Mini csoportunk gyermekei nagyon szeretik a meséket, különösen az állatokról szólókat. Áprilisban az egyik mesénk Szutyejev: Okoska botocska című meséje volt. Sokszor mesélek eszköz nélkül, mert fontosnak tartom, hogy a hanglejtés, a mimika, és az összes metakommunikációs jelzés elérjen a gyermekekhez. Most is így történt az első alkalommal, később báboztunk, festettünk, valamint drámajátékot is játszottunk.
Rövid beszélgetésekben többször visszatértünk a meséhez. Először a nyuszi segítőkészsége, a tárgyak többféle felhasználásának lehetősége került szóba, de később a süniről is beszélgettünk: Szép volt/jól esett a nyuszinak, ahogyan a süni beszélt vele? Miért nem volt mérges a nyuszi? Miért bocsátott meg a süninek? Amikor bajban vagy (pl. elesel) ki szokott neked segíteni? Milyen érzés, amikor segítenek neked? Szoktatok segíteni másoknak? Hogyan? A nyuszinak és a süninek milyen kedve volt/mit éreztek, amikor végül hazajutottak?
Játékidőben a kicsik macis kirakója is előkerült. Alaposan meg is vizsgáltuk, hogy az arcuk milyen érzelmet árul el. Ez is remek alkalom volt arra, hogy pl. problémahelyzeteket idézzünk fel, vagy megoldási stratégiákat találjunk.
Hihetetlen, hogy mennyi együttérzés, bizalom van a kicsikben! Van már, aki ki is tudja fejezni akár szóban, akár cselekedettel, és megjelenik a segítőkészség, egymás bátorítása is.
Megbocsátás
Játékos bemelegítőként a megbocsáltó és haragos érzelmek különbségeit vizsgáltuk. Ezt követően A három kiscsibe történetét dolgoztuk fel, melyek közül a legkisebb testvéreinek bocsáltott meg megmentve életüket. Majd párokban gondolatokat gyűjtöttünk, hogyan is tudom kifejezni másoknak, ha megbocsáltottam.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
„A harag egyike azon érzéseknek, amelyekkel csak az időnket pocsékoljuk. …a haraggal csak magadat bünteted. …”
(Mark Twain)
1. Válaszolj a kérdésekre!
Hogyan fejlesztheti a megbocsátás a személyiségedet?
Hogyan kezeled, ha megbántottak, vagy ha megbántasz valakit?
2. Mi jut eszedbe róla?
„A megbocsátás a kulcsa mindennek, beleértve a fizikai egészséget és a lelki (mentális) gyógyulást is.”
(Bob Gass)
„Erősebb, aki megbocsát, mint aki őrzi a sérelmeit, és erősebb, aki jóvátesz, mint aki csak megbotlik.”
(Raduan Nassar)
3. Empátiajáték
4. Bocsánatkérő levél
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: A megbocsátás
A foglalkozás célja: A megbocsátás megismerése
1. Motiváció: Elbújt állatok megkeresése (süni, mókus, maci, nyuszi, őzike) Hideg-Meleg játékkal.
2. Mozgásalapú bevezetés: Mondjuk el és mutassuk is amit az erdei állatokról tanultunk: Szúrós gombóc…., Mogyoró mogyoró….., Mackó mackó ugorjál…, Nyuszi fülét hegyezi….
3. Téma feldolgozása mesével: Füles Mackó meséi:5.rész: Megbocsátás
4. Beszélgetés a meséről.
5. Feladat: Bocsánatkérő virág színezése
6. Az elkészült virágok elhelyezése a megbocsátás mezején
7. Lezárás: Bagdi Bella: Megbocsátás dal meghallgatása, a dal végén nagy ölelés
Osztályközösségen belül igencsak felkavarta a kedélyeket a megbocsátás hónapja! Mint a foglalkozásokon kiderült vannak olyan diákok akik még nem zártak le bizonyos konfliktusokat osztálytársaikkal. Sokat beszélgettünk és fogunk is még beszélgetni, hogy a bennük maradt “tüskéket” hogyan tudják a leghatékonyabban eltávolítani. Arra is rájöttünk, hogy bizony a megbocsátást is tanulni kell!
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A Föld napja alkalmából nemcsak énekeltünk és sok-sok interaktív feladatot oldottunk meg, mindenki készített egy színezőt egy élhetőbb bolygóról.
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy általában milyen sérelmek szokták őket és családtagjaikat érni, milyen problémák merülhetnek fel az iskolában, amikor is megbánthatnak minket vagy mi bántunk meg másokat. Osztottam ki cetliket, amelyek különféle szituációkat vázoltak. Ez és az történt…Te ebben a helyzetben mit tennél, hogyan kérnél bocsánatot? Megvitattuk hányféleképpen kérhetünk elnézést, annak milyen formái vannak. Szóval, cselekedettel, apró ajándékkal, öleléssel.
Ezután rajzokkal szemléltettek egy-egy esetet.
Mindent összevetve arra jutottunk, hogy a harag rossz tanácsadó, ezért fontos, hogy meg tudjunk bocsátani és mi magunk, ha vétettünk, akkor tudjunk elnézést kérni.
Az ötödik osztály Zsibongók boldogságcsoportjával a megbocsátás és a hála témakörét beszéltük meg. Osztályfőnöki óra keretében – új belépőként- néhány témát összefésültem a gyerekekkel.
A Boldogságfalra a „Hálás vagyok, mert…”, „Bocsánatot kérek, mert…”, „Köszönöm, hogy…” kezdetű mondatokat írtak fel színes lapokra.
A Boldogságbödön pedig a jó tettek, vágyak, kívánságok és a jó kedvre sarkalló mondatokkal, idézetekkel telt meg.
Felidéztük, kinek milyen helyzetekkel kellett megbirkóznia, és a sérelmeiket milyen szinten tudta megbocsátani.
Megbocsátás
Egy kis hangulatteremtő játék, meseolvasás után megbeszéltük, kinek mit jelent maga a megbocsátás szó. Egészen régi, elsős korunkig visszanyúló emlékek jöttek elő. Pontosan meg tudtuk fogalmazni, mi is az a megbocsátás, mit jelent az adott feleknek.
A kis megbeszélés után elkészítettük a „sebtapaszainkat”, elhelyeztük azokat a táblára rajzolt sérülésre.
A foglalkozás végén pedig Nyúl Péter mintájára megbocsátottunk egymásnak, erősítettük egymást.