A bocsánatkérés nálunk felnőtteknél kezdődik. Az óvodában dolgozó felnőttek jó példa mutatásával a gyermekeknek A kicsik a jó mintát, példát követik. Fájdalom, felelőség vállalás, kárpótlás, őszintecmegbánás, megbocsátás kérése.
Azért fontos, hogy a gyermekek megismerjék ezeket a helyzeteket, hogy feltudják ismerni a mindennapi életükben.
Megbocsátás
A gyerekek Bagdy Bella dalának meghallgatása után a Tündéri bocsánat című mesét hallgatták meg. Felidéztek saját magukkal kapcsolatos történeteket, amelyekben őket bántották, vagy ők bántottak meg valakit. A bocsánatkérés mindkét oldalról jó érzéssel tölti el őket. Szívesen megbocsátanak egymásnak, s boldogan játszanak tovább. Társaik jó kedvre derítése érdekében kreatív dolgokat is szoktak megbántott csoporttársuknak készíteni. Most boldogságköveket készítettek, virágot színeztek.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Sokat beszélgettünk a témáról és arra a következtetésre jutottunk, hogy azért bocsájtunk meg, mert szeretjük a másikat és sok jó tulajdonsága van. Íme a mi megbocsájtás fánk tele jó tulajdonságokkal.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Sokat beszélgettünk a témáról és arra a következtetésre jutottunk, hogy azért bocsájtunk meg, mert szeretjük a másikat és sok jó tulajdonsága van. Íme a mi megbocsájtás fánk tele jó tulajdonságokkal.
Ebben a hónapban a megbocsájtást, gyakoroltuk. Meghallgattuk a hozzá kapcsolódó, dalt. Majd Boldog Dóri mesébe hívó szavai után a Tündéri bocsánat mesét meséltük el a gyerekeknek. A gyerekek a mese meghallgatása után saját példáikon keresztül, beszélgető kör keretében mondták el ki hogy szokott másoknak megbocsájtani. A mese tanúságát is és az élet tanúságát is levonva, megállapítottuk, hogy a megbocsájtás az jó, de még jobb ha meg se bántjuk a másik gyereket, hanem inkább oda figyelünk egymásra.
Fazekas József Általános Iskola
Áprilisi témánkat beszélgetéssel kezdtük: milyen helyzetekben és kinek bocsáthatunk meg, mikor könnyű/nehéz megbocsátani, miért leszünk mi attól boldogabbak, ha megbocsátunk. Sok-sok példát hoztunk a mindennapjainkból, az iskolai és családi életből egyaránt. Magyar költőktől olvastunk idézeteket a megbocsátás témájában, melyeket alaposan boncolgattunk, hogy megértsük a költői képekbe rejtett lényeget. A beszélgetés komolyságát igyekeztünk oldani az online ötlettárból hozott „Nyelvtörős fordulatok” feladattal. Sokat nevettünk a gyakorlat közben, majd megbeszéltük, hogy a nyelvtörők szereplői közül kinek lesz szüksége a megbocsátás gyakorlására. A jó hangulatot tovább fokoztuk szintén az online ötlettárból vett zenés feladattal. „Tavaszi ritmusok”-at keltettünk életre csettintéssel, tapssal, dobbantással. El-eltévesztettük néha, így a feladat segítségével megtanultuk, hogy néha önmagunknak kell megbocsátanunk. Vivaldi A négy évszak című zeneművének Tavasz tétele nemcsak a játékhoz volt kitűnő alap. Miután „elfáradtunk” a ritmuskísérethez szükséges koncentrálásban, erre a zeneműre relaxáltunk, tavaszi képekkel örvendeztettük meg szemünket. A sok virág látványához kapcsoltuk mozgásos relaxációs gyakorlatunkat is: a „Hervad a virágom, éled a virágom…” gyakorlatot végeztük el a tavaszi napsütésben.
Színezhető betűkkel megalkottuk a MEGBOCSÁTÁS szót, melyet a tanteremben elhelyezve emlékeztetjük magunkat arra, hogy milyen fontos gyakorolnunk a megbocsátást, magunk és társaink érdekében egyaránt. Egy-egy aktuális helyzetben, kis összezördülések alkalmával gyakran pillantottunk rá a szóra, a gyerekek már egymást is emlékeztették a viták során a békés megoldásra. Hogy könnyebben gyakoroljuk a megbocsátást, kitaláltunk magunknak bocsánatkérési-megbocsátási rítusokat. Az ötletet az osztály által nagyon kedvelt film, a Nyúl Péter adta, ahol a bocsánatkérés egy nagyon aranyos formája jelenik meg. Ezt továbbgondolva saját bocsánatrítusokat találtunk ki: egy-egy mozdulat, ölelés, különleges pacsik jelezték, hogy bocsánatot kérünk a másiktól, és megbocsátunk annak, aki megbántott minket.
A havi témát kiegészítettük néhány Föld napi feladattal. Megtanultuk osztályonként, majd fenntarthatósági témahetünk zárásaként közösen elénekeltük a Gyújts egy gyertyát a Földért című dalt. Osztályunkban eleget is tettünk a dalban elhangzott kérésnek, gyertyát gyújtottunk, mellyel felhívtuk a figyelmet a környezet védelmére, a természet megóvására.
Áprilisi boldogságóráinkat egy újabb alkotással zártuk: iskolai homokozónkban Landart alkotást készítettünk, természeti formákat alkottunk meg (dombokat, völgyeket, növényzetet, tavat, stb.).
Egy gondolattal össze is kötöttük a két témát: meg kell bocsátanunk azoknak, akik bármilyen formában rombolják környezetünket, persze nem úgy, hogy helyeseljük amit tesz, hanem igyekszünk mindenkit a helyes magatartás felé terelni (pl: rászólunk a szemetelőkre, figyelmeztetjük társainkat, hogy ne tépkedjék a fák levelét stb.). Ezekkel a gondolatokkal erősítettük egymásban, hogy „Jobb velünk a világ!”.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Elgondolkodtunk milyne kapcsolatban állunk a Földdel, mit ad nekünk a Föld.
Az életünket köszönhetjük neki.
Az évszakokkal változik az időjárás, megváltozik ami körülöttünk van.
-Szeretem a természetet, mert ott szabad vagyok.
-A Föld adja a vizet, amire szüksége van a növényeknek, állatoknak.
– A Föld kincsei adják az energiát és a gazdagságot is.
– Jó a növények között sétálni.
-Az ember általában megszépíti a környezetét, de rossz dolgokat is tesz a földdel.
– Nem szabad a vegyszeres vizet kiönteni az udvarra, meghalnak a növények.
– Vigyázni kell a Föld tisztaságára.
– Sír a Föld, a sok rossztól, amit helytelenül tettünk.
Mi a héten sokat javítottunk rajta. Pédául az egész intézményünk környékén szemetet szedtünk, virágot ültettünk. Így tudatosan is építettük a kapcsolatunkat a Földdel.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
A Föld Napján a környezetvédő csapattal egy hetes programot készítettünk a tanulóink számára. A nyitó napon az intézményegységek együtt töltöttek egy kis időt, meghallgattuk Bagdi Bella dalát, gyertyát gyújtottunk a Földért, elgondolkodtunk a dal mondanivalóján. Tudatosítottuk miért fontos külön is megemlékezni erről a napról.