Morvai Dóra „Darumadarakkal a békéért” írása volt az inspiráció a Föld napi programunk fő témájához. Mélyen meghatott a kezdeményezés, ezért elhatároztam, hogy valamilyen módon mi is csatlakozunk. Valóban fontos, hogy a gyerekek megtanulják, milyen hatalmas ajándék békében élni. Ezért a következő játékra hívtuk a „Folyosóprojektjeink” keretén belül az egész iskolát: ” A Föld napja alkalmából a negyedik osztályosokkal ismét megnyitjuk a „Föld ösvényét” az alsós folyosón. Az előző évhez hasonlóan érdekes fejlesztő játékokat találtok itt, amit bármikor kipróbálhattok. Természetesen szeretettel várjuk a felsősöket és a szakiskolát is, ha van kedvük.
Ami más, mint eddig: az ösvény egy „békeparkká” alakul az egyik játék kapcsán: színes origami daruk hajtogatását lehet megtanulni, amivel aztán az ösvényt szeretnénk feldíszíteni. Hogy miért éppen daru? A daru a béke szimbóluma. Arra szeretnénk felhívni a gyerekek figyelmét, hogy milyen fontos, hogy béke legyen a világon! Az ötlet Fábiánné Morvai Dóra, Boldogságóra Pedagógus Nagykövettől származik – (Veszprémi Báthory István Sportiskolai Általános Iskola) A darumadarak történetét megismerhetitek a folyosón kihelyezett plakáton.” Így szólt a meghívó. S az azt követő napok bizonyították, hogy a gyerekek és a felnőttek is teljes szívvel állnak fontos dolgok mellé. Mérhetetlen kiváncsisággal, lelkesedéssel keresték fel a Föld ösvényét, tanulták a madarak hajtogatását. Néhány nap alatt jelentősen megszaporodtak a madarak , s még nincs vége, hiszen továbbra is folyamatosan keresnek minket, hogy szeretnének megtanulni origami darut hajtogatni. Hajtogatás közben pedig remek alkalom nyílik beszélgetésekre az élet fontos dolgairól: szeretetről, békéről, megbocsátásról. Hálás köszönet Morvai Dórának az ötletért!
Megbocsátás
A negyedik osztály áprilisi alkotása A magyar költészet napja címet kapta.
Az áprilisi boldogságórát elkészítette: Takács Istvánné Ilona
Ebben a hónapban a megbocsátás gyakorlása témát dolgoztuk ki, mind az öt csoportban. A foglalkozások során minden csoportban megismerkedtek a hónap meséjével Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat. A mese után megbeszéltük a gyerekekkel, hogy miért fontos a megbocsátás, a gyerekek a saját szavaikkal fogalmazták meg, hogy mit éreznek, amikor haragszanak valakire, és hogy milyen fontos a megbocsátás, milyen jót tesz a szívünknek. A varázsszavak nagyon sokat jelentenek nekünk sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek. Ebben a hónapban is mind az öt csoportban dolgoztuk ki a hónap témáját: a megbocsátás gyakorlása. A csoportokban a téma bevezetése az aktuális mese elmondása, ami ebben a hónapban: Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat. A mese meghallgatása után minden csoportban átbeszéltük, miről szólt a mese, feltettük az aktuális kérdéseket, pl.: mit csinálnánk ha nekünk is lenne varázspálcája, mikor köszönünk meg dolgokat, mikor kérünk bocsánatot stb.. A pillangó csoport olyan színezőt színezett, ahol az egyik gyermek bocsánatot kért a másiktól.
A pillangó, süni és mókus csoport a munka füzetből választottak feladatot, a gyerekek színezhettek, majd lerajzolhatták, hogy milyen arc kifejezésük lesz, ha megbocsájtanak valakinek. A maci csoport megbocsátó szíveket rajzoltak. A katica csoport gyerekei lerajzolták azoknak a gyerekeknek a jeleit aki valamilyen formában megbántották őket, majd a rajzukat feltűzték faágakra így elkészítették a megbocsátó fát. A téma lezárásaként minden csoportban meghallgattuk a hónap dalát Bagdi Bella: Ho’oponopono
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Megbocsátás szótár feladatot választottuk ki a gyerekekkel.
Beszélgettünk arról, hogy mit jelent az a szó, hogy megbocsátás, milyen érzelmeket érzünk megbocsátás során: nyugodt lettem, vidám vagyok, szabadnak érzem magam, bizakodunk, hogy minden jobbá válik, szeretettel töltődünk fel.
A gyerekek kiválasztották a képeket, melyekről a megbocsátás jut eszükbe.
Kutyus képhez ezt mondta az egyik tanuló: összeveszek anyával, adok neki valamit.
Kislány kép: Megölelem azt, akit megbántottam, hogy bocsásson meg nekem.
Anyuka, kislány kép: A kislány szomorú, elesett, anyukája sajnálja, aggódik, megsimogatja, megvigasztalja.
Naplementés kép: Nyugodtságot, békességet érzek.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Megbocsátás szótár feladatot választottuk ki a gyerekekkel.
Beszélgettünk arról, hogy mit jelent az a szó, hogy megbocsátás, milyen érzelmeket érzünk megbocsátás során: nyugodt lettem, vidám vagyok, szabadnak érzem magam, bizakodunk, hogy minden jobbá válik, szeretettel töltődünk fel.
A gyerekek kiválasztották a képeket, melyekről a megbocsátás jut eszükbe.
Kutyus képhez ezt mondta az egyik tanuló: összeveszek anyával, adok neki valamit.
Kislány kép: Megölelem azt, akit megbántottam, hogy bocsásson meg nekem.
Anyuka, kislány kép: A kislány szomorú, elesett, anyukája sajnálja, aggódik, megsimogatja, megvigasztalja.
Naplementés kép: Nyugodtságot, békességet érzek.
A második osztály áprilisi alkotása a Megbocsátás kártya címet kapta.
Az áprilisi boldogságórát elkészítette és feltöltötte: dr.Beleznayné Váradi Anett Eszter
A Föld Napja alkalmából ‘Fenntarthatósági hetet’ tartunk iskolánkban, és ez alkalomból több kiállítás is megtekinthető a témában. Ezek anyagát is felhasználva alakítottam ki az óratervet.
1. Egy angol nyelvű kincskereső játékot állítottam össze a csoportnak, amelyekre a kiállított posztereken találták meg a választ, amit még le kellett angolra fordítaniuk. Például: erdőkert, fast fashion-slow fashion, energiatakarékosság.
2. Elolvastak a tanulók egy szöveget a Land Art irányzatról angolul, amelyet hiányzó szavakkal kellett kiegészíteni, így nyelvi gyakorló feladat is volt egyben. Ezután megnéztünk néhány fotót, amiből ihletet meríthettek a diákok.
3. Az utolsó feladatot az iskola udvarán végeztük el; a talált anyagokból egyszerű ‘Land Art’ alkotások készültek.
Először elolvastam a gyerekeknek A megbocsátás jele című történetet a tankönyvből. Utána meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopono és Kowalsky meg a Vega: Varázsszavak című dalát. Aztán beszélgettünk arról, hogy milyen előnnyel jár számomra, ha megbocsátok valakinek. Végül kivetítettem a mellékletben található 9 képet és megbeszéltük, hogy milyen folyamat a megbocsátás, és milyen érzések kísérik? Ha egy szótárban a “megbocsátás” szócikkhez kellene képet választanotok, melyik képet választanátok, és miért? Számodra melyik kép ábrázolja leginkább a megbocsátás bonyolult fogalmát és folyamatát?
A legtöbbünket bántottak már meg. Milyen érzés ez? El tudtuk felejteni? Megbocsátottunk? Mi bántottunk már meg másokat? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kerestük a választ a mai óránkon. A hónap dala meghallgatása után megismerkedtünk A három csibe mesével. Megbeszéltük a csibék viselkedését. Majd közösen, egy lapra, egy ceruzával párokban készítettünk rajzot. Egymásra utalva, egymást segítve, egymásban megbízva.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Milyen érzés boldognak vagy szomorúnak lenni? Hívtuk elő a jó és rossz érzéseinket és szomorú vagy mosolygós fejekkel ábrázoltuk. Miért jó megbocsátani ? Milyen érzésen mentél keresztül , amikor valami hibát követtél el? Tudsz-e bocsánatot kérni? Beismered tetteidet? A rávezető kérdéseket kellett a gyerekeknek önállóan befejni, a saját érzéseiket leírni.