E havi boldogságóránkat relaxációs gyakorlattal kezdtük, melyet a szőnyegen fekve, lágy zenével kísérve folytattunk a korábbi tananyagból választott szigetes relaxációval. A gyerekek nagyon fogékonyak, nyitottak voltak, átélték a hallottakat, teljesen át tudták adni magukat a gyakorlatnak.
Elképzelték a hallottakat, valószínűleg egy korábbi nyaralás emlékét előhívva adtak válaszokat a feltett kérdésekre.
Nagy sikere volt a cápatámadás játéknak, melyben a gyerekek egymás segítségére sietve kerestek menedéket a cápatámadás elől. Többször kellett azóta is ismételnünk a játékot, nagyon motiváltak voltak a gyermekek. Ennek kapcsán meg tudtuk beszélni a rajtuk mutatkozó érzelmeket is, melyeket megpróbáltunk utánozni.
A dalosjáték a csoport kedves elfoglaltsága, mindig nyitottan, nagy kedvvel játszunk együtt. Kiscsoport lévén még sok a visszahúzódóbb, kevésbé szerepelni vágyó gyermek, azonban a többiek láttán egy-két gyermek kedvet kapott a játékban a gazda, kecske szerephez.
Megküzdési stratégiák
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A téma feldolgozása után következett a játék, amivel nyuszik, őzikék, rókák, medvék bőrébe bújtunk, és kipróbáltuk a feszült és laza helyzeteket.
A foglalkozást a „fal eltolás” stresszoldó gyakorlattal kezdtük. Három alkalommal 10 másodpercig úgy tettünk, mintha teljes erőből tolnánk a falat. Minden izmunk megfeszült, majd elernyedt. Ez a progresszív relaxáció alapja. Az ellazulás folyamatát automatikusan beindítja az agyban.
Megbeszéltük a megküzdés fogalmát és a megküzdési módszereket, melyekkel a stresszhelyzetekből ki tudunk lépni, illetve azokat meg tudjuk oldani. A közösen összegyűjtött stresszoldási módokat a gyerekek csoportmunkában plakátot készítettek, majd képeket gyűjtöttek a témához. Szófelhőt készítettek csoportmunkában.
Elolvastuk a havi témához kapcsolódó történetet és megfogalmaztuk a tanulságot.
Meghallgattuk a hónap dalát.
Megküzdési stratégiák
A februári hónap boldogságóra témája a megküzdés, a stressz kezelés és a megküzdési stratégiák. Elsősorban az iskolai életre fókuszálva összegyűjtöttük a bennünket érő külső vagy belső kihívásokat, és azt is, hogy milyen tüneteket produkálunk a stressztől. Nagyon jó hangulatban telt a foglalkozás, miközben készültek a pozitív üzenetek (idézetek, szólások, közmondások). Köszönet az üzenetért mindenkinek!
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel megismerkedtünk a megküzdési stratégiákkal. Megismerkedtünk a hónap dalával és meséjével. Beszélgettünk mitől lesz jobb kedvünk.
Különféle állatokká váltunk. Úgy mozogtunk mint az állatok. Megbeszéltük melyiket volt a legnehezebb és legkönnyebb megjeleníteni. És hogy melyik állat volt nekik szimpatikus.
A témát a hónap dalával kezdtük, Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! zenéjére mozogtunk. Meghallgatták Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjét, a mese után átbeszéltük a meséhez kapcsolódó kérdéseket. Mindenki lerajzolta önmagát annak megfelelően, hogy éppen hogyan érzik magukat.
A ‘Megküzdés’ című feladatot választottam, mert sokat beszélgettünk a Nemzetközi Érettségi csoportommal a mentális egészségről, és arról, hogy milyen nehézségekkel kell szembenéznünk a 21. században. A feladatban javasolt stresszforrásokat megtartottam, illetve még az iskolai erőszakot vettem hozzá (bullying). A párok, csoportok véletlenszerűen kapták meg a témákat, amelyekről kutatást végezhettek.
Az írott szövegtípusok közül éppen a ‘set of instructions’ – tanultuk, így ezt kellett alkalmazni a tanácsok megírásához.
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
Kis közösségem számára a megküzdési stratégiák témakör okozott még ennyi hónap távlatában is az első foglalkozáson egy kis félreértést. A hónap során tartott foglalkozások azonban olyan jól sikerültek, hogy a végére egy kellemes időszakot tudhatunk magunk mögött. A mesék lendítettek át bennünket a kezdeti nehézségeken. Ugyanis megbeszéltük, hogy a mesehősöknek is számos problémával kell megküzdeniük, de a kitartásuk, leleményességük mindig átsegíti őket a tapasztalt nehézségeken. Ez lett a mottónk a mindennapi kihívások során. Az elmúlt hetekben sokat sportoltunk, játszottunk, meséltünk, s végig gondoltuk, ki mivel győzheti le a naponként ránk leselkedő gondokat. A feladatlapok feladatai során „végig mentünk” a labirintusokon. Az indulathőmérőn pedig tíz olyan stresszoldó módszert soroltunk fel, melyeket szívesen használnák egy-egy feszült helyzetben. Az egyéni munkák után elkészítettük az osztály szivárványát, melyet a boldogság sarkunkban helyeztünk el annak jelképeként, hogy a gondok után csak jó dolgok következnek. Épp úgy, ahogy eső után ha kisüt a nap, felragyog az égen egy szivárvány.
Nagyon szerettünk ismét együtt lenni! ♥
A megküzdési stratégiák témához kapcsolódóan reggel eldugtam az egyik kedvenc játékukat és amikor ezt felfedezték elkezdték keresni. Pók néni nevébe hagytam nekik egy levelet, hogy ő vitte el, mert a hangoskodásuktól nem tudott aludni és csak akkor adja vissza, ha teljesítik a feladatokat, amiket megszabott. A gyerekek nagyon izgatottak lettek és mindenhol keresték a legot, de nem találták, végül közösen megcsináltunk a Pók néni által kiadott feladatokat. Együtt énekeltünk, mondókáztunk, verseltünk, és játszottuk a Hajótörést, illetve a Cápatámadást. Utolsó feladatként közösen meghallgatták Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjét, majd a Pók néni látva, hogy milyen ügyesek, összetartóak és probléma megoldóak voltak a gyerekek visszaadta nekik a játékot, aminek ők nagyon örültek.
Milyen Megküzdés-órákat szerveznek a Világ-bolygó tanárai és diákjai?Kiket hívunk segítségül ehhez? Beszélgettünk egy elképzelt iskoláról. Mik azok a dolgok,amik segítenek benne megküzdeni a problémákkal? A barátságokat,emberi kapcsolatokat tették az első helyre.