Szeretettel készítette el az osztály minden tagja a kesztyűt. A teremben kiállítást készítettünk az alkotásokból.
Megbocsátás
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy miért fontos a megbocsátás. Majd felolvastam a mesét, amit illusztráltak.
Fogalom megbeszélése
Hogyan kérünk bocsánatot?
Kinek jobb?
Melyik mondat esett a legrosszabbul?
Tk. 216.o. kép
A megbocsátás jele c. történet meghallgatása, értelmezése
– Fogalom megbeszélése
– Hogyan kérünk bocsánatot?
-Kinek jobb: aki megbocsát, vagy aki bocsánatot kér?
– Melyik mondat esett a legrosszabbul?
– Tk. 216.o. kép megbeszélése6elemzése
– A megbocsátás jele c. történet meghallgatása; értelmezése
– Fogalom megbeszélése
– Hogyan kérünk bocsánatot?
-Kinek jobb: aki megbocsát, vagy aki bocsánatot kér?
– Melyik mondat esett a legrosszabbul?
– Tk. 216.o. kép megbeszélése6elemzése
– A megbocsátás jele c. történet meghallgatása; értelmezése
A megbocsátás sokszor nekünk felnőtteknek is nehéz. Sok-sok kavicsot, követ, sőt sziklát cipelünk a lelkünkben és nagyon nehéz megszabadulni tőlük. A gyerekekkel arról beszélgettünk, hogyan kérjenek bocsánatot kis társuktól, ha valamit elkövettek, akár véletlenül is ellenük. Apró dolgok ezek. Véletlenül meglökték a másikat a sorban, ráléptek a másik lábára, kiborult víz rácseppent a társuk ruhájára… Ezek tényleg apróságok. Drámajáték során eljátszottuk ezeket a helyzeteket. A gyerekekkel megállapítottuk, hogy a bocsánatkérés jólesik annak is, aki a hibát elköveti, és jólesik elfogadni a bocsánatkérést és továbblépni, annak is aki ellen elkövették. Megállapítottuk, hogy az udvariasság, ha szívből jön, nemcsak puszta formaság, hanem azt is jelenti, hogy szeretettel fordulunk társaink felé.
Boldogságóra: Április – A megbocsátás gyakorlása téma
• Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Fújj-fújj…”
„Dagasztás…”
„Malomkörzés…”
• Foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: HOOPONOPONO
• A téma bevezetése:
„Tavaszi szél” (pdf. 7. oldal)
„Árnyjáték” (pdf. 7-8. oldal)
„Megbocsátás mező” (pdf. 8. oldal)
• A téma feldolgozása:
• Mese: Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat (kézikönyv 175-176. oldal)
• Játék:
„Bocsánat – állat” (pdf. 5. oldal 2. feladat)
„Varázsszőnyeg” (kézikönyv 180.oldal)
„Ho’oponopono – interaktív játék” (kézikönyv 180-181. oldal)
„Varázsszavak” (kézikönyv 182. oldal)
• A téma lezárása:
Tündér színező
A megbocsátás témájának tudatos feldolgozás nagyon hasznosnak bizonyult csoportunkban. Játékos keretek között igyekeztünk a gyerekek között kialakult bántásokat felidéztetni és lehetőség szerint feloldani.
A Boldogságóránkat egy relaxációs mindfulness gyakorlattal a pillangóöleléssel kezdtük. A ráhangolódást követően Pilli pillangóval elutaztunk a képzeletbeli varázsszőnyegünkön egy Varázsszigetre. Közben meghallgattuk a „Repülj velem…” Bagdi Bella dalt. Ezen e szigeten megismerkedtek a gyermekek a Ho’ oponopono történettel. Felidéztünk olyan helyzeteket, ahol valakit megbántottak vagy ő bántott meg valakit. Ezek megoldásában használtuk a történetben megismert bocsánatkérő varázsszavakat (Sajnálom! Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!) . A Varázsszavak játékkal tovább gyakoroltuk a megbocsátást. Itt lehetősége volt mindenkinek egy üzenetet küldeni. Az egymás iránt érzett megbocsátást és szeretetet egy Szeretetgombóccá alakulással tettük teljessé. A varázsszigetről Pilli pillangóval utaztunk vissza a csoportba. A boldogságóra zárásaként a gyermekek kiszínezhették a munkafüzet által ajánlott varázsszavak képeit és a megbocsátás jelét, készíthettek egy bocsánatkérő rajzot társuknak. Közben meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’ oponopono dalát.