A gyerekekkel a föld napja alkalmából több dokumentumfilmet néztük a Föld jelenlegi állapotáról. Kivételesen nem a csodálatos, gyönyörű oldalát tanulmányoztuk, hanem azt, hogy az ember mennyire tönkretette saját otthonát. A gyerekek teljesen ledöbbenve tapasztalták, milyen szennyezettek a vizek, milyen problémák vannak a természetes vizeinkkel, milyen hatása van a globális felmelegedésnek.
Fontos, hogy érezzék a tetteiknek a súlyát, legyen az egy kisebb vagy nagyobb cselekedet. De még lényegesebb, hogy érezzék, megbocsátanak nekik akkor is, ha valami rosszat csináltak.
A tavalyi tanévhez mérten ismételten az intézmény összes osztálya, akik a Boldogságórákban részt vesznek, közösen elénekeltük Bagdi Bella Gyújts egy gyertyát a Földért c. énekét.
Megbocsátás
A hónap témája napi szinten aktuálissá válik a csoportunkban. Óvodába kerüléssel arra neveljük gyermekeinket, hogy ha hibáznak kérjenek bocsánatot, és bocsássanak is meg egymásnak. A foglalkozás kezdetén meghallgattuk a Sajnálom, kérlek bocsáss meg (Hooponopono) kezdetű dalt. Ezt követően a Tündéri bocsánat c. mesét hallgattuk meg, majd körüljártuk a megbocsátás szót. Gyűjtöttünk a mindennapi életből példákat a megbocsátásra, amikor ők bocsátottak meg vagy nekik bocsátottak meg. Megbeszéltük az érzéseket, melyek kísérték a megbocsátást, és azt is miért fontos megbocsátani. A megbocsátás témája az óvodás korosztály számára még elég nehezen érthető. Személyes példával, történettel, mesével, szituációs játékkal érzékeltettem, hogy a megbocsátás jó érzéssel tölti el a szívünket. A mögöttük rejlő érzések, segítenek elfelejteni a haragot, a kellemetlen érzéseket. Fehér galambot készítettünk hajtogatással, mely segítségünkre volt Jézus mennybemenetele, bibliai történet kapcsán. Ezekkel a fehér galambokkal táncoltuk körbe a csoportszobát a foglalkozás zárásaként.
Az óvodás életkorú gyermekeknél kritikus pont a megbocsátás. Életkori sajátosságaik által egyre inkább törekszenek akaratuk érvényesítésére, ami sokszor ütközik mások elképzeléseivel. Ezek súrlódásokat eredményeznek, melyek feloldása nagyon fontos. Ebben az életszakaszban meg kell tanulni és gyakorolni a megbocsátást. Csoportunkban mindennaposak a konfliktusok. Törekszünk arra, hogy a gyermekek próbálják meg önállóan megbeszélni, megoldani a konfliktusokat. Ezek a helyzetek lehetőséget nyújtanak a megbocsátás gyakorlására. Mindennapjaink része, hogy különböző élethelyzetekben megbántottnak, sértettnek érezzük magunkat. Szinte elkerülhetetlen, hogy időről időre olyat tegyünk vagy mondjunk, amivel ne okoznánk sérülést, fájdalmat másoknak, szeretteinknek. Ezért fontos a gyerekeket megtanítani a bocsánatkérés fontosságára a megbocsátás erejére. A téma bevezetéseként beszélgettünk arról, hogy mit jelent a gyerekek számára a megbocsátás fogalma. Kértük őket, hogy idézzenek fel olyan helyzeteket amikor valami rosszat tettek másokkal, s hogyan kértek bocsánatot attól akit megbántottak. Ezután bemutattuk nekik Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjét, melynek megbeszéltük tanulságát. Bocsánat szíveket osztottunk egymásnak, ha valamiért megbántottuk a másikat. A záró részben felelevenítettük, hogy miért is jó dolog a bocsánatkérés és megfogadtuk odafigyelünk ezután is egymásra. Végezetül szituációs és feszültségoldó játékokat játszottunk.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
A három csibe c. mese megismerése után sérelmekről és érzelmekről beszélgettünk, milyen az élete azoknak, akik képesek a megbocsátásra.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Apróbb sérelmeinket mondtuk el, majd beszéltük ki ennek megoldási lehetőségeit
A gyermekeknek lehetősége volt többször párt cserélni, így rajzolhattak a barátjukkal, de olyan társakkal is, akikhez nem állnak annyira közel.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A megbocsátás feloldozó, nagy követ leejtő, megkönnyebbülést hozó érzelemmel jár mindkét fél számára. Április hónapban az áldást hozó megbocsátó pillanatokra, kibékülésekre emlékeztünk már megélt élethelyzetekkel. A témát filmnézéssel erősítettük.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: A megbocsátás belső útja
Foglalkozást tartó tanár neve: Dr Csehóné Just Réka
Évfolyam: 9-14.
Épület: külső helyszín
Foglalkozás pontos ideje: 2024.április 30. 15:00-19:00
Foglalkozáson részt vevő diákok száma: 6+8 fő
Pedagógiai módszerek: tanári ismertető, beszélgetés feladatokon keresztül
Eszközök: feladatlap
A foglalkozás célja: A Boldogságóra program április havi témája a megbocsátás témakörét vette célba. A diákok fedezzék fel, ismerjék meg a mások, illetve az önmagunk irányába történő megbocsátás felszabadító érzését, majd ezt tudatosan építsék be a már korábban megismert boldogságfokozó technikáik közé.
A foglalkozás rövid tartalma:
Az ehavi Boldogságórát külső helyszínre terveztem. A címként megadott belső utat szimbolikusan egy a Budai-hegyekbe szervezett kirándulás során járták be a tanulók, egy-egy megállónál feladatokon keresztül dolgozhatták fel a témát.
Reflektálás a célokra, a foglalkozás tartalmára: Mind az újonnan érkezett, mind a korábbi foglalkozásokon már résztvevő diákok nyitott, oldott jelenlévői voltak az órának, érzelmi érettségről, fejlett empátiáról tettek tanúbizonyságot. Az óra elején kitűzött témát véleményem szerint teljes mértékben, megfelelő színvonalon sikerült feldolgozni.
Budapest,2024. április 30.
Dr Csehóné Just Réka