A megbocsátás képessége nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához. Aki megbocsájt, az lemond arról, hogy haragudjon, leteszi a sérelmet, nem akarja megbosszulni a dolgot. Akinek megbocsátanak az hisz az emberekben, hisz önmagában. Ettől függetlenül, a felnőttek nagyon nehezen tudnak megbocsátani. Feladatunk az, hogy megtanítsuk gyermekeinket arra, hogy hogyan engedjék el sérelmeiket, a haragjuk cipelése helyett.
A foglalkozást a Gumiember vagy Lufiember ráhangolódó gyakorlattal kezdtük. A gyerekek párban kézen fogva állnak és felfújódunk majd leengedünk egy párszor. Ez után a gyakorlat után meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopono című dalát. Körben állva mozogtunk a dalra. A dal végén megkértem a gyerekeket, hogy üljenek le. A témát a négy varázsszó értelmének megbeszélésével, vezettem be. Beszélgető körben elmondják a gyerekek, hogy mikor és miért bántódott / sértődött / haragudott meg valaki másra. Mit éreztek olyankor a testükben és hol. Ezek után eljátszottuk a Varázsszavak gyakorlatot. Amiben körben állunk, kezdésként én kimondok egy varázsszót a 4 közül, majd eldobom a labdát és kimondok egy gyereknevet és mondok egy mondatot a nevével. Mindezek után elbáboztam a gyerekeknek a Boldogságóra könyvből Sün Soma történetét, aki megbántotta a barátait, de végül megbocsátottak neki. A bábjáték után megbeszéltük a történetet. A foglalkozás zárása képen újra meghallgattuk Bagdy Bella hónapdalát és mozogtunk a zenére.
Ezt a foglalkozást is nagyon élvezték mind a gyerekek, meg én is. Remélem, hogy tanulságos volt a foglalkozás, sok mindent megjegyeznek a megbocsátásról, az emberi kapcsolatokról és arról, hogy senki sem tökéletes.
Megbocsátás
A megbocsátás témájának megértetésre, a Húsvét ünnepének közeledtével Jézus megbocsátó szeretetére igyekeztem irányítani a gyermekek figyelmét. A foglalkozást „Jézus szeret minden kicsi gyermeket” című keresztény gyermekdal eléneklésével kezdtük. Előzetes ismereteiket felelevenítve a tanulók elmondták Jézus életében véghezvitt jó cselekedeteit. Az órán folytatásként megtekintettünk egy bibliai gyermektörténetet. A tanulók összefoglalták a történet lényegét kiemelve Jézus szeretetét, megbocsátó jellemét az emberek és a gyermekek iránt. A gyermekeknek bemutatva Jézus értünk hozott áldozatát a kereszten, érdekes módon a tanulókban egyfajta vonzódás volt hozzá. Attól tartottam, hogy a kereszt ellenérzést kelt bennük. Az óra utolsó részében Jézus életének egy-egy mozzanatát ábrázoló színező lapok közül választhattak a tanulók. Az osztály nagyobb része a megfeszített Megváltót ábrázoló színezőt választotta. Az alkotások elkészülte után az óra elején énekelt dalt ismét elénekeltük. Örültem, hogy a gyermekek szívükben érezték Jézus megbocsátó szeretetét. Ez az ismeret jó kiindulási alap a megbocsátás tovább gondolására a későbbiekben.
Osztályunk a Föld napjáról prezentációt készített, melyhez szerkesztettünk egy WordArt szófelhőt. A szófelhőbe belekerültek azok a kifejezések, melyek környezetszennyező, felelőtlen magatartást jelölnek, de készítettünk egy szófelhőt azokkal a tevékenységekkel is, melyek segítenek a fenntarthatósági tevékenységünkben. A fenntarthatósági témahéten rendezett internetes kereső verseny feladatai között szerepelt Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért! című dalának videóklipjével kapcsolatos kérdések megválaszolása, így mindannyian meghallgattuk és megnéztük ezt a neten. A prezentációba bekerült a videóklip linkje, a Föld napjának hivatalos jelmondata, a Föld védelméhez kapcsolódó egyéb jeles napok dátuma és a Föld kifejezés angol, német nyelven is.
A megbocsátás témájának feldolgozása során egész hónapban nagy hangsúlyt fektettünk a beszélgetésekre. A beszélgetőkörökbe a napi konfliktusokat, a konkrét eseteket, a gyermekek saját sérelmeik kapcsán az egymáshoz és felnőttekhez kapcsolódó érzéseit igyekeztünk megbeszélni. Eközben nemcsak a saját szemszögünkből, hanem a másik „szemüvegén” keresztül is láttattuk a történteket, aminek a befogadása kicsit nehezebb volt a gyerekeknek.
A boldogságórát relaxációval kezdtük (a szél zúgásával), majd Ferenczei Éva bábos meséjét hallgatták meg a gyerekek. A mese sokat segített a megbocsátás valódi üzenetének átadásában, a szeretet és empátia erejének érzékeltetésében.
A mese végén párhuzamot kerestünk Süni Simi és barátainak viselkedése és a mi csoportunk tapasztalatai között. A gyerekek arról szívesebben beszéltek, hogy őket ki bántotta meg, de örömmel fogadtam, hogy találtak pozitív tulajdonságokat azokban a gyerekekben is, akikkel konfliktusba keveredtek, vagy akikkel szemben neheztelést éreztek.
A beszélgetés végén Bagdi Bella „Repülj velem,..” című dalának segítségével „elrepültünk” Hawaiira, és megismertük a Hooponopo varázsszavait. A varázsszavak „gyakorlásához” a bábos mesében szereplő Mackó labdáját használtuk, a labdát körbeadogatva soroltuk a varázsszavakat: Sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek.
A boldogságórát elcsendesedéssel, relaxációval zártuk.
Bár a témával igen fontos a gyerekek körében foglalkozni, a mindennapi tapasztalataim azt mondatják velem, hogy mi, felnőttek sokat tanulhatunk az óvodásoktól az őszinte megbocsátásról.
Ebben a hónapban a megbocsátás gyakorlása témát dolgoztuk ki, minden csoport másképpen dolgozta ki a témakört.
A pillangó csoportban a téma kidolgozása úgy valósult meg, hogy meghallgatták a hónap meséjét, majd megbeszélték, hogy kinek mit mondott a mese. A mese után a munkafüzetből kiválasztottak egy színezőt, mindenki úgy színezte ki ahogyan szerette volna, majd mindenki kivághatta. A téma lezárásaként meghallgatták a hónap zenéjét. A katica csoportba a téma kidolgozása úgy valósut meg, hogy közösen elénekeltük Bagdi Bella Ho’oponopono című dalát, a nagyobb gyerekek már emlékeztek az előző évből a dalra. Szíveket vágtak ki a gyerekek amire, különböző megbocsátó szavakat mondtak, amiket a gyerekek fogalmaztak meg az óvó néni felírta a szívekre. Téma lezárásaként mindenki bocsánatot kérhetett egy másik gyerektől, közben azt is megfogalmazták, hogy mivel bántották a meg a másikat. A mókus csoportban a téma kidolgozása úgy valósult meg, hogy megbeszélték, hogy milyen fontos a megbocsátás. Milyen sokat köszönhetünk édesanyukáknak, akik megtanították, hogyan kell bocsánatot kérni a másiktól. Közösen a gyerekekkel készítettek egy virágcsokrot az anyukáknak, hogy így hálálják meg nekik a sok segítséget. A téma lezárásaként relaxációs zenét hallgattak. A maci csoportban a foglalkozást a hónap meséjével kezdték, majd megbeszélték közösen, hogy miről szólt a mese, a megbocsátás folyamata révén mindenki békésebbnek, energikusabban érezheti magát. A harag, félelem megnehezítik az életünket, ezért kell megbocsátani a másiknak, hogy ne cipeljük tovább ezt a terhet. Közösen elénekelték a hónap dalát. A süni csoportban a megbocsátás fontosságáról beszéltek. Felismerték, hogy van, amikor nem akarjuk szándékosan megbántani a kis társunkat, barátainkat, de sajnos megtörténik. Ilyenkor bocsánatot kérhetünk! Sajnálom, ne haragudj, szeretlek. Ilyen jellegű szavak segítenek a megbocsátásban.
Beszámoló
Boldogságóra 8.: A megbocsátás gyakorlása
Az óra időpontja: 2025. április
Résztvevők: 4. osztály
A megbocsátás témájával egész hónapban foglalkoztunk, hiszen gyerekek között gyakran előforduló konfliktus forrás egymás megbántása. Beszélgettünk arról, hogy nem jó dolog haragot tartani, s rosszban lenni másokkal. Problémák és sérelmek elengedésére készítettünk pillangókat, amiket reptettünk is iskolánk udvarán. Ezzel jelképesebbé tettük az elengedést és a megbocsátást. Húsvét közeledtével a fenntarthatósághoz kötve zöld tojásokat készítettünk papírból, melyekre apró gondolatokat fogalmaztak meg tanítványaim a Föld védelme érdekében. Ezt az osztályban lévő tojásfánkra fel is raktuk. Iskola szintű programként kezdeményezésemre a sport pályáján tanulóink és az iskola dolgozói életképet formáltak meg. A kontinenseket gyerekek és felnőttek, a kék bolygó vizét pedig az aszfalt jelenítette meg a fotón. Ezzel is felhívtuk a Föld védelmére a figyelmet. Hatással volt a gyerekekre Berta Kata : A Föld meséje című történet is.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Április hónap témája a megbocsátás gyakorlása. Mivel ez egy fontos része az életünknek, hisz sokszor kerülünk olyan helyzetbe amikor a megbocsátást kell alkalmaznunk, hasznosnak tartom, hogy a gyerekekkel is megértessük miért lesz ez fontos életük során. A mi csoportunkban az egyik legnagyobb probléma a bocsánat kérés hiánya. Sok fiú van, ami miatt nagyon sok a konfliktus, de ha megbántanak valakit nem alapvető számukra, hogy bocsánatot kérjenek.
A téma feldolgozását először is egy relaxációval kezdtük az óra elején, majd meghallgattuk Bagdi Bella Ho’oponopono című hónap dalát. Ráhangolódás után feldolgoztuk „A morgós medve és a szorgos méhecske” című mesét, mely nagyon tetszett a gyerekeknek. A mese végére érve megbeszéltük és feldolgoztuk. Mit gondoltok, miért hívják a méhecskét szorgosnak az emberek? Miért fontos nekünk améhecskék szorgoskodása? Kinek a bőrébe bújnátok szívesebben a meséből: a medvéébe vagy a méhecskéébe? Indokoljátok meg a döntéseteket! Ti hogyan segítenétek a méhecskének a mesében, és a való életben? Ezt követte a beszélgető kör. A gyerekekkel sokat beszélgettünk a megbocsátásról. Miért fontos, hogyan tudunk bocsánatot kérni, hogyan tudunk megbocsátani. Ha minket ért sérelem, miért jó számunkra, ha képesek vagyunk megbocsátani. A gyerekek nagyon sok saját élményt felidéztek e kapcsán, amiket ők tapasztaltak a megbocsátással kapcsolatban. Elkészítettük a saját megbocsátás pillangóinkat, melyeket ki is helyeztünk az osztályteremben, miután elvégeztük vele a gyakorlatot. És még kaptak egy színezőt is varázsszavakkal, amiket ha használnak akkor ha valakit megbántottak, ő majd könnyebben megbocsát. Ezeket a varázsszavakat is kihelyeztük a teremben, hogy sose felejtsük el. Az órát egy meditációval zártuk le.
Az óra menete:
– relaxáció,
– hónap dala meghallgatása,
– mese elolvasása, megbeszélése,
– beszélgető kör: volt- e már olyan, hogy haragudtál valakire? Történet elmesélése, majd az illetőnek megnevezni egy jó tulajdonságát.
– megbocsátás pillangók elkészítése
– varázsszavas színező, varázsszavak kihelyezése a teremben
– meditáció.
Rövid ráhangolódó beszélgetés után a gyerekek sablonok segítségével tojásokat rajzoltak, majd vágtak ki zöld és piros papírból. Megbeszéltük a színek jelentéseit, mivel a piros a tiltás jelképe, ezért olyan gondolatokat írtak fel a piros tojásokra, amelyeket nem szabadott volna megtenniünk, de ha mégis, akkor bocsánatkérésüket fogalmazták meg. A zöld tojásokra ígéreteik kerültek. Miután elkészültek a bocsánattojások, a táblára rajzolt kosarakba helyezték el azokat, és felfedezték, hogy a Földdel is lehet kedvesen és felelősen viselkedni. A tevékenység mottójaként a már sokszor emlegetett gondoltatot, tapasztalatot fogalmazták meg: lehetőségünk van a hibáinkat jóvátenni.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
Megismerkedtünk a gyerekekkel a megbocsátással.
A 4 zenére mozogtunk, így megcsináltuk a megbocsátás táncát.
A megbocsátás sorolót is megbeszéltük. Felsoroltuk milyen szavakat használhatunk a megbocsátáshoz.
Meghallgattuk a hónap zenéjét, és meséjét.
A megbocsátás témáját két órában dolgoztam fel. Az első órán kimentünk a szabadba, törökülésbe ültek a gyerekek szívet formálva. Egy kislány beállt a kör közepébe, megosztotta velünk sérelmét és megnevezte az osztálytársát, akire neheztel.Akit megnevezett fölállt és a körön kívül maradt. Az osztálytársak is elmondták a véleményeiket az elhangzottakkal kapcsolatosan. Majd rákérdeztem, hogy mi erre a megoldás. Egyöntetű volt a válasz: béküljenek ki. A kislány bement a körbe, a kisujjaikat összeakasztották és elmondták a kibékülés mondókát, amit eddig alkalmaztunk: Béke, béke, barátság…Ezután megtanultuk a Megbocsátás erősségmondókát.kihangsúlyoztam, hogy a megbocsátás nem azt jelenti, hogy egyetértünk a történtekkel, hanem azt, hogy képesek vagyunk továbblépni, elengedni a sérelmünket. A tevékenységet A hónap dalával zártuk.
A második órában kiszíneztük a megbocsátás pillangóit és együtt énekeltük a hónap dalát.