Április hónapban nagyon sok szituációs játékon keresztül gyakoroltuk, hogyan kell megbocsátani és, hogy miért. A diákok lerajzolták és gyakorlatokon keresztül megfogalmazták az érzéseiket. A hónap dala hallgatása közben több gyermek is elérzékenyült. Voltak olyanok, akiknek igen nehéz volt a megbocsátás, de a hónap végére sikerült bennük tudatosítani, hogy nem szabad huzamosabb ideig haragudni másokra, mert az rájuk rossz hatással van. Úgy érzem, hogy ez az eddigi legnehezebb téma volt a tanulók körében. Viszont azt tapasztaltam, hogy szeptember óta egyre jobban meg tudnak nyílni a gyerekek , ami a Boldogságórának” köszönhető!
Üdvözlettel:
Konczné Szabó Szilvia
Tildy Zoltán Általános Iskola és AMI
Megbocsátás
Zajzoni Rab István középiskola
A megbocsátás érzéseinek megtapasztalása után az iskola udvaráról gyűjtött köveknek adtunk életet. Érdekes állatformákat varázsoltak a gyerekek.
A Föld szülinapját is megünnepeltük, megbeszéltük, hogy miért kell annyira vigyáznunk rá.
Áprilisban a megbocsátás volt a témánk.
Sokat beszélgettünk a diákokkal arról, hogy miért haragudhatunk egy másik emberre vagy helyzetre; miért elégedetlenkedhetünk otthon vagy az iskolában; hogyan bánthatunk meg másokat ; hogyan okozhatunk fájdalmat embertársainknak. Akarattal ritkán, véletlenül gyakran kerülünk problémás helyzetekbe, ahol valakinek lelki sérülést okozunk. Arra jutottunk, hogy magunknak ártunk, ha mérgesek vagyunk a másikra. A megbocsátásig úgy juthatunk el, hogy megpróbáljuk megérteni a másikat, igyekszünk a helyébe képzelni magunkat és elengedni a haragot a másik felé. ez elég nehéz cselekedet!
Szituációs játékok során gyakoroltuk a „sajnálom”, ” kérlek, bocsáss meg” , ” ne haragudj” kifejezések használatát.
A foglalkozások elején énekeltük a Ho’ponopono című dalt.
A diákok különösen élvezték, amikor a bibliai Tékozló fiú történetéről beszélgettünk. Az Apa megbocsátott kisebbik fiába, hiába herdálta el vagyonát és hagyta el családját. A fiú megbánta bűneit, az Apa örömmel fogadta vissza őt.
Május a mozgás hónapja lesz! Izgalmas sporteseményeken is részt vesznek majd a tanulók az iskolából!
A hónap témája a megbocsátás volt. A gyakorlatot, a megbocsátás szó jelentésének megbeszélésével kezdtük. Saját példák felelevenítése következett ezután, ahol nagyon ügyesen megfogalmazták az okot, a következményt és a megbocsátás formáját is. A melléklet képeit megnézve jó ötleteket mondtak, hogy miért kapcsolódhat az adott kép a megbocsátáshoz. Szinte mindenki az ölelős képet nevezte meg a legegyértelműbb megbocsátási formának. A téma körüljárása után szituációs játékok következtek, melyeket a mindennapi iskolai életükből merítettek.
Hatodikos osztályommal különösen testhezálló volt ez a téma, hiszen a serdülőkorba belépve több a közösségben a konfliktus és méginkább fontossá vált a megbocsátásról való beszélgetés. Beszéltünk arról, hogyan és miként tudunk és miért kell megbocsátani. Hasznosan töltöttük az időt.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Az aktuális dal meghallgatása után a diákok páros munkát végeztek, egy olyan esetet beszéltek meg egymással, amikor valakit megbántottak, majd amikor őket bántották meg ( mit éreztek, megbocsátottak – e, ill. bocsánatot kértek-e, utána milyen érzelmeik voltak stb.). Idézetek segítségével megbeszéltük, milyen előnyökkel jár a megbocsátás, miért is „ajándék” ez nekünk. Meghallgattuk a Kowalsky meg a Vega Varázsszavak c. dalát, közösen olvastunk a Ho’oponoponóról.
A négy varázsszót szívekbe írták, ez lett az elküldendő feladatunk
A megbocsájtást mint érzelmet a szeretet felől próbáltuk megközelíteni a gyerekekkel. Ez a
téma jól kapcsolódott heti témánkhoz, hisz anyák napjára készültünk. Egy kis titkos
rajzolással indítottunk. Minden gyermek rajzolt egy szívet egy kis lapra. Majd ének-játékkal
hangolódtunk a boldogságórára. A csiga- biga gyere ki kezdetű dallal, melynek azon
változatát énekeltük, melyben a végén az ,,én leszek a barátod„ befejező sornál megöleltük
egymást. Majd kiosztottuk a kis szíveket. Az volt a felhívó mondat, hogy add oda a szívedet
annak, akit a legjobban szeretsz! Mondd el neki, hogy azért szeretlek mert… Minden gyermek
átadhatta a szívet valakinek. Majd a következő kérdés az volt, hogy emlékszel-e olyanra,
amikor valamelyik társad megbántott, te haragudtál? Mit tett a társad? Hogyan oldottátok
meg? Itt szépen elő jöttek a ,,varázs szavak” , mint a ne haragudj! Bocsánat! Szeretlek! Itt
meghallgattuk a hónap témájához kapcsolódó Tündéri bocsánat című mesét, melyről aztán
beszélgettünk is. Beszélgettünk azon érzelmekről, melyeket érzünk, amikor megbántanak
bennünket és azokról, melyeket akkor, amikor megbocsájtottunk. A gyerekek az életkori
sajátosságaiknak és egyéni képességeiknek megfelelően fejezték ki magukat a témában,
lelkesen vettek részt a foglalkozáson. Mi nem lezártuk a hónap témáját, hanem átvezettük az
anyák napja témába. Ki miért szereti az anyukáját? és kinek mit bocsájtott meg már az
anyukája.
A gyermekekkel a Fújj-fújj széllé változós relaxációval kezdtük a ráhangolódást. Majd meghallgattuk Bagdi Bella ho’oponopono dalát. Átbeszéltük, hogy milyen szavakat hallottunk a dalban. A sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek szavakat mikor szoktuk mondani. Személyes tapasztalataikat felidézve, meséltek a megbántásról és megbocsájtásról is. Bábokkal eljátszottuk a Süni és barátainak történetét. Megbeszéltük a viselkedésüket, a gyerekek is eljátszhatták a mesét. Akinek kedve tartotta kiszínezte a megbocsátás ajándékát.
Ezt a témát sikerült nagyon közel hozni a gyerekekhez.
Április – a megbocsátás gyakorlása
„Az egyik első lecke, amit ezáltal megtanulunk, a megbocsátás. Ha a meg nem bocsátást bunkósbotként tartjuk valaki feje fölött, nem várhatjuk el, hogy mi magunk gyógyulást találunk. A megbocsátás csak egy szó, amíg nem gyakoroljuk. A lelki békéd, és az, hogy bizalommal jöhess Isten elé azon múlik, hajlandó vagy-e kegyelmet gyakorolni mások felé.” (ld. Márk 11:25)
Feladatnak azt adtuk, hogy alkossatok szófelhőt, melyen a megbocsátáshoz kapcsolódó szavak, kifejezések fordulnak elő – akár idegen nyelven!
Ebben a pályázatunkban – büszkén mondom el – minden osztályunk részt vett, gyártva a szebbnél szebb szófelhőt a témában, sőt előfordult, hogy több alkotás is érkezett egy-egy osztálytól.