A megbocsátás témakörében az osztályommal az órát egy Szent-Györgyi Albert idézettel indítottuk:
„Ha tudsz megbocsátani, akkor azok közé tartozol, akik értenek a boldogsághoz.”
Példákkal, őket ért bántásokkal és azok megbocsátásával adtunk közösen magyarázatot erre az idézetre. Az általában zsizsegő osztály nagyon elcsendesedett, amikor egymás történeteit hallgatták. Sokan nem is tudtak arról, hogy 1-1 osztálytársunknak milyen nehéz pillanatokat kellett már átélni (3 olyan gyerek is van, akik később csatlakoztak az osztályhoz, és azért váltottak intézményt, mert a másik iskolában verbálisan bántalmazták őket).
Ezután a bántalmazás során megélt érzéseiket kellett leírni egy-egy papírdarabra, majd azt az érzést is fel kellett eleveníteni és leírni, amikor megbocsátottak, milyen érzés lett úrrá rajtuk. Ezeket az érzéseket egy szív két oldalára helyeztük, ami szét volt szakadva. Megkértem őket, hogy találjanak megoldást arra, hogy ez a széttört szív újra egybeforrjon. Összeragasztani akarták, de a lányok felvetették az összevarrás ötletét, ami a fiúknak is nagyon tetszett. Fontos pillanat volt, amikor kitisztult a kép, hogy a szívet összekötő madzag nem más, mint a szeretet.
Délután is összegyűlt az osztály, mert nagyon szerették volna még, hogy foglalkozzunk ezzel a témával. Egy tanulságos tanmesét, a kerítésbe ütött szögek című rövid olvasmányt olvastam fel nekik, amiben egy veszekedős kisfiút ismerhettek meg, aki viselkedésével sokakat megbántott a környezetében. A történethez kérdéseket írtam össze, amit szóban beszéltünk meg.
Az óra másik felében egy bábot hívtunk segítségül, akit Steve Sajtburgernek neveztek el és ő a megért sérelmeket segítette orvosolni. Bárki lehetett tanácsadó és bárki mesélhetett sérelmet, ami feloldásra várt.
Jó volt látni, hogy mennyire megérintette őket ez a téma, milyen őszintén tudtak beszélni az érzéseikről és milyen segítőkészen fordultak egymáshoz. Kép most kevés készült, de annál több élménnyel, elengedéssel, tapasztalattal, gazdagodtak nemcsak a gyerekek, hanem én magam is.
Megbocsátás
Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Kiskunhalasi Tagintézménye
A kiskunhalasi Református EGYMI Fejlesztő Iskolájának Oliva csoportja áprilisban, a megbocsájtás hónapjában, 22-én a Föld napjára készítette el landart alkotását. Még nem találkoztunk ezzel a technikával, de a tanulók nagyon élvezték a természetből gyűjtött agyagokkal való munkálkodást. Mi a Föld elkészítéséhez buborékfóliát, jeget, kavicsokat, agyaggolyókat, kagylókat, mohát, leveleket, fűféléket, homokot, fekete földet, sódert használtunk. A hónapban többször meghallgattuk a hónap dalát is.
Megbocsátás gyakorlása – Pozitív kapcsolatok
Közösségi életünk – legyen az osztály, család, kollégium, barátság – mindennapjaiban elkerülhetetlen, hogy ne legyen konfliktus a nézetkülönbség, a pillanatnyi hangulat, … miatt. A kapcsolatok pozitív fenntartására törekszünk. Együttélésünk során mindannyian megélünk nehéz, fájó, bántó, sértő helyzeteket.
1. Mit tegyünk, hogy a hétköznapokba a testünk, lelkünk jól legyen: 10 pontba foglaltuk:
1óra testmozgás, 2 liter víz, 3 csésze zöld tea, 4 ölelés, 5 étkezés kis adagokkal, 6 órakor felkelni reggel, 7 perc nevetés, 8 óra alvás (minimum), 9 órakor befejezni a napot és irány az ágy, 10 dologért hálát adni.
1 Pozitív osztályközösség kialakítása – ARANYSZABÁLYOK
– Kedvesség!
– Ne csúfold a társaidat!
– Segítőkészség.
– Támogasd, aki segítségre szorul!
– Türelem.
– Segíts annak, aki lassabban halad!
– Együttérzés.
– Vond be, aki egyedül van!
2 Problémák kezelése
– Mekkora a probléma: bökkenő – megtudod oldani egyedül (meglökött a sorban állásnál), kis probléma – kis emlékeztető és már meg is tudod oldani (veszekedés a játék során: nyertes/vesztes), közepes probléma – kis segítséggel megy is egyedül (megijesztenek a folyosón), nagy probléma – több segítséggel menni fog (sértegetnek/gonoszkodnak veled a folyosón, óriási probléma – sok segítséggel megoldod (veszekedésbe/verekedésbe keveredtél), vészhelyzet – mindenképpen felnőtt segítségre van szükséged (elájult/vérzik az orra.
– Amikor mérges leszek:
1. Megtartom a kezeimet
2. Elsétálok onnan, ami engem dühössé tesz.
3. Elszámolok tízig.
4. Elgondolkodom azon, miért vagyok mérges.
5. Átgondolom, hogyan tudnám megoldani a problémát.
6. Segítséget kérek, ha szükségem van rá.
– Dühszabályok: Nincs azzal baj, ha dühösek vagyunk, de…
1. Ne bánts meg másokat!
2. Ne árts önmagadnak!
3. Ne tégy kárt a környezetedben!
4. BESZÉLJ RÓLA
– Segítségül kitettük az osztály falára a nyugtató csillag légzést.
Nagyon gyümölcsöző volt a mindennapjainkban ezek a beszélgetések. A konfliktusok, a problémák kezelésével a megbocsátás ösztönösen jön, kellemes, jó érzés mindannyiunk számára.
Példa:
Bökkenő: L. kifaragom a ceruzáidat. L. ezt épp nem akarta. Odaütött a Cs-nek. Cs. szép szóval megértette vele, hogy nem veszi el, csak segíteni akar. Cs. kivár, L. megérti, bocsánatkérésként odahajtja a fejét a vállára. Cs *5.
Kis probléma: R., rendetlenség van az asztalodon. Te is így látod? Azonnal rendet tesz, persze a maga módján…, de fejlődik.
Közepes probléma: M. V. dühöng, hogy ez nem sikerül. Néma, szomorú tekintet a válasz. Csend, majd: Kérsz segítséget? Megfogalmazza a problémáját és egyik társa odasiet, segít neki. Elnézést kér a viselkedéséért.
Nagy probléma: L., dagadt vagy! – sértve panaszolja, hogy gúnyolódtak rajta. Belátja, hogy erős testalkatú. Segítséggel meg akarta beszélni vele a problémáját. Nem sikerült… Dolgozunk rajta, hogy ezt a helyzetet elfogadja a L., így a megbocsájtás is várat magára.
Óriási probléma: R.– megfogta az XY a fenekemet a szünetben, kérlek, beszéljük meg vele, ezt nem engedem! – segítséget kér, megfogalmazza a problémát elkerülve csúnya szavakat. A tanácsaimat megfogadva ő beszélt az illetővel, szép szóval figyelmeztetve, hogy ezt nem teheti meg vele. Ő maga ölelést kezdeményezett. R *5.
Vészhelyzet: szünetben V.-nek eleredt az orra vére. L. rögtön megkeresett engem és elláttuk V.-t. L *5.
Összességében az együttléteink ezzel nyugodtabbak, felszabadultabbak, örömtelibbek. Sokat tanulunk önmagunkról, fejlődünk azzá a felnőtt emberré, aki megállja a helyét az élet minden területén.
Zárásként meghallgattuk a hónap dalát, majd társasjátékoztunk.
A Föld világnapja alkalmából április 22-én megtettük a tőlünk telhetőt, hogy bocsánatot kérjünk a termőföldtől, bolygónktól. Iskolai szervezés alapján veteményeztünk, tavasztündért varázsoltunk, virágot ültettünk, öntöztünk, szemetet szedtünk a városban.
A hónapban tanuljuk és gyakoroljuk a VARÁZS-SZAVAKAT!!!
Megbocsátani, nagyon szép dolog! Bocsánatot kérni bátor dolog, hiszen nem mindenki tud! Felszabadít es boldogok leszünk mondták a gyerekek!Erről beszélgetünk a gyerekekkel
Megbocsátani, nagyon szép dolog! Bocsánatot kérni bátor dolog, hiszen nem mindenki tud! Felszabadít es boldogok leszünk mondták a gyerekek!Erről beszélgetünk a gyerekekkel
Megbocsátani, nagyon szép dolog! Bocsánatot kérni bátor dolog, hiszen nem mindenki tud! Felszabadít es boldogok leszünk mondták a gyerekek!Erről beszélgetünk a gyerekekkel
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
A témából, címből kiindulva beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy miért fontos, hogy figyelmesek legyünk, felfigyeljünk a körülöttünk lévő dolgokra, illetve, hogy miért kell mások felé kinyissuk a szívünket. Beszélgettünk arról is, hogy ez a megnyilás sokszor azzal jár, hogy megbántanak vagy ellenkezőleg, mi bántunk meg másokat. Az előbbiek kapcsán pedig említést tettünk a megbocsátás fontosságáról és, aki szeretett volna, az színezhetett egy a megbocsátást szimbolizáló nyomtatott színező lapot.
Mivel a téma feldolgozása a Föld napjának ünnepére esett, ezért elkészítettük a javasolt Landart alkotásokat.
A hála zenéjével kezdtük a ráhangolódást a tevékenységre. Mesébe hívogató énekkel kezdtem a sünis bábjátékot. A gyerekek megfigyelhették, hogy mit érezhettek az állatok, amikor a süni megbántotta őket, illetve amikor megbocsátottak neki. Beszéltünk arról, hogy mit érezhetett a süni, amikor a barátait megbántotta, és megbocsátottak neki. A gyerekek elmesélhették, hogy őket mivel bántották meg és hogy ők hogyan tudtak megbocsátani. Megtanulták a varázsszavakat, illetve a témához kapcsolódó mondókát: „Ha valakit megbántottál akit nagyon szeretsz..”. Párokban állva kézfogással eljátszottuk a „Béke, béke, barátság, veszekedni szamárság.” mondókát, majd párcserével újrajátszottuk. A gyerekekkel elkészítettük a megbocsátás erdejét, melyhez befestették a hátteret, majd fákat, virágokat rajzoltak, aminek szív formájú a termése, virága. A kivágott növényeket felragaszthatták a nagyméretű képre. Az elkészült alkotásban mindenki gyönyörködhetett.
A hónap nagy feladata, hogy megértessük a gyerekekkel, hogy ha megbocsátanak, akkor maguknak tesznek jót. A csoportban a konfliktushelyzetek főleg abból adódnak, hogy ki kivel mikor játszik. Megtanultuk a varázsszavakat : sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek!