Föld napi Landart alkotás
Megbocsátás
A gyerekek Bagdy Bella dalának meghallgatása után a Tündéri bocsánat című mesét hallgatták meg. Felidéztek saját magukkal kapcsolatos történeteket, amelyekben őket bántották, vagy ők bántottak meg valakit. A bocsánatkérés mindkét oldalról jó érzéssel tölti el őket. Szívesen megbocsátanak egymásnak, s boldogan játszanak tovább. Társaik jó kedvre derítése érdekében kreatív dolgokat is szoktak megbántott csoporttársuknak készíteni. Most boldogságköveket készítettek, virágot színeztek.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Sokat beszélgettünk a témáról és arra a következtetésre jutottunk, hogy azért bocsájtunk meg, mert szeretjük a másikat és sok jó tulajdonsága van. Íme a mi megbocsájtás fánk tele jó tulajdonságokkal.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Sokat beszélgettünk a témáról és arra a következtetésre jutottunk, hogy azért bocsájtunk meg, mert szeretjük a másikat és sok jó tulajdonsága van. Íme a mi megbocsájtás fánk tele jó tulajdonságokkal.
Ebben a hónapban a megbocsájtást, gyakoroltuk. Meghallgattuk a hozzá kapcsolódó, dalt. Majd Boldog Dóri mesébe hívó szavai után a Tündéri bocsánat mesét meséltük el a gyerekeknek. A gyerekek a mese meghallgatása után saját példáikon keresztül, beszélgető kör keretében mondták el ki hogy szokott másoknak megbocsájtani. A mese tanúságát is és az élet tanúságát is levonva, megállapítottuk, hogy a megbocsájtás az jó, de még jobb ha meg se bántjuk a másik gyereket, hanem inkább oda figyelünk egymásra.
Fazekas József Általános Iskola
Áprilisi témánkat beszélgetéssel kezdtük: milyen helyzetekben és kinek bocsáthatunk meg, mikor könnyű/nehéz megbocsátani, miért leszünk mi attól boldogabbak, ha megbocsátunk. Sok-sok példát hoztunk a mindennapjainkból, az iskolai és családi életből egyaránt. Magyar költőktől olvastunk idézeteket a megbocsátás témájában, melyeket alaposan boncolgattunk, hogy megértsük a költői képekbe rejtett lényeget. A beszélgetés komolyságát igyekeztünk oldani az online ötlettárból hozott „Nyelvtörős fordulatok” feladattal. Sokat nevettünk a gyakorlat közben, majd megbeszéltük, hogy a nyelvtörők szereplői közül kinek lesz szüksége a megbocsátás gyakorlására. A jó hangulatot tovább fokoztuk szintén az online ötlettárból vett zenés feladattal. „Tavaszi ritmusok”-at keltettünk életre csettintéssel, tapssal, dobbantással. El-eltévesztettük néha, így a feladat segítségével megtanultuk, hogy néha önmagunknak kell megbocsátanunk. Vivaldi A négy évszak című zeneművének Tavasz tétele nemcsak a játékhoz volt kitűnő alap. Miután „elfáradtunk” a ritmuskísérethez szükséges koncentrálásban, erre a zeneműre relaxáltunk, tavaszi képekkel örvendeztettük meg szemünket. A sok virág látványához kapcsoltuk mozgásos relaxációs gyakorlatunkat is: a „Hervad a virágom, éled a virágom…” gyakorlatot végeztük el a tavaszi napsütésben.
Színezhető betűkkel megalkottuk a MEGBOCSÁTÁS szót, melyet a tanteremben elhelyezve emlékeztetjük magunkat arra, hogy milyen fontos gyakorolnunk a megbocsátást, magunk és társaink érdekében egyaránt. Egy-egy aktuális helyzetben, kis összezördülések alkalmával gyakran pillantottunk rá a szóra, a gyerekek már egymást is emlékeztették a viták során a békés megoldásra. Hogy könnyebben gyakoroljuk a megbocsátást, kitaláltunk magunknak bocsánatkérési-megbocsátási rítusokat. Az ötletet az osztály által nagyon kedvelt film, a Nyúl Péter adta, ahol a bocsánatkérés egy nagyon aranyos formája jelenik meg. Ezt továbbgondolva saját bocsánatrítusokat találtunk ki: egy-egy mozdulat, ölelés, különleges pacsik jelezték, hogy bocsánatot kérünk a másiktól, és megbocsátunk annak, aki megbántott minket.
A havi témát kiegészítettük néhány Föld napi feladattal. Megtanultuk osztályonként, majd fenntarthatósági témahetünk zárásaként közösen elénekeltük a Gyújts egy gyertyát a Földért című dalt. Osztályunkban eleget is tettünk a dalban elhangzott kérésnek, gyertyát gyújtottunk, mellyel felhívtuk a figyelmet a környezet védelmére, a természet megóvására.
Áprilisi boldogságóráinkat egy újabb alkotással zártuk: iskolai homokozónkban Landart alkotást készítettünk, természeti formákat alkottunk meg (dombokat, völgyeket, növényzetet, tavat, stb.).
Egy gondolattal össze is kötöttük a két témát: meg kell bocsátanunk azoknak, akik bármilyen formában rombolják környezetünket, persze nem úgy, hogy helyeseljük amit tesz, hanem igyekszünk mindenkit a helyes magatartás felé terelni (pl: rászólunk a szemetelőkre, figyelmeztetjük társainkat, hogy ne tépkedjék a fák levelét stb.). Ezekkel a gondolatokkal erősítettük egymásban, hogy „Jobb velünk a világ!”.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Elgondolkodtunk milyne kapcsolatban állunk a Földdel, mit ad nekünk a Föld.
Az életünket köszönhetjük neki.
Az évszakokkal változik az időjárás, megváltozik ami körülöttünk van.
-Szeretem a természetet, mert ott szabad vagyok.
-A Föld adja a vizet, amire szüksége van a növényeknek, állatoknak.
– A Föld kincsei adják az energiát és a gazdagságot is.
– Jó a növények között sétálni.
-Az ember általában megszépíti a környezetét, de rossz dolgokat is tesz a földdel.
– Nem szabad a vegyszeres vizet kiönteni az udvarra, meghalnak a növények.
– Vigyázni kell a Föld tisztaságára.
– Sír a Föld, a sok rossztól, amit helytelenül tettünk.
Mi a héten sokat javítottunk rajta. Pédául az egész intézményünk környékén szemetet szedtünk, virágot ültettünk. Így tudatosan is építettük a kapcsolatunkat a Földdel.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
A Föld Napján a környezetvédő csapattal egy hetes programot készítettünk a tanulóink számára. A nyitó napon az intézményegységek együtt töltöttek egy kis időt, meghallgattuk Bagdi Bella dalát, gyertyát gyújtottunk a Földért, elgondolkodtunk a dal mondanivalóján. Tudatosítottuk miért fontos külön is megemlékezni erről a napról.
Boldogságóra
A megbocsátás gyakorlását két órában dolgoztuk fel. Az óra elején relaxációs gyakorlatot végeztünk: „Villámlazítás” feladatot végeztük el. Ezután meghallgattuk a hónap dalát többször is, a gyerekek közben kiszínezték a hónap színezőjét (mosolygós gyerekek). Voltak, akik énekeltek, táncoltak is közben. Ezután megbeszéltük a témához kapcsolódó elméleti hátteret. A munkafüzet feladati közül megoldottuk a : „Más szemében a gerendát” és a „A megbocsátás jeleit”. Az első órát meditációval zártuk. A második óra elején újból meghallgattuk a hónap dalát, elmeséltem nekik a „Misu, a kisnyuszi” egyik nyúlfarknyi – Füllentés című meséjét. Megbeszéltük a tanulságokat, átbeszéltük, hogy a főszereplő hogyan kért bocsánatot, hogyan engesztelte ki nagymamáját. Ezután megfogalmazták, hogy mi olyan történt velük, amit meg tudtak bocsátani. Írtak egy olyan esetet is, amikor ők tettek valamit, amiért bocsánatot kellett kérniük. Ezeket felírták egy képkeret köré, ahova berajzolták magukat. Mikor elkészültek megbeszéltük, hogy mik azok a dolgok, ami miatt legtöbbször bocsánatot kell kérniük: megbántanak másokat, kiközösítenek valakit, csúnyán beszélnek. Az óra végén lezárásként elmondták, hogy milyen gondolatokkal lettek gazdagabbak, mi az, amit tovább tudnak vinni magukkal az óráról. A második órát is meditációval zártuk.