A hónap során elvégzett feladatok:
Április a megbocsátás gyakorlásának hónapja. Életünk során gyakran kerülünk ellentmondásos helyzetekbe, körülményekbe, amikor mi, vagy a partnerünk érzi megsértve magát. Megbeszéltük, hogy nem érdemes sokáig „nyalogatni a sebeinket”, mert mindenkinek az a legjobb megoldás, ha tisztázzuk a gondokat és kibékülünk egymással. Ennek első lépése a bocsánatkérés, ami elsősorban szavak formájában nyilvánulhat meg, de azokat tettek is követhetnek például ölelés, kézfogás vagy apró bocsánatkérő ajándékok formájában. Megtanultuk és közösen gyakoroltuk a bocsánatkérő mondókát is, ami szintén alkalmas a kibékülésre „vész” esetén: „Béke, béke, barátság, összeveszni szamárság. Többet ilyet nem teszünk, örök barátok leszünk!”
„A megbocsátás lépései” című feladat alapján előszőr a segédanyagokban lévő 8 db képről beszélgettünk, elmélkedtünk és végül arra a következtetésre jutottunk, hogy a megoldás az összhangban, az egymásra való odafigyelésben rejlik. Ehhez jól kapcsolódott a „Párban rajzolás” című feladat, amit a gyerekek hatalmas önfegyelemmel, néma csendben, egymással szemben ülve végeztek el. A rajzolás során érdekes alkotások születtek. Legsikeresebb és legösszehangoltabb munkát végzett két kislány, akik egy szuper, komplett összhatású képet készítettek, amin stimmeltek az irányok, a rajz teljes harmóniát tükrözött, amiről a lányok be is számoltak a végén. Azt nyilatkozták, hogy szinte érezték egymás gondolatait, ezekhez igazították a kézmozdulataikat is. A többiek is elmélyülten dolgoztak, de az összes képnél megjelent a „tükrös”, egymással szemközti rajzolási stílus. A rajzok tehát egymással szemben, de témában teljesen összhangban alakultak a gyerekek kezei nyomán. Ezt követően bekapcsoltam Vivaldi: Tavasz I. tételét, aminek a hallgatása közben, szintén párban és némán kellett kiszínezni a közös rajzokat. A zene hatására színes, vidám, tavaszi hangulatú képek sikeredtek, és mindenki az alkotás pozitív élményéről számolt be a végén.
Sokat beszélgettünk az emberi kapcsolatok fontosságáról is, és arról hogy mi szükséges azok optimális fenntartásához. Ehhez szókártyákat készítettem (nyugalom, közösség, béke, erő, alkotás, hála, együttlét, bőség, rend, csend, egészség, jóság, játék, szeretet, barátság, hit, bizalom, hűség), amik segítségével kielemeztük jelentésüket, elmélkedtünk, hogy azok mivel járulnak hozzá a hétköznapok teljességéhez. A beszélgetés következményeként csodálatos, színes és kifejező „osztálykavicsokat” festettünk, melyek a tantermünk dekorációjának részeként emlékeztetnek minket a megfelelő társas együttlétek, baráti viszonyok kialakítására.
A „Figyeljünk!” című játék is nagy sikert aratott. A csendes, lassú ütemű séta során megpróbáltak egymásra odafigyelni, különleges érdeklődéssel szemlélték a másik külső tulajdonságait. A legtöbben arról számoltak be, hogy a hétköznapok során mennyire elmegyünk egymás mellett, nem értékeljük és nem is vesszük észre a társainkban rejtőzködő értékeket (szem, haj, ruházat, viselkedés…stb.). A tanulság az volt, hogy jobban figyeljünk egymásra!
Az „Együttműködés” című játékban vidám, önfeledt szórakozás során tapasztalhatták meg a gyerekek, hogy egymásra figyelés nélkül nem lehet közös eredményeket felmutatni, megvalósítani, hiszen szó szerint a „szőnyeg szélére kerülhetünk”, sőt le is penderedhetünk róla. A 3-4 fős csapatok hősiesen, de nagyon vidáman és összefogva küzdöttek, hogy leesés nélkül fordítsák meg a takarót.
Legérdekesebb, leglátványosabb és legfőbb, bár nem maradandó munkadarabjaink azonban az iskola udvarán a Föld Napja alkalmából készített „LANDART” típusú alkotások lettek. Amit találtunk, abból építettünk: kavicsokból, virágokból, ágakból, levelekből, fűszálakból, földből és homokból. Hegyek, völgyek, síkbeli képek, mandalák készültek teljes egyetértésben, vidáman, elmélyülten, relaxált állapotot eredményezve. Ebben a hangulatban hallgattuk meg Bagdi Bella Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát is a tanteremben. Közös döntéssel elhatároztuk, hogy aznap este 19:00 órakor, otthon, mindannyian gyújtunk egy mécsest vagy gyertyát és a családjainkkal együtt is megünnepeljük a Föld Napját. Ez az elhatározás nagyon jól sikerült, többen is elküldték a gyertyás fotójukat számomra. Sablon alapján egy medált is készítettünk, amit fonalra kötve egész héten viseltünk a nyakunkban, hiszen Földünkre minden nap vigyáznunk kell, épsége megőrzéséért felelősséggel tartozunk!
A Költészet Napját is megünnepeltük. Ebből az alkalomból a 4. osztályos tanulók lepték meg iskolánk tanulóit egy közös alkotással, amit József Attila Altató című verse ihletett. A versszakokat egyenként nagy csomagolópapírívekre festették meg, amit április 11-én mutattak be nekünk, miközben elszavalták a költeményt. Az óriási képet a folyosó falára tettük fel dekorációként.
A Beszédhang napját is megemlítettük, ennek kapcsán a segédanyagokban található nyelvtörőket kivetítettem a táblára és közösen próbálgattuk a helyes és pontos hangoztatást. Ez a gyakorlat rengeteg nevetéssel, fergeteges hangulatban zajlott, ami mindenki lelkében vidámságot eredményezett.
A méhek napja alkalmából (április 30.) eljátszottuk „A morgós medve és a szorgos méhecske” című játékos mesét, majd a méhek fontosságáról beszélgettünk. Méhecskéket színeztünk, majd a tavalyi jelszavunkat eleveníttük fel, miszerint: „Élj úgy, mintha minden nap a Föld napja volna!”.
A felsősöknek szólt ugyan, de mi mégis meghallgattuk a segédanyagok „Szeretet meditációját”. A gyerekek többségükben ellazultak, békességről, nyugalomról, pozitív érzésekről számoltak be a végén.
Megbocsátás
Nagycsoportosaim a középsősökkel együtt részt vettek Költészet Napján, a könyvtárban megrendezésre került versmondó versenyen. Ezt már hagyományosan minden évben ebben a formában tartjuk meg.
Föld Napja alkalmából projekthetet terveztünk számukra: komposztálás, szelektív hulladékgyűjtés, földminták tanulmányozása, környezetünk virágosítása és csinosítása.
A közös pozitív élmények még jobban összekovácsolták a két csoportot.
Taszári Körzeti Általános Iskola
Nagyon érdekes megfogalmazások születtek a megbocsátással kapcsolatban. Heves vita kerekedett abból, hogy meg lehet-e mindent bocsátani. Az érveléseket a más-más oldalról történő megfogalmazás tudta közelebb hozni. A szinkronizálási feladat teljesen új volt, elég nehezen álltak rá a dologra, halk volt az alámondás. A lejegyzett mondatok azonban elgondolkodtatóak.
A „Megbocsátás szótárnál” többen érveltek egy-egy kép mellet, így mindegyiket megtartottuk.
A megbocsátás lépéseinek meghatározásában és megnyilvánulásaiban még nem sok tapasztalatunk van. Mindenki átérezte a megbocsátás fontosságát, de inkább a tettekben való kifejezésében ügyeskedtek, mint a szóbeli megfogalmazásban. A szerepjátékok, és a mese nagyban segítettek megfogalmazni a megbocsátás folyamatát.
A Boldog óvoda programjai közül az egyik legszebb témánknak tartom a Megbocsátás gyakorlását. Hiszen ezek a szavak jelentik a boldogságunk zálogát, lényegét: „Sajnálom! Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek! Ezek a szavak különösen fontosak egy gyermek életében, illetve egy gyerekcsoport életében is. A témát különböző tevékenységekkel dolgoztuk fel. A megbocsátást egy szívvirággal gyakoroltuk: Aki úgy érezte, hogy valamivel megbántotta egy pajtását, most lehetőséget adtunk a megbocsátásra. A szeretetünket ölelőkörrel fejeztük ki, ez mindig beválik, ha a csoportban elharapózik az „csúfolódás”. A Föld napja alkalmat adott a Föld, a természet iránti szeretetünk kifejezésére. Elkészítettük a szeretetfáinkat és az „Énekelj a Földért” program keretében, Bagdi Bella dalára alakítottunk ki szeretetkört.
A megbocsátás fontos egy közösség életében. A gyerekekkel játékos formában beszélgettünk a megbocsátásról, arról, hogy kit és kivel bántottak meg utoljára. Mit tettek azért, hogy kibéküljenek? Milyen varázs szavakat ismerhetnek?
Egy tündér történetét meséltem el a gyerekeknek, mely arról szólt, hogy milxen sok időt veszítenek el az életből, amíg haragban vannak. Felhívtam a figyelmüket a szeretet fontosságára. Szívet adtak, annak a társuknak, akit a legjobban szeretnek.
Készítettünk egy fát,ami a megbocsájtás fája nevet kapta. A csoportunk falait díszítik.
Bp. I. Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Áprilisban sok rendhagyó programunk volt, ezért igazi boldogságórát nem tudtam tartani. Így iskolai megemlékezés keretében beszélgettünk a hónap témájáról. A Holokauszt áldozatainak emléknapján a Salgótarjáni utcai zsidó temetőbe látogattunk. A látogatás kapcsán beszélgettünk arról, hogy mi az igazi megbocsátás, lehet-e mindent megbocsátani. A gyerekek igen értékes gondolatokat osztottak meg.
A megbocsátás gyakorlása
„Szeretném felverni lelkem dalával
A szomorúak szívet, a világot.
Most megbocsátok annak is,
Aki bántott.”
(József Attila)
A tevékenységet a „A morgós medve és a szorgos méhecske” című mesével kezdtük. Csoportunkba járó gyerekek jelei állatok, s így megállapítottuk, hogy két kislány jele szerepel a mese címében. A mesét interaktív módon meséltük.
A gyerekek megmutatták a mese elején, hogy hogyan morgolódik a medve. Aztán utánoztuk a méhecske „z” hangát. Ezt követően bele képzeltük magunkat a medve és a méhecske szerepébe, megbeszéltük azok érzéseit.
Végezetül a medve dühös csapkodó mozdulatait mutattuk be egymásnak.
A tevékenység végén átbeszéltük, hogy milyen nagy ereje van egy kedves, jó szónak.
LEGYÜNK EGYMÁSHOZ KEDVESEK!
Szeretettel,
a gyerekek és az óvó nénik: Holló Éva Andrea és Sógor Melinda Ágota
A megbocsátás gyakorlása
A megbocsátás témával kapcsolatosan beszélgettünk a bocsánatkérésről, és annak erejéről, fontosságáról. A megbocsátás, a bocsánat kérés-és fogadás nem egyszerű feladat, még felnőtt korban sem.
A meséket hívtuk segítségül a megbocsátás témakörének körüljárásához. (Bori mesék- Bori és Julcsi összevesznek)
Bocsánat kérő kártyákat készítettünk melyet a hátra lévő időszakban bárki bármikor odaadhat a társának,ha annak szükségességét érzi.
A gyerekek ezután rajzaikon, leveliken keresztül üzentek, mondták el érzéseiket.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Föld napi Landart alkotás és közös éneklés