Minden tanuló írt egy levelet, melyben leírja azt, hogy ő esetleg mit tett, amiért másnak meg kell bocsátania, illetve ő miért kérne valakitől bocsánatot. Majd megnéztük a Leó filmű animációs filmet, ami szintén ezt a témakört öleli fel.
A feladatok után beszélgetőkört tartottunk.
Megbocsátás
A boldogság várábak nyolcadik lépcsofoka talán a legnehezebben elérhető lépcsőfok. Varázsszavak használata nélkül meg sem mászható. A meseszereplők is bocsánatot nyernek, megbocsátanak. Ölelésükkel minden probléma megoldásra kerül, a harag elillan.
Szívecskés rajzokban jelenítettük meg a téma fontosságát, szükségszerűségét.
Az áprilisi Boldogságórákhoz sok ötletet tudtam meríteni a kézikönyvből, munkafüzetből és az emailben megküldött javaslatokból.
A gyerekeknek folytatniuk kellett félbehagyott mondatokat. Példákkal segítettem őket ebben. „Azért haragszom, mert… Szeretek megbocsátani, mert…”
Meghallgattuk a „Ho’oponopono” című dalt és a hozzá kapcsolódó interaktív játékot is végig játszottuk. A „Jön a zombi” játék nagyon tetszett a gyerekeknek.
Készítettünk bocsánatot sugalló kártyákat. Bocsánatkérő mondókákat tanultunk, meséket hallgattunk a témához kapcsolódóan. A tankönyv által felajánlott mesét eldramatizáltuk, egyéni ötletekkel színesítve. Szüleiknek elkészítették a varázsszavakat megjelenítő színezőt különböző technikákkal: csillámtollal, filctollal, akvarell ceruzával zajlott az alkotó folyamat, miközben Bagdi Bella zenéi szóltak a háttérben. Szívecskéket festettünk szeretteinknek, ovis társainknak.
A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozást a „Tüdőtakarítás” és a „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…kitárom a világom” relaxációs gyakorlattal indítottuk, majd a szokásos módon a hónap dalával folytattuk, amit már rendkívül várnak és szeretnek a gyermekek. Beszélgetést kezdeményeztem a megbocsátásról, a negatív érzelmekről, hogy sajnos előfordul velünk, hogy valakit megbántunk, esetleg bennünket bánt meg valaki. Bábok segítségével elmondtuk a „Ha valakit megbántottál…” kezdetű mondókát, és kiszíneztük a hozzá kapcsolódó színezőt. Ezt követően, báb simogató játékot játszottunk, a bábok is megsimogatták a gyermekeket. Elmondták a báboknak a gyermekek a témával kapcsolatos saját élményeiket. Beszélgettünk emberi tulajdonságokról, az értékekről, majd jó tulajdonságokat neveztünk meg. Később a Süni, Mókus, Nyuszi, Mackó barátságáról bábjátékot kezdeményeztem, így megismerkedhettek a Süni negatív tulajdonságával. Nyomon követhették, hogy hogyan bántotta meg Süni a barátait, és azt, hogy hogyan bocsátottak meg neki. Zenehallgatás közben táncoltunk, majd a Boldogság várának nyolcadik lépcsőfokára tették a gyermekek a megbocsátás jelét.
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
A téma bevezetésénél beszélgettünk a megbocsátásról és annak fontosságáról. Különösen kihangsúlyoztam, hogy ha meg tudunk valakinek bocsátani, azáltal mi is jobban fogjuk érezni magunkat. Rajzoltunk dühös, haragos és megbocsájtó arcot, majd elmeséltem A 3 csibe című mesét. A mesefeldolgozás után következő alkalommal meghallgattuk a Hoponopono dalt, melynek szövegét miután felírtam a táblára, szintén átbeszéltük. Ezután 8 képet vetítettem ki a táblára. Arra kértem a gyerekeket, hogy mindenki válassza ki azt a képet, amelyik szerinte leginkább köthető a megbocsátáshoz. Ezután megindokolhatták, hogy miért azt a képet választották, mit csinálnak azon a képen és hogyan kapcsolódik az a megbocsátáshoz. Érdekes, hogy talán 2 kivétellel, de majdnem az összes képet választotta valaki és nagyon jó indoklások születtek. Ezután elmondtam, hogy mindenki jól választott, mert az összes kép kapcsolódik a témához. Megpróbáltunk egy sorrendet is felállítani a megbocsátás lépéseit összeszedve. Miután kitaláltunk egy lehetséges sorrendet, levetítettem a Fragmentos c. kisfilmet. Feltettem a kérdést, hogy vajon mit jelentett a szereplők összetört arca. Nagyon jó válaszok érkeztek: megszégyenítés, gúnyolás, elutasítás, kiközösítés… Majd arról is mesélhettek a gyerekek, hogy szerintük végül mi volt az, ami meggyógyította az arcokat. A legnehezebb kérdés az volt, hogy mégis hogy tudta a kislány megölelni azokat, akik bántották őt. Ahhoz neki valóban, őszintén, tiszta szívből kellett megbocsátani. Ezt az őszinte, sugárzó érzést próbáltuk a következő játékban megjeleníteni az arcunkon. Ez a játék a szabadulás útja volt. De a közönyt, visszautasítást sem volt egyszerű megjeleníteni úgy, hogy nem lehetett grimaszolni, szemöldököt felhúzni, stb. Nehéz feladat volt kitalálni, hol van a kapu. Végül énekkel, zenehallgatással zártuk a megbocsátás témakörét.
A gyerekek megvitatták, hogyan lehet megbocsátani, miért érdemes. Majd szituációs játékokat játszottunk.
A témát a Kitárom a világom…relaxációval kezdtük, meghallgattuk a hónap dalát, Bagdi Bella Ho’oponopono albumáról, mozdulatsorokat ismételtünk párban, körben, kettős körben, sétálva énekelve. A tündéri bocsánat című mesét elmeséltük a gyerekeknek, a meséhez kapcsolódó illusztrációt kiszínezték. A bábjátékhoz közösen rendeztük be a termet és kiválasztottuk a szereplőket. A Bocsánat! című játékban elmesélhették, kinek bocsátottak meg és miért, el is játszottunk két szituációt.A varázsszőnyeg játék nagyon érdekes volt, a végén a varázsszavakat egy-egy ölelés is kísérte. A családi napon a szülőkkel együtt néztük meg a Grimm-busz színház előadásában a Ravasz róka kalandjait, hogyan bocsátottak meg neki az erdő lakói és miként tett igéretet arra, jobban igyekszik ezután, hogy nem bántson meg senkit.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A hónap témáját a mese és a dal feldolgozásán túl a mindennapjaink is segítették. A csoport 4. éve van együtt és a bocsánat kérés, megbocsájtás végig kísérte a mindennapjainkat. A „Bocsi!”, „Ne haragudj!”, „Nem akartam!” mögött érzelmek vannak. Egymást támogató, segítő gyermekek lépnek ki az óvodából.
A megbocsátás
A reggelt napindító relaxációval kezdtük. Majd a Boldogságóra mesével indítottuk e havi témánkat, A morgós medve és a szorgos méhecske című mese meghallgatása után eljátszottuk csoportbontásban, hogy milyen volt a medve mozgása, arca és milyen a méhecskéé. Ezután szerepet cseréltek, aki eddig a morcos medvét utánozta, az lett a méhecske és fordítva. Ezután megkérdeztem, hogy melyik állatot kedvelték jobban utánozni és miért. A gyerekek egyöntetűen a vidám, röpködő méhet és nem a morcos arcú görnyedt medvét játszották szívesen. Közösen kerestünk olyan helyzeteket, amikor morgós medveként szoktak reagálni. pl.: Meglökte valaki és kiborult a víz a pohárból az asztalnál. Mit teszel? A korábban morcogók eljátszották, hogyan cselekedhettek volna másképp. Volt, aki feltörlőt hozott, volt, aki megkérte társát, hogy jobban figyeljen, más pedig viccelődéssel ütötte el a dolgot: “most nem szerettem volna fürödni!” És lám! Szemmel látható volt a felismerés, hogy az érzseinken és reakcióinkon tudunk változtatni és egymásra is hatással vagyunk.
A szerepjáték után közösen meghallgattuk Bagdi Bella Imádok élni című dalát.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Miért fontos a megbocsátás. Hogyan lehetünk megbocsátóak. Miért jó ha meg tudunk bocsátani.