A témát egy relaxációs gyakorlattal kezdtük, zenét hallgattunk. Majd az extrovertált és introvertált embertípusait beszéltük meg, illetve csoportosítottuk egymást. A gyerekek belső tulajdonságokat írtak egymásról, majd ezt közösen megbeszéltük. Ezután különböző élethelyzeteket kaptak papíron, és ezt igyekeztek eljátszani. Ezután konkrét élethelyzeteket is felhoztak, amiben megnyilvánult, hogy milyen nehézségeik vannak, min lehet módosítani. Megbeszéltük kinek milyen stresszkezelési módszere van, illetve, hogy minden rosszban megtudja-e látni a jót. A közös problémákról is beszéltünk, ennek pozitív üzenetét a faliújságra függesztettük. Végül egy pozitív idézetet vittek haza magukkal, hogy még jobban erősödjön bennük az optimista szemlélet.
Megküzdési stratégiák
Az osztályba járó gyermekeknek nehézséget okoz az olló használata. A tinédzser tanulókat érdekli a divat, a cipők is. Ebben a hónapban a tavaszi cipődivatot kísértük figyelemmel. Közösen gyűjtöttünk olyan reklámújságokat melyek ilyen képeket tartalmaznak. Megismerkedtünk a cipész munkájával, hogyan készülnek a különböző lábbelik. Milyen anyagokat használnak fel, milyen eszközket. A tanórán a tanulók a szórólapokból nekik tetsző lábbelik képeit vágják ki, majd a képekből két tablót készítettünk szétválogatva a férfi és női lábbeliket. Nagyon tetszett a tanóra a gyermeknek, mindenki képességeinek megfelelően kivette részét a közös munkából. Kitartóan vágták a képeket, próbálkoztak a művelettel, melyet sikerélmény kísért miután látták a tablókat.
(Kissné Zelenka Mariann, osztályfőnök)
A farsangra készülve vidáman tervezgették a gyerekek, hogy milyen jelmezt fognak felvenni. Filmekből, mesékből ismert szuperhősök is és sellők, királylányok is szoba kerületek. Beszélgettünk arról, hogy melyik figurának milyen varázsereje van, de leginkább arra voltam kíváncsi, hogy a varázserőt ki mire használná fel. Lendületes beszélgetés alakult ki, különösen a gonoszok legyőzése körül.
Varázspálcát készítettünk. A kör közepén állt a varázsló, és sorban átváltoztatta a gyerekeket: „Legyél most unikornis” „Most változz palacsintává” „Legyél kíváncsi kiscica”! Nagyon vidám játék alakult ki, sokat nevettünk.
A következő alkalommal Gőbel Orsolya játékai nyomán tervezett rövid vizualizációs játékot játszottunk. Előre megbeszéltük, hogy a történetben lesz egy pont, ahol meg kell majd állítani a „belső filmet”, úgy, mint ahogyan a fényképeken megáll az idő. Ezt a megállított pillanatot azért iktattam be, hogy a gyerekeknek legyen alkalmuk az álló pillanatban szétnézni, megfigyelni, hogy a kiválasztott szereplő vajon oldaná meg a helyzetet, vagy mit gondol, mit érez. A „filmet” tovább engedtem, és végül visszatértünk az óvodába.
A foglalkozásnak ez a része a gyerekek közül néhánynak jól sikerült, a többieknek valószínűleg nehéz volt. Mindenesetre a gyerekek felé nem volt semmiféle elvárás. Korábbi gyakorlatok alkalmával megbeszéltük már, hogy ilyenkor mindenki a saját erdejében sétál, különböző állatokkal találkozunk, különböző színű, méretű virágokat látunk stb. Így tehát, a beszélgetés alatt igen sokféle tapasztalatot osztottak meg a gyerekek.
Újabb foglalkozás alkalmával, amikor a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk, arra voltam kíváncsi, hogy a gyerekek mit tesznek, ha valami miatt mérgesek lesznek. Volt, aki azt mondta, hogy olyankor anyukájához bújik, más azt mondta, bemegy a szobájába egyedül játszani.
Ezt a foglalkozást egy légzőgyakorlattal zártam (Maciliftezés), ami segíti az ellazulást, a figyelem összpontosítását.
MSZC Gépészeti Szakközépiskolája
Gondolatébresztőként a problémákról olvastunk egy gondolatsort (https://www.idezzetek.hu/quote/37078/info). Megbeszéltük, hogy a stressz nem csak negatív lehet, hanem pozitív is. Mottó: „Azokból a kövekből, melyek utunkba gördülnek, egy kis ügyességgel lépcsőt építhetünk.” Felolvastuk a Szamár történetét. Megbeszéltük, hogy kitől lehet segítséget kérni, ha gondjaink, nehézségeink vannak. Mindenki megnevezett egy-egy stresszleküzdő módszert, ami nála bevált. Megvitattuk, mi a rossz stresszkezelési módszer, mi nem vezet előre. Példaképpen állt előttünk Edison, aki sok- sok kudarc után ért el hatalmas sikereket.
Harmadikos gyerekeknek tanítottam meg a problémamegoldás átgondolt menetét. A könnyebb, átgondolt stratégia kitalálásában segít a mozgás, a torna.
Megkérdeztem a gyerekeket, hogy mi segít nekik megküzdeni a nehéz helyzetekkel. Sokan említették a zenehallgatást, a sportot, mint lehetőségeket a feszültség levezetésére. Illetve, van aki próbál másra koncentrálni a nehéz probléma helyett.
Miért kell küzdenünk? /egyéni tapasztalat/ Említs olyan helyzetet, amely próbára tett! Kép TK. 169-171.o. Mi jut eszedbe róla? Elemezd a képet! csoportmunka .
A szamár történetének meghallgatása. Figyeld meg, hogyan oldották meg a problémát?
Összefoglalás: Önértékelő teszt TK. 175-177.o.
Házi feladat: Riport készítése a barátoddal Megküzdés témában.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Hóvirágokat színeztünk, ahol a gyerekek választhatták ki a háttér színeit. Ezután egy képzeletbeli vitorlás fedélzetén ringatóztunk, relaxálódtunk, míg eljutottunk a boldogság szigetére. Le is rajzoltuk a szigetet és hajónkat, mindenki elmesélte milyen a saját szigete, mitől biztonságos, miért itt kötött ki.