Ebben a hónapban többek között arról beszéltünk, hogy megbocsátani sem könnyű, de annak, aki vétett, a bocsánatkérés is nehéz lehet. Ezért gyakorlásként néhány bocsánatkérő üzenetet fogalmaztunk meg. Kértem a gyerekeket, hogy lehetőleg valós eseteket idézzenek fel és amennyiben mód van rá, a cédulát adják át annak, akit illet.
Megbocsátás
A megbocsátás gyakorlása témakör előtt a megszokott relaxációs gyakorlatokkal kezdtük a közös tevékenykedést a gyermekekkel. Jól megmozgatva izmainkat, bemelegítettünk a közös tánchoz, énekléshez Bagdi Bella : Ho’oponopono című dalára.
Beszélgető kör keretén belül téma azonosítását segítő ismeretbővítő és mélyítő eszközként „Ha valakit megbántottál…” vers segítségével részletesebben elmélyültünk kivel történt a napokban valamilyen sérelem, hogy bocsátottak meg neki, vagy hogyan kértek ők bocsánatot, ha esetlegesen sérelmet okoztak egy társuknak.
Ahhoz, hogy kiengeszteljük a sértett felet, azt a nyelvet kell beszélnünk, amely leginkább közvetíti felé őszinte érzéseinket: Sajnálom – fájdalmunk kifejezése. Hibáztam – a felelősség vállalása. Mivel tehetném jóvá a történteket? – kárpótlás. Ígérem, nem fordul elő többé! – őszinte megbánás. Meg tudnál bocsátani? – a megbocsátás kérése.
Így ebben a hónapban fontos szerepet kaptak a szerepjátékok, mivel ezek sokat tehetnek az empátia fejlesztéséért, különösen akkor, amikor a másik fél szerepébe bújunk.
A gyerekek könnyen tudtak azonosulni a témával, napi szinten többször megölelték egymást.
Osztályunkban a legnehezebb téma a tanév során a megbocsátás volt. Mint mindig, most is a témához kapcsolódó mesét hallgatták meg először a gyerekek és erről beszélgettünk. A megbocsátás lényegét sajnos sokan nem igazán értették, többször szóba került a bosszú valamilyen formája. Nagyon nehéz volt ebből az érzésből kibillenteni őket, eljutni addig, hogy az nem vezethet semmi jóra. A másik ember szemszögéből jobban megértették a megbocsátást, így Bocsánat kártyákat készítettünk, amin bárkitől bocsánatot kérhettek. Aranyos „vallomások” születtek!
A megbocsátás fontos szerepet játszik a gyerekek érzelmi fejlődésében, mert segít nekik feldolgozni a konfliktusokat és megtanulni együtt élni mások hibáival. Amikor egy gyerek megbocsát, csökken benne a harag és a feszültség, ezáltal nyugodtabbá és kiegyensúlyozottabbá válik. A megbocsátás képessége erősíti a barátságokat, javítja a társas kapcsolatokat, és elősegíti az empátia kialakulását. Ezáltal a gyerekek megtanulják, hogy mindenki hibázhat, és hogy a szeretet, az elfogadás és a második esélyek fontos részei az életnek.
A megbocsátás gyakorlását Bagdi Bella egyik dalának megismertetésével kezdtük el, melynek címe Ho’oponopo. Ez a dal igen egyszerű szövegű, de annál mélyebb mondanivalóval rendelkezik. A beszélgetés során a gyerekeknek lehetőséget teremtettem arra, hogy felidézzenek olyan szituációkat, melyek során valami rosszat vagy helytelent tettek, vagy éppen megbántották őket. Megbeszéltük, hogy mit éreztek e közben, hogyan kértek bocsánatot, mi lett a történet vége, fontos volt-e, hogy megbocsátsanak nekik?
A megbocsátással kapcsolatos érzelmeiket nem csak szóban fogalmazhatták meg, hanem el is mutogathatták vagy arckifejezéssel, illetve egyéb metakommunikációval fejezhették ki.
A boldogságórát dalos játékokkal fejeztük be. A boldogságóra célja a megbocsátás és a bocsánatkérés képességének alakítása, a pozitív beállítódás erősítése volt. A szorongás oldása a zenehallgatás, a beszélgetés, szituációs játékok, valamint a cselekedtetések által valósult meg. A tevékenység által előtérbe került az érzelmi, erkölcsi, értékorientált nevelés az érzelmek megismerésével, az egymásra figyelés, az empátia, a szeretetkapcsolatok erősítésével, mely során énképük, önismeretük is fejlődött.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola 8. osztályosai felsorakoztak egy vonal mentén a következő kérdések alapján:
1. Mennyire könnyű/nehéz neked megbocsátást gyakorolni mások felé?
2. Mennyire könnyen/nehezen kérsz bocsánatot másoktól?
3. Mennyire könnyen/ nehezen fogadod el a bocsánatkérést?
Megbeszéltük, hogy ki miért állt oda. Arról is meghallgattuk egymást, hogy mi az, amin egyénileg szeretnénk változtatni, és ez hogyan valósítható meg.
Mai világunkban akarva- akaratlanul előfordul, hogy megbántjuk a körülöttünk lévőket, melynek helyes kezelése folyamatos tanulást igényel részünkről, legyünk bár az okozó vagy a szenvedő alanya ennek. A varázsszavak jó szolgálatot tesznek ezekben a helyezetekben is, melyeket gyermekeinkkel is elsajátítottunk (sajnálom, bocsássmeg, köszönöm, szeretlek). Nagyon szerették a téma feldolgozása során a „Lógó orrúak városa” játékot, az Örömölelést. A „Tündéri bocsánat” című, történet megismerésével betekintést szerezhettek a két tündértestvér életébe, gondolkodásába, döntéseibe. Tanúi lehettek a testvérek kibékülésének, közös életük elkezdésének. Vivaldi és Brahms klasszikus zenéin keresztül feldolgozhatták a bennük lévő feszültségeket, feloldhatták a rossz érzéseket.
A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA
1. Foglalkozást kezdő relaxáció – „Irka”
A csoportban a gyerekek egyszerre végzik a feladatot.
2. Bevezetés – Mondóka
Ha valakit megbánottál,
akit nagyon szeretsz,
meséld el a szíved súlyát,
könnyebb lesz neked.
Ő pedig majd mosolyogva
ölel át téged,
veled örül majd,
mert nagyon szeret téged.
S ezentúl, ha megbántod a másik szívét,
a varázsszavakat elmondani ne feledd:
„Sajnálom, kérlek, bocsáss meg,
köszönöm, szeretlek.”
3. Téma feldolgozása mesével – Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat
4. Beszélgetőkör kialakítása bocsánat szívvel
Eszközök: szív alakú párna
5. Saját bocsánat szív készítése
Eszközök: szív sablon, előre kinyomott színes szivecskék, ragasztó
6. Varázsszavak gyakorlása
7. Foglalkozás lezárása – Megbocsátás jelének kiszínezése
Eszközök: megbocsátás jele, színes ceruza
A megbocsátás témáját egy nagyon érzékeny, bensőséges beszélgetés formájában dolgoztuk fel a gyerekekkel. Először közösen gondolkodtunk arról, mit jelent megbántani valakit, és milyen érzés, amikor velünk történik meg ugyanez. A gyerekek őszintén elmesélték, volt-e már olyan, hogy valaki megbántotta őket, vagy ők bántottak meg mást – akár egy vita, játék közbeni nézeteltérés, vagy egy elkapott játék miatt. Fontos volt, hogy mindenki megélhesse és elmondhassa az érzéseit, biztonságos légkörben.
Ezután arról beszélgettünk, hogy a megbocsátás nem mindig könnyű, de nagyon fontos ahhoz, hogy a szívünk megkönnyebbüljön, és tovább tudjunk lépni. Megbeszéltük, hogy a bocsánatkérés és a megbocsátás is bátorságot igényel, de mindkettő jó érzéssel jár. A gyerekek megfogalmazták, hogy megbocsátani azt jelenti, hogy „elengedjük a haragot”, „újra barátok lehetünk”, vagy ahogy egyikük mondta: „olyan, mintha letörölnénk a rossz érzést”.
A beszélgetés végén egy játékos, de szimbolikus lezárásként mindenki odament valakihez, akinek már megbocsátott vagy akitől valaha bocsánatot kapott, és megölelték egymást. Ez a pillanat nagyon megható volt, sok mosollyal és igazi szeretettel teli öleléssel. Megbeszéltük, hogy az ölelés is lehet egyfajta bocsánatkérés vagy megbocsátás jele – egy szavak nélküli üzenet arról, hogy minden rendben van köztünk.
Ez a foglalkozás segítette a gyerekeket abban, hogy jobban megértsék saját érzéseiket, és bátrabban, nyitottabban beszéljenek róluk. Megtapasztalták, hogy megbocsátani nem gyengeség, hanem egy szeretetteljes, erős lépés, ami közelebb hoz bennünket egymáshoz.
Áprilisban A megbocsátás gyakorlása volt a téma. A gyerekek egy nagy szívet formáltak és megbeszéltük, hogy kinek vannak sérelmei az osztályban, ki szeretne bocsánatot kérni valakitől. Mindenki elmondhatta a gondját és reagálhattak a többiek. A Föld napján bocsánattojásokat készítettek, melyekre a Földnek írtak bocsánatkérő üzeneteket. Így a gyerekek egymástól tanulva fedezhették fel, hogy a Földdel is lehet kedvesen és felelősen viselkedni. Anyák napjára készülve megbeszéltük, hogy az édesanyák mindent megbocsátanak, hisz az ő szívük tele van szeretettel.