Áprilisi Boldogságóránkra ráhangolódtunk a Nevető labda, a Gumiember és az Irka-firka játékokkal.
Érzelmeink beazonosítását gyakoroltuk interaktív játékokkal: csoportosítottuk a pozitív és negatív érzelmeket, majd az Okosdoboz játékban a tudatos stresszoldás technikáit ismertük meg.
A SZÍVMANÓK kártyákon lévő mondatokat fejezték be a gyerekek saját kis történeteikkel.
Lázár Ervin Vacskamati virágja c. meséből kiderült, hogy az bocsát meg először, akiben nagyobb a szeretet, és hogy a bocsánatkérés az élet pillanatragasztója, szinte mindent képes helyrehozni. Megtanultuk a varázsszavakat, majd elsüllyesztettük a HARAG hajóját.
A Pillanatkapitány című könyvben lévő MINDFULNESS gyakorlattal zártuk a foglalkozást.
A zene egy csodálatos eszköz, mely az emberek, a természet és a bolygó számára is fenntartható világkép követésére irányítja a figyelmet, és arra, hogy megtaláljuk azt az utat, amely egy szebb jövőbe vezet.
„Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?” jelmondat kapcsán minden osztály kapott egy piros és egy zöld szívet.
Az osztályok közösen a piros szívbe fogalmaztak egy bocsánatkérő üzenetet a Földnek. A zöld szívbe tettek egy ígéretet a Földnek!
Osztályonként két tanuló felolvasta a szívre írt üzeneteket, és feltűzték azokat az aulában lévő nagy táblára!
Majd közel 250 kisiskolás énekelte együtt Bagdi Bella és az Oscar-díjas Mindenki kórusa Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát.
Megbocsátás
Tojásokat színeztünk, mellyel meglepték azt a társukat, akit megbántottak a hónap folyamán. Használták a „varázsszavakat” is, amelyek hatékonynak bizonyultak: „sajnálom, bocsánat, köszönöm”.
Boldogságóránk témája a Megbocsátás gyakorlása. Meghallgattuk a hónap dalát.
A téma feldolgozásához a Dumbo a kiselefánt című mesét hallgattuk meg és beszéltünk nagyon sokat róla. A mesén keresztül sikerült megérteniük azt, hogy nagyon fontos elfogadnunk elsősorban önmagunkat. Mindfulness mondókáztunk pillanatkapitánnyal, végezetül megöleltük önmagunkat és egymást is.
A megbocsátás gyakorlása óvodás gyermekeknek fontos része a szociális és érzelmi fejlődésüknek. Különböző módszerekkel segítettük őket a megbocsátás elsajátításában:
Mesék és történetek: Olyan meséket olvastunk, amelyek a megbocsátásról szólnak.
Megbeszéltük a történetet, és meg kérdeztük a gyerekeket, hogy ők mit tennének a szereplők helyében.
Játékos szerepjáték: Szituációs játékokat játszottunk, ahol a gyerekeknek meg kellett bocsátaniuk egymásnak. Ezt játék formájában is megvalósítottuk, például bábokkal és színjátékokkal.
Beszélgetések: Beszélgetéseket tartottunk arról, hogy mit jelent megbocsátani, és miért fontos.
Bocsánatkérés gyakorlása: Megtanítottuk a gyerekeknek, hogyan kérjenek bocsánatot, ha megbántanak valakit. Fontos, hogy tudják, hogy a bocsánatkérés része a megbocsátás folyamatának.
Játékos, érzelmi fejlesztő tevékenység: „megbocsátási kártyák” segítségével a gyerekek körbeírják, hogy miért bocsátanak meg valakinek. Ez segít kifejezni az érzéseiket.
Példamutatás: Legyen példa a megbocsátásra a saját életükben. Hogy ők is gyakorolják a megbocsátást, a gyerekek könnyebben meg tanulják ezt a fontos készséget.
A megbocsátás egy folyamatos folyamat, és a gyerekeknek időre van szükségük ahhoz, hogy megtanulják és alkalmazzák ezt a készséget.
A megbocsátás témakörben a Ho’oponopo ineraktív játékot és a mesét dolgoztuk fel. A zenehallgatás, az éneklés, a szabad játszás, gondolatok kifejezése volt a hangsúlyos ezen a boldogságórán. A gyerekek várták, szívesen vettek részt a boldogságórán. Így év vége felé közeledve úgy gondolom, hogy a gyerekek ráéreztek arra, hogy ezeken a foglalkozásokon az érzelmeiket bátran kifejezhetik. Valójában minden boldogságórán az látszott a gyerekeken és meg is fogalmazták néhányan, hogy jól érzik magukat, szeretettel és boldogságos arccal vesznek részt. És nem utolsó dolog, hogy én is sokat töltődök ezeken a foglalkozásokon. Jókat beszélgetünk, egymásra odafigyelnek és meglátják a jó dolgokat, a pozitív életszemlélet csírája látszik. Nagyon büszke vagyok rájuk!
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A megbocsátás témakörében a foglalkozás során a gyerekek visszaemlékeztek, milyen sérelem érte őket, majd a megbocsátás pillangói segítségével igyekeztek megbocsátani egymásnak.
Megbocsátás…
Fontos, hogy az őszinte bocsánatkérést már kiskorban megtanítsuk a gyermekeknek. Tudjuk, hogy milyen fontos a bocsánatkérés az őszinte megbánás és a megbocsátás. Ezt nagyon hosszú idő megtanulni, így nem lehet elég korán elkezdeni. Sokszor kérjük a gyerekeket arra, hogy kérjenek bocsánatot, de nem értik, hogy miért van erre szükség. Fontos, hogy ne csak azért kérjen bocsánatot, mert mi arra kértük, hanem értse is meg, hogy miért fontos ez. Ne erőltetett legyen, hanem önként. Azért fontos már gyermekként megtanítani az őszinte bocsánatkérést, mert ezzel együtt megtanulja azt is, hogy a tetteinkért vállalni kell a felelősséget. A tulipán csoportban a gyermekeket arra tanítjuk, hogy ne csak szóba kérjenek bocsánatot, hanem egyidejűleg öleléssel is éreztessék. Arra próbáljuk nevelni őket, hogy mindegy, hogy véletlenül történt valami vagy direkt a bocsánatkérés nem maradhat el. A boldog óvoda alkalmával bocsánatkérés tippeket is tanítottunk a gyermekeknek pl. nem csak úgy lehet bocsánatot kérni ,, Bocsánat” hanem:
-Elnézést kérek,
-Hibáztam,
-Ne haragudj,
-Ígérem többet…
-Meg tudsz bocsátani
Ami még nagyon fontos és tanultunk róla, hogy nem elég azt megtanulni, hogy bocsánatot kell kérni, hanem a megbocsátást is meg kell tanulniuk.
Először összegyűjtötték mi mindenért kell bocsánatot kérni a bolygónktól, a Földtől. Nagyon jó ötleteket fogalmaztak meg. Összeszedtük milyen díszítések szoktak szerepelni a húsvéti tojáson, illetve milyen húsvéti szokások vannak. A gyerekek szívesen meséltek otthoni szokásaikról. Elkészítették a bocsánatkérő tojásokat, amelyre a szöveget a másodikosok egyedül írták fel, az elsősöknek segítettem.
Ma megtartottuk „A megbocsátás gyakorlása” című boldogságórát.
Az órán a gyerekek életéből kiinduló beszélgetésben megbeszéltük azokat a személyes élményeket, amelyek rosszul estek nekik, amik miatt még most is éreznek haragot, sértettséget.
Egy papírra leírták ezeket, és mint egy „nehéz terhet” becsomagoltunk vele néhány kavicsot. Ahogy a sok kavics súlya terheli a kezünket, úgy „nyomja a szívünket” a bántás miatti harag, félelem. Kipróbálták a gyerekek a kavicsokkal teli szatyor súlyát, amit mindig cipel az, aki nem tud megbocsátani, nem tudja elengedni a keserűségét.
Gyűjtöttünk olyan kifejezéseket, amik a bocsánatkéréshez kellenek, és olyanokat is, amiket a bocsánatkérés elfogadására használhatunk. Ezekből olyan vidám virágoskertet (tablót), füzetképet készítettünk, ami szimbolizálja, hogy milyen vidám, felszabadult lehet az ember, ha békében, szeretetben tud élni másokkal.
Még akkor is el kell engedni a terheket, dühöt, ha a bocsánatkérés elmarad, a saját lelki békénk érdekében! Ne cipeljük a keserűséget, mert az betegséget, szorongást, depressziót válthat ki!
Fontos tanulsága volt az órának, hogy a megbocsátás a saját érdekünk.
A Székely Mikó Kollégium 5.A osztály 25 tanulójával (11 lány és 14 fiú) közösen 1 osztályfőnöki órán át a boldogságóra program, áprilisi témájával foglalkoztunk. Megemlítettem az április hónap nevezetes napjait.
Közösen megbeszéltük mit jelent a megbocsátás, milyen következményei lehetnek a nem meg bocsátásnak és feltártuk a bocsánat kérés öt nyelvét. Majd ezt követően,megoldottuk a második mellékletben leírt feladatot.
Mivel idén a Föld napja a tavaszi szünet idejére eset, arra bíztattam diákjaimat, hogy készítsenek ‘’Zöld pillanat képeket’’.
A diákok érdeklődöen tevékenykedtek, közelinek érezték az áprilisi hónap témáját és szívesen oldották meg Föld nappal kapcsolatos vakációs feladatot is.