Nagyon sokat beszélgetünk a megbocsátásról, annak fontosságáról. S arról, hogy mindig el kell mondanunk a másiknak, hogy megbocsájtunk, mert attól mindenkinek sokkal jobb lesz.
Megbocsátás
A barátság egyre szorosabb az osztálytársak között. Ha csak tehetik, ellátogatnak egymáshoz, együtt tanulnak, jókat játszanak.
A párban rajzolás segített abban is, hogy jobban megismerjék egymást. Nagyon tetszett nekik.
Az osztálykavicsok az üvegben a szekrény tetején foglalnak helyet. Segítik a jó kapcsolatok elmélyítését. Időnként előveszik, kirakják, elolvassák a pozitív szavakat, és újabb kavicsokat festenek meg.
A Föld napjára is csodaszép munkák készültek. Tudatosodott bennük, a Földünk védelmének a fontossága.
A méhekről sok új dolgot hallottunk, verseket, meséket olvastunk. Számos szép illusztrációt készítettek.
Szorgalmatos Mesekert Óvoda,Bölcsőde és Konyha
A téma feldolgozását a Tündéri bocsánat c.mesével kezdtük. Majd beszélgettünk, a megbocsájtásról. Ha lenne egy varázspálcád….kérdésre aranyos és érdekes válaszokat kaptam. Több relaxációs játékot játszottunk ,nagyon szeretik mindegyiket. Nagyon tetszett nekik a „Hoponopós” dal, több alkalommal is kérték a hét folyamán. A feladatlapokat, színezőt másnap készítették el, már több időt töltünk az udvaron és alig várják, hogy kimehessenek.
A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA
Foglalkozást kezdő relaxáció: Malomkörzés
Foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella:Ho o ponopono című dal
Téma bevezetése: Mf. 56. oldalán lévő mondóka elmondása, kép kiszínezése
Téma feldolgozása: Kerek erdő kalandra hív téged…
Mese: Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című mese
Mf. 57. 60. 61. oldalán lévő feladat
Játék: utazás a varázsszőnyegen
Megbocsátás jelének kiszínezése, felragasztása a nyolcadik lépcsőfokra
Foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Repülj velem
Téma továbbadása: Varázskártya készítése a családnak
Reflexió: A relaxáció után meghallgattuk Bagdi Bella Ho o ponopono című dalát. Ezután elmondtuk a Ha valakit megbántottál… című mondókát majd kiszíneztük a hozzá tartozó képet. A gyerekek már nagyon várták a mesét. Figyelmesen hallgatták végig, ezután megbeszéltük miről szólt a mese, majd megkerestük a tündérekhez tartozó árnyképet. Megoldottuk a mf .60.- 61. oldalán lévő feladatot. Felszálltunk a képzeletbeli varázsszőnyegre és meghallgattuk a Repülj velem című dalt. Megtanultuk a varázsigéket egy rövid kis mese által. Kiszíneztük a megbocsátás jelét, majd felragasztottuk a nyolcadik lépcsőfokra. Elkészítettük a varázskártyákat amit mindenki haza vihetett. Ismét egy jó hangulatú, vidám foglalkozáson vettünk részt.
A megbocsátás gyakorlását képregény formájában valósítottuk meg. Nagyon ötleletes, szépen kivitelezett és kreatív történeteket álmodtak meg tanítványaim e témában.
A négy varázsszót nagyon megtanulták. Nagy kedvencük volt a Ho’oponopono interaktív játék illetve az ugyanezzel a címmel ellátott zene. Együtt megkerestük azokat a módokat ahogyan bocsánatot tudunk kérni, ha megbántottunk valakit. Táncoltunk is és a végén nagyon örültek, hogy már a nyolcadik lépcsőfokot is sikerült teljesíteniük.
Minden tanuló írt egy levelet, melyben leírja azt, hogy ő esetleg mit tett, amiért másnak meg kell bocsátania, illetve ő miért kérne valakitől bocsánatot. Majd megnéztük a Leó filmű animációs filmet, ami szintén ezt a témakört öleli fel.
A feladatok után beszélgetőkört tartottunk.
A boldogság várábak nyolcadik lépcsofoka talán a legnehezebben elérhető lépcsőfok. Varázsszavak használata nélkül meg sem mászható. A meseszereplők is bocsánatot nyernek, megbocsátanak. Ölelésükkel minden probléma megoldásra kerül, a harag elillan.
Szívecskés rajzokban jelenítettük meg a téma fontosságát, szükségszerűségét.
Az áprilisi Boldogságórákhoz sok ötletet tudtam meríteni a kézikönyvből, munkafüzetből és az emailben megküldött javaslatokból.
A gyerekeknek folytatniuk kellett félbehagyott mondatokat. Példákkal segítettem őket ebben. „Azért haragszom, mert… Szeretek megbocsátani, mert…”
Meghallgattuk a „Ho’oponopono” című dalt és a hozzá kapcsolódó interaktív játékot is végig játszottuk. A „Jön a zombi” játék nagyon tetszett a gyerekeknek.
Készítettünk bocsánatot sugalló kártyákat. Bocsánatkérő mondókákat tanultunk, meséket hallgattunk a témához kapcsolódóan. A tankönyv által felajánlott mesét eldramatizáltuk, egyéni ötletekkel színesítve. Szüleiknek elkészítették a varázsszavakat megjelenítő színezőt különböző technikákkal: csillámtollal, filctollal, akvarell ceruzával zajlott az alkotó folyamat, miközben Bagdi Bella zenéi szóltak a háttérben. Szívecskéket festettünk szeretteinknek, ovis társainknak.
A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozást a „Tüdőtakarítás” és a „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…kitárom a világom” relaxációs gyakorlattal indítottuk, majd a szokásos módon a hónap dalával folytattuk, amit már rendkívül várnak és szeretnek a gyermekek. Beszélgetést kezdeményeztem a megbocsátásról, a negatív érzelmekről, hogy sajnos előfordul velünk, hogy valakit megbántunk, esetleg bennünket bánt meg valaki. Bábok segítségével elmondtuk a „Ha valakit megbántottál…” kezdetű mondókát, és kiszíneztük a hozzá kapcsolódó színezőt. Ezt követően, báb simogató játékot játszottunk, a bábok is megsimogatták a gyermekeket. Elmondták a báboknak a gyermekek a témával kapcsolatos saját élményeiket. Beszélgettünk emberi tulajdonságokról, az értékekről, majd jó tulajdonságokat neveztünk meg. Később a Süni, Mókus, Nyuszi, Mackó barátságáról bábjátékot kezdeményeztem, így megismerkedhettek a Süni negatív tulajdonságával. Nyomon követhették, hogy hogyan bántotta meg Süni a barátait, és azt, hogy hogyan bocsátottak meg neki. Zenehallgatás közben táncoltunk, majd a Boldogság várának nyolcadik lépcsőfokára tették a gyermekek a megbocsátás jelét.