A gyermekeket ráébresztettük a megbocsájtás jó érzésére. Aki bocsánatot kért, megkönnyebbül, akitől bocsánatot kértek, nagyon boldog volt. Megbocsájtó ölelő kör játékot játszottunk, amiben szóba került, hogy ki bántott meg valaha, valakit, mivel. Megbocsátás napot tartottunk, amikor a gyermekek megkeresték, hogy kit bánthattak meg ebben a tanévben. Szívecskével kértek bocsánatot egymástól a gyermekek. Sajnos volt, aki eltörte a játékautót, ketté tépte a társasjáték lapját, ezeket megjavítottuk együtt utána. A megbocsájtással kapcsolatos érzelmeket a Munkafüzet rajzaiban is megfogalmaztuk.
Megbocsátás
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
A feladatunk az volt, hogy a gyerekek megértsék, hogy a megbocsátással elsősorban maguknak tesznek jót. A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük: Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom. Karlendítések segítségével kikapcsoltuk a szorongásközpontunkat. Elénekeltük Bagdi Bella megbocsátás dalát körben állva, kézen fogva, a dallamra ringatózva. A gyermekek felidézték egy – egy olyan helyzetet amikor valakit megbántottak, és utána bocsánatot kértek. Felidézték, mi lett a megbocsátás vége. A gyerekek meghallgatták Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjét. Amihez csengőszó kíséretében elmondtuk mondókáját Balogh Dórának. Visszagondoltak a gyerekek olyan helyzetre, amikor valaki megbántotta őket, és jó lenne megbocsátani annak a személynek. Most pedig megnevezik egy jó tulajdonságát az illetőnek. Így könnyebben megy a megbocsátás. Megnézik a gyerekek a bábjátékot, ami Süniről, Nyusziról, a Mókusról és Maciról, valamint a baráti megbocsátásról szól.
Április hónap témája a megbocsátás gyakorlása volt. A foglalkozások megkezdéséhez a könyvben található mozgásos relaxációs gyakorlatok közül végeztünk néhányat. Ezt követően a szőnyegen körbe ülve meghallgatták a Tündéri bocsánat című mesét. Megbeszéltük a mese tartalmát, mondanivalóját. Beszélgettünk a témával kapcsolatosan. A varázsszavak fontosságát külön kihangsúlyoztam, és felhívtam a figyelmüket arra, hogy minél gyakrabban használják ezeket a szavakat otthon, és itt is az óvodában. Az asztalhoz ülve előre kivágott szívecske formát színeztek be pirosra. Ezután a szőnyegen körbe állva eljátszottuk a Varázsszavak játékot, és átadták az általuk kiválasztott gyereknek a piros szívecskét.
Az 1.b osztály áprilisi alkotása A megbocsátás gyakorlása az első osztályban címet kapta.
Az áprilisi boldogságórát elkészítette: Szabóné Pásztor Tímea
Mindenkivel előfordult már, hogy megbántott valakit. Fontos, hogy ezt belássuk, tudjunk bocsánatot kérni. Bocsánat kérő sms üzeneteket küldtek a gyerekek egymásnak papírformában. Jó volt látni a megbocsátó arcokat.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Április 22-én, a Föld napján, a Fenntarthatósági hét egyik kezdő programjaként a Balatonfőkajári Aranyalma Református Általános Iskola, Óvoda és Mini Bölcsőde nyolc osztálya közösen énekelte/hallgatta Bagdi Bella dalát. A tanulók ehhez kapcsolódóan „Landart” alkotásokat is készítettek.
Morvai Dóra „Darumadarakkal a békéért” írása volt az inspiráció a Föld napi programunk fő témájához. Mélyen meghatott a kezdeményezés, ezért elhatároztam, hogy valamilyen módon mi is csatlakozunk. Valóban fontos, hogy a gyerekek megtanulják, milyen hatalmas ajándék békében élni. Ezért a következő játékra hívtuk a „Folyosóprojektjeink” keretén belül az egész iskolát: ” A Föld napja alkalmából a negyedik osztályosokkal ismét megnyitjuk a „Föld ösvényét” az alsós folyosón. Az előző évhez hasonlóan érdekes fejlesztő játékokat találtok itt, amit bármikor kipróbálhattok. Természetesen szeretettel várjuk a felsősöket és a szakiskolát is, ha van kedvük.
Ami más, mint eddig: az ösvény egy „békeparkká” alakul az egyik játék kapcsán: színes origami daruk hajtogatását lehet megtanulni, amivel aztán az ösvényt szeretnénk feldíszíteni. Hogy miért éppen daru? A daru a béke szimbóluma. Arra szeretnénk felhívni a gyerekek figyelmét, hogy milyen fontos, hogy béke legyen a világon! Az ötlet Fábiánné Morvai Dóra, Boldogságóra Pedagógus Nagykövettől származik – (Veszprémi Báthory István Sportiskolai Általános Iskola) A darumadarak történetét megismerhetitek a folyosón kihelyezett plakáton.” Így szólt a meghívó. S az azt követő napok bizonyították, hogy a gyerekek és a felnőttek is teljes szívvel állnak fontos dolgok mellé. Mérhetetlen kiváncsisággal, lelkesedéssel keresték fel a Föld ösvényét, tanulták a madarak hajtogatását. Néhány nap alatt jelentősen megszaporodtak a madarak , s még nincs vége, hiszen továbbra is folyamatosan keresnek minket, hogy szeretnének megtanulni origami darut hajtogatni. Hajtogatás közben pedig remek alkalom nyílik beszélgetésekre az élet fontos dolgairól: szeretetről, békéről, megbocsátásról. Hálás köszönet Morvai Dórának az ötletért!
A negyedik osztály áprilisi alkotása A magyar költészet napja címet kapta.
Az áprilisi boldogságórát elkészítette: Takács Istvánné Ilona
Ebben a hónapban a megbocsátás gyakorlása témát dolgoztuk ki, mind az öt csoportban. A foglalkozások során minden csoportban megismerkedtek a hónap meséjével Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat. A mese után megbeszéltük a gyerekekkel, hogy miért fontos a megbocsátás, a gyerekek a saját szavaikkal fogalmazták meg, hogy mit éreznek, amikor haragszanak valakire, és hogy milyen fontos a megbocsátás, milyen jót tesz a szívünknek. A varázsszavak nagyon sokat jelentenek nekünk sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek. Ebben a hónapban is mind az öt csoportban dolgoztuk ki a hónap témáját: a megbocsátás gyakorlása. A csoportokban a téma bevezetése az aktuális mese elmondása, ami ebben a hónapban: Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat. A mese meghallgatása után minden csoportban átbeszéltük, miről szólt a mese, feltettük az aktuális kérdéseket, pl.: mit csinálnánk ha nekünk is lenne varázspálcája, mikor köszönünk meg dolgokat, mikor kérünk bocsánatot stb.. A pillangó csoport olyan színezőt színezett, ahol az egyik gyermek bocsánatot kért a másiktól.
A pillangó, süni és mókus csoport a munka füzetből választottak feladatot, a gyerekek színezhettek, majd lerajzolhatták, hogy milyen arc kifejezésük lesz, ha megbocsájtanak valakinek. A maci csoport megbocsátó szíveket rajzoltak. A katica csoport gyerekei lerajzolták azoknak a gyerekeknek a jeleit aki valamilyen formában megbántották őket, majd a rajzukat feltűzték faágakra így elkészítették a megbocsátó fát. A téma lezárásaként minden csoportban meghallgattuk a hónap dalát Bagdi Bella: Ho’oponopono