Megbocsátás szótár feladatot választottuk ki a gyerekekkel.
Beszélgettünk arról, hogy mit jelent az a szó, hogy megbocsátás, milyen érzelmeket érzünk megbocsátás során: nyugodt lettem, vidám vagyok, szabadnak érzem magam, bizakodunk, hogy minden jobbá válik, szeretettel töltődünk fel.
A gyerekek kiválasztották a képeket, melyekről a megbocsátás jut eszükbe.
Kutyus képhez ezt mondta az egyik tanuló: összeveszek anyával, adok neki valamit.
Kislány kép: Megölelem azt, akit megbántottam, hogy bocsásson meg nekem.
Anyuka, kislány kép: A kislány szomorú, elesett, anyukája sajnálja, aggódik, megsimogatja, megvigasztalja.
Naplementés kép: Nyugodtságot, békességet érzek.
Megbocsátás
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Megbocsátás szótár feladatot választottuk ki a gyerekekkel.
Beszélgettünk arról, hogy mit jelent az a szó, hogy megbocsátás, milyen érzelmeket érzünk megbocsátás során: nyugodt lettem, vidám vagyok, szabadnak érzem magam, bizakodunk, hogy minden jobbá válik, szeretettel töltődünk fel.
A gyerekek kiválasztották a képeket, melyekről a megbocsátás jut eszükbe.
Kutyus képhez ezt mondta az egyik tanuló: összeveszek anyával, adok neki valamit.
Kislány kép: Megölelem azt, akit megbántottam, hogy bocsásson meg nekem.
Anyuka, kislány kép: A kislány szomorú, elesett, anyukája sajnálja, aggódik, megsimogatja, megvigasztalja.
Naplementés kép: Nyugodtságot, békességet érzek.
A második osztály áprilisi alkotása a Megbocsátás kártya címet kapta.
Az áprilisi boldogságórát elkészítette és feltöltötte: dr.Beleznayné Váradi Anett Eszter
A Föld Napja alkalmából ‘Fenntarthatósági hetet’ tartunk iskolánkban, és ez alkalomból több kiállítás is megtekinthető a témában. Ezek anyagát is felhasználva alakítottam ki az óratervet.
1. Egy angol nyelvű kincskereső játékot állítottam össze a csoportnak, amelyekre a kiállított posztereken találták meg a választ, amit még le kellett angolra fordítaniuk. Például: erdőkert, fast fashion-slow fashion, energiatakarékosság.
2. Elolvastak a tanulók egy szöveget a Land Art irányzatról angolul, amelyet hiányzó szavakkal kellett kiegészíteni, így nyelvi gyakorló feladat is volt egyben. Ezután megnéztünk néhány fotót, amiből ihletet meríthettek a diákok.
3. Az utolsó feladatot az iskola udvarán végeztük el; a talált anyagokból egyszerű ‘Land Art’ alkotások készültek.
Először elolvastam a gyerekeknek A megbocsátás jele című történetet a tankönyvből. Utána meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopono és Kowalsky meg a Vega: Varázsszavak című dalát. Aztán beszélgettünk arról, hogy milyen előnnyel jár számomra, ha megbocsátok valakinek. Végül kivetítettem a mellékletben található 9 képet és megbeszéltük, hogy milyen folyamat a megbocsátás, és milyen érzések kísérik? Ha egy szótárban a “megbocsátás” szócikkhez kellene képet választanotok, melyik képet választanátok, és miért? Számodra melyik kép ábrázolja leginkább a megbocsátás bonyolult fogalmát és folyamatát?
A legtöbbünket bántottak már meg. Milyen érzés ez? El tudtuk felejteni? Megbocsátottunk? Mi bántottunk már meg másokat? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kerestük a választ a mai óránkon. A hónap dala meghallgatása után megismerkedtünk A három csibe mesével. Megbeszéltük a csibék viselkedését. Majd közösen, egy lapra, egy ceruzával párokban készítettünk rajzot. Egymásra utalva, egymást segítve, egymásban megbízva.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Milyen érzés boldognak vagy szomorúnak lenni? Hívtuk elő a jó és rossz érzéseinket és szomorú vagy mosolygós fejekkel ábrázoltuk. Miért jó megbocsátani ? Milyen érzésen mentél keresztül , amikor valami hibát követtél el? Tudsz-e bocsánatot kérni? Beismered tetteidet? A rávezető kérdéseket kellett a gyerekeknek önállóan befejni, a saját érzéseiket leírni.
Mennyire igaz rád?- kérdőívet töltöttünk ki, amelyben 1-5-ig skálán értékeltük az állításokat.
Figyelem a környezetem visszajelzéseit. /Elfogadom a környezetem visszajelzéseit. /Tudatosan hasznosítom a visszajelzéseket./Elengedem a múlt korlátozó hiedelmeit./Sokáig hordozom a sérelmeim./Azon vagyok, hogy túllépjek a múlt sérelmein./Nyitott vagyok az új lehetőségekre./Belső fejlődésemen munkálkodom./A szituációkat az élet lehetőségeként fogadom./A szeretet gyógyít engem./ A szeretet gyógyítja az emberi kapcsoltokat.
A kérdőív arra hívta fel a figyelmet, hogy a gyerekeknek kicsit jobban figyelembe kellene venni a környezet visszajelzéseit és nem csak saját szempontjaik szerint kellene viselkedniük.
Ha tudatosan dolgoznának a sérelmeiken való túllépésen is és több szeretettel fordulnának mások felé, saját életüket is könnyebbé tennék.
A következő általam készített feladatban a rosszat jóra fordítottuk, a mondatok helyes befejezésével a gondolkodásunk áthangolása volt a cél, így konkrétan érzékelhetővé tettem, milyen viselkedési mód lenne ideális az emberi kapcsolatokban.
Ki nem állhatom, bármit tesz!- Mindenkinek vannak…………………………………….…………
Teljesen ostobán cselekszik.-Biztosan van oka ………………………………………………………….
A saját érdekeim számítanak csak.- Keresünk megoldást………………………………………………
Én kerüljek ki győztesen a vitából!- A békesség kedvéért ……………………………………………….
Többet sem beszélek vele.-A kapu ……………………………………………………………………………..
Édes a bosszú.- Nem süllyedhetek …………………………………………………………………………………
Felkapom a vizet.-Jobb, ha hagyok ………………………………………………………………………………….
Pozitív kapcsolat tesztet végeztünk az osztályunkra szabva (forrás: Boldogságóra) Válassz gondolatban egy barátot, ismerőst, családtagot! Vajon mennyire pozitív a kapcsolatotok? Pipáld a kapcsolatotokra jellemzőket! PPT bemutatóban megbocsátás kártyákat vetítettem ki a gyerekeknek, voltak viccesek és angol nyelvűek is. Végül egy békegalambot rajzoltunk és mellé a megbékélés kifejezéseit ragasztottuk és szóban kiegészítettük saját szókincsünkkel is.
Wass Albert idézettel zártuk le a foglalkozást:
„Nem haragszom soha az emberekre, ha másképpen vallják a dolgokat, mint én, mert tudom, hogy az ő igazságuk is éppen olyan igazság a maguk szempontjából, akár az enyém. (…) Az élet sok apró igazsága között talán nem is az igazság a fontos. Hanem a békesség, mellyel megszorítjuk egymás kezét az igazság fölött.”
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
Az áprilisi hónap témája a megbocsátás, az ember már nagyon korán, gyerekként megismerkedik a megbocsátás fogalmával, amikor testvérével vagy óvodai játszótársával összekap, és a felnőtt elmagyarázza neki, hogy miért is lenne fontos megenyhülnie. A megbocsátás ugyanis nem csak annak jó, aki rosszat tett, és új esélyt kaphat általa, hanem legfőképp a megbántott fél lelkének tesz jót, hiszen ez a lépés segíthet neki hátrahagyni a problémát, a konfliktussal járó rossz érzéseket, és végre derűsebben előretekinteni. Ezért olyan fontos, hogy sértett félként ne nyugodjunk bele az örök haragba.
A téma feldolgozásában segített nekünk „A morgós medve és a szorgos méhecske” című mese. A mese végén a gyerekekkel közösen megbszéltük, hogy ezen az estén mire gondolhatott az immár mosolygós medve és a szorgos méhecske elalvás előtt? A beszélgetés folytatódott azzal, hogy a gyerekek elmeséltek különböző történeteket, arról mikor ők bántottak meg valakit, vagy őket bántották meg valamivel. Milyen érzés volt bocsánatot kérni? Vagy éppen megbocsátani? A beszélgetés során nagyon sok érdekes történetet meséltek el a gyerekek, amiből mindannyian sokat tanulhattunk.
A tevékenységet a hónap dalának meghallgatásával zártuk, amire a gyerekek kedvük szerint mozoghattak.
Áprilisi témánk a megbocsátás volt. A Föld napjára is készültünk egy Landart alkotással. Ennek az irányzatnak a lényege, hogy a munkák elkészítéséhez a természetben található anyagokat felhasználva múlandó alkotásokat hozunk létre. Az akotótevékenység, a létrehozás mellett az elmúlást is megfigyeljük, mert ezeket a munkákat nem lehet tartósítani, csak a jelenben léteznek. Ezzel az elengedést is gyakoroljuk, ami a megbocsátás alapja.