A megbocsájtás gyakorlása témát Lemegy a nap…. relaxációs gyakorlattal indítottuk. Ezt követően a Ho’oponopono című dalt memorizáltuk. Megjegyezték ezt a kifejezést nem ismerik, melyre az interaktív játék magyarázatot adott a közös mesefeldolgozásnak köszönhetően. A benszükött kislány modanivalója nagyon megával ragadta őket. A megbocsájtás varázsszavait alkalmazva mindenki üzenetet küldött a másik társának. Megismerkedtünk a megbocsájtás jelével a Boldogságvár 8. lépcsőfokával. A témához tartozó feladatlapokat megoldottuk. A zárás ismét egy közös tánc volt.
Megbocsátás
A hónap témája napi szinten aktuálissá válik a csoportunkban. Már kiscsoport óta arra neveljük gyermekeinket, hogy ha hibáznak kérjenek bocsánatot, és bocsássanak is meg egymásnak. Így a harmadik évre ez az esetek nagy többségében már külső felnőtt segítsége nélkül is megtörténik.
Viszont a témát az óvoda pszichológusával is feldolgoztuk bábelőadás keretén belül, melynek a végén a gyerekek véleményét is megkérdeztük a szereplők viselkedéséről.
A foglalkozás kezdetén a tündéri bocsánat című mesét hallgatták meg a gyermekek. A mese után megkérdeztem tőlük, hogy bántott-e már meg őket valaki. Mit éreztek akkor, és mi volt a nagyon rossz benne. Megkértem őket, hogy csukják be a szemüket, és hallgassák meg azt a kis verset, amit elmondok most nekik (a Boldogságóra könyvből): „Ha valakit megbántottál…” Néhány percben megbeszéltük, hogy miért érdemes a varázsszavakat használni, ha már sajnos megtörtént a baj, illetve, hogyan lehetne elkerülni azt, hogy valakit megbántsunk. A következőkben pedig kezet fogtunk egymással, és egymás szemébe mondtuk: „Sajnálom, kérlek bocsáss meg, ha megbántottalak valamivel.” Ezután pedig előadtam nekik a Süni, Mókus, Nyuszi, Mackó bábjátékot. A foglalkozás lezárásaként lerajzolhatták azt a szereplőt, aki a legjobban tetszett nekik a bábjátékból.
Ebbe a hónapban, a Föld napja kapcsán nagyon sok olyan foglalkozást tartottam, amikor a különböző élőlények hasznáról, fontosságáról beszélgettünk, megbeszélve azok védelmét is. Egy délutáni pihenő előtt elmeséltem a szomorú méhecske történetét, aki nem tudott örülni a Méhek világnapjának, mert a kismadár irigykedett rá a világnap ünnepe miatt.Majd amikor az édesanyjától megtudta, hogy van Madarak és Fák világnapja is, ezt elújságolta a kismadárnak, aki rögtön megbocsájtott. Annyira tetszett ez a kedves mese, hogy még többször is el kellett meséljem.
A gyerekek, olyan történeteket osztottak meg, amikor valamiért megbántva érezték magukat, és mégis megbocsájtottak.
Készítettünk kis méhecskéket, amellyel mindig emlékezni fognak, a megbocsájtás fontosságára.
Április a megbocsátáshónapja. A 6. osztályosok alacsony osztálylétszámuk ellenére állandóan vitába keverednek egymással. A boldogságóra alkalmából közösen készítettünk el egy társasjátékot, ahol fontos volt, hogy együttműködjenek a tanulók, félretegyék az egymás között húzódó konfliktusaikat. A döntéseket közösen hozták meg a produktummal kapcsolatban és a munka során végül sikeresen vették az akadályokat. A tevékenység igazán közösségépítő volt, bízunk benne, hogy a későbbiekben a közös játék is segíti őket a béke megteremtésében és megtartásában!
A Megbocsátás témakörében természetesen sokat beszélgettünk, hogy az egymásnak okozott sérelmek során milyen fontos a megbocsátás. De nekünk ebben a hónapban volt a Fenntarthatósági témahetünk is és a Föld napja is. Így most én erre tettem a fő hangsúlyt.
Tündéri bocsánat mese meghallgatása, beszélgetés arról, hogy van-e akit megbántottak, vagy őket megbántotta-e valaki és milyen érzés volt? Kitől kérnének bocsánatot? Varázsszavakkal játék: köszönöm, bocsánat, sajnálom, majd közös tánccal zártuk a délelőttöt.
Sajnos nagyon gyakori nálunk ez a téma. Még sok a veszekedés, vita az osztályban. Ebben a hónapban a képek segítségével beszélgettünk, avval játszottunk. Illetve jókat nevettünk a nyelvtörők olvasásának próbálgatása közben is. A Föld napja kapcsán pedig szemétszedő kesztyűt terveztünk és egy közös szemétszedésen vettünk részt.
Beszélgettünk a megbocsátás fontosságáról, arról, hogy milyen rosszul érezzük magunkat, ha haragszunk valakire. Tisztáztuk, hogy milyen káros érzés a gyűlölet. Egy aktuális történést hoztam fel példának, ahol egy hatodikos kislány megkéselte osztálytársát. Listát vezetett arról, hogy kiket gyűlöl. A harag könnyen megy át gyűlöletbe.
Kis képeket készítettünk Ne haragudj és Megbocsátok feliratokkal. Miközben ezeket díszítették, végiggondolták, hogy kiket bántottak meg az elmúlt napokban, és átadták a kis képeket.
Megható volt látni a reagálásaikat.
8. Megbocsátás – április
– Téma bevezetése, relaxáció: “Fújj, fújj” , mondókázás (mf:56)
– Gyerekdal: „Ho’oponopono
– Téma feldolgozása: Állatos bábjáték, , 4 varázsszó játékos gyakorlása, mf: 62: történet összeállítása
– Téma lezárása: színezők biztosítása a munkafüzetből (62. oldal)
– Téma továbbadása: Ho’oponopono dalra együtt táncol az óvoda apraja-nagyja
Reflexió: a gyermekcsoport nagyon élvezte a Boldogságórákat, örömmel gyakoroltak a hétköznapokban az ott elsajátított varázs szavakat! A csoportkohézió javult, a baráti kapcsolatok erősödtek. Érezhetően kevesebb konfliktus volt a gyermekek között az elmúlt hetekben. 🙂