A megbocsátás témakörét dolgoztuk fel. Különböző kisebb szituációk által próbáltuk a bocsánatkérés formáit, lehetőségeit bemutatni. Mindezt szavakkal, érzelmek kifejezésével, illetve metakommunikációs eszközökkel (ölelés, simogatás) gyakoroltuk.
Megbeszéltük, hogy miért fontos, hogy tudjunk bocsánatot kérni a másiktól, és megbocsátani másoknak. A harag, mint negatív érzelem megértésére, és feloldására törekedtünk a beszélgetés során.
Megbocsátás
Àprilisban szervezzük minden évben hagyomànyosan a 3 napos erdei óvoda természetjàró programunkat, mely keretén belül a természet megújulásàra, a természet és àllatvédelem fontossàgàra hívjuk fel a figyelmüket. A program előtti héten tartottuk a fentarthatósàgi témahetet, ahol szintén a bolygónk védelmének megóvàsàra való figyelemfelhívàs volt a célunk. Itt egyik nap a szülőket is bevontuk, segítségükkel a gyerekek különböző jàtékàllomàsokra làtogathattak el (pl.: vizek, vízi élővilág megóvàsa), valamint óvodaudvarunkon több növény is elültetésre került (fàk, bokrok, viràgok).
Áprilisi témánk a megbocsátás gyakorlása, illetve a megbocsátás volt.
A foglalkozást beszélgetéssel indítottuk, a megbocsátás szó jelentéséről, saját tapasztalataikról, hogy kitől és miért kellett már bocsánatot kérnie. Összegyűjtöttük a bocsánatkérés szavait, majd néhány szituációs gyakorlatot játszottunk el a bocsánatkéréshez tartozó szavak, kifejezések felhasználásával. A Föld napjának alkalmából beszélgettünk, a környezetvédelemről, hogy mit tehetünk a Föld védelméért és miért nagyon fontos ez. Te szedd keretében intézményünk területét, és környékét tisztítottuk meg. Húsvéti ünnepek alkalmából játszóházat szerveztünk az alsós tanulók számára.
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
A foglalkozás címe: „Léggömb”
Ajánlott életkor: 4-7 éves
Osztály / Csoport: Pillangó csoport (középső – nagycsoportosok)
Tantárgy / Ismeretkör: Boldogságóra
Fő didaktikai feladatok: Előzetes tapasztalások, új ismeretközlés, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés
Tantárgyi / Foglalkozási átjárhatóság: verselés-mesélés; mozgás; ének, zene, énekes játék, gyermektánc; rajzolás, festés, mintázás;
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.):
Motiváció: Gyere velem kicsi rétre… c dal éneklése
Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Fújjunk lufit!” – légzőgyakorlat
A foglalkozást kezdő éneklés:
Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó…- közben kendővel simogatják magukat, ahogy fekszenek a szőnyegen (ism.)
A téma bevezetése: Bocsánatsoroló beszélgetés és szituációs gyakorlatok
A gyerekekkel közösen soroljunk fel minél több bocsánatkérő mondatot, szót. Vajon csak szavakkal lehet bocsánatot kérni? Ha nem, hogyan máshogy? Például testbeszéddel, öleléssel, apró gesztusokkal. Ötleteljünk közösen a gyerekekkel! A játék célja, hogy egymástól tanulva megtapasztaljuk, milyen sokféleképpen lehet szavakkal és szavak nélkül is bocsánatot kérni. Játsszuk el!
A téma feldolgozása: Elengedés módszerrel ismerkedés és gyakoroltatás
„Van e valakinek harag a szívébe valaki iránt?” – kérdezem
Beszélgetés a haragról bővebben. Mit okozhat nekünk? Miért érdemes elengednünk? Hogyan lehet megbocsátani?
„Léghajó” módszer megismertetése és gyakoroltatása a gyerekekkel.
A foglalkozás lezárása: A megbocsátás tánca
Kérjük meg a gyerekeket, hogy táncoljanak a zenének megfelelő hangulatban az alábbi klasszikus zenékre! A zenékkel a kiinduló problémát övező zaklatottságtól kezdve eljutunk a megbocsátást követő felszabadultságig, ezzel szemléltetve, hogyan hat ránk, ha megbocsátunk.
1.Vivaldi – tél, első tétel: zaklatottak, idegesek vagyunk. Járkáljunk gyorsan körbe-körbe, kezeinkkel teátrálisan a fejünket fogva, pörögjünk, forogjunk, közben gondterhelt arcot vágva!
2. Vivaldi – vihar: dühösek, mérgesek vagyunk. A zenére nagyokat toppantva ütemesen lépegessünk, mutatóujjunkat feltartva, kezünkkel hadonászva tegyünk fenyegető mozdulatokat a zene ritmusára, összehúzott szemöldökkel!
3.Brahms – Lullaby: kedves, lágy, engedékeny, elnéző, megbocsátó hangulatban vagyunk. Lábujjhegyen járva, lassan, lágyan ringatózva, hajladozva táncoljunk a zenére, arcunk megnyugvást tükrözzön. Öleljük meg a mellettünk állót, és ringatózzunk együtt a zene lágy ritmusára.
4. Vivaldi – tavasz: felszabadultak, önfeledtek, vidámak és gondtalanok vagyunk. Ugrándozzunk, szökelljünk könnyedén, mosolyogva! Táncoljunk, pörögjünk légiesen, a kezeinkkel is végezhetünk hullámzó, örömteli mozdulatokat. A foglalkozást záró beszélgetés: Milyen érzés most, hogy elengedtük a haragot, és helyette a szeretet, béke, öröm van? – a keletkező érzések, tapasztalások megbeszélése. A téma továbbadása: Szülőkkel beszélgetni a haragról, a megbocsátásról.
Reflexió: Fantasztikusan éreztük magunkat az órán! A gyermekek érzelmi- és erkölcsi értékrendje az év folyamán sokat változott pozitív irányban. Nagyszerű velük beszélgetni, fantáziájuk határtalan. Jól tudtam velük kapcsolódni. Öröm volt látni, ahogy a léggömbbe tették a haragjukat, (akik már ismerték a módszert, ők mondták, hogy a félelmeiket is belerakták)majd elengedték azt. Azután a helyére a szeretetet, a boldogságot, az örömöt, a békét fogadták be. A foglalkozás végén gyönyörűen megfogalmazták, jelenleg hogy érzik magukat. A legtöbben könnyűnek, gyorsabbnak, boldogabbnak. Kértem a gyerekeket, hogy otthon meséljék el, mi történt az órán, mutassák be a technikát, hogy szüleik, testvéreik is hasonlóképpen boldogabbak legyenek, mint ők. Akik átadták az információt, közülük néhányan örültek a lehetőségnek.
A bocsánatkérés, megbocsátás az egyik “legnehezebb” téma a boldogságóráink sorában. A megbocsátás dalának meghallgatása után hosszasan beszélgettünk arról kinek mit jelent ez a szó. Mikor, miért és kitől kellett már bocsánatot kérnie illetve kitől és miért kértek már bocsánatot. Mindenkinek volt legalább egy saját története a témához kapcsolódóan. Ezt követően átbeszéltük, hogyan lehet bocsánatot kérni. Eljátszottunk néhány olyan helyzetet, amikor szükség volt a “Ne haragudj”, “Bocsánatot kérek…”, “Elnézést, hogy …”, “Sajnálom, amiért…” kifejezések használatára… Bizony, még eljátszani sem volt mindig könnyű… Elkészítettük a “megbocsátás” koktéljainkat és röptettünk pillangót is, melyek messzire vitték a haragot / bosszúságot tőlünk.
“Miért fontos bocsánatot kérni? Miért bocsássunk meg másoknak? Hogyan kérjünk bocsánatot?” – fontos kérdések, amikre nem is olyan egyszerű válaszolni… Ebben a hónapban a megbocsátás volt a boldogságóráink témája. Közösen felidéztünk olyan történéseket, amikor bocsánatot kellett kérnünk a tettünkért vagy a szavainkért, illetve olyanokat is melyek során tőlünk kértek bocsánatot valamiért. Átismételtük a “varázsszavakat”, melyek segítségével megbocsátást kérhetünk, majd el is játszottunk pár szituációt, amikor szükség lehet ezekre a kifejezésekre. A megbocsátás pillangóinak segítségével pedig megszabadultunk a rossz érzéseinktől.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Megbocsátás
A 8. Boldogságóránk témája a Megbocsátás volt. Beszélgettünk a gyermekekkel arról, hogy mi is az a megbocsátás. Felidéztünk olyan helyzeteket, amikor valami rosszat tettek. Hogy kértek bocsánatot? Mi lett a történet vége? Relaxációs gyakorlatokon és Bagdi Bella táncoszenéjén kívül játékos feladatokat csináltunk a téma feldolgozásával kapcsolatban. Elbáboztam a Mackó barátság történetét. Varázsszavas és Jön a Zombi c. játékot játszottunk, bocsánatkérő mondókát tanultunk, lerajzolták azt a személyt, akire mindig számíthatnak, ha segítségre van szükségük. Megbocsátás erdejében is kalandozhattak. Mint mindig, most is ügyesen összedolgoztak a gyermekek.
Áprilisi foglalkozásunkat is relaxációval kezdtük. Ezután felolvastam a három csibe történetét, megbeszéltük és fel is vázolták a mese történéseit, kit milyen sérelem ért. Megbeszéltük hogy a megbocsátás es a hála együtt a boldogsághoz vezet.
Lerajzolta mindenki a kedvenc jelenetét a meséből. Elmondták kinek mikor kellett bocsánatot kérnie, mikor kellett megbocsájtani akár valami apróság miatt is. Játszottunk szituációs játékokat, amin nagyon jól szórakoztak a gyerekek.
Az óra végén zenét hallgattunk, Bagdi Bella: Ho’oponopono c. dalát.
Áprilisi boldogságóránk témája a megbocsátás. Az órát beszélgetéssel kezdtük. Arról kérdeztem a gyerekeket, hogy mit jelent az a szó megbocsátani. Hogyan kérhetünk bocsánatot? Hogyan érezzük magunkat, ha bocsánatot kérünk?
Ezután szófelhőt készítettünk a megbocsátáshoz kapcsolódó szavakkal.
Majd egy papírszívre ráírták ezeket a szavakat, melyet kitettünk a faliújságra.
Varázsszőnyegünkön elindultunk a megbocsátás erdejébe. Miután elmeséltem a Tündéri bocsánat című mesét, .aki szeretett volna, beszélt arról,hogy ő kit bántott már meg és őt ki bántotta meg. Kiemeltem az érzést, ami a megbocsájtáshoz társul és ezzel a jó érzéssel a szívünkben körbe álltunk. Elindítottam egy ölelést az egyik irányba és körbejárva vissza érkezett hozzám. A kérdésre, hogy-Ki érezte jól magát ölelés közben?-egy kisgyerek kivételével mindenki feltette a kezét.