A megbocsátás témakör az erkölcsi nevelés és az önismeret és a társas kultúra fejlesztése KNOAP feladathoz is sorolható, ha valaki csoportfoglalkozásként tartja meg.
A diákoktól először megérdeklődtem, hogy hogyan állnak a megbocsátáshoz. Két táborra szakadtak, az egyik fele a társaságnak úgy vélte, hogy mindenképp vissza kell adni a bántást, a csoport másik fele inkább a megbocsátás mellett érvelt, különösen arra az esetre, ha szeretjük az illetőt, hiszen akkor továbbra is fenn szeretnénk tartani a kapcsolatot, aminek nem tesz jót a bosszú.
Ezután a megbocsátással kapcsolatos közmondások alapján haladtunk tovább azokat értelmezve. Mindkét tábor kapva kapott azokon a mondásokon, amik az ő álláspontjukat támasztották alá.
Majd arról kérdeztem őket, milyen érzés megbántottnak lenni, milyen gondolatok futnak át az emberen ilyenkor. Csalódottság, harag, fájdalom. „Majd én is így fogok viszonyulni hozzá.” „Sosem bocsátom meg neki.”
Ezután megbeszéltük azt, hogy a zsidó-keresztény kultúrkörben milyen álláspontot képviselnek a megbocsátásról.
Majd kérdések alapján arról mondtak véleményt, hogy egyenlőségjelet vonhatunk-e felejtés, elnézés, mentegetés és a megbocsátás között.
Ezt követte a bocsánat kérésének és adásának nehézségeiről való diskurzus. Majd híres emberek a megbocsátással kapcsolatos szállóigéit értelmeztük.
Megbocsátás
Óraindító beszélgetés a „Boldogító erősségek”személyiségfejlesztő kártyajáték segítségével történt. Majd érzelmek megjelenítése rajzban, azok felismerése.A 3 kiscsibe című mese feldolgozás, dramatizálását követően, vélt vagy valós sérelmek megbeszélése az osztály tanulói között.
Ebben a hónapban sokat beszélgettünk a megbocsátás fontosságáról, miért fontos megbocsátani, és nekünk is jólesik, ha megbocsátanak.
A feladatok közül a képregény készítését választották a gyerekek, a csatolt képeken láthatóak az alkotások.
Megbocsátás. Szinte mindenki életében előfordul, hogy vagy ő kér megbocsátást attól, akit megbántott, vagy tőle kérik azt, hogy bocsásson meg. Ahhoz, hogy ez létrejöjjön és együtt tudjunk működni empátiára van szükségünk. Nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekeket megtanítsuk arra, hogy türelemmel, szeretettel forduljanak egymáshoz. Megbocsátás, elfogadás, így megy előre a világ.
A hónap dalának meghallgatása után kis vagonokba tettük a terheinket, sérelmeinket. Felidéztük milyen esetben sikerült megbocsátanunk. Egymásnak bocsánatkérő kártyákat gyártottunk. Végül bocsánat szíveket lógaszhatott a falra, az aki már életében őszintén kért bocsánatot .
A megbocsátás fantasztikus tulajdonsága az emberi agynak. Ez adja meg a béke, a kiegyezés lehetőségét az emberek között.
A kezdő relaxáció után meghallgattuk a témához javasolt dalt és erről indítottam beszélgetést. A megbocsátásról beszéltünk és, hogy ki hogyan bocsát meg a másiknak. A négy varázsszót mondogattuk és mindenki mondhatott egy mondatot is a mellette állónak a négy varázsszóból választva indoklással: sajnálom, hogy…, szeretlek, mert… Jó érzéssel töltött el, hogy tényleg mind a négy megjelent a körben. Az interaktív játék nagyon tetszett mindenkinek a ho’oponopono szó jelentését is mindenki tudta már a foglalkozás végére.
A csoport osztályfőnöki óra keretén belül összegyűjtötte sérelmeiket és közösen próbáltak a problémákra megoldásokat keresni, javasolni. A rajzos tevékenység segített az érzelmek feldolgozásában. Minden tanuló megkönnyebbült szívvel fejezte be az órát.
Tanulóinkkal a megbocsátás hónapjában egy konfliktus kapcsán vettünk részt a boldogságórám. Az adott szituációban közösen feltártuk a problémát, melyre kerestük a lehetséges megoldásokat. A mindenki számára legkedvezőbb eljárás megtalálása után arról beszélgettünk, hogy miképpen kerülhetjük el, előzhetjük meg ezeket a kellemetlen helyzeteket. A gyerekek meséltek korábbi konfliktusairól, elmesélték, hogy hogyan békültek ki társaikkal, mi segített nekik a megbocsátásban. A boldogságórán során egy bizalmas légkör alakult ki, mély, őszinte beszélgetést tudtunk lefolytatni tanulóinkkal, célja a közösségépítés volt.
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük. Malomkörzés álló helyzetben mindkét kar magastartásban, váltott karkörzés lassan, majd fokozatosan gyorsulva.
A téma feldolgozása mesével történt: Tündéri bocsánat
A mese meghallgatása után a kézikönyv 176. oldalán található kérdések segítségével beszéltük meg a mese mondanivalóját.
Ti mit tennétek, ha lenne egy varázspálcátok? Van-e akitől bocsánatot szeretnél kérni? Mikor köszönünk meg dolgokat? Kinek adnád a piros szívet a csoportban?
Varázsszavak: közös játék a csopkrtban.
Egy gyermek mond egy varázsszót például sajnálom, majd megnevezi egy társát és mond a szóval egy mondatot. Sajnálom, hogy nem adtam oda a kisautót reggel. Majd az a gyerek lesz a következő aki szintén mond egy varázsszót üzenetet küld ezzel a szóval. Mindenki szépen sorrakerült.
Majd lezárásként pedig elkészítettük vegyes technika felhasználásával (színezés, vágás, ragasztás) csodaszép varázskertünket. A közös alkotás összekovácsolta a csoportot.
A hónap dalával kezdtük a témát a: Megbocsátás – Ho’oponopono –című dallal. A dal mondanivalója, ráhangolóan hatott a hónap témája. Ezután egy keresztrejvényfejtés következett, amin a megfejtés a megbocsátás volt. Sokat beszélgettünk, hogy ki milyen helyzetbe került már, amikor valakitől bocsánatot kért. Arról is szó volt , hogyan kérünk bocsánatot. Szituációs játékkal játszottunk. Végül készítettünk egy önarcképet, hogy, ahol az első képen a megsértett arcunkat ábrázoltuk, a másikon pedig, amin már megbocsátottunk. Nagyon élvezték ezt a feladatot.
A hónap dalával kezdtük a témát a: Megbocsátás – Ho’oponopono –című dallal. A dal mondanivalója, ráhangolóan hatott a hónap témája. Ezután egy keresztrejvényfejtés következett, amin a megfejtés a megbocsátás volt. Sokat beszélgettünk, hogy ki milyen helyzetbe került már, amikor valakitől bocsánatot kért. Arról is szó volt , hogyan kérünk bocsánatot. Szituációs játékkal játszottunk. Végül készítettünk egy önarcképet, hogy, ahol az első képen a megsértett arcunkat ábrázoltuk, a másikon pedig, amin már megbocsátottunk. Nagyon élvezték ezt a feladatot.