A februári témánk a megküzdési stratégiák egy igen izgalmas téma. Mint mindig, most is Boldog Dóra, a mi kis katicánk volt a foglalkozás főszereplője.
A foglalkozást a boldogság szigetére való utazással kezdtük. Nyugodt, békés hangulatot teremtettem a gyermekek számára, megfelelő halk zenét indítottam el a relaxációhoz. Több alkalommal relaxáltunk már, a gyermekek számára nem ismeretlen, kedvelik ezt a tevékenységet, figyelnek magukra, az érzéseikre. Nyitottak, a relaxációs során érzett érzéseket, hangulatokat át tudják adni, jól meg tudják fogalmazni, hiszen már nagycsoportosok. Bátran beszélnek az érzéseikről a társaik előtt, ha valaki nem tudta pontosan átadni az érzéseit, gondolatait segítettek egymásnak.
A közös építés során megbeszélték, hogy milyen épületek legyenek a szigeten, megosztották a feladatokat egymással, mindenkinek meg volt a saját részfeladata. Jó volt látni a csapatmunkát, a gyerekek összetartását!
A héten meglátogattak minket A Vakok és Gyengénlátók Intézetének tagjai. Érkezésük előtt megbeszéltük, hogy miben különlegesek a vendégeink. A gyerekek nagyon helyesek voltak, kérdés, kérés nélkül is azonnal segítségükre voltak. Megismerkedtek a segítő eszközökkel, pl.: fehér bot, speciális óra – ami beszél, telefon – ami hangra, nem gombnyomásra működik, stb…
Néhány olyan érzékenyítő játékot hoztak el hozzánk, amivel a helyükbe tudták képzelni magukat a gyerekek. Játékos formában megtapasztalhatták, hogy hogyan segíthetnek, mire kell figyelniük, egy-egy találkozás alkalmával.
Megküzdési stratégiák
Február hónapban azokat a lehetőségeket kutattuk, amelyek segítenek megbirkózni a bennünket ért nehézségekkel, a negatív életesemények okozta feszültéggel, fájdalommal.
1. A beszélgetőkörben mindenki őszintén elmondhatta aggodalmait, feltárhatta negatív érzéseit, megélt fájdalmait. Főként olyan helyzetekről beszélgettünk, amelyeket nem tudunk akaratunkkal megváltoztatni.
2. Hogyan enyhíthetjük a stresszhelyzet okozta érzelmi reakciókat, hogyan tudjuk megakadályozni, hogy a negatív érzelmek elhatalmasodjanak rajtunk?
a, Közösen összegyűjtöttünk számos stresszkezelési módszert, megküzdési stratégiát, végül – régi újságok képeinek felhasználásával – elkészítettük az osztály közös „erőt adó pajzsát”.
b, Elvarázsoltuk iskolánkat, amelynek helyiségei képzeletünkben egy-egy megküzdést segítő, szorongást oldó színtérré változtak. Így készült el „Találékony térképünk”.
c, „Melegzuhany”-játék: Egy percig minden csoporttag élvezhette, amint „rázúdítjuk” jó tulajdonságait.
„A folyó nem áll le vitatkozni az útját álló sziklával, hanem átfolyik rajta, s derűsen rohan a tenger felé.”
(Müller Péter)
Az órát mozgásos relaxációval kezdtük ,,Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”. Meghallgattuk, majd megbeszéltük a hónap meséjét( A bugyelláris, a pipa meg a süveg). Beszélgettünk olyan reménytelen helyzetekről, amelyek mégis sikerrel zárultak. Megemlítettük a segítő társakat, felsoroltunk néhány dolgot, amit tehetünk, ha bajban vagyunk. Megfejtettük a keresztrejtvényt. Elkészítettük a feszültség testben érzékelhető helyeinek színezését az ábrán. Csoport munkában összegyűjtöttek 10 pozitív megerősítő mondatot nehéz időkre. Az óra végén meghallgattuk a hónap dalát, majd meditációval zártuk a foglalkozást.
Az órát mozgásos relaxációval kezdtük ,,Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”. Meghallgattuk, majd megbeszéltük a hónap meséjét( A bugyelláris, a pipa meg a süveg). Beszélgettünk olyan reménytelen helyzetekről, amelyek mégis sikerrel zárultak. Megemlítettük a segítő társakat, felsoroltunk néhány dolgot, amit tehetünk, ha bajban vagyunk. Megfejtettük a keresztrejtvényt. Elkészítettük a feszültség testben érzékelhető helyeinek színezését az ábrán. Csoport munkában összegyűjtöttek 10 pozitív megerősítő mondatot nehéz időkre. Az óra végén meghallgattuk a hónap dalát, majd meditációval zártuk a foglalkozást.
Reggeli beszélgető kör: Piktogramok segítségével- mosolygós, szomorú elbeszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy hogyan oldották meg a reggeli játék során esetleges problémáikat egymás között. /akinek nehezségei voltak , segítettem neki, areggeli játék alatt megfigyelt szituációk alapján/. Mindenki kiválaszhatta,milyen érzelmeket váltott ki belőle az adott probléma megoldása. /öröm, bánat/. A beszélgetés végére annyira ráhangolódtak a gyerekek a témára, hogy régebbi problémáikról is beszélgettünk, hogyan oldották meg ezeket, milyen – startégiákat- alkalmaztak. Majd párokat alakítottunk ki , egymást vigasztalták a gyerekek.
Két nagyobb hóvirágot és két szívet készítettünk el, melyeket az óvoda előtt helyeztünk el. Minden gyermek beállt a hóvirágok és a szívek közé, és egy-egy gondolattal elmondta, hogy hogyan tudunk segíteni azokon, akik bajban vannak, problémájuk van, szomorúak.
Hősparádé.
Mivel farsangi időszakban foglalkoztunk a témával, ezért jelmezbe bújva mindenki először magát majd csoporttársát jellemezte.
Lezárás : Hangjáték
A szőnyegre lefeküdve relaxációként különböző hangokat hallgattunk, közben halkan gondolatokat fűztünk az egyes hangokhoz.
Majd kört alakítva törökülésben ülve halk- hangos ,lassú – gyors játékot játszottunk.
Megküzdési stratégiák – téma, az egyik legnehezebb anyag tanítványaim számára. Halmozottan hátrányos helyzetükből adódóan, önbizalomhiánnyal küszködve nem egyszerű kimozdítani őket álláspontjukból.
Remélem a feladatok segítségével haladunk a siker, a megoldás felé.
Ebben a hónapban megküzdési stratégiákról beszélgettünk. A problémahelyzeteket, miként, hogyan tudjuk megoldani.
Egy színjátszós délután az állatok kerültek különböző problémahelyzetekbe, amit a gyerekek segítettek megoldani nekik. A legkreatívabb, legcukibb módszerekkel, cselekvési tervet is készítettünk. Megépítették a különböző hajókat, amikkel segítettek a bajba jutott állatoknak.
Megbeszéltük számukra kik a csodálatos segítők, akikre minden helyzetben, felmerülő problémák esetén is számíthatnak. A szüleink, nagyszüleink, tanítóink, barátaink. A beszélgetőkörben arról beszélgettünk, ki milyen nehéz helyzettel találta már szembe magát? Ki/k segítettek megoldani a problémákat? Mennyire voltak kitartóak? Megfigyeltük, hogy minden gyerekre jellemzőek bizonyos viselkedésminták, hajlamosak hasonló helyzetekben előhúzni mindig ugyanazokat a bevált sémákat. Megbeszéltük azt is hogy a alapvetően két nagy csoportba sorolható a konfliktus kezelésük, vagy problémaközpotú vagy érzelemközpontú. Az a fontos, hogy a békességünket megtaláljuk.
Dicséretkört is nagyon szerették, hiszen pozitív érzelmeket megmozgató jóleső játék.
A hónap során többször „lazultunk” el, Bagdi Bella dalára.
Elkészítette mindenki a saját hóvirág mezőjét. Megbeszéltük hogy a kicsiny hóvirág milyen nehézségek „árán”, akár még a hó alól is kibújik a földből, és hirdeti a tavasz szépségét. Nekik is ugyanilyen kitartónak kell lenni egy-egy feladat kapcsán.
A megküzdés szó szoros értelmével is találkoztunk a hónap során. Hiszen pici „lánykáink” tovább jutottak az országos grundbirkózó diákolimpiára. A döntőben bizonyítottak mire képesek. A versenyt lelkes felkészülés előzte meg, de a versenyen is jelesre vizsgáztak tanulóink kitartásból, lelkesedésből, megküzdésből.
„ Itt a farsang, áll a bál” megküzdés, feszültségoldás jelmezben. A játék során a gyerekek mindig felette állnak életkoruknak. Nagyon fontos, hogy azonosulnak a vágyott karakterrel. A jelmez viselése rengeteg lehetőséget jelent. Az osztályban bemutatkoztak, s elmondták miért erre a „szerepre” esett a választás, s milyen varázslatos tulajdonságuk van. Nagyon sokan szuperhőssé váltak és szuper erővel rendelkeztek.
Ebben a hónapban is megküzdöttünk az előttünk álló feladatokkal, s azt is megtanultuk „ a legerősebb emberek nem mindig azok, akik nyernek, hanem azok az emberek akik soha nem adják fel!
„Ha még mindig keressük azt a személyt aki hatással lehet az életünkre, akkor tükörbe kell csak néznünk! Legyél hálás azért aki most vagy és folytasd a harcot azért aki holnap lenni akarsz!”
Ebben a hónapban megküzdési stratégiákról beszélgettünk. A problémahelyzeteket, miként, hogyan tudjuk megoldani.
Egy színjátszós délután az állatok kerültek különböző problémahelyzetekbe, amit a gyerekek segítettek megoldani nekik. A legkreatívabb, legcukibb módszerekkel, cselekvési tervet is készítettünk. Megépítették a különböző hajókat, amikkel segítettek a bajba jutott állatoknak.
Megbeszéltük számukra kik a csodálatos segítők, akikre minden helyzetben, felmerülő problémák esetén is számíthatnak. A szüleink, nagyszüleink, tanítóink, barátaink. A beszélgetőkörben arról beszélgettünk, ki milyen nehéz helyzettel találta már szembe magát? Ki/k segítettek megoldani a problémákat? Mennyire voltak kitartóak? Megfigyeltük, hogy minden gyerekre jellemzőek bizonyos viselkedésminták, hajlamosak hasonló helyzetekben előhúzni mindig ugyanazokat a bevált sémákat. Megbeszéltük azt is hogy a alapvetően két nagy csoportba sorolható a konfliktus kezelésük, vagy problémaközpotú vagy érzelemközpontú. Az a fontos, hogy a békességünket megtaláljuk.
Dicséretkört is nagyon szerették, hiszen pozitív érzelmeket megmozgató jóleső játék.
A hónap során többször „lazultunk” el, Bagdi Bella dalára.
Elkészítette mindenki a saját hóvirág mezőjét. Megbeszéltük hogy a kicsiny hóvirág milyen nehézségek „árán”, akár még a hó alól is kibújik a földből, és hirdeti a tavasz szépségét. Nekik is ugyanilyen kitartónak kell lenni egy-egy feladat kapcsán.
A megküzdés szó szoros értelmével is találkoztunk a hónap során. Hiszen pici „lánykáink” tovább jutottak az országos grundbirkózó diákolimpiára. A döntőben bizonyítottak mire képesek. A versenyt lelkes felkészülés előzte meg, de a versenyen is jelesre vizsgáztak tanulóink kitartásból, lelkesedésből, megküzdésből.
„ Itt a farsang, áll a bál” megküzdés, feszültségoldás jelmezben. A játék során a gyerekek mindig felette állnak életkoruknak. Nagyon fontos, hogy azonosulnak a vágyott karakterrel. A jelmez viselése rengeteg lehetőséget jelent. Az osztályban bemutatkoztak, s elmondták miért erre a „szerepre” esett a választás, s milyen varázslatos tulajdonságuk van. Nagyon sokan szuperhőssé váltak és szuper erővel rendelkeztek.
Ebben a hónapban is megküzdöttünk az előttünk álló feladatokkal, s azt is megtanultuk „ a legerősebb emberek nem mindig azok, akik nyernek, hanem azok az emberek akik soha nem adják fel!
„Ha még mindig keressük azt a személyt aki hatással lehet az életünkre, akkor tükörbe kell csak néznünk! Legyél hálás azért aki most vagy és folytasd a harcot azért aki holnap lenni akarsz!”
A február a problámák, feladatok, elénk gördülő akadályok megbeszélésével, és ezekhez való pozitív hozzáállás kialakításával telt.
A beszélgetőkörökben szó esett, hogy milyen nem várt akadályokat hozhat számunkra az élet. Sok régi sérelmet felemlegettek a gyerekek Macisunknak(akinek bármit el lehet mondani, sőt meg is tud vigasztalni).
Utána a két legrosszabb negatív érzést jelenítettük meg rajzosan: a haragot és a szomorúságot. Majd beszínezték a babán, hogy hol szokták érezni fizikálisan ezeket.
Az utolsó foglalkozás alkalmával megbeszéltük, hogy a hozzáálásunkat ezekhez hogyan lehet alakítani. Mik azok a cselekedetek, gondolkodásmódok, helyek, alkalmak, kik azok, akikkel, amikkel jobb kedvre tudjuk deríteni magunkat. Majd meg is rajzoltuk őket. Nagyon édes alkotások születtek a ” Megoldás- csokrokból”.
Megküzdés. Amikor elmondtam a gyerekeknek a hónap témáját kis gondolkodás után elkezdték mondani, ami eszükbe jutott. Ezt a szót hallván inkább negatív dolgok jutottak eszükbe. A boldogságóra e havi témája jó alkalom volt arra, hogy megváltoztassuk ezt. A relaxáció előtt, beszélgettünk arról, hogy mit vinnénk magunkkal hajóval egy szigetre, hogyan rendezkednénk be ott. Ezután mindenki lerajzolta az utazáshoz elképzelt hajót és a kis szigetünket. Mint mindig, most is megnéztük közösen az elkészült rajzokat. Gyakorlatilag minden gyerek más fajta hajót rajzolt le. Volt a motorcsónaktól, a Titanicon át vitorlásig minden. Nagyon tetszett a csoportnak. A szigetet is ügyesen, ötletesen jelenítették meg. Abban minden egyetértettünk, hogy jó volna egy nagy vitorlással útra kelni, szelni a vizet, kormányozni, kémlelni a távolt, ügyelni a megfelelő irányra. Ez adta nekünk a megküzdést, hogy hogyan élhetnénk ezt át.
A következő boldogságórán megbeszéltük mi kell ahhoz, hogy hajózhassunk és kinyomtattuk:
– iránytű, hogy pontosan tudjunk tájékozódni
– térkép, ami megmutatja a pontos irányt
– hajókormány, melyet ráragasztottuk egy hulahopp karika
– kard, ágyú, amellyel csupán védekezni akarunk, elijeszteni az ellenséget
– Nap, Hold amiket egy csillagos égboltot megjelenítő csomagolópapírra ragasztottuk, hogy ha elromlik az iránytű az égbolt segítségével tovább tudjunk haladni
– felhő ami fújja a szelet, legy ami belekap a vitorláinkba és repíti a hajónkat
– tűz, ami világít a sötétben
– egy színes sál volt a hajónk zászlaja
A gyerekekkel lelkesen kezdtünk bele a tanteremben a padokból a saját hajónk megépítésébe. A hajó elejéhez kék kukazsákkal, oldalán kék krepp papírral imitáltuk a tenger vizét. A hajó belsejében egy padra tettünk összetekerve kartont, ez volt a figyelő kosár az árbóc tetején. Itt a saját kezükből formált távcsővel kémlelték a messzi távolt. Az iránytűt elhelyeztük a hajó elejénél, ezt mindig figyelni kellett, ne tévedjünk el. A kormánnyal a hajó orránál irányította a kapitány a hajót. Megbeszéltük, hogy a hajósoknak fontos segítséget nyújtanak a csillagok és az égitestek a tájékozódásban. A felhőket egy nagy kartonra ragasztottuk. Ügyeltünk, hogy jó legyen a szélirányunk, hogy eljuthassunk a szigetünkre. Egyszer az egyik gyerek letette a felhőket és azt mondta, hogy elállt a szél. Ezzel is megküzdöttünk, nem álltunk meg, nem hánykolódtunk a tengeren. Tovább haladásunkat evezők segítették. Az evezőket seprű és partvis adta. Mindenki kipróbálhatott minden helyet, szerepet. Nagyon hangulatosan telt az óra, közben a hajónkkal együtt a képzeletünk is szárnyalt.