Áprilisban a megbocsátás gyakorlása állt a középpontban. Ebben a hónapban főként a fenntarthatósági témahéthez kapcsolódva a zöld energiával és a környezetvédelemmel foglalkoztunk. A megbocsátás témáját az osztállyal úgy közelítettük meg, hogy közösen összegyűjtöttünk olyan szavakat és kifejezéseket, amelyekkel bocsánatot kérhetünk a Földtől az emberi tevékenység által okozott károkért. Ezekből a szavakból a gyerekek egy színes, gondolatébresztő szófelhőt készítettek. A foglalkozást a Gyújts egy gyertyát a Földért című dal meghallgatásával zártuk, amely tovább mélyítette a gyerekekben a Föld iránti felelősségtudatot és az együttérzést.
Megbocsátás
Megbocsátó pajzsokkal vérteztük fel magunkat
Az áprilisi hónap sok nevezetes dátum megünneplésével tette színesebbé az iskolai életünket. Április elsején bolondos frizurákkal érkeztünk intézményünkbe, 11-én a TrachtTagra öltöztünk nagyanyáink és nagyapáink régi viseletébe, -ezzel is tisztelegve őseink előtt,- megtanultuk és szorgosan gyakoroltuk a megbocsátás nyelvi formuláit és megbocsátó pajzzsal vérteztük fel magunkat. A tanórákon is gyakran használt „pajzsokra” mindenki írt egy bocsánatkérő kifejezést( németül és angolul is), amit utána többször kimondtunk és ízlelgettük a kiejtett szavak súlyát. Az osztályon belül ért sérelmek gyorsan orvoslásra kerültek a megbocsátó pajzsoknak köszönhetően. A feliratok továbbra is az osztályunk díszét adják és szükség esetén egy-egy rosszul irányított „támadást, sérelmet” a pajzsok feltartásával gyorsan hárítani tudunk. A Föld napjának tiszteletére Zengővárkonyba utaztunk, egy festői szépségű kis faluba, ahol a Míves Tojás és Szalma-Kincs-Tár Múzeumok mellett a természet szépségeiben is gyönyörködtünk. Fűben hemperegtünk, állatokat simogattunk és élveztük a tavaszi természet kincseit a csodálatos napsütésben. Az apró koccanásokat itt is a megbocsátó szavak kimondásával oldottuk fel, mert egy összetartó csapat nem ismer haragot 😉
Magyar nyelv és irodalom óra keretében a gyerekekkel a húsvét ünnepéhez tartozó húsvéti történet
megismerésével és a megbocsátás jelentőségével foglalkoztunk.
Időbeli tájékozódás során verssel felsorolták a gyerekek az évszakokat, majd évszakórán
hozzárendelték az aktuális hónapokat.
Az óra anyagának ismertetése után megtekintettünk a húsvéthoz tartozó hagyományokat bemutató
kisfilmet, megbeszéltük a húsvét és megbocsátás jelentését.
Csoportokban dolgozva a húsvéti jelképeket ábrázoló tojásokat színezhettek illetve feladatlapon a
húsvéthoz tartozó helyes-helytelen mondatokat választották ki.
Szívből-szívbe játék során a tanterembe krepp-papírból készített szívecskébe állva mindenki
behívhatott társai közül valakit, aki a hét során megbántotta. A megbocsátás jeleként papírszívecskét
nyújtott át társának és megölelték egymást.
A Megbocsátást a zöld nyuszis küldetés folytatta, amikor a népi hagyományokat felidézve a fiúk
meglocsolták a lány osztálytársukat, cserébe pedig festett tojást kaptak, ami mellé
személyre szóló apró cselekedeteket kaptak. A gyerekek örömmel vettek részt az órán, a
hagyományok megismerésén túl a megbocsátás fontosságával gazdagodtak.
A megbocsátás fájára felkötötték a gyerekek a fehér szalagokat megbocsátásuk jeléül.
„Megbocsátani annyit tesz, mint szabadon engedni egy foglyot,
és felfedezni, hogy ez a fogoly te magad voltál.
Ezzel a mottóval mentünk végig egész hónapban.Igyekezünk mindenben meglátni a jót,és ha szükséges volt bocsánatot kérni és meg is bocsátani.Kellemesen töltött közös játékok jó elbeszélgetésekkel teli hónap volt.
A téma bevezetéseként a Bocsánatsoroló c. feladatot oldottuk meg. 3 perc alatt minél több bocsánatkérő mondatot, szót kellett leírniuk, majd az első legtöbb megoldással rendelkező tanuló felolvasta, amit írt, a többiek pedig pipálták a saját egyezéseiket. Így egymásól tanulva megtapasztalták, milyen sokféleképpen lehet szavakkal és szavak nélkül is bocsánatot kérni.
Ezután a Pillangóreptetés következett. Magukban gondoltak olyan helyzetekre a közelmúltból, amikor valakire valamiért mérgesek lettek, vagy megbántotta valaki őket! Akár magukra is gondolhattak. Majd az iskola udvarán mindenki elreptette a saját készítésű lepkéjét, miközben ezt kiabálták: “Elengedem a sérelmem! Megbocsátok!” A végén összegyűjtöttük és a plakátunkra ragasztottuk lepkéinket.
A Föld napjának megünneplésére világszerte április 22-én kerül sor. Óvodánkban a környezeti nevelés kiemelten fontos terület, intézményi szinten a nagy csoportos gyerekeinkkel tartottuk meg. Különböző tevékenységek során hívtam fel a figyelmüket arra, hogy hogyan tudjuk a Földünket, védeni, óvni, szeretni. A gyerekek nagy örömmel hallgatták végig a Föld meséjét, fejlesztő, és mozgásos játékokat próbáltak ki. A Föld napjához kapcsolódóan a Megbocsátás ” szimbólumát” , fákkal körülölelt ” Földünkön megfogalmazhatták a megbocsátás szavait. A varázsszavakat hamar megtanulták: Szeretlek, köszönöm, sajnálom, bocsáss meg. A Megbocsátás téma feldolgozását Bagdi Bella énekével kezdtük meg. A Ho’ oponopono egy melankolikus zene a gyerekek nagyon kedvelik. A hozzá kapcsolódó történet izgalmas volt a gyerekek számára. A mai nap zárásaként pedig a gyerekekkel együtt gyertyát gyújtottunk, s közben pedig a Bagdi Bella : Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát hallgattuk meg.
Megbocsátás gyakorlása
1. Relaxációs gyakorlat: „Buborékban elengedem…”
A gyakorlat végén a tanulók elmondják, hogy milyen gondolatokat engedtek el a buborékban.
2. A téma bevezetése, megbeszélés
Mit jelent megbocsátani? Kit bántottak már meg? Hogyan tudott megbocsátani? Hogyan kérhetünk bocsánatot? Jobban érezzük magunkat, ha bocsánatot kérünk? Mit érzünk ilyenkor? Miért boldogíthat minket a megbocsátás és ha nekünk bocsátanak meg? Átélt-e már valaki, hogy valakinek megbocsátott és sokkal jobban érezte magát? Milyen érzések, gondolatok jutnak eszedbe a megbocsátással kapcsolatban? Mi szokott segíteni abban, hogy meg tudj bocsátani? Mi hátráltathat? Melyek a megbocsátás előnyei? Hogyan fejleszti a megbocsátás a személyiséget?
3. Szavak gyűjtése
Megbocsátással kapcsolatos szavak gyűjtése a táblára. A bocsánatkérés öt nyelvének megbeszélése.
4. Megbocsátás formái
Olyan filmek, sorozatok, popszámok, dalok keresése, amelyek a megbocsátáshoz kapcsolódnak.
A tanulók a következő példákat mondták: Miután, Ablakomon át, Fiúk, akiket valaha szerettem, Márió: Sajnálom, G.w.M.: Megbocsátás, Zámbó Jimmy: Egy jó asszony mindent megbocsát
5. Megbocsátás vonal
A tanulók kérdéseket kapnak a megbocsátással kapcsolatban (Milyen könnyen bocsátasz meg?, Milyen könnyen kérsz bocsánatot?, Vannak haragosaid?, Ha igen, sok haragosod van?…). Mindig az aktuális kérdésre adott válaszaik szerint állnak fel a vonal mentén.
6. Konfliktuskezelés
A tanulók csoportokat alkotnak és a megadott reakciók közül külön választják a pozitív és a negatív konfliktuskezelési formákat.
eltitkolni a konfliktust, úgy tenni, mintha sosem történt volna meg
azon gondolkodni, hogy mennyire igazságtalan volt a másik, bosszút esküdni
más barátot keresni , meggyőzni magunkat arról, hogy az egész nem nagy ügy, érzelmileg közönyössé válni, meggyőzni magunkat, hogy milyen gonosz a másik, tisztázó beszélgetések
megérteni azt, aki megbántott minket, elengedni a harag érzéseit
jó szándékú érzéseket táplálni, pozitív viselkedés, készen állni arra, hogy újjáépítsünk a kapcsolatot, elengedni a sérelmeinket, letenni a bosszúvágyat
7. Üzenetek
A tanulók párokat alkotnak. Feltételezzük, hogy összevesztek valami apróságon, majd kis papírokra bocsánatkérő üzenteket írnak a társuknak.
8. Gyertyagyújtás a Földért
A Föld napja alkalmából közösen gyújtottunk egy gyertyát a Földért és közben a „Gyújts egy gyertyát a Földért” című dalt meghallgattuk.
9. A hónap dalának meghallgatása
Bagdi Bella: Ho’oponopono
Az első foglalkozást ebben a hónapban egy kis légzőgyakorlattal kezdtük:
MINDFULNESS MONDÓKA PILLANATKAPITÁNNYAL:
Áprilisi foglalkozásaink a megbocsátás jegyében zajlottak. Megbeszéltük ki-kinek miért bocsátana meg és hogy milyen érzésekkel gazdagodunk ha megbocsátunk másoknak, esetleg önmagunknak is.
Bocsánattojások készítése: saját készítésű sablon alapján a gyerekek körbe rajzolták, majd kivágták a tojásformát, melynek egyik felét húsvéti motívumokkal díszítettek, másik oldalára pedig megbocsátás üzenetet írtak. Az elkészült tojásokat kilyukasztottuk, majd fonalat fűztünk és feltettük az osztályban a pillangók közé.
– Bagdi Bella és Mindenki c. film kórusa: Gyújts egy gyertyát a földért c. dal meghallgatása.
Közben zöld gyertyát gyújtottunk, majd a dal után megbeszéltük miért olyan fontos hogy vigyázzunk a Földünkre.
A megbocsátás pillangói színező készítése, kiállítás az osztályban.
Mese feldolgozása: A morgós medve és a szorgos méhecske. A mese elolvasása után megbeszéltük közösen a hallottakat. Rajzillusztrációt készítettünk a mese alapján.
A gyerekeknek nagyon tetszett a mese, a dal és a tojásokat is lelkesen készítették.
Húsvét előtti locsolkodást is tartottunk: a fiúk verset mondtak és minden kislányt és tanító nénit meglocsoltak a tavaszi szünet előtti utolsó napon. A lányok csoki-pénzzel készültek.
Gabriella Mónika Kőszeginé Szűcs
A tavaszi szünet előtti utolsó napon, bocsánatkérő kártyát készítettünk együtt. Voltak apróbb nézeteltérések az osztályban, ami türelmetlenségből és fáradságból adódtak. Ezeket a helyzeteket megbeszéltük és mindenki végiggondolta, hogy miben hibázott. Szituációs -és drámajátékokkal idéztük fel az eseményeket, majd mindenki egy bocsánatkérő kártyát készített annak a személynek, akitől bocsánatot kellett kérnie.(Lehetett osztálytárs, de családtag is.)