A Csiga-biga csoportba járó gyermekek megalkották közösen a Föld napjához kapcsolódóan a Megbocsátás „szimbólumát”. A „Földünkön” megfogalmazták a megbocsátás szavait. Ezek a szavak, és ezeknek a szavaknak a jelentése igen nagy tartalommal bír. Ha rendszeresen és szívből jövően használjuk őket, tudunk egységet alkotni a Földön, békében, szeretetben sikerül együtt élnünk. A megbocsátás képessége fontos eleme a pozitív „beállítódásnak” és ez nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához. A csoportokban erősítjük az egymásra figyelést, a szeretet, az empátiát, hiszen a boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás.
A Katica csoportban a megbocsátás téma feldolgozását Bagdi Bella énekével kezdtük meg. A gyerekekkel a már máskor is hallgatott dalra, játékos mozdulatokkal jártunk körbe. Később, gyertyát gyújtva és azt körbeülve beszélgettünk a megbocsátásról, arról, hogy volt-e már, hogy valakit megbántottak vagy pedig ők maguk bántottak-e már meg valakit. Ezt követően áttértünk arra, hogy megbocsátottak-e? Ha igen, akkor hogyan, ha nem akkor pedig miért?! Felsoroltuk, hogy mik azok a források, amelyek kellenek a megbocsátáshoz, valamint miért fontos hogy meg tudjunk bocsátani. A Föld napja alkalmából megfestettük a Földet, amely számunkra a szeretetet, az összetartozást, összetartást jelképezi. A gyerekek örömmel vettek részt a tevékenységekben.
Megbocsátás
A Csiga-biga csoportba járó gyermekek megalkották közösen a Föld napjához kapcsolódóan a Megbocsátás „szimbólumát”. A „Földünkön” megfogalmazták a megbocsátás szavait. Ezek a szavak, és ezeknek a szavaknak a jelentése igen nagy tartalommal bír. Ha rendszeresen és szívből jövően használjuk őket, tudunk egységet alkotni a Földön, békében, szeretetben sikerül együtt élnünk. A megbocsátás képessége fontos eleme a pozitív „beállítódásnak” és ez nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához. A csoportokban erősítjük az egymásra figyelést, a szeretet, az empátiát, hiszen a boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás.
A Katica csoportban a megbocsátás téma feldolgozását Bagdi Bella énekével kezdtük meg. A gyerekekkel a már máskor is hallgatott dalra, játékos mozdulatokkal jártunk körbe. Később, gyertyát gyújtva és azt körbeülve beszélgettünk a megbocsátásról, arról, hogy volt-e már, hogy valakit megbántottak vagy pedig ők maguk bántottak-e már meg valakit. Ezt követően áttértünk arra, hogy megbocsátottak-e? Ha igen, akkor hogyan, ha nem akkor pedig miért?! Felsoroltuk, hogy mik azok a források, amelyek kellenek a megbocsátáshoz, valamint miért fontos hogy meg tudjunk bocsátani. A Föld napja alkalmából megfestettük a Földet, amely számunkra a szeretetet, az összetartozást, összetartást jelképezi. A gyerekek örömmel vettek részt a tevékenységekben.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekekkel a megbocsátás gyakorlása rendkívül fontos dolog. Ők maguk is egyet értenek abban, gyakran esik meg, hogy összezördülnek, békétlenek, és ettől a hangulatuk is sokkal rosszabb. Játszottunk ezen az órán arckifejezésünkkel, gesztusainkkal. A mese igen tanulságos volt, a megbocsátás mindenkit felszabadít.
Megbocsátás
Attól még, hogy nem feledjük el fontos megbocsátanunk. Amegbocsátás minket szolgál. Önmagunkért tesszük. Fontos, hogy minél kevesebbérzelmi terhet kelljen cipelnünk a vállunkon. Megtanultunk mi is megbocsátani, hogy a haraggal a sajátszívünket ne feketítsük be.
Egy lapra egy olyan mondatokat írtunk, amivel korábbanvalaki megbántott és még mindig néha eszünkbe jut. Egy képzeletbeli bolygón egy messzi-messzi galaxisban, amitJobb Veled a Világ bolygón töltöttük el a boldogságóránkat. A Jobb Veled aVilág bolygón élők tudatosan gyakorolják az elengedést. Például úgy is, hogyamikor azt látják, hogy valaki olyasmihez ragaszkodik, ami egy őt korábban értsérelem, vagy fájdalom, akkor egy rövid elengedést szertartással segítenek nekimegbocsájtani és továbblépni. Mi egy fához „ragasztottuk” magunkat, és amegbocsátás versünket kántálva lassan elengedtük a fájdalmat, szúró érzéstkiváltó törzset. A másik kezünkben lévő papírrepülőn a rossz érzések, emlékekmondatai voltak olvashatóak. Ezeket az udvar minél távolabbi pontjárarepítettük magunktól, majd megsemmisítettük.
Ezzel szertartásunk véget ért. Már boldogan a gondoktól megszabadulva pozitív, megerősítőplakátot készítettünk, valamint megbocsátás graffiti-t rajzolunk.
Szeretettel készítette el az osztály minden tagja a kesztyűt. A teremben kiállítást készítettünk az alkotásokból.
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy miért fontos a megbocsátás. Majd felolvastam a mesét, amit illusztráltak.
Fogalom megbeszélése
Hogyan kérünk bocsánatot?
Kinek jobb?
Melyik mondat esett a legrosszabbul?
Tk. 216.o. kép
A megbocsátás jele c. történet meghallgatása, értelmezése
– Fogalom megbeszélése
– Hogyan kérünk bocsánatot?
-Kinek jobb: aki megbocsát, vagy aki bocsánatot kér?
– Melyik mondat esett a legrosszabbul?
– Tk. 216.o. kép megbeszélése6elemzése
– A megbocsátás jele c. történet meghallgatása; értelmezése
– Fogalom megbeszélése
– Hogyan kérünk bocsánatot?
-Kinek jobb: aki megbocsát, vagy aki bocsánatot kér?
– Melyik mondat esett a legrosszabbul?
– Tk. 216.o. kép megbeszélése6elemzése
– A megbocsátás jele c. történet meghallgatása; értelmezése