🙂
Megbocsátás
A megbocsátás sokszor nekünk felnőtteknek is nehéz. Sok-sok kavicsot, követ, sőt sziklát cipelünk a lelkünkben és nagyon nehéz megszabadulni tőlük. A gyerekekkel arról beszélgettünk, hogyan kérjenek bocsánatot kis társuktól, ha valamit elkövettek, akár véletlenül is ellenük. Apró dolgok ezek. Véletlenül meglökték a másikat a sorban, ráléptek a másik lábára, kiborult víz rácseppent a társuk ruhájára… Ezek tényleg apróságok. Drámajáték során eljátszottuk ezeket a helyzeteket. A gyerekekkel megállapítottuk, hogy a bocsánatkérés jólesik annak is, aki a hibát elköveti, és jólesik elfogadni a bocsánatkérést és továbblépni, annak is aki ellen elkövették. Megállapítottuk, hogy az udvariasság, ha szívből jön, nemcsak puszta formaság, hanem azt is jelenti, hogy szeretettel fordulunk társaink felé.
Boldogságóra: Április – A megbocsátás gyakorlása téma
• Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Fújj-fújj…”
„Dagasztás…”
„Malomkörzés…”
• Foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: HOOPONOPONO
• A téma bevezetése:
„Tavaszi szél” (pdf. 7. oldal)
„Árnyjáték” (pdf. 7-8. oldal)
„Megbocsátás mező” (pdf. 8. oldal)
• A téma feldolgozása:
• Mese: Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat (kézikönyv 175-176. oldal)
• Játék:
„Bocsánat – állat” (pdf. 5. oldal 2. feladat)
„Varázsszőnyeg” (kézikönyv 180.oldal)
„Ho’oponopono – interaktív játék” (kézikönyv 180-181. oldal)
„Varázsszavak” (kézikönyv 182. oldal)
• A téma lezárása:
Tündér színező
A megbocsátás témájának tudatos feldolgozás nagyon hasznosnak bizonyult csoportunkban. Játékos keretek között igyekeztünk a gyerekek között kialakult bántásokat felidéztetni és lehetőség szerint feloldani.
A Boldogságóránkat egy relaxációs mindfulness gyakorlattal a pillangóöleléssel kezdtük. A ráhangolódást követően Pilli pillangóval elutaztunk a képzeletbeli varázsszőnyegünkön egy Varázsszigetre. Közben meghallgattuk a „Repülj velem…” Bagdi Bella dalt. Ezen e szigeten megismerkedtek a gyermekek a Ho’ oponopono történettel. Felidéztünk olyan helyzeteket, ahol valakit megbántottak vagy ő bántott meg valakit. Ezek megoldásában használtuk a történetben megismert bocsánatkérő varázsszavakat (Sajnálom! Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!) . A Varázsszavak játékkal tovább gyakoroltuk a megbocsátást. Itt lehetősége volt mindenkinek egy üzenetet küldeni. Az egymás iránt érzett megbocsátást és szeretetet egy Szeretetgombóccá alakulással tettük teljessé. A varázsszigetről Pilli pillangóval utaztunk vissza a csoportba. A boldogságóra zárásaként a gyermekek kiszínezhették a munkafüzet által ajánlott varázsszavak képeit és a megbocsátás jelét, készíthettek egy bocsánatkérő rajzot társuknak. Közben meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’ oponopono dalát.
Mini csoportunk gyermekei nagyon szeretik a meséket, különösen az állatokról szólókat. Áprilisban az egyik mesénk Szutyejev: Okoska botocska című meséje volt. Sokszor mesélek eszköz nélkül, mert fontosnak tartom, hogy a hanglejtés, a mimika, és az összes metakommunikációs jelzés elérjen a gyermekekhez. Most is így történt az első alkalommal, később báboztunk, festettünk, valamint drámajátékot is játszottunk.
Rövid beszélgetésekben többször visszatértünk a meséhez. Először a nyuszi segítőkészsége, a tárgyak többféle felhasználásának lehetősége került szóba, de később a süniről is beszélgettünk: Szép volt/jól esett a nyuszinak, ahogyan a süni beszélt vele? Miért nem volt mérges a nyuszi? Miért bocsátott meg a süninek? Amikor bajban vagy (pl. elesel) ki szokott neked segíteni? Milyen érzés, amikor segítenek neked? Szoktatok segíteni másoknak? Hogyan? A nyuszinak és a süninek milyen kedve volt/mit éreztek, amikor végül hazajutottak?
Játékidőben a kicsik macis kirakója is előkerült. Alaposan meg is vizsgáltuk, hogy az arcuk milyen érzelmet árul el. Ez is remek alkalom volt arra, hogy pl. problémahelyzeteket idézzünk fel, vagy megoldási stratégiákat találjunk.
Hihetetlen, hogy mennyi együttérzés, bizalom van a kicsikben! Van már, aki ki is tudja fejezni akár szóban, akár cselekedettel, és megjelenik a segítőkészség, egymás bátorítása is.
Játékos bemelegítőként a megbocsáltó és haragos érzelmek különbségeit vizsgáltuk. Ezt követően A három kiscsibe történetét dolgoztuk fel, melyek közül a legkisebb testvéreinek bocsáltott meg megmentve életüket. Majd párokban gondolatokat gyűjtöttünk, hogyan is tudom kifejezni másoknak, ha megbocsáltottam.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
„A harag egyike azon érzéseknek, amelyekkel csak az időnket pocsékoljuk. …a haraggal csak magadat bünteted. …”
(Mark Twain)
1. Válaszolj a kérdésekre!
Hogyan fejlesztheti a megbocsátás a személyiségedet?
Hogyan kezeled, ha megbántottak, vagy ha megbántasz valakit?
2. Mi jut eszedbe róla?
„A megbocsátás a kulcsa mindennek, beleértve a fizikai egészséget és a lelki (mentális) gyógyulást is.”
(Bob Gass)
„Erősebb, aki megbocsát, mint aki őrzi a sérelmeit, és erősebb, aki jóvátesz, mint aki csak megbotlik.”
(Raduan Nassar)
3. Empátiajáték
4. Bocsánatkérő levél
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: A megbocsátás
A foglalkozás célja: A megbocsátás megismerése
1. Motiváció: Elbújt állatok megkeresése (süni, mókus, maci, nyuszi, őzike) Hideg-Meleg játékkal.
2. Mozgásalapú bevezetés: Mondjuk el és mutassuk is amit az erdei állatokról tanultunk: Szúrós gombóc…., Mogyoró mogyoró….., Mackó mackó ugorjál…, Nyuszi fülét hegyezi….
3. Téma feldolgozása mesével: Füles Mackó meséi:5.rész: Megbocsátás
4. Beszélgetés a meséről.
5. Feladat: Bocsánatkérő virág színezése
6. Az elkészült virágok elhelyezése a megbocsátás mezején
7. Lezárás: Bagdi Bella: Megbocsátás dal meghallgatása, a dal végén nagy ölelés
Osztályközösségen belül igencsak felkavarta a kedélyeket a megbocsátás hónapja! Mint a foglalkozásokon kiderült vannak olyan diákok akik még nem zártak le bizonyos konfliktusokat osztálytársaikkal. Sokat beszélgettünk és fogunk is még beszélgetni, hogy a bennük maradt “tüskéket” hogyan tudják a leghatékonyabban eltávolítani. Arra is rájöttünk, hogy bizony a megbocsátást is tanulni kell!
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A Föld napja alkalmából nemcsak énekeltünk és sok-sok interaktív feladatot oldottunk meg, mindenki készített egy színezőt egy élhetőbb bolygóról.