A boldogságórák nyolcadik téma köréhez értünk. A feldolgozandó témánk a megbocsátás.
Ebben a hónapban készültünk a húsvétra. Felelevenitettük, a húsvéti szokásokat, hagyományokat. Bibliai történeteket osztottam meg a gyerekekkel. Jézus, milyen csodát tett Zakariással, hogyan keltette életre. Bevonulásáról Jeruzsálembe, menyire örültek az emberek virágvasárnap, olajágakkal köszöntötték. Az utolsó vacsoráról tanitványaival. Majd Jézus elárulásáról, szenvedéséről, kereszthaláláról, feltámadásáról. Erkölcsi és érzelmi nevelés és a megbocsájtásról is szóltak a történetek. Jézus képes volt megbocsájtani az őt ért sérelmekért, életét ajándékozta az emberiség megmentéséért. A történetek után megbeszéltük, hogy milyen fontos a megbocsájtás.Ha megbántottunk valakit, tudjunk bocsánatot kérni, és tudjunk mi is megbocsájtani, ha sérelem ér.
Föld napja alkalmával , felhívtam a gyerekek figyelmét környezetünk, Földünk védelmére, szeretetére. Mit tehetünk, hogyan óvjuk , védjük, szépítsük környezetünket. Illetve mit ne tegyünk, mivel árthatunk környezetünknek, illetve, hogyan szenyezhetjük mi emberek a földet, a bolygókat.
Óvodánk udvarára muskátlit ültetünk a gyerekekkel, szépítve ezáltal környezetünket. Nagyon szép rajzok is készültek. Az alkotások címe: Környezetünkben lévő szép dolgok. Meghallgatuk Bagdy Bella: Gyújts egy gyertyát a földért című dalt.
Április utolsó napjai és május eleje. Anyák napi előkészületek, anyák napi köszöntés.
Május első vasárnapja az anyák napja, mi már elkezdtük az ünnepi elő készületeket
Édesanyák, anyukák, nagymamamák szeretetére, tiszteletére nevelés (Érzelmi és erkölcsi nevelés)
Miről szoktunk ilyenkor beszélgetni.
Miért szeretem az anyukámat?
Miért vagyok hálás neki?
Milyen az én anyukám? Külső, belső tulajdonságok.
Hogyan tudok otthon segíteni?
Ha nem fogadtam szót, vagy megbántottam tudok-e, bocsánatot kérni. A gyerekekkel elkészítettük közösen az anyáknapi ajándékot.
Ábrázoló tevékenység keretein belül, rajzkészséget fejlesztettük, színes ceruza rajzzal. Az alkotás címe: Én és az anyukám.
Mese: Petrolay Judit A legszebb vasárnap. Nagyon szép történet Zsuzsikáról, aki anyák napi ajándékot, akar vásárolni az anyukájának egy lyukas két filléresből. A boltokban nem tud belőle vásárolni, mert nem tudnak belőle visszaadni. A pénz az értéktelen, de senki nem akarja megbántani, az ajándékot vásárló Zsuzsikát. Végül virággal köszönti fel az édesanyját.Ez a legszebb ajándék, amit örömmel nyújt át.
Anyáknapi vers: Mentovics Éva: Elmesélem, hogy szerettél. A versen keresztül közvetített érzelmek, a gyerek és az édesanya közötti pozitív kapcsolat felidézése.
Balla Piroska : Köszöntelek Mamikám. Az unoka és nagymama szeretetteljes kapcsolata.
Megbocsátás
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Húsvéti tojásokat színeztek és vágtak ki a gyerekek, sajnos még nem minden betűt ismernek, ezért szóban fogalmazták meg bocsánatkérésüket a Földnek. „Bocsánat, hogy nem vettem fel a szemetet, eldobtam a szemetet, nem raktam rendet, fogmosás közben nem zártam el a csapot, nem raktam rendet a szobámban, letéptem a virágot, letörtem a fa ágát, letépkedtem leveleket, kiköptem a rágót a földre. A szépen kidíszített tojásokat lelamináltam és az iskola kiskertjében nemrég ültetett almafát dekoráltuk vele.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Megbocsátás gyakorlása ,Föld anya megbocsát, rajz készítése.
Ho’oponopono – interaktív mese, varázs szavak megtanulása. Bocsánat Napocska színező, Hogy vagy ma?-érzések jelölése
Zene hallgatás
A téma feldolgozását a Tündéri bocsánat című mesével kezdtem.
A mese után beszélgettünk a gyerekekkel arról, ki érezte már azt, hogy valaki haragszik rá, milyen érzés az, ha megbocsájtanak nekünk, ha megbocsájtunk valakinek.
Játszottuk a „Varázsszavak” játékot, énekeltünk.
Húsvétkor pedig minden gyermekre várt egy Zöld nyuszi kihívás 🙂 (ültessék el otthon a húsvétra kapott virágmagvakat és gondozzák, hogy szép virágok nyíljanak).
A gyerekek mindig nagy örömmel fogadják a soron következő Boldogságórát. A „Ho’oponopono” című dalt elindítottam és már hallgatás közben is memorizáltuk a „varázsszavakat”. Figyelmesen meghallgatták „Boldog Dóra” mondókáját és szájtátva hallgatták meg a „Tündéri bocsánat” című mesét. Megbeszéltük a tanulságot és a gyerekek nagyon jól tudják a mottónkat: „Jónak lenni jó!” és „Tudj bocsánatot kérni, ha megbántottál valakit, de a legjobb, ha úgy élsz, hogy ne kelljen miért bocsánatot kérned.”
Jellemző ránk, hogy öleléssel is kimutatjuk a megbocsátás jelét, így spontán csoportos ölelés következett.
A foglalkozással egyidőben a Húsvéti hagyományoknak megfelelően a fiúk locsolóverssel kértek engedélyt a lányoktól a locsolásra, melyet természetesen minden lány örömmel megadott és csokitojással ajándékozott.
A foglalkozás zárásaként előkészítettük a „megbocsátás” jelét, amik elhelyezésével feljutottunk az nyolcadik lépcsőfokra a „Boldog vagyok” című dal hallgatása közben.
Április témaköre: Megbocsátás
I. óra:
1. Relaxáció
2. Móra Ferenc: Nagyapó c. elbeszélés feldolgozása
3. Szerepjáték: Játsszuk el a bocsánatkérést!
4. Hallgassuk meg Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért! c. dalát!
5. Kacsintó játék
6. Hímes tojások rajzolása, színezése
7. Meditáció
A relaxáció után a gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni „Móra Ferenc: Nagyapó” című olvasmány főszereplőjével. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a feladatokat.
Nagyon örültek, hogy tojásokat rajzoltunk és színeztünk, mellyel meglepték azt a társukat, akit megbántottak a hónap folyamán. Persze többet is készítettünk és így készülődtünk a húsvéti ünnepekre. A gyerekek által hozott húsvéti díszekkel kidíszítettük az osztályt. Remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Úgy láttam, hogy elértem célomat, hiszen a diákjaim az óra alatt megértették, hogy milyen fontos szerepe van a bocsánatkérésnek életünk során. Az órák után már nem kellett figyelmeztetni őket arra, hogy kérjenek bocsánatot, ha valamelyik társukat megbántották. Maguktól is képesek voltak a bocsánatkérésre.
A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam a gyerekeket a feladatok oldása közben. Meditációval zártuk az órát.
A gyerekek beszélgető körben elmesélték, volt-e olyan otthon vagy a csoportban, amikor valakit megbántottak, és szeretnének bocsánatot kérni tőlük. Meglepő volt, hogy régebbi történeteket is elmeséltek, amik nyomott hagytak bennük, és megbánták, hogy szomorúságot okoztak annak, akivel tették.
Bocsánatot kérni is meg kell tanulni mindenkinek. Bocsánat kérő levelet készítettünk annak, akit megbántottak a gyerekek, nagyon szép rajzok készültek.
Újrahasznosított anyagokból készített babák, a kiállítás megnyitójára.
A laborban repapírt készítettünk közösen a Finn cserediákokkal
Bevezetés: Tudjátok-e mit ünneplünk húsvét napján? Tudjátok-e mit ünneplünk április 22.-én? Képzeljétek el, az idén Húsvét Hétfő (április 21.) és a Föld Napja (április 22.) szinte egybeesik. Ti, hogy tudnátok ezt a két jeles napot összekötni? Milyen hasonlóságot láttok benne? Hogy lehet összekapcsolni ezt a két nagy ünnepet a megbocsátás szóval?
A Húsvét ünnepe a kereszténység legnagyobb ünnepe, amely Jézus Krisztus feltámadását ünnepli. A húsvét minden évben a tavaszi napéjegyenlőséget követő holdtölte utáni első vasárnapra esik, és nemcsak vallási esemény, hanem a tavasz és az újjászületés szimbóluma is. A húsvét előkészületei Nagypénteken kezdődnek, amikor Jézus keresztre feszítésére emlékeznek, majd Húsvétvasárnap a feltámadást ünneplik. A húsvét a megváltás és az üdvösség kulcseleme a keresztény hitben.
A Föld napja (április 22.) alkalmából különféle eseményeket rendeznek világszerte, melyekkel felhívják a figyelmet a Föld természeti környezetének megóvására. Magyarországon 1990 óta rendezik meg. 2009-ben Evo Morales bolíviai elnök kezdeményezésére az ENSZ április 22-ét a „Földanya Nemzetközi Napjá”-vá nyilvánította.
WordArt – megbocsátás szófelhő
Készítsetek 4 fős csoportokban szófelhőt a megbocsátás témájában! A https://wordart.com/create oldalon írjuk be az összes szót, amely a megbocsátás kapcsán eszünkbe jut.
Zöld vitafórum
A Szófelhők elkészítése után minden csapat hozzon létre egy BÍRÓSÁGOT, ahol a Föld nevű bolygó perelje be az emberiséget, az őt ért bántalmakért.
Írjatok meg az alperes (emberiség) és a felperes (FÖLD) beszédét. Végül hozzon ítéletet a bíróság!
A vita végén közösen megfogalmaznak egy javaslatot arra, hogyan lehetne a Földet „megbékíteni” a húsvéti újjászületés gondolatához kapcsolódva.
Készítsetek újrahasznosított anyagokból játékokat, melyekkel akár a Föld szegényebb, vagy környezettudatosan élő lakói is ugyanolyan élményekhez juttatnak, mint azok, akik mindezt a fogyasztói társadalom tagjaként teszik meg.
A játékokból kiállítást készítettünk a fenntarthatósági témahétre, ami egybeesett a Finn testvériskolánk pedagógusainak és cserediákjainak érkezésével. A finn diákokat is bevontuk a hét minden programjába. A laborban repapírt készítettünk közösen, iskolánk színpados termében rendeztük meg az újrahasznosított anyagokból készült játékok kiállítását, amiből egy játékos vetélkedőt rendeztünk.
Junk Fashion Show a Földért!
Az életet adó bolygónk méltó megünnepléseként, a fenntartható fejlődés jegyében készítsen minden osztály legalább egy ruhát újrahasznosított anyagokból, melynek bemutatása után az egész iskola leadhatja szavazatát a legsikeresebb alkotásokra. Az első 3 legtöbb szavazatot kapott alkotás mindhárom kategóriában (alsós, felsős, középiskolás) bemutatja majd a ruhát egy Junk Fashion Show keretében.
Az újrahasznosított anyagokból készített story cube játékkal zártuk a finn cserediákjainkkal a kiállítást, és vetélkedőt.