Napi szinten vannak olyan élethelyzetek, melyekben elhangzik az a mondat: „Most haragszom rád!”. Vajon miért is? – szoktam én ilyenkor kérdezni. Majd leülünk, és megbeszéljük, hogy mi is történt, abban az adott pillanatban. Fontos része az is, hogy a végén egymástól elnézést kérjünk, és megöleljük.
Március hónapban sok hasonló szituációnak lehettünk szem-, és fültanúi. Játékszituációban mindez úgy zajlik, hogy sok esetben önállóan, óvodapedagógus beavatkozását nem igényelve történik meg a megbeszélés, ölelés, utána pedig folytatódik is tovább a játék. Illetve elindulhat egyfajta kibeszélése is a dolognak játék közben a játék menetét nem megszakítva.
Megbocsátás
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A testi-lelki és szellemi harmóniára való törekvés egyik fontos pillére a megbocsátás képessége. A hétköznapok során a gyermekek között többször előfordul, hogy megsértik, megbántják egymást. Sajnos a játék közben, vitás helyzetekben úgy gondolják, hogy egy-egy bántó szóval felülkerekedhetnek a társaikon. A boldogságóra remek lehetőséget adott arra, hogy beszélgessünk a konfliktusok megoldásáról, a bocsánatkérésről, a megbocsátásról. A gyermekek saját emlékeiket, történeteiket mesélték el, fogalmazták meg érzéseiket, majd közösen megbeszéltük a megoldási lehetőségeket. A mesehallgatás segítette a gyerekeket az érzéseik megfogalmazásában.
Az órán bocsánatkérő kártyákat készítettünk, melynek segítségével könnyebb volt a pozitív ráhangolódás, a harag elengedése.
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Gyermekeink naponta többször is összevesznek ,majd megbocsátásra ösztönözzük őket. Ezeket a bántásokat megbeszéljük,hogy senkiben se maradjon feszültség.
Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium
A Boldogságórákról beszélgettünk. Felidéztük az órák hangulatát, beszélgettünk a megélt pillanatokról. A legkedvesebb emlékeket, a legviccesebb jeleneteket,, a legemlékezetesebb foglalkozásokat összegyűjtöttük. Kértem írják vagy rajzolják le ezzel kapcsolatos gondolataikat. A sok nevetés, a közös táncolás és a boldogságórák vidám hangulata mindenkiben szép emlékeket csalt elöl. Az óra lezárásaként meghallgattuk a hónap dalát.
Domoszlói III. András Általános Iskola
A foglalkozást a hónap dalának meghallgatásával kezdtük. Majd beszélgettünk, hogy ki hogyan érzi magát, volt, akinek nem volt jó kedve, mert a fiúk megbántották, így aztán nagyon aktuális volt a témánk. Bizony nagyon nehéz bocsánatot kérni, ami őszinte, de még nehezebb azt el is fogadni. Mindannyian megtapasztalták már mindkét oldalt. Így aztán az Érzések játéka nagyon jó kis játék volt számunkra. Majd arról beszélgettünk, hogy mennyi mindent csináltunk a Boldogságórákon és összegyűjtöttük, hogy melyek is voltak a legek a csoport számára….
A megbocsátás mindkét félnek felszabadító érzés, de ehhez bizalomelőleg szükséges. Ahogy megbocsátjuk, hogy a másik hibázott, képesek vagyunk elfogadni a másikat jó és rossz tulajdonságaival együtt. Így jobb emberré válunk mi is és a másik fél is, ha érzi a felé irányuló bizalmat. Fontos, hogy a gyerekek megtanulják a valós kibékülés értelmét, nyilván ezt hosszú évek alatt fogják hitelesen közvetíteni. Aki megbántott minket, fájdalmat okozott nekünk, de ezen a saját magunk lelki egészsége érdekében szükséges felülkerekedni. A múlt rossz dolgai segítségével eltűnhetnek, így a jelent képesek vagyunk teljes mértékben megélni.
A Tündéri bocsánat meséje sokat segített abban, hogy a gyerekeknek a sérelmeik elengedését megtanítsuk, de legalábbis elinduljanak ezen az úton. Vagyis nem csak arról beszéltünk, hogy kit miért szeretünk, hanem arról is, hogy miért haragszunk rá. Ha haragszunk, azt hogyan lehet feloldani.
A megbocsátás nagyon fontos szerepet játszik óvodai életünkben. A gyerekek már az első pillanattól kezdve, ahogy belépnek, a csoportunkba gyakorolniuk kell, hisz sokan éljük egy csoportban mindennapjainkat, gyakran adódhatnak egymás között konfliktusok. Ezeket a sérelmeket a segítségemmel mindig megbeszéljük, rendezzük. 2-3 gyermek nagyon nehezen tud bocsánatot kérni társaiktól, ezt az eltelt hetek, hónapok alatt fokozatosan gyakoroljuk. Kis szituációs játékokkal, feszültségoldó játékokkal próbálom őket segíteni. A mindennapokban nagy hangsúlyt fektetünk a varázsszavak használatára.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
A megbocsátás fontossága az óvodás gyerekek körében megtapasztalható. Beszélgettünk a gyerekekkel milyen problémáik lehetnek egymással a csoportban. Naponta összevesznek, és kibékülnek egymással, de előfordul többször is, hogy az óvónéni közbenjárásával oldódik csak meg egy-egy konfliktus. Ezeket mindig megbeszéljük, hogy senkiben se maradjon feszültség, harag. A megbocsátás fejleszti a személyiséget, mert „Aki megbocsátott: az lemond a haragról, leteszi a sérelmet, leteszi a bosszúvágyat. Akinek megbocsátanak: nő az önbizalma, hinni kezd abban, hogy jobb emberré válhat”. A megbocsátásnak hatalmas gyógyító ereje van. Megszabadít minket a múlt szenvedéseitől, és teret hoz létre bennünk az új élményekre, örömökre, a jelen pillanat teljes megélésére. “Elhozza az örömöt oda, ahol bánat volt, a békét a zűrzavarba, a boldogságot a haragvó felek közé, és mindenkinek visszaadja önmagát”.
Szellőcskeként papír fecniket fújkáltak a gyerekek.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
A megbocsátás fontossága az óvodás gyerekek körében megtapasztalható. Beszélgettünk a gyerekekkel milyen problémáik lehetnek egymással a csoportban. Naponta összevesznek, és kibékülnek egymással, de előfordul többször is, hogy az óvónéni közbenjárásával oldódik csak meg egy-egy konfliktus. Ezeket mindig megbeszéljük, hogy senkiben se maradjon feszültség, harag. A megbocsátás fejleszti a személyiséget, mert „Aki megbocsátott: az lemond a haragról, leteszi a sérelmet, leteszi a bosszúvágyat. Akinek megbocsátanak: nő az önbizalma, hinni kezd abban, hogy jobb emberré válhat”. A megbocsátásnak hatalmas gyógyító ereje van. Megszabadít minket a múlt szenvedéseitől, és teret hoz létre bennünk az új élményekre, örömökre, a jelen pillanat teljes megélésére. “Elhozza az örömöt oda, ahol bánat volt, a békét a zűrzavarba, a boldogságot a haragvó felek közé, és mindenkinek visszaadja önmagát”.
Tavasz szél játékkal kezdtük a boldogságóránkat, voltunk „szellőcskék” és viharos „forgószelek” is. Szellőcskeként papír fecniket fújkáltak a gyerekek, forgószélként, lufit kellet fenntartani a levegőben.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
A megbocsátás fontossága az óvodás gyerekek körében megtapasztalható. Beszélgettünk a gyerekekkel milyen problémáik lehetnek egymással a csoportban. Naponta összevesznek, és kibékülnek egymással, de előfordul többször is, hogy az óvó néni közbenjárásával oldódik csak meg egy-egy konfliktus. Ezeket mindig megbeszéljük, hogy senkiben se maradjon feszültség, harag. A megbocsátás fejleszti a személyiséget, mert „Aki megbocsátott: az lemond a haragról, leteszi a sérelmet, leteszi a bosszúvágyat. Akinek megbocsátanak: nő az önbizalma, hinni kezd abban, hogy jobb emberré válhat”. A megbocsátásnak hatalmas gyógyító ereje van. Megszabadít minket a múlt szenvedéseitől, és teret hoz létre bennünk az új élményekre, örömökre, a jelen pillanat teljes megélésére. “Elhozza az örömöt oda, ahol bánat volt, a békét a zűrzavarba, a boldogságot a haragvó felek közé, és mindenkinek visszaadja önmagát”.
Bocsánat állatokat rajzoltak egymásnak a gyerekek, és kértek bocsánatot, az ovis társaiktól.