Játszottunk: akinek repült a labda, mondott egy olyan szót, ami a megbocsátás kapcsán eszébe jutott. A szavakat feljegyezte egyikük. Ezekből a szófelhő (wordart honlap) segítségével ábrát készítettek.
Megbocsátás
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Ezt a témakört több részletben dolgoztuk fel az aktualitásokhoz kapcsolódóan. Beszélgetőkörrel kezdtük a foglalkozást: egymás és saját magunk pozitív és negatív tulajdonságinak megvitatásával. Kiemeltük mindenki értékét, és arról beszéltünk, hogy fogadjuk el a másikat a hibáival együtt. A költészet napjához kapcsolódóan verseket olvastunk, költőkről beszélgettünk, kiválasztottuk az osztály kedvenc versét és versillusztrációt is készítettünk szabadon választott vershez. A nyelvtörőket igyekeztünk minél gyorsabban olvasni. A Föld napjához kapcsolódóan is szuper alkotások születtek. Ehhez kapcsolódva a Föld védelméről, környezetvédelemről is beszéltünk. Kis kertes házat készítettünk, fűmagot vetettünk, a kiskertbe pedig mindenki festhetett magának kavicsot. Az alkotómunka közben Vivaldi: Tavasz c. művét hallgattuk. Végül párban is rajzoltunk.
1. Köszöntő kör
2.Mi volt ma rossz? A gyerekek a napközbeni konfliktusairól meséltek,megbeszéltük és eljátszottuk,mit lehetett volna másképpen csinálni.
3. Szituációs kártyákat húztak,amit a párok eljátszottak és megbeszéltük kinek mi volt benne a rossz,és hogy lehetne jóvátenni.
4. Mindenki bocsánatot kért egy választott személytől.
Áprilisban a megbocsátás havi témát dolgoztuk fel boldogságóránkon. Egy beszélgetőkörrel kezdtünk, ahol egy-egy sérelmet, egymás megbántását kezdtük el kibogozni, megbeszélni. Szituációs gyakorlatokkal szemléltettünk néhány olyan helyzetet, amikor valaki megsérti a másikat. Ezzel próbáltuk szemléltetni, hogy milyen rossz és bántó tud lenni, ha valaki a másikat sértegetni, bántja szavakkal. A tudatos megbocsátás elemeit vettük segítségül amikor a nehéz helyzeteket igyekeztünk megfejteni. Az óra tartalmas volt, tele csupa olyan helyzettel, mellyel napi szinten találkoznak a gyerekek, csak sokszor oda sem figyelnek szavaikra, cselekedeteikre.
Egy igazi barát megbocsát.
A boldogságórák célja a tanulók erkölcsi érzékének fejlesztése, a cselekedeteikért és azok következményeiért viselt felelősségtudatának elmélyítése, igazságérzetük kibontakoztatása, társadalmi beilleszkedésük elősegítése. A program módszertani tárháza támogatja olyan, a tanulók életében nélkülözhetetlen készségek megalapozását és fejlesztését, mint a kötelességtudat, a mértéktartás, az együttérzés, segítőkészség és a tisztelet, megbocsájtás. A felsorolt beállítódások kialakítása kihat egész felnőtt életükre, és elősegíti kapcsolataik eredményes alakulását.
Lehetőségünk volt egyéni esetek megbeszéléseivel élményt szerezni arról, hogy mit jelent és mit nem jelent a megbocsájtás. Valamint arról, hogy mi segíthet a helyzetek során akaratlanul megjelenő rossz érzések elengedésében.
Megismerkedtünk az empátiajáték lényegével: fontos, hogy bele tudjuk élni magunkat a másik ember lelkivilágába.
Megbeszéltük a gyerekekkel mi történik akkor, amikor megbántunk valakit. Hogy érezzük magunkat olyankor, ha megbántottak, vagy mi bántottuk meg a másikat. Szerepjáték során eljátszottunk egy jelenetet is, amelyben megjelent egy békítő kis angyal és segített a társaknak kibékülni. Ezután technika órán a gyerekek egy angyalkát készíthettek és az óra végén átadhatták egymásnak, ha úgy érezték, hogy valamivel esetleg a tanév során megbántották egymást és szeretnék kiengesztelni a másikat. A varázsszavakat is egy kis mondóka segítségével megtanultuk, így nem felejtik el, hogy mit kell tenni legközelebb, ha valakit véletlenül megbántunk.
„Ha valakit megbántottál, akit nagyon szeretsz.
Meséld el a szíved súlyát, könnyebb lesz neked.
Ő pedig majd mosolyogva ölel át téged,
Veled örül majd, mert nagyon szeret téged,
S ezentúl, ha megbántod a másik szívét,
a varázsszavakat elmondani ne feledd:
Sajnálom! Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!”
Osztályfőnöki óra keretében csoportokban dolgoztuk fel a megbocsátás témakört. Kinek tudunk, mikor, mit megbocsátani?Van-e olyan, amit nem tuddunk megbocsátani?
Az egyik legnehezebb témával, a megbocsátással foglalkoztunk áprilisban.
Először is a boldogság fogalmát fejtettük ki. A gyerekek kaptak egy színezős lapot, melyen a boldogság minden betűjére volt megjelenítve egy-egy kifejezés. Ezeket a szavakat értelmeztük.
Ezután olyan eseteket idéztünk fel, amikor valaki megbántotta a másikat, sérelmet okozott neki. Beszélgettünk arról, mennyire nehéz volt a megbocsátás, milyen sérelmeik vannak. Akinek volt sérelme, elmondta a másiknak. Ezután társasoztak, játszottak, vidáman telt el a nap.
A Ho’oponopono című dal meghallgatásával kezdtük, és megkértem őket,hogy figyeljék a dalban felbukkanó varázsszavakat.
Sikerült is megtalálni a :”sajnálom,bocsáss meg,köszönöm,szeretlek” szavakat.Megbeszéltük,mikor szoktuk használni,ekkor felmerült a megbántás is.
Elmeséltem nekik egy történetet, a „Sok krumplid van?”címmel, óvodásokra átköltve.Ez a történet kiemeli,hogy nem szabad sokáig haragudni valakire,mert az nyomja a lelkünket.
Kört alakítottunk,és valakit elvarázsoltunk „zombivá”,bekötöttem a szemét,megforgattam,és aki felé elindult,ki kellett mondania a varázsszavak egyikét.
Ha nem sikerült,ő változott zombivá.
Persze volt,aki szándékosan akart zombivá változni,nagyon élvezték ezt a játékot!