A gyerekeim nagyon sokfélék, és bizony volt pár konfliktus közöttük. Főleg a lányok között volt jópár cicaharc, de elkezdődtek a klikkesedések is. Nagy hangsúlyt fektettünk a mi tudat kialakítására, arra, hogy különbözőségünk az egyik legnagyobb erősségünk is lehet. Időnként elővettünk egy lapot, és ha valaki úgy érezte, még bocsánatot kell kérnie valakitől, azt leírtuk, átadtuk, átbeszéltük. Hiszem, hogy az őszinteség és a megfelelő kommunikáció mindennek az alapja.
Megbocsátás
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Mindenki megkereste annak a társának a legkedvesebb versét, akit megbántott. Ezután felolvasta és
bízott abban, hogy megint újra együtt játszanak.
Elolvastuk a magyar költőktől a szép idézeteket, majd a Megbocsátás lépései feladatot alaposan megbeszéltük.
Föld napi közös éneklés után készítettek a gyerekek egy-egy Landart alkotást, amit nagyon élveztek.
A csoport mindennapjaiban fontos szerepe volt és van ennek a témának. A közösség működésében előfordulnak konfliktusok, a közös játéktevékenység során adódnak nézeteltérések, szükség van a kompromisszumkészségre. Mivel a gyermekeink ennek elsajátításában különböző szinten állnak, előfordul veszekedés és hangos szóváltás. A szerzett sérelmeket igyekszünk megbeszélni, feloldani, a játszótársakat kibékíteni egymással. Ebben lett hasznos segítőnk a „Ho’oponopono” interaktív játék, melyet sokszor játszottunk velük. A négy varázsszó („sajnálom”, „bocsáss meg”, ”köszönöm”, ”szeretlek”) segítségével minden hibánk kijavítható, mindig van esély az újrakezdésre. Beszélgetéseink során arra fókuszáltam, hogy kiderüljön, hogy a gyerekek kitől szeretnének bocsánatot kérni és kinek szeretnének megbocsátani. Ez általában rövid beszélgetés után kiderült és a „hibákat kijavítottuk”, együtt nevettünk az átélt bonyodalmakon. A témához ajánlott bábjáték is segített a megértésben, először egyedül meséltem el a süni történetét kis barátaival, aztán a gyereke kis szerepet vállaltak az előadásban. Könnyen rájöttek a cselekményből, hogy miben hibázott Simi és kiket bántott meg. A bonyodalom feloldásaként a barátai megbocsájtottak neki, ő pedig megígérte, hogy többé nem viselkedik így. Játékaink: A lógó orrúak városa, Örömölelés
Nagyon sokat beszélgetünk a megbocsátásról, annak fontosságáról. S arról, hogy mindig el kell mondanunk a másiknak, hogy megbocsájtunk, mert attól mindenkinek sokkal jobb lesz.
A barátság egyre szorosabb az osztálytársak között. Ha csak tehetik, ellátogatnak egymáshoz, együtt tanulnak, jókat játszanak.
A párban rajzolás segített abban is, hogy jobban megismerjék egymást. Nagyon tetszett nekik.
Az osztálykavicsok az üvegben a szekrény tetején foglalnak helyet. Segítik a jó kapcsolatok elmélyítését. Időnként előveszik, kirakják, elolvassák a pozitív szavakat, és újabb kavicsokat festenek meg.
A Föld napjára is csodaszép munkák készültek. Tudatosodott bennük, a Földünk védelmének a fontossága.
A méhekről sok új dolgot hallottunk, verseket, meséket olvastunk. Számos szép illusztrációt készítettek.
Szorgalmatos Mesekert Óvoda,Bölcsőde és Konyha
A téma feldolgozását a Tündéri bocsánat c.mesével kezdtük. Majd beszélgettünk, a megbocsájtásról. Ha lenne egy varázspálcád….kérdésre aranyos és érdekes válaszokat kaptam. Több relaxációs játékot játszottunk ,nagyon szeretik mindegyiket. Nagyon tetszett nekik a „Hoponopós” dal, több alkalommal is kérték a hét folyamán. A feladatlapokat, színezőt másnap készítették el, már több időt töltünk az udvaron és alig várják, hogy kimehessenek.
A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA
Foglalkozást kezdő relaxáció: Malomkörzés
Foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella:Ho o ponopono című dal
Téma bevezetése: Mf. 56. oldalán lévő mondóka elmondása, kép kiszínezése
Téma feldolgozása: Kerek erdő kalandra hív téged…
Mese: Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című mese
Mf. 57. 60. 61. oldalán lévő feladat
Játék: utazás a varázsszőnyegen
Megbocsátás jelének kiszínezése, felragasztása a nyolcadik lépcsőfokra
Foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Repülj velem
Téma továbbadása: Varázskártya készítése a családnak
Reflexió: A relaxáció után meghallgattuk Bagdi Bella Ho o ponopono című dalát. Ezután elmondtuk a Ha valakit megbántottál… című mondókát majd kiszíneztük a hozzá tartozó képet. A gyerekek már nagyon várták a mesét. Figyelmesen hallgatták végig, ezután megbeszéltük miről szólt a mese, majd megkerestük a tündérekhez tartozó árnyképet. Megoldottuk a mf .60.- 61. oldalán lévő feladatot. Felszálltunk a képzeletbeli varázsszőnyegre és meghallgattuk a Repülj velem című dalt. Megtanultuk a varázsigéket egy rövid kis mese által. Kiszíneztük a megbocsátás jelét, majd felragasztottuk a nyolcadik lépcsőfokra. Elkészítettük a varázskártyákat amit mindenki haza vihetett. Ismét egy jó hangulatú, vidám foglalkozáson vettünk részt.
A megbocsátás gyakorlását képregény formájában valósítottuk meg. Nagyon ötleletes, szépen kivitelezett és kreatív történeteket álmodtak meg tanítványaim e témában.
A négy varázsszót nagyon megtanulták. Nagy kedvencük volt a Ho’oponopono interaktív játék illetve az ugyanezzel a címmel ellátott zene. Együtt megkerestük azokat a módokat ahogyan bocsánatot tudunk kérni, ha megbántottunk valakit. Táncoltunk is és a végén nagyon örültek, hogy már a nyolcadik lépcsőfokot is sikerült teljesíteniük.