A laborban repapírt készítettünk közösen a Finn cserediákokkal
Megbocsátás
Bevezetés: Tudjátok-e mit ünneplünk húsvét napján? Tudjátok-e mit ünneplünk április 22.-én? Képzeljétek el, az idén Húsvét Hétfő (április 21.) és a Föld Napja (április 22.) szinte egybeesik. Ti, hogy tudnátok ezt a két jeles napot összekötni? Milyen hasonlóságot láttok benne? Hogy lehet összekapcsolni ezt a két nagy ünnepet a megbocsátás szóval?
A Húsvét ünnepe a kereszténység legnagyobb ünnepe, amely Jézus Krisztus feltámadását ünnepli. A húsvét minden évben a tavaszi napéjegyenlőséget követő holdtölte utáni első vasárnapra esik, és nemcsak vallási esemény, hanem a tavasz és az újjászületés szimbóluma is. A húsvét előkészületei Nagypénteken kezdődnek, amikor Jézus keresztre feszítésére emlékeznek, majd Húsvétvasárnap a feltámadást ünneplik. A húsvét a megváltás és az üdvösség kulcseleme a keresztény hitben.
A Föld napja (április 22.) alkalmából különféle eseményeket rendeznek világszerte, melyekkel felhívják a figyelmet a Föld természeti környezetének megóvására. Magyarországon 1990 óta rendezik meg. 2009-ben Evo Morales bolíviai elnök kezdeményezésére az ENSZ április 22-ét a „Földanya Nemzetközi Napjá”-vá nyilvánította.
WordArt – megbocsátás szófelhő
Készítsetek 4 fős csoportokban szófelhőt a megbocsátás témájában! A https://wordart.com/create oldalon írjuk be az összes szót, amely a megbocsátás kapcsán eszünkbe jut.
Zöld vitafórum
A Szófelhők elkészítése után minden csapat hozzon létre egy BÍRÓSÁGOT, ahol a Föld nevű bolygó perelje be az emberiséget, az őt ért bántalmakért.
Írjatok meg az alperes (emberiség) és a felperes (FÖLD) beszédét. Végül hozzon ítéletet a bíróság!
A vita végén közösen megfogalmaznak egy javaslatot arra, hogyan lehetne a Földet „megbékíteni” a húsvéti újjászületés gondolatához kapcsolódva.
Készítsetek újrahasznosított anyagokból játékokat, melyekkel akár a Föld szegényebb, vagy környezettudatosan élő lakói is ugyanolyan élményekhez juttatnak, mint azok, akik mindezt a fogyasztói társadalom tagjaként teszik meg.
A játékokból kiállítást készítettünk a fenntarthatósági témahétre, ami egybeesett a Finn testvériskolánk pedagógusainak és cserediákjainak érkezésével. A finn diákokat is bevontuk a hét minden programjába. A laborban repapírt készítettünk közösen, iskolánk színpados termében rendeztük meg az újrahasznosított anyagokból készült játékok kiállítását, amiből egy játékos vetélkedőt rendeztünk.
Junk Fashion Show a Földért!
Az életet adó bolygónk méltó megünnepléseként, a fenntartható fejlődés jegyében készítsen minden osztály legalább egy ruhát újrahasznosított anyagokból, melynek bemutatása után az egész iskola leadhatja szavazatát a legsikeresebb alkotásokra. Az első 3 legtöbb szavazatot kapott alkotás mindhárom kategóriában (alsós, felsős, középiskolás) bemutatja majd a ruhát egy Junk Fashion Show keretében.
Az újrahasznosított anyagokból készített story cube játékkal zártuk a finn cserediákjainkkal a kiállítást, és vetélkedőt.
Zsadányi Református Általános Iskola
Első osztály
Boldogságóra 8.
(A Boldogságóra Alapprogram)
Megbocsájtás és megbánás gyakorlása
Az első osztályosoknak nagycsoportban már tartottam a Boldogságórákat azért, hogy majd első osztályban könnyebbé tudjam tenni az óvoda-iskola átmenetet Boldogságórákkal. A mesterprogramomnak a fő célja, hogy segítsem a gyermekek beilleszkedését az iskolába. A Boldogságórát az önbizalom programmal nyolcadik alkalommal tartottam az osztályban.
A megbocsájtás és a megbánás gyakorlása nem könnyű feladat, de megoldható. Az első osztályosok a legfiatalabbak az iskolában. Sok mindent meg kell tanulniuk és sok felnőttet, gyermeket meg kell ismerniük. Vannak gyermekek más településről is, nekik ez még nehezebb. A Boldogságórák megtartásával hozzásegítem a gyermekeket a nehézségek áthidalásához. Minden témakörnél vannak aktualitások, így most is volt. Az érkezésemkor éppen összeszólalkozott két gyermek és a tanító néni próbált a konfliktus megoldásában segítséget nyújtani. Éppen kapóra jött ez a téma: megbocsájtás és megbánás gyakorlása. Megbeszéltük, hogy miből adódott a konfliktus és a végére mindkét gyermek belátta, hogy mit is rontott el. Az osztály többi tagja és én segítettünk ennek a témának a feldolgozásában és a helyes megoldásban. Jó kis beszélgetés kerekedett, aminek a vége a kibékülés lett. Kezet fogtak és elmondták egymásnak a varázsszavakat: SAJNÁLOM, KÉRLEK BOCSÁSS MEG!
Hoztam a gyerekeknek egy kis kártyát a Boldogságóra könyvből, amin egy szöveget találtak. Már tudnak olvasni ezért megkértem a gyerekeket, hogy magukban olvassák el. Amikor mindenki elolvasta, akkor megkértem az egyik kisfiút, aki vállalkozott rá, hogy olvassa fel hangosan, hogy a többiek is hallhassák.
Ha valakit megbántottál, akit nagyon szeretsz,
Meséld el a szíved súlyát, könnyebb lesz neked.
Ő pedig majd mosolyogva ölel át téged,
veled örül majd, mert nagyon szeret téged.
S ezentúl, ha megbántod a másik szívet,
a varázsszavakat elmondani ne feledd:
„Sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek.”
Emlékeztek a gyermekek, hogy már korábban is megtanultuk ezeket a szavakat, amiket sokszor elfelejtünk használni, pedig tényleg hatékonyak: „sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek!”
A mese, amit elmondtam a gyerekeknek, az is erről szól. Megbocsátós manó mese: Az eltévedt kiselefánt.
Meghallgattuk Bagdi Bella dalát, ami a témához kapcsolódik: Hooponopono
A zenehallgatás közben relaxálunk, ami jól esett mindenkinek a fárasztó nap vége felé. Elgondolkodtunk azon, hogy mi történt velünk a nap során. Jó és rossz, de a végén minden megoldódott és jóra fordult.
Mivel a gyerekek készülnek a húsvéti ünnepekre, ezért vittem számukra húsvéti tojás kifestőket, aminek nagyon örültek.
A Boldogságóra zárásaként meghallgattuk még a Gyújts egy gyertyát a Földért című gyönyörű dalt, hiszen a húsvét után 22-én a Föld napja lesz, amikor a gyermekek még tavaszi szüneten lesznek. Megbeszéltük, hogy milyen jó is a természetben kirándulni, vegyék észre a természet szépségeit. A körülöttünk lévő fákat, virágokat, a fűben a bogarakat. A tóban az állatokat, a madarakat. Megérkeztek a költöző madarain a gólyák és a fecskék. A tanító néni is nagyon várta már a gólyákat. Az előző évben a házuk melletti gólyafészekből a gólyák beköltöztek az udvarukba, mert ott volt a gyermekük kis medencéje. Nagyon jól érezték magukat nap mint nap, a nagy melegben ott lubickoltak náluk. Minden nap visszatértek, hogy hűtsék magukat egy kicsit, ezért több kisebb lubickoló helyet is felállítottak a madarak számára.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
KISCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 8.
A megbocsátás és megbánás gyakorlása
A kiscsoportban egy kicsit nehéz téma a megbocsájtás és a megbánás gyakorlása. Velük inkább a természet szépségeit, a körülöttünk élő természetet, a Földünk élővilágát próbáltuk megismerni az óvoda udvarán. Amikor kimentünk az udvarra, akkor megfigyeltük a rügyező fákat, a szépen zöldellő füvet, a tavaszi virágokat. A fák törzsén láttuk a hangyákat. A madarak csicseregtek és jó hangulatot ébresztettek. Az egyik kisfiú eltaposott egy bodobácsot, amit egy másik gyermek fogott meg, mert ő nem szereti a bogarakat. Nagyon szomorú volt a gyermek, így aztán beszélgettünk egy kicsit. Nem volt könnyű megértetni velük, hogy nem szabad bántani az élőlényeket, még akkor sem, ha valaki fél tőlük, vagy éppen nem szereti azokat. Főleg, ha ezzel másnak szomorúságot okoz. A beszélgetés végén közösen kerestünk egy másik bogarat és aki az előzőt eltaposta, az a gyermek kimondta a varázsszót: – sajnálom, ne haragudj! A válasz az volt: – Jól van! Láttam, hogy már nagyon türelmetlenek és játszani szeretnének mielőbb. A gyerekek már alig várták, hogy elszaladhassanak és az udvari játékokat birtokba vehessék. Ahány gyermek, annyi felé szaladt. Több gyermek hintázni készült, de nem volt annyi hinta. Aki az erősebb, azé a hinta, gondolták. A dulakodás helyett senki nem hintázhatott addig, amíg az udvar végéig el nem futottak és vissza. Aki előbb ért a hintához övé volt az elsőbbség. Azok a gyermekek, akik várakoztak, addig csúszdázhattak, vagy labdázhattak. Mindkét lehetőséget elfogadták. Jól éreztük magunkat a friss tavaszi levegőn. Amikor bementünk, akkor elmeséltem a gyerekeknek Süni Simi történetét. Azt hiszem, hogy hatásos volt a mese és a végén elmondtuk a varázsszavakat: sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek! Az óvónénivel és a dajkanénivel többen kezet is fogtak, vagy megölelték egymást.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
NAGYCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 8.
A Boldogságóra Alapprogram
A megbocsájtás és megbánás gyakorlása
A Föld napja alkalmából a sétánk során megfigyeltük a kiskertekben a nyíló virágokat, a fűben a rovarokat, bogarakat. A költöző madarainkat, amelyek visszajöttek fészkeikbe. A héten újra felfedezzük a természet szépségeit. Közben a húsvétra is készültünk. A fiúk most hamar megjegyezték a locsolóverset. A Boldogságóra témája a megbocsátás gyakorlása volt. Több gyermeknek volt konfliktusa a héten egymással a szabad játék során. Alkalmuk volt gyakorolni a megbánást és a megbocsátást is. Hamar ráéreztek és már kérés nélkül alkalmazták a varázsszavakat.: Sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek! Elméletben mindig tudják, a gyakorlat a nehezebb, de belejöttek. Azok a gyermekek is igyekeztek, akik egyébként romboló játékot játszanak általában (hiperaktív, ADHD-s gyermekek). Próbáltam pozitív megerősítéssel ösztönözni a gyermekeket. Rövid, de tartalmas hetünk volt. A víz világnapja alkalmából rajzolt 4 gyermek az iskolai rajzpályázatra és mindenkit megjutalmaztak. Köszönjük a lehetőséget. Az óvoda -iskola átmenet segítése a célunk ezzel is. Mindjárt itt van az anyák napja, ezért már versekkel, dalokkal elkezdtünk készülni erre is, mert az Idősek Otthonába is ellátogatunk, hogy köszöntsük az ott lakó néniket, akik nagymamák, dédmamák, Anyák napja alkalmából. Nagyon szép és megható dalokat választottunk erre az alkalomra, amit együtt éneklünk. Flowers: Mama – „…Ha csak rosszat tettem bocsáss meg, mert úgy szeretlek Téged, kérlek, soha ne menj el, ne hagyj el kérlek!” Ebben a dalban is a varázsszavak vannak.
A héten közösen a gyerekekkel báboztunk és jó alkalom volt elővenni újból Ferenczei Éva bábjátékát: Süni Simi történetét a barátaival. Később folytatták szabad játékidőben is, csak mindig másik szerepben, cserélgették a bábokat, így megtapasztalhatták a megbocsájtás és a megbánás érzését egyaránt. Ezek a gyermekek már iskolába készülnek és egyre jobban ráéreznek arra, hogy hogy hogyan számíthatnak egymásra és hogyan tudnak együttműködni.
Jó kis hetünk volt!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Elmeséltem nekik Zizi és Zuli a két őzike történetét akik összevesztek egy labdán és az egész erdő népe szomorú volt, mivel ők is szomorúak és mérgesek voltak egymásra. A mókus, a süni és a madarak céljukként tűzték ki, hogy kibékítsék a két testvért, ami végül sikerült is. Az erdőbe újra besütött a nap, újra visszatért az öröm és a boldogság.
Csoportban is többször előfordulnak konfliktusok, igyekszünk törekedni arra, hogy segítsük a gyermeket abban, hogy megtudják oldani a konfliktusaikat. Ehhez könnyebb esetben a Béke, béke barátság és a kiszámolók segítettek. Nehezebb esetben mindkét fél meghallgatása és közösen egy megoldás találása ami mindenkinek megfelel.
Nem maradhatott el a mese utáni játék sem.
Utánozd a párod mozgását. (Tükör játék)
Vidítsd fel a szomorú Marcit. (lányok-fiúk versenye. Ki tudja hamarabb megnevettetni a másik csapatot)
Hoponopono- interaktív játék (kérj bocsánatot ezzel a szóval akivel legutóbb összevesztél és add oda neki Zulut az őzikét)
Szeretet tovább adás. (Aki szembe megy veled ,:mosolyogj rá, öleld meg, adj egy ötöst neki, táncolj vele, simogasd meg)
Ölelés tovább adása mint szeretet kifejezése.
Szeretettünket kifejezve megleptünk a felnőtteket egy- egy csoportos öleléssel.
Mozgásos tevékenységünkön játszottuk a ments meg a párod játékot, ami örömmel játszottak a gyermekek.
Varázslatos diákok 5. osztály
Osztályfőnökként a kamaszodó gyerekek között se szeri, se száma a megoldandó konfliktusoknak, amelyek sokszor veszekedésbe, bántásba torkollanak. Aztán a gyerekek hordozzák a bánatukat, sértettségüket, míg a bántó fél sokszor tanácstalan, ezért a sérelmek mély sebeket ejtenek, s minél mélyebbek, annál nehezebben gyógyulnak. Nosza hát, mik a teendők? Erről beszélgettünk ezen az órán. A mozgásos feladat nagyon tetszett az óra levezetéseként.
Élménymanók 1. osztály
A kicsik között is előfordulnak konfliktusok, veszekedések, problémák. Érdemes rávezetni őket arra, hogyan rendezhetik ezeket a vitákat, mit tegyen a sértő és a sértett fél. Örömmel, élményeiket felelevenítve beszéltek erről a pindúrok. Az elkészült pillangókat reptetés után boldogan engedték el megbocsátásuk jeléül.
Április havi boldogságóránk témája a megbocsátás gyakorlása volt. Az órát a hónap dalának meghallgatásával kezdtük, amelyet „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” c. relaxációval folytattuk. Megbeszéltük, hogy mit jelent megbocsátani, kinek és miért jó a megbocsátás, valamint, hogy mi a helyzet azzal, aki nem tud megbocsátani. A téma jobb megértése érdekében megnéztünk egy rövidfilmet a megbocsátásról, címe: Act of Forgiveness. A film nagy hatást gyakorolt a gyerekekre, megbeszéltük a látottakat. Ezt követte a „Bocsánatsoroló” feladat, amelyben 3 perc alatt írásban minél több bocsánatkérő szót vagy mondatot, majd bocsánatkérésre alkalmas nem verbális eszközöket kellett leírni. Kreatív feladatként repülőt hajtogattunk, amelyet ki is díszítettek a gyerekek, megbocsátást szimbolizáló emojikkal.
Lementünk az udvarra, itt megkértem a tanulókat, hogy gondoljanak egy olyan helyzetre, amikor valakire vagy valamire mérgesek lettek, vagy megbántotta őket valaki. Eldobták a repülőt, azt jelképezve, hogy a repülő elviszi a sérelmüket. Közben felkiáltottak, hogy: „Elengedem a sérelmem! Megbocsátok!”
Szeretetemberkék 4. osztály
Talán az év legnehezebb témaköréhez értünk. A bánat, fájdalom feloldása, az elengedés, a megbocsátás hosszú és fájdalmas folyamat, van olyan ember, akit egész életében kísértenek le nem zárt konfliktusok. Erről beszélgettünk a gyerekekkel, példákat említve életükből. Az órán történt is megbocsátás, volt olyan, aki úgy érezte, szeretne bocsánatot kérni, s szomjazta a megbocsátást… Ami meg is történt. A pillangók színezése külön kérés volt, annyira tetszett nekik az elsősök pillangó röptetése.