Olyan, az osztály életére jellemző szituációkat „találtunk ki”, sorakoztattunk fel, ahol a megoldások nem jól segítették a megbocsátást. A gyerekek eljátszották ezeket, és olyan befejezéseket kerestünk, amik valódi megbocsátáshoz vezetnek.

Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium Budapest, Medve u. 5-7. 1025
Olyan, az osztály életére jellemző szituációkat „találtunk ki”, sorakoztattunk fel, ahol a megoldások nem jól segítették a megbocsátást. A gyerekek eljátszották ezeket, és olyan befejezéseket kerestünk, amik valódi megbocsátáshoz vezetnek.
Csoportommal a rossz tulajdonságainkat vettük számon, mi az ami feszültséget okoz, majd azt néztük meg, hogy mi az ami segít a rossz leküzdésében. Olyan tulajdonságok, amik erősítenek bennünket.
”A megbocsájtás nem kevesebb, mint önmagunk és a világ megbékélésének kulcsa.”
Lazari Petofi Sandor Szakliceum
A megbocsátás gyakorlása ünnepi keretekben zajlott, a Lázári \” Petőfi Sándor\” Szakliceum I . osztáyában, ugyanis Szatmárnémetiben egy kedves kis ujságcikk megjelenése után többen is érdeklődni kezdtek a BOLDOGSÁGÓRÁK- kal kapcsolatosan. Ezen elgondolásból \”vendégeket\” hivtunk. Egész pontosan a Szatmárnémet-i iskolapszichológusok a megye több mint 20 iskolájából látogattak el, hozzánk, 2017. április. 4-én, hogy beletekintsenek egy \”boldogságórába\”. Monadnunk sem kell, hogy a kicsi \”boldogságtanoncok\”- milyen nagy örömmel mesélték a \”vendégeknek\”- az álataluk már ismert boldogságtitkokat. Az óra keretében egy gyönyörű mesét mondtunk a megbocsátásról, megtanítottunk minden jelenlevőt a boldogság \”varázsszavaira\”- mégpedig a következőkre: \”Sajnálom!\”, \”Kérlek bocsáss meg!\” \”Köszönöm\” és \”Szeretlek\”- majd befejezésként mindenki elénekelhette velünk a Bagdy Bella- ugyanerre a \”varázsszavaira\” íródott \”Hoponopono\” énekét 🙂 A jelenlévőkkel az óra végén együtt csemegéztünk \”hamuban sült pogácsákat\”- melyekbe a \”Légy boldog\”- titkos üzenetet rejtettük 🙂 Mindeki mosolyogva búcsúzott 🙂
Pesterzsébeti Gyermekmosoly Óvoda
Az óvodás gyermekek életében mindennaposak a kisebb-nagyobb összetűzések, nézeteltérések. Ezeket megszüntetni nem tudjuk. Véleményem szerint nem is szabad, hiszen ezek révén tanulják meg egymás közti problémáikat megoldani. Feladatunk ezen problémák orvoslására segítséget, mintát adni. Azt hiszem a fejlesztésen és a játékon, játékos tanuláson felül az óvodapedagógusok ezen stratégiák megoldásának segítségére szánják a legtöbb időt. Hisz’ minden nap többször halljuk, hogy : „XY kicsúfolt, elvette a játékomat, megütött, nem lesz a barátom, megbántott…” stb. Ezekre a gyerekek rendszerint haraggal, sértődéssel reagálnak, megbántva érzik magukat. Meg kell tanulniuk azonban – a kiegyensúlyozott légkör érdekében- megbocsátani és bocsánatot kérni egyaránt. Ezzel lehetőség adódik a megbántottságból adódó feszültség oldására, továbbá hibáik belátására, azok javítására. Szituációs játékok során igyekeztem érzékeltetni a megbocsátás fogalmát. A gyerekek lelkesen élték bele magukat a szerepekbe, s próbáltunk közösen tanácsot adni: ki viselkedett helytelenül? Miért is rossz, ha sokáig haragszunk, vagy megbántunk valakit? Próbáljuk elképzelni, mit érezhet? Mit tehetett volna a „megbántó” másként? Nagyon izgalmas és érdekes élmény volt a kis „színészek” spontán előadása, és végül minden esetben a szeretet ereje győzött, és megoldódott az „álprobléma”. 🙂 A megbocsátó kézfogást pedig a valódi problémás helyzetekben is használják a gyerekek.
ADDETUR Baptista Gimnázium, Szakgimnázium és Szakiskola
A mai téma kapcsán két órán keresztül beszélgettünk a megbocsátás témaköréről. Először olyan szituációkat próbáltunk összegyűjteni, amelyekben könnyű megbocsátani (valaki nekünk jön, nem enged előre, nem nyitja ki az ajtót stb.). Került, hogy sokuknak már ezeket a dolgokat is nehezükre esik megbocsátani.
A feladatlapban lévő Megbocsátás skála feladatot állításait végigvettük, és megbeszéltük közösen, hogy egyetértenek-e vele (mivel sok a mozgássérült, és kicsi a terem, nem tudtuk térben megjeleníteni a feladatot, de így lehetőségünk volt egy-egy állításnak jobban a mélyére menni).
Feladatként egy-egy irodalmi személy belső monológját írták meg – sajnos az órai munka végén kiderült, hogy voltak, akik nem jól értették, hogy mi a feladat: nem belső monológot írtak, hanem leírást az eseményről. Ezért megkértem őket, hogy e-mailben küldjék el nekem az átírt változatot.
Lásd csatolt fájlok