– Relaxáció:A haragom kifújom,mint a cica nyújtózkodom (Boldogságóra könyv 38./16.) -Mese:Az eltévedt kiselefánt (Örömvár könyv 60.oldal)
– Varázsszavak ( Boldogságóra könyv 182.oldal) -Szinező: Boldogságóra munkafüzet 60.oldal.
– Zárókör: Te kinek bocsátottál meg?
Megbocsátás
Április – a megbocsátás hónapja. Feldolgoztuk A három csibe c. mesét. Elkészítettük a megbocsátás hajóját, a gyerekek elhelyezték rajta személyes üzeneteiket.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az áprilisi boldogság órán „A megbocsátás gyakorlásáról” beszélgettünk a gyerekekkel. Mi történik akkor, ha megbántunk valakit? A gyerekek felsorolták sérelmeiket, érzéseiket, amikor megbántották őket. Beszéltünk arról is, hogy milyen érzés megbocsátani valakinek. Ezt követően megbocsátó szavakat gyűjtöttünk, majd anyák napjához közeledve anyák napi kulcstartót készítettünk. Ezzel fejezve ki majd bocsánat kérésünket édesanyánk felé.
Katalin Andrea dr. Balogné Dévai
Elsős és másodikos kisdiákjaimmal az áprilisi foglalkozás kezdetén meghallgattuk a hónap dalát és közös énekléssel, tapsolással hangolódtunk a hónap témájára.
A foglalkozás következő részében a megbeszéltük, hogy miként fejleszti a megbocsátás a személyiségünket, hogyan leszünk tőle nyugodtabbak és boldogabbak. Mennyire fontos, hogy a családunkban és az iskolában is, hogy megbánjuk és megbocsájtsuk egymásnak, ha meggondolatlanul cselekedtünk vagy szóltunk egymáshoz. Fontos, hogy a megbocsátásunk mindig szeretetből fakadjon.
A közelgő Anyák napjára készülve, felelevenítettük, hogy mekkora szeretettel, gondoskodással, féltéssel vesznek körül minket az édesanyák és a nevelő anyukák, de mi időnként követünk el huncutságokat, csintalanságokat ellenük. Így az Anyák napi ünnepségre „nyuszifül” virágokat ültettünk nekik, és ápolgattuk több hétig, hogy minél szebbek legyenek. A tejes pohárból készült virágcserepeinket, szép színes saját készítésű kaspókkal díszítettük.
A vidám hangulat fokozására „megbocsátás rétté” változtattuk iskolánk udvarát, és párjukat vesztett „félpáras” zoknikból, lovacskákat készítettünk és a gyerekek boldogan nyargalásztak vele a „megbocsátás réten”.
A foglalkozás befejezéseként friss, tavaszi gyógynövényekből szörpöt készítettünk és a „megbocsátás réten” megfáradt csapatunk, az ízletes finomsággal pótolta, a sok vidám feladatban elvesztett folyadékot.
A munkafüzetben lévő Mark Twain idézet után röviden beszélgettünk a megbocsátásról, majd felolvastam a gyerekeknek A három csibe című mesét. Beszélgettünk a szereplőkről, kit milyen bosszúság, sérelem ért. Végül a fehér kiscsibe érzéseit, gondolatait vitattuk meg. Minden gyerkőc beszélt arról, hogy ők milyen hibát követtek el más sérelmére és hogyan sikerült azt jóvátenni. Majd arról, hogy az őket ért sérelmet, sikerült-e megbocsátaniuk társuknak. Gyakorlati feladat megbocsátókártya készítése és átadása volt. Az óra lezárásaként a témához kijelölt dalt énekeltük el.
Beszélgettünk a gyerekekkel, hogy mit is jelent az a szó, hogy megbocsátás. Mindenki készített egy rajzot, amit aztán olyan valakinek adhatott át, akit megbántott.
A „Megbocsátás gyakorlása” témakört az idén is Kowalsky meg a Vega zenekar: Varázsszavak című dalával kezdtük. Mielőtt meghallgattuk a szerzeményt, arra kértem a gyerekeket, hogy nagyon figyeljenek a szövegre. A zene végén megkértem ovisaimat, sorolják fel a 4 varázsszót, amiket akkor használunk, ha megbántunk valakit. Örültem, hogy volt olyan kisgyerek, akinek ismerős volt ez a dal. Éppen a közelmúltban koncertezett városunkban a zenekar és ez a kisfiú a családjával ellátogatott a koncertre. Ügyesen sikerült összeszedni a „Sajnálom. Bocsáss meg. Köszönöm. Szeretlek.” varázsszavakat.
Majd a következő kérdésekre vártam a válaszokat:
– Volt már olyan helyzet az életedben, amikor megbántott valaki és nagyon haragudtál rá? Bocsátottál-e már meg valakinek?
– Használtad-e már ezeket a szavakat: sajnálom, bocsáss meg? Kértél-e már bocsánatot valakitől?
Mielőtt választ kaptam ezekre a kérdésekre, elmeséltem a gyerekeknek, hogy az én életemben is előfordult olyan cselekedet, amiért bocsánatot kellett kérnem. Volt olyan alkalom is, hogy engem bántottak meg. A bocsánatkérés és a megbocsátás bizony nehéz feladat.
Az ovisaim szívemnek kedves történeteket meséltek.
Először Léna jelentkezett. Elmesélte, hogy egyik alkalommal csúnyán beszélt a mamájával. Szülei elbeszélgettek a kislánnyal és bocsánatot kért nagymamájától.
Másodszor Zéti tette fel a kezét és elmondta, hogy múltkor az óvoda udvarán ráugrott Patrik hasára. Nagyon megbánta a történteket és bocsánatot kért csoporttársától.
Harmadszor Bianka mesélte el történetét, ami velem kapcsolatos. A kislány a közösség központja, mindenről határozott véleménye van. Különös kapcsolat van közöttünk, nagyon szeretjük egymást. Egyik alkalommal megkértem, hogy pakolja össze a játékokat, amiket elővett. Erre flegmán válaszolt nekem és közölte, milyen jó lesz majd az iskolában, ott nem kell pakolni és én sem leszek majd ott. Bevallom őszintén, nagyon rosszul estek ezek a mondatok. A kislány észrevette viselkedésemen, hogy megbántott. Kis idő elteltével odajött hozzám és sírva bocsánatot kért, ami engem is meghatott. Megöleltük egymást és megbeszéltük a történteket.
Boldog voltam, hogy a gyerekek megértették, mit kell tenniük, ha megbántanak valakit. Hozzáteszem, hogy az elmesélt történetek hetekkel ezelőtt történtek. Büszke voltam, hogy a téma kapcsán a gyerekeknek eszükbe jutottak ezek a cselekedetek, felismerték bántó viselkedésüket és önszántukból bocsánatot kértek az érintettektől.
A megható beszélgetés után elmeséltem Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című történetét. A munkafüzet feladatait is megoldottuk, Bagdi Bella dalai is gyakran szóltak.
Zárszóként pedig összegeztem, hogy lehetőleg ritkán keveredjünk olyan helyzetekbe, amiben megbántunk valakit. Ha pedig már megtörtént, a megbocsátás varázsszavait mindig tiszta szívből használjuk!
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
Ráhangolódtunk egy kis zenével a témánkra: megbocsátás. Megbeszéltük, hogyan kell bocsánatot kérni, valamint, hogy meg kell tudni bocsátani. Mindenki elmondta, miért kellett utoljára bocsánatot kérnie, illetve, hogy kinek bocsátott meg utoljára és miért. Megbeszéltük, hogyan kérünk bocsánatot, melyek a varázsszavak. Készítettünk bocsánat kérő kártyákat. A végén szeretetgombócot játszottunk.
„Aki megbocsát, az szabadon enged egy foglyot, csak hogy rájöjjön, hogy ő volt az a fogoly.”
Kezdésnek felolvastam és átbeszéltük, értelmeztük a Három csibe c. mesét.
Majd a saját sérelmeket meséltük egymásnak. Ki-miért kért bocsánatot, vagy kitől-miért kapott bocsánatot.
Aztán az előzetesen gyűjtött kavicsra ráírtak annak a személynek a monogramját, aki legutóbb/legnagyobb mértékben okozott bosszúsagot nekünk.
Majd az udvaron messzire dobtuk, ezzel jelképezve, hogy szabaduljunk meg a haragtól, ami bennünket mérgez.