A terem elrendezését követően a segédanyagban ajánlott relaxációval kezdtünk – már többen gyakorlottan álltak hozzá, néhányukból a feszültség nevetés útján távozott. Törekedtem arra, hogy nyugodt légkört biztosítsak azoknak, akik aktívan szerették volna gyakorolni. Utána megbeszéltük, ki mit érzett, milyen helyzetben van szükség a relaxációra, milyen pozitív hatásai vannak a szervezetre.
Beszélgettünk arról is, hogy kit tesz annak érdekében, hogy jobban érezze magát – válaszok: olvasás, gépezés, sportolás, beszélgetés voltak a legfőbb válaszok.
Ezt követően A/4-es és A/3-as lapokból szigeteket alakítottam ki, a diákok voltak a hajók, akik a cápa felkiáltásra felléptek a szigetre. Az egyik gyermek már az elején gondolkodott a szabály pontosításán, így előre kiderült, hogy többen is állhatnak egy szigeten. Minden cápa megjelenése után fogytak a szigetek, csökkent a tanulók száma, végül három sziget maradt, 8 tanulóval – ők voltak a nyertesek, kifejezetten törekedtek arra, hogy együtt maradjon a csoportjuk. A játék lényegét, a tanulságokat megbeszéltük. A kevesebb néha több szlogennel élve (az osztályban adott élethelyzete most ezt kívánta meg) a gyermekek a megküzdési mechanizmusok és a társak segítőkészségének a pozitív hatását átélhették, rögzíthették magukban a jó érzéseket.
Köszönöm az osztályfőnöknek az együttműködését, segítségét és a lehetőséget!
Megküzdési stratégiák
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Megküzdési stratégiák!
Iskola: Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Osztály: III.
Tanító: Krányák Jusztina
A megküzdési stratgiák témakör több órán is feldolgozásra került osztályunkban. Az anyanyelv órákon olvasott mesék hősei sok-sok küzdelem árán jutottak el céljaik eléréséhez, persze közben segítséget is kaptak különböző mesei szereplőktől, vagy estleg varázseszközöket használhattak.
A mesékből kiindulva megbeszéltük, hogy sokszor nekünk is küzdenünk kell, ha el akarjuk érni céljainkat, s persze mi is számíthatunk segítségre.
A munkafüzet feladatát megoldva tudatosították magukban kire számíthatnak, ha segítségre van szükségük, majd pedig azt, hogy ők kinek segítenek szívesen.
Rájöttek, hogy együtt sokkal könnyebb szembenézni a kihívásokkal, mint egyedül.
Összekeveredett bölcsességeket raktunk ki, majd pedig buzdításokat fogalmaztunk meg: Higgy az akaraterődben! Tarts ki! Ne add fel! Bízz önmagadban! Kérj segítséget! stb.
A témába vágó képregények is készültek.
A tevékenység végén hóvirágba rejtett bátorító gondolatokat ajándékoztak egymásnak.
A gyerekekkel a téma feldogozása során megismerkedtünk “Bezzeg Andrea: Aranykulcs” című meséjével. Ezáltal megismerhetik a megküzdési stratégia lényegét, annak alappilléreit. Kiszíneztük a meséhez kapcsolódó illusztrációt, különböző játékkal színesítettük témánkat. Építőkockákból tornyot építettünk, eljátszottuk a hajótörést. Beszélgetőkörökkel oldottabb légkört eredményeztünk, számos kérdésre adhattak egymásnak választ. PL. Mi az ami téged meg nyugtat? Ki segít neked ha rossz a kedved? Mit érzel akkor, amikor félsz?
A megküzdés jelével sikerült megismerkedniük a gyerekeknek, amelyet a festés technikájával piros-kék-sárga és zöld színnel munkáltak meg. Mind eközben folyamatos kommunikáció keretein belül, igyekeztünk megoldásokat, magyarázatok adni és találni, hogy hogyan küzdjenek meg egy-egy útjukba álló akadállyal.
A másik megküzdéseinket ábrázoló tevékenység a csoport hóvirágának az elkészítése volt, amelyben a virág részei által rávezettük a gyerekeket, a különféle nehézségű akadályokra. Minden részéhez kapcsoltunk egy-egy stratégiát, amelyhez a csoport minden kis pajtásának a tulajdonságait figyelembe véve úgy csoportosítottuk őket, hogy eddig milyen sérelmekkel, megpróbáltatásokkal találkoztak, és hogy végül mennyire lesznek boldogok a megküzdéseik által.
A nagyobb gyermekekkel közösen egy nagy hajót készítettünk, amely elrepített minket egy távoli szigetre. Ezen a szigeten rengeteg megküzdési feladat várt ránk. Ezeket együtt, közösen oldottuk meg. Mindemellett a gyermekek elmondták, hogy ez a boldogság szigete, ahol minden gyermek mást és mást csinálna. PL: egzotikus gyümölcsök megkóstolása, ottani emberekkel való beszélgetés, napozás.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
A hónap témája a megküzdési stratégiák feldolgozása volt. Ebben a fejezetben a kihívásokkal, a problémákkal, konfliktusokkal, kudarcokkal való szembenézéssel foglalkoztunk. Fontos eleme a téma feldolgozásának a stressz, a feszültség, az indulat és annak kezelése. Relaxációs gyakorlattal kezdtük meg a téma feldolgozását, mindenkinek nagyon tetszett, majd beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy el kell tudnunk fogadni azt, hogy fájdalom, kudarc, konfliktusok nélkül nem élhetjük a mindennapjainkat, de van lehetőség mindezzel szembenézni, és sikeresen megküzdeni.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
A hónap témája a megküzdési stratégiák feldolgozása volt. Ebben a fejezetben a kihívásokkal, a problémákkal, konfliktusokkal, kudarcokkal való szembenézéssel foglalkoztunk. Fontos eleme a téma feldolgozásának a stressz, a feszültség, az indulat és annak kezelése. Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy el kell tudnunk fogadni azt, hogy fájdalom, kudarc, konfliktusok nélkül nem élhetjük a mindennapjainkat, de van lehetőség mindezzel szembenézni, és sikeresen megküzdeni. Bíztató Hóvirágmező játékot többször is eljátszottuk, melyet nagyon megszerettek.
Milyen jó érés a sikerélmény? De milyen nehéz ezt elérni..sokat kell küzdeni! Megküzdési stratégiákkal ismerkedtünk!
Hősparádé: megalkották a saját hőseiket, akik a legjobban tudják őket támogatni a céljaik elérésében.