „Bíztató hóvirágmező”
Szabadidőnkben hóvirágot festettünk, megbeszéltük, hogy a hóvirág a tavasz első virága, mely a keresztény kultúrkörben Szűz Mária tisztaságát jelképezi.
Az elkészült festményekkel az öltözőnk falait díszítettük ki ebben a hónapban.
A hóvirágról verset is tanultunk:
Káldi Sándor: Hóvirág
Itt-ott látsz még hóruhát, s már nyílik a hóvirág.
Csoda fehér, egyszerű, szárra nőtt kis csengettyű.
Szinte már a hó alól szüntelen a szava szól.
Mit csilingel? Mit csörög? Búcsúzót a tél fölött.
– „Nyugalom szigete”
A csoportban elég sok volt mostanság a probléma helyzet a gyerekek viselkedésével,így kitaláltam, hogy alkotunk egy nyugalom sziget sarkot, ahol ki tudja pihenni magát az, akivel fegyelmezési probléma akad.
-”Hősparádé”
A jelmezbálunk erre az időszakra esett, így azok, akik valamilyen szuperhős jelmezbe bújtak aznap, kiemelt figyelmet kaphatnak.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA
Mivel sok volt a hiányzónk, nekik „Gyógyító szíveket” rajzoltunk, tele sok-sok jókívánsággal.
A Boldogságvárunk 6. lépcsőfokára kihelyeztük a megküzdés jelét.
A FOGLALKOZÁST ZÁRÓ ÉNEKLÉS
Bagdy Bella energetizáló dala /Rázd le a múltat!
A TÉMA TOVÁBBADÁSA
– Vond be a családot
A szülők a tavalyi évhez hasonlóan otthoni feladatokat adhatnak a gyerekeiknek, amit elvégezhetnek. Mivel már sokkal ügyesebbek vagyunk, így egyre nehezebb feladatot adhatnak nekik
– Vond be az óvodát.
A jelmezbálon a többi csoport is meglátogathatja egymást, és az igazi szuperhősökről közös fénykép is készülhet.
REFLEXIÓ-FEBRUÁR
A februári hónapban a kihívásokkal való hatékony megküzdést tűztük ki célunkul.
Mivel a csoportunkból 6 kisgyermek szeptemberben kezdi meg az iskolát, így eköré próbáltam építeni a témát.
Az iskolakezdés igazi kihívás a gyerekeknek, ahhoz, hogy minél zökkenőmentesebb lehessen, sokat kell tennünk a mindennapokban.
Elhatároztuk, hogy látogatást szervezünk az általános iskolába, ahol kicsit betekintést kaphatnak arról, ami a jövőben vár rájuk.
A látogatáson az egész intézmény minden nagycsoportosa részt vett, így közösségi élménnyé tehettük az eseményt. Rövid beszélgetést folytattak mindenkivel, megnézhettük a tantermeket, órát látogathattunk, részt vehettünk egy testnevelés órán, benézhettünk az iskola ebédlőjébe a konyhás nénikhez, és persze sok-sok ismerőssel, tesókkal is találkozhattunk.
A relaxációra ismét nagy hangsúlyt fektettem, és már nemcsak délelőtt, hanem délután, a csendes pihenő idején is alkalmaztam a ráhangolódást, ami az útmutatóban található. Halk, tengermorajlás, sirályok hangja, és már meséltem is a relaxáció szövegét, amit a későbbiek során is olvasni fogok nekik, mert nagyon hatásos volt.
A „Bíztató hóvirág mező” elkészítése is nagyon tetszett a gyerekeknek, hiszen hoztam egy cserépbe hóvirágot, amit egész héten megfigyelhettek, és sokat hallgattunk hozzá hóvirágról szóló dalokat/Bojtorján együttes, Drazsé/ és verseket, meséket.
Legnagyobb kihívást ebben a hónapban a fegyelmezés jelentette, mert bár sok időt töltöttünk kint a szabadban, valahogy mégis elszabadultak az indulatok a csoportban, sok volt a veszekedés, vita, civakodás. Eddig úgy oldottam meg ezt a problémát, hogy rövid ideig leültettem a fegyelmezetleneket egy székre, egy kijelölt helyre.
Aztán kitaláltam, hogy készítünk egy sarkot, amit Nyugalom szigetnek fogunk elnevezni. Itt kipihenhetik magukat azok, akik olyat tettek, ami nem volt helyes.
Azt hiszem, ez most jól beválik, mert már a nyomtatott képekhez voltak akik otthon festettek pálmafás képeket, és szívesen felajánlották, hogy még szebb lehessen a szigetünk.
A jelmezbálunkról is szót kell ejteni, hiszen többen öltöttek Superman, Batman jelmezt, akikről köztudott, hogy igazi szuperhősök, így a bálon külön feladatot is kaphattak és versenyezhettek egymással.
Ebben a hónapban a szokásosnál többen voltak betegek, így számukra apró meglepetésként „gyógyító szíveket” rajzoltunk, amiket megkaphattak, amikor újból oviba jöttek. Ezzel is a közösséggé kovácsolást próbáltam alakítani, hiszen fontosnak tartom, hogy érezzék: egységben az erő, és törődniük kell a társaikkal, akkor is, ha elesettek.
Összességében nagyon mozgalmas hónapot zártunk, sok-sok szép és tartalmas emlékkel gazdagodtunk.