A mesét meghallatva, a gyerekek is élménybeszámolót tartottak, hogy ki és mikor volt olyan helyzetben, amikor ők bocsájtottak meg vkinek, estleg nekik bocsájtott meg egy személy. Általuk készített varázspálcával varázsolták elő azokat a szavakat, amelyek szükségesek egy bocsánatkéréshez. A végén lerajzolt mindenki egy általuk megélt bocsánatkérő jelenetet.
Megbocsátás
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A Föld napján elénekeltük a gyerekekkel Bagdi Bella Gyújts egy gyertyát a földért című dalát.
Boldogságóránk témaköre a Megbocsájtás feldolgozásához kapcsolódott. Közös feladatunkként tűztük ki, hogy a megbocsájtás érzését, annak megnyugtató fontosságát komplex érzékenyítő tevékenységek által tapasztalják meg, éljék át.
Bagdi Bella dala újra segített abban, hogy minden gyermek táncra perdüljön, jóleső érzés költözzön szívükbe. Volt akik párban, valamint voltak akik többen összekapcsolódva táncoltak, átérezve a zene lüktető dallamát.
Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat c. meséjének tartalma, napról-napra lekötötte a gyermekek figyelmét. A cselekmény többszöri feldolgozása során ők is átváltozhattak tündér testvérekké. Ezáltal tapasztalhatták meg, hogy a megbocsájtás gyakorlásával, saját lelki megnyugvásukat is elősegítik.
Az ölelő kör, piros szivecskék átadása, varázsszavakkal való üzenetküldés mind- mind az egymásra figyelést, együttérzés élményét alakította ki csöppnyi szívükben.
A föld Napjához kapcsolódó projektünk is gazdagította a gyermekek ismereteit. Óvodánk több mint, 120 éves tölgyfáját körbe fogva adtunk hálát, azért a sok-sok természeti csodáért, amit minden ovisunk számára nyújtott az elmúlt évtizedek során. Közösen soroltuk fel ezeket: hűs árnyéka, madarak fészke, apró bogarak, nagy szarvasbogarak menedéke,…. Projektünk legszebb pillanata, amikor, óvodánk minden gyermeke körben állva, kézen fogva szívből énekelte, Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát.
A hónap nagy feladata az volt, hogy a diákok megértsék, a megbocsátással maguknak tesznek jót. A megbocsátást több oldalról közelítettük meg: aki megbocsát , aki hibázott, aki megbocsátásra vár oldaláról.Beszélgettünk arról, hogy a megbocsátást a mindennapi életünkbe cselekvően be kell építenünk, ezzel ugyanis magunknak és másoknak is jót teszünk. Megtanultuk a sérelmeink elengedését a haragunk cipelése helyett. Közösen megegyeztünk abban, hogy a megbocsátás egy hatalmas gyógyító erő, segít abban hogy örömmel éljük a mindennapjainkat.
,,Elhozza az örömöt oda, ahol bánat volt, a békét a zűrzavarba, a boldogságot a haragvó felek közé, és mindenkinek visszaadja önmagát.,,/Jampolsky/
Megbocsátás
A gyerekek körbe ültek és arról beszélgettünk, hogy milyen csodák vannak körülöttünk. (pl. csiripelő madarak, felkelő nap). Utána zenés tornát végeztek a gyerekek. Egy külföldi zenére körjátékot játszottunk, amit nagyon szerettek a gyerekek, általuk csak „kalózosnak” nevezett ez a játék. Itt együtt kell, hogy működjenek és a csoportkohéziót is formálja ez az adott körjáték. Ez elvezet a megbocsátáshoz is, bizonyos esetekben. Ezután rajzos feladat következett arckifejezéseket kellett rajzolniuk, hogy mit éreznek, amikor megbocsájtanak valakinek. Utána elmondtuk a Megbocsátás című verset. Mindenki lerajzolta, hogy mit gondol a versről és mit érezett, miközben hallgatta. A mese előtt csengővel hívtam a gyerekeket a mesehallgatásra. A gyerekek meghallgathatták Boldog Dóra bábbal a „Tündéri bocsánat” című mesét. Utoljára pedig az volt a feladat, hogy kinek adnál piros szívet a csoportban. Volt olyan gyerek aki 2-3 szivet is kapott a másiktól.
A téma feldolgozását a „Megbocsátás szótár” által valósítottuk meg. A hónapban kijelölt önkéntesünk teljesen testre szabta a feladatot, mert a japán animék iránti rajongása okán a megbocsátáshoz saját rajzfilmes élményeiből keresett példákat. Sokat gondolkodtunk, hogyan lehetne összeállítását fenntartható módon terjeszteni, s végül erre is született ötlet: a színes plakátot e-mailben küldte el az osztálytársaknak. Így a környezetünknek sem ártottunk felesleges nyomtatással!
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
Áprilisban a megbocsátás témakört jártuk körbe játékos formában: kinek kell megbocsátanunk, kitől kell bocsánatot kérnünk, tudunk-e bocsánatot kérni…
A Föld napjához kapcsolódóan meghallgattuk Bella dalát, megbeszéltük mi mit tehetünk a mindennapokban a Földünkért. Dolgoztunk egyéni és csoportmunkában is, végül elkészítettük minden jelenlévő gyermekkel a „tenyér-kar lenyomatát”, melyet egyénileg díszíthettek. 🙂
A téma feldolgozását a „Megbocsátás szótár” által valósítottuk meg. A hónapban kijelölt önkéntesünk teljesen testre szabta a feladatot, mert a japán animék iránti rajongása okán a megbocsátáshoz saját rajzfilmes élményeiből keresett példákat. Sokat gondolkodtunk, hogyan lehetne összeállítását fenntartható módon terjeszteni, s végül erre is született ötlet: a színes plakátot e-mailben küldte el az osztálytársaknak. Így a környezetünknek sem ártottunk felesleges nyomtatással!
A haragot nálunk sok gyermek kikiabálja, vagy duzzogva tűri, vagy épp visìtva közelìt a másik felé. Aztán eltelik egy-két óra esetleg fél nap és béke van.
Apró sikereink vannak, látunk ölelést, hallunk bocsánatkérést és nagyon szeretik a gyermekek a relaxációs gyakorlatot, a haragom kifújom,mint a cica nyújtózom.
Bìzunk benne hogy az apró mesék,pozitìv gondolatok sokat adnak a mi kis csapatunknak, és örömmel gondolnak vissza ránk majd évek múlva🙂
Boldogságóra foglalkozásunk végén az ölelő kezet, arcot olyan társuknak adhatták ma,akikről úgy érezték szüksége van a mai napon az ölelésre, megbocsátásra.
Alakuló kiskertünkben és állatasszisztált terápiánkon sok kellemes,békés percet töltöttünk,ami sok nyugalmat adott autista gyermekeinknek.
Az áprilisi boldogságóra témaköre a megbocsátás fontossága és annak gyakorlása volt. Foglalkozásaink során igyekeztünk a negyedikesekkel minél többet beszélgetni arról, hogy miért fontos időnként félretenni a haragunkat, továbblépni a nézeteltéréseken, és inkább a megbocsátásra összpontosítani.
Miután körbejártuk a témát, és a gyerekek megismerkedtek a sérelem és a megbocsátás fogalmával, ők maguk is megfogalmazhatták, hogy szerintük miért fontos másoknak megbocsátani, illetve ha megbántottunk valakit, miért fontos bocsánatot kérni tőle. Többen is elmesélték, hogy addig, amíg ezt a fontos, olykor nehéz lépést nem tették meg, bűntudatuk volt és nagyon szomorúak voltak. A negatív érzések képesek beárnyékolni a mindennapjainkat, de a megbocsátás pozitív hatással lehet az életünkre.
Végül megállapítottuk, hogy az igaz barátság megőrzéséhez is feltétlenül szükségünk van a megbocsátás képességére.