A boldogságóra témája ebben a hónapban a megbocsátás és a szeretet amik az életünk fontos részei. A boldogság azt jelenti, hogy örülünk valaminek, például egy kedves mosolynak vagy egy jó cselekedetnek. A megbocsátás azt jelenti, hogy nem haragszunk másokra, még akkor sem, ha rosszat tesznek velünk. A szeretet pedig azt jelenti, hogy gondoskodunk másokról és szívesen segítünk nekik. Ezek mind olyan dolgok, amik boldogságot és örömet hoznak az életünkbe, és segítenek abban, hogy jó kapcsolatokat építsünk másokkal és megbocsájtsuk esetleges hibáikat.
Megbocsátás
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek idézeteket kerestek a megbocsátásról.
Megbocsátás
A foglalkozás témája a megbocsátás gyakorlása. A testi-lelki és szellemi harmóniához nélkülözhetetlen a pozitív „beállítódás”, az egymásra figyelés, az empátia, a megbocsátás képessége.
Aki megbocsát, az lemond a haragról, leteszi a sérelmeit, valamint a bosszúvágyat. Akinek megbocsátanak, annak nő az önbizalma és kezd abban hinni, hogy jobb emberré válhat. A csoportan arra kerestünk választ, hogy mi hogyan kezeljük, ha megbántottak, vagy ha mi bántunk meg valakit.
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük. A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom: a mondókára tele tüdőt hallható fújással ürítjük ki, közben a szőnyegen előre kúszunk a törzsünkkel.
Ezután meghallgattuk a gyermekekkel a hónap dalát, Bagdi Bella: Megbocsátás dala, többször elénekeltük és kitaláltunk hozzá mozdulatsorokat. A témát mondókával vezettem be. Megbocsátás: Akinek volt kedve kiszínezhette a hozzá tartozó képet. A témát mesével dolgoztuk fel, melyre Boldog Dóra hívta a gyerekeket mondókájával és csengőszóval. Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjét dolgoztuk fel. A mese után a gyerekekkel beszélgettünk: „ha lenne egy varázspálcád, mint a tündéreknek, mit tennél vele? Idézzetek fel olyan helyzeteket, amikor valami rosszat tettetek, hogy kértetek bocsánatot?
Kinek adnál szívecskét a csoportban, és miért? Van valaki, akitől bocsánatot szeretnél kéri?
A foglalkozást a megbocsátás jelének színezésével és annak felrakásával a „Boldogság fájára” zártuk le.
Beszélgettünk a megbocsátásról. Őszintén mondták el, tapasztalataikat a gyerekek a témáról.
Majd varázsszőnyeg, és a zombi játékot játszottuk.
Meg tanultuk a varázsigét. Magyarul is: szereltek, bocsáss meg, köszönöm.
Ezután a feladatokat oldották meg. A foglalkozás végén ölelés, és szivecske matrica volt a jutalom.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
„Béke, béke barátság,
összeveszni szamárság.
Többet ilyet nem teszünk,
örök barátok leszünk.”
A megbocsátás témáját szituációs játékkal, a „Tündéri bocsánat” mesével, és beszélgetőkörrel dolgoztuk fel.
Az óvodában gyakran előfordul, hogy a barátok összevesznek valamin, vagy megbántják, esetleg csúfolják egymást. Érzelmeket kifejező képek segítségével beszélgettünk arról, hogy milyen érzés ez nekünk és a másiknak. Utánoztuk a szomorú, csalódott, mérges, rosszkedvű arckifejezéseket, majd utánoztuk a vidám, jókedvű, elégedett arckifejezéseket. Megbeszéltük, hogy számunkra melyik érzés volt a jobb. Mennyivel jobb kibékülni, mint haragudni egymásra. A bocsánatkérés a kicsiknél még nehezen megy, nem annyira értik a miérteket, ezért a jóvátételre helyezzük a hangsúlyt. Ha megbántják a társaikat, hogyan tudják jóvátenni, kiengesztelni? A békülős mondóka nagyon tetszett a gyerekeknek, hamar megtanulták. Kíváncsian várom, hogy mikor alkalmazzák.
A Föld napján bebarangolták a gyerekek az iskolakertet. Az összegyűjtött faágakból és kavicsokból készítették a természetképet.
Megbocsátás gyakorlása
1. Relaxációs gyakorlat: „Buborékban elengedem…”
A végén a tanulók elmondják, hogy milyen gondolatokat kellett a buborékban elengedniük.
2. A téma bevezetése, megbeszélés
Mit jelent megbocsátani? Kit bántottak már meg? Hogyan tudott megbocsátani? Hogyan kérhetünk bocsánatot? Jobban érezzük magunkat, ha bocsánatot kérünk? Mit érzünk ilyenkor? Miért boldogíthat minket a megbocsátás és ha nekünk bocsátanak meg? Átélt-e már valaki , hogy valakinek megbocsátott és sokkal jobban érezte magát? Gondold végig, hogy mit jelent számodra a megbocsátás! Milyen érzések, gondolatok jutnak eszedbe a megbocsátással kapcsolatban? Mi szokott segíteni abban, hogy meg tudj bocsátani? Mi hátráltathat? Melyek a megbocsátás előnyei?
G. G. Jampolsky: Megbocsátás című művéből egy részlet felolvasása.
3. Szavak gyűjtése
Megbocsátással kapcsolatos szavak gyűjtése és szófelhő készítése az elhangzott szavakból.
4. Megbocsátás szótár (képek kivetítése)
A képek segítségével a tanulók párokban megbeszélik, hogy milyen érzések kísérik a megbocsátást, melyik kép szimbolizálja leginkább a megbocsátás folyamatát.
5. Mark Twain idézetének megbeszélése
„A harag egyike azon érzéseknek, amelyekkel csak az időnket pocsékoljuk. Ha dühös vagy, nehezebben látod át a problémásabb helyzeteket, ráadásul rendkívül nagy fájdalmat okozol magadnak. Jusson mindig eszedbe: a haraggal csak magadat bünteted. Lehet, hogy az, akire gyűlölettel gondolsz, nem is foglalkozik veled. Szóval morcoskodás helyett inkább beszéld ki a gondjaidat, vagy felejtsd el a haragod!” Mark Twain
A megbocsátás legmagasabb szintje: kívánj jót azoknak, akik megbántottak!
6. A hónap dalának meghallgatása
Bagdi Bella: Ho’oponopono
Minden tanuló kap egy szívet, amire felír egy dolgot a dalban elhangzottak közül: sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek, és odaadja az egyik osztálytársának.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
-Hangolódás-szomorú arc,vidám arc
-A morgós medve és a szorgos méhecske mese bábozása
-Beszélgetés a helyes és a helytelen viselkedésről – ezek következményei
-Színező
-Hónap dalának meghallgatása
Szerintem ez a felnőttek számára is egy nehéz téma, nem csak a gyerekeknek, így úgy gondolom, hogy nem sikerült ebből maradéktalanul mindent átadnom. Arra összpontosítottam, hogy a gyerekek első körben ismerjék meg és használják a minden napok során a varázsszavakat, mert úgy látom ez teljesen kimaradt az életükből. A foglalkozás elején a Varázsszőnyeggel elrepültünk egy lakatlan szigetre, ami mégsem volt lakatlan. Ott meghallgattuk a helyi népek meséjét a Ho’oponopono-t. Majd megtámadtak minket a zombik és csak akkor nem kaptak el, ha kimondtunk egy varázsszót. A gyerekeknek az elején ez nagyon nehezen ment, hiába beszéltük át azt a 7 szót nagyon sokszor, mégsem jutott eszükbe vagy nem voltak képesek kimondani. A foglalkozás végére viszont nagyon ügyesek lettek, használták a szavakat és a héten a minden napok során többször is észrevettem, hogy használják őket. Mindezek ellenére úgy gondolom, hogy ezt azért még jobban kell fejleszteni bennük.
“Aki ragaszkodik a haragjához, az hasonló ahhoz az emberhez, aki forró szenet tart a kezében azzal a szándékkal, hogy megdobjon vele valakit, de csak saját magát égeti meg vele” (Buddha)
Ebben a hónapban a Föld napja alkalmából foglalkoztunk a környezetvédelemmel, takarékossággal, együttéléssel. Beszélgettünk arról, hogy mennyi mindennel tudjuk bántani a Földet, milyen sok kárt okozunk neki, de ő akárcsak az emberek megbocsát nekünk. A gyerekek szerint a haragját azzal fejezi ki, hogy viharokat küld, a megbocsátást pedig abban mutatja meg, hogy sok-sok finomságot, szép tájakat teremt. Nagyon szép rajzok, színezők készültek a témával kapcsolatban.
A hónap témájának bevezetése: Szinte mindannyian hordozunk magunkban régi sérelmeket, fájó emlékeket. Ezek sajnos akkor is hatással vannak az életünkre és az egészségi állapotunkra, ha jó mélyre elástuk őket magunkban, és csak néha kerülnek felszínre. A folyamatosan felszínen lévők pedig olyan erővel képesek akadályokat gördíteni az életünk útjára és rombolni az egészségünket, lelkünket, kapcsolatainkat, hogy néha csak kapkodjuk a fejünket, miért és hogyan is kerültünk egyre nehezebb vagy kellemetlenebb helyzetbe.
A gyerekek ügyesen megfogalmazták, hogy mennyire rossz érzés az, amikor szóval, tettel bántva vannak. Sok példát mondtak. Ezután egy hasonlat segítségével szemléltettem nekik a megbocsátást:
A harag, megbántás után valami eltörik, mint amikor pl. elesünk és eltörik a csontunk, seb keletkezik rajtunk. A seb, csont összeforr, nagyon dolgozik a testünk azon, hogy rendbe hozza önmagát, meggyógyuljon. Ezen öngyógyítás után azonban a forradás, heg megmarad. Egy idő után, ha ránézünk ezekre, már jó élményként fogjuk feleleveníteni a történteket. A megbocsátás során is nekünk kell dolgozni azért, hogy jól érezzük magunkat, lelkileg rendben legyünk. Lelkünkben is minden nyomot hagy, legyen az akár jó vagy rossz. Egyedül rajtunk múlik, hogyan élünk együtt ezekkel.
Beszélgettünk arról, hogy miért fontos a megbocsátás. Külön kiemeltem, hogy a megbocsátás az magunknak kell, ezzel nem legalizáljuk, nem értünk egyet a másik tettét, de túllépünk rajta. Ez mindig magunk miatt kell, hogy ne hordozzuk magunkkal a bántás érzésének terhét.
A gyerekek megkérdezték, hogy miért kell megbocsátani a másiknak, ha bántott minket.
Megbeszéltük, hogy a legrosszabb, amit tehetünk bántás esetén az az, hogy bántással válaszolunk. Ez csak újabb konfliktust eredményez. Az egyik tanulónak eszébe jutott, hogy a nevelőapukája mindig azt mondja nekik, hogy ha, megdobnak kővel dobd vissza kenyérrel. El is magyarázta, hogy ezt azért mondja nekik, hogy ne menjenek bele verekedésbe.
Beszéltünk arról, hogy ha megbántanak, milyen negatív érzések lesznek úrrá rajtunk. Majd azt is számba vettük, hogy milyen felemelő, boldog érzés, ha megbocsátunk a másiknak, kibékülünk vele és újra együtt játszunk.
A megbántáshoz és megbocsátáshoz társítottunk színeket, érzéseket, képeket. Bántás: sötét, felhős, esős, villámos, lyukaslabda, szomorú, nagyon tövises rózsa, eltört szív, sírás. megbocsátás: vidám, színes, focilabda, nap, szivárvány, boldogság, nevetés, barátság, kibékülés, teljes szív, játék. Ezek segítségével jelenítettük meg rajzban mindkettőt. A rajz egyik oldalán a bántás, a másik oldalán a megbocsátás jelenik meg.
Közösen is meg akartuk jeleníteni a megbocsátást. Egy pénteki napon mielőtt délután hazamentünk, az udvaron a homokba belerajzoltak a gyerekek egy-egy szomorú smilet, napot, felhőt. Hétfő reggelt azzal kezdtük, hogy megnéztük, mi lett a homokrajzokkal. Azok már nem voltak meg, elmosta az eső. A gyerekek szerint ilyen a megbocsátás is, utána elmúlik a rossz érzés.
Mi van a megbocsájtás után?
A csoport elmondta, hogy boldogság, szeretet, játék, vidámság, derű, barátság, segítség, együttműködés, mosoly. A megbocsátás nem a másik embernek adott ajándék, hanem a saját terhünk elhagyása. A megbocsátás a saját boldogságunk miatt kell. Mert amíg neheztelünk valakire, addig nem tudunk tőle szabadulni. Addig az energiánk, az időnk, a gondolataink és az érzelmeink egy részét a saját lelki békénk rombolására fordítjuk. A megbocsátás az egyik legnagyobb ajándék, amit önmagadnak adhatunk.
A téma feldolgozásában nagyon sok segítséget adott, Bagdi Bella: Nehézségből fejlődés, veszteségből nyereség című előadása, melyen Nádudvaron vettem részt.