7.hete folyik a digitális oktatás. Szomorúak vagyunk, hogy élőben nem láthatjuk egymást. A megbocsátás napi témánk egyike volt a rendes hétköznapokban is. Most a rendkívüli időben is fontos volt róla beszélgetni. Fogalmazások egyikét csatolom, melyből kiderül a szeretet, az elfogadás, magunkról való lemondás milyen fontos.
Megbocsátás
Ebben az új helyzetben, az online oktatásban nehezebb megvalósítani a feladatok megoldását.
A hónap témája a megbocsátás gyakorlása. Megbocsátani nem olyan könnyű, de fontos. A megbocsátásban segít a szeretet, a bizalom, a türelem, az őszinteség, a barátság …. Egy kislány varázsszavakat is gyűjtött. A feladatot többszöri üzenetváltással, a szülők segítésével azért sikerült megoldani. Örültem annak a pár munkának amit elküldtek.
A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA
A napjainkat átszövő sajnálatos helyzet miatt még otthonról dolgozva, próbáltam a családok, a gyerekek felé közvetíteni e fontos témát, mely minden helyzetben nagyon fontos érzéseket közvetít.
A szeretetkapcsolatok, az egymásra figyelés, az empátia, a megbocsátás képessége fontos elemei a pozitív hozzáállásnak, a testi –lelki-szellemi harmóniának. A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás. Aki megbocsátott, az leteszi sérelmeit, így nő az önbizalma is. A megbocsátás hatalmas lelki erő és gyógyító erő, mely megszabadít minket a sérelmektől, haragtól, bánattól, és így átérezhetjük az örömöt, amely a jelen pillanat megéléséből fakad.
Kiragadtam azt a gyönyörű, mindent átható szöveg részletet bevezetésképpen, hogy a szülőket, gyermekeket elgondolkodtassa a téma fontosságáról.
Kértem a szülőket beszélgessenek otthon nyugodt körülmények között a gyermekeikkel a megbántás, és megbocsátás fogalmakról, gyakorlatban megtörténő szituációkat feldolgozva, a jobb megértés érdekében!
Pl.: Mikor, ki bántotta meg őket? Melyek azok a dolgok, amelyekkel megbánthatjuk a másikat? Hogyan tudták megbocsátani, milyen érzések voltak bennük akkor, és utána? Mikor érzünk haragot, s az miért rossz mindenkinek? Miért kell megbocsátani?
„Ha valakit megbántottál, akit nagyon szeretsz,
meséld el szíved súlyát, könnyebb lesz neked.
Ő pedig majd mosolyogva, ölel át téged,
veled örül majd,
mert nagyon szeret Téged.
S ezentúl, ha megbántod a másik szívet,
a varázsszavakat elmondani ne feledd:
Sajnálom, kérlek, bocsáss meg,
köszönöm, szeretlek.”
• Téma bevezetésére zenehallgatást, éneklést ajánlottam:
Bagdi Bella: Ho,oponopono c. dalát! Hallgassátok meg többször, dudorásszátok, éljétek át a hangulatát!:)
• Téma feldolgozása:„Kerekerdő kalandra hív….hívó mondókával – ahogyan az óvodában is tesszük.
Mese: Tündéri bocsánat- elolvasható a gyerekeknek
• Munkafüzetből másolt feladatok megoldása a téma feldolgozására, amit elküldtem a gyerekek szüleinek (csoportunkba) otthoni foglalkoztatásra.
• Otthoni közegben megvalósítható szituációk feldolgozása a sérelmek elengedésére, pl.: dobjunk el jó messzire egy kavicsot, hogy elszálljon belőlünk a düh, harag, sértődés. Vagy engedjünk fel egy léggömböt a levegőbe, engedjük el vele a sérelmeinket, rossz érzéseinket, hogy vigye a szél jó messzire. Dobjunk a patakba egy falevelet, vigye a víz jó messzire stb. Ez mind, mind a megkönnyebülést szolgálhatja számukra!
• Téma lezárása: A megbocsátás jelének kiszínezése, majd (jelképesen) a 8.-ik lépcsőfokra felragasztása!
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Megbocsátás otthoni karantén idején.
A MEGBOCSÁTÁSA GYAKORLÁSA
A napjainkat átszövő sajnálatos helyzet miatt még otthonról dolgozva, próbáltam a családok, a gyerekek felé közvetíteni e fontos témát, mely minden helyzetben nagyon fontos érzéseket közvetít.
A szeretetkapcsolatok, az egymásra figyelés, az empátia, a megbocsátás képessége fontos elemei a pozitív hozzáállásnak, a testi –lelki-szellemi harmóniának. A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás. Aki megbocsátott, az leteszi sérelmeit, így nő az önbizalma is. A megbocsátás hatalmas lelki erő és gyógyító erő, mely megszabadít minket a sérelmektől, haragtól, bánattól, és így átérezhetjük az örömöt, amely a jelen pillanat megéléséből fakad.
Kiragadtam azt a gyönyörű, mindent átható szöveg részletet bevezetésképpen, hogy a szülőket, gyermekeket elgondolkodtassa a téma fontosságáról.
Kértem a szülőket beszélgessenek otthon nyugodt körülmények között a gyermekeikkel a megbántás, és megbocsátás fogalmakról, gyakorlatban megtörténő szituációkat feldolgozva, a jobb megértés érdekében!
Pl.: Mikor, ki bántotta meg őket? Melyek azok a dolgok, amelyekkel megbánthatjuk a másikat? Hogyan tudták megbocsátani, milyen érzések voltak bennük akkor, és utána? Mikor érzünk haragot, s az miért rossz mindenkinek? Miért kell megbocsátani?
„Ha valakit megbántottál, akit nagyon szeretsz,
meséld el szíved súlyát, könnyebb lesz neked.
Ő pedig majd mosolyogva, ölel át téged,
veled örül majd,
mert nagyon szeret Téged.
S ezentúl, ha megbántod a másik szívet,
a varázsszavakat elmondani ne feledd:
Sajnálom, kérlek, bocsáss meg,
köszönöm, szeretlek.”
• Téma bevezetésére zenehallgatást, éneklést ajánlottam:
Bagdi Bella: Ho,oponopono c. dalát! Hallgassátok meg többször, dudorásszátok, éljétek át a hangulatát!:)
• Téma feldolgozása:„Kerekerdő kalandra hív….hívó mondókával – ahogyan az óvodában is tesszük.
Mese: Tündéri bocsánat- elolvasható a gyerekeknek
• Munkafüzetből másolt feladatok megoldása a téma feldolgozására, amit elküldtem a gyerekek szüleinek (csoportunkba) otthoni foglalkoztatásra.
• Otthoni közegben megvalósítható gyakorlati feladatok, szituációk feldolgozása a sérelmek elengedésére, pl.: dobjunk el jó messzire egy kavicsot, hogy elszálljon belőlünk a düh, harag, sértődés. Vagy engedjünk fel egy léggömböt a levegőbe, engedjük el vele a sérelmeinket, rossz érzéseinket, hogy vigye a szél jó messzire. Dobjunk a patakba egy falevelet, vigye a víz jó messzire stb. Ez mind, mind a megkönnyebülést szolgálhatja számukra!• Otthoni közegben megvalósítható szituációk feldolgozása a sérelmek elengedésére, pl.: dobjunk el jó messzire egy kavicsot, hogy elszálljon belőlünk a düh, harag, sértődés. Vagy engedjünk fel egy léggömböt a levegőbe, engedjük el vele a sérelmeinket, rossz érzéseinket, hogy vigye a szél jó messzire. Dobjunk a patakba egy falevelet, vigye a víz jó messzire stb.
Ez mind, mind a megkönnyebülést szolgálhatja számukra!
• Téma lezárása: A megbocsátás jelének kiszínezése, majd (jelképesen) a 8.-ik lépcsőfokra felragasztása!
Debreceni Bárczi Gusztáv EGYMI
Az online világban kevesebb kommunkiációs ütközőpont van életünkben, talám kevesebb a feszültség környezetünkben. De a bezártság sok rossz indulatunkat is előhozza. Sajnos a megbántás napjainkban mindennap felüti fejét, érdemes jóban lenni egymással. „Ne nyugodjék le napotok haraggal! „- hallottuk szüleinktől. A megbocsátás képessége szeretet legnagyobb foka, melyet tanulnunk kell. SAJNÁLOM_- BOCSÁSS MEG- KÖSZÖNÖM_ SZERETET: ez a lépcsőfokok. Érdemes kicsiben, kis korban kezdeni, az igazán nagy dolgokat, bántásokat akkor tudjuk elengedni. Eldobni a sértésünket, mint egy kavicsot vagy homokba kell írni, amivel megbántott más, hagyni kell, hogy vigye a szél..
A kért sebtapasz- képet, Vivienn így oldotta meg, anyácska helyett, mama szívét gyógyította meg nem csak virtuálisan , de valóságosan is. Szeretetteli kapcsolatuk kivehető az együttlétük során. Köszönöm, hogy ennek a csodás gyógyításnak a részese lehettem.
A gyerekek kifejezéseket küldtek, hogy mi jut eszükbe arról, hogy megbocsátás. A beküldött szavakat egy online szófelhőbe rendeztem.
Az áprilisi témánk a megbocsátás volt.
De vajon tudunk-e bocsánatot kérni tiszta szívvel?
S tudunk-e őszintén megbocsátani?
„A megbocsátás varázslat. Fordítva működik. Először azon segít, aki kínálja.”
Száraz Miklós György
„ Amikor valóban megbocsátunk valakinek: elfelejtjük, amit ellenünk elkövetett. ”
Pilinszky János
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti Egymi és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája 5-6. osztály
Sziklaforrás csoport
„Az én gyerekem nagyon durcás. Jóval nehezebben békül, nemhezen felejt és nehezen bocsát meg. Nem tudom hogy fogom szóra bírni.” Anyuka nehezen tudta elképzelni hogyan oldják meg a Tapasz feladatot, de kis megbeszélésünk után, már mondta, hogy ez menni fog. Nem akartam befolyásolni Őket a feladatmegoldásban, ezért kevesebb beszéltünk, hogy legyen ez anya-lánya munka. Valójában a sérelmek közökk sok olyat találni ami kettőjük szoros kapcsolatát mutatja.
Köszönöm, hogy megnyíltak, hogy közösen dolgoztak és kibeszélték a sértődéseket, bántásokat, eljutottak a megbocsátásig.
„A gyengék nem tudnak megbocsátani, a megbocsátás az erősek tulajdonsága” – mondta már Gandhi is. S milyen igaz, hiszen ebben a nehéz helyzetben,amiben a világunk, nemzetünk, falunk, osztályunk van szinte felfoghatatlan, megbocsáthatatlan. A gyerekekkel már március 16-a óta napi kihívásokat teljesítünk, hogy a lelkünket, kedvünket, vidámságunkat, s legfőképp motivációnkat megtartsuk. Azt hiszem kijelenthetem, hogy bennem a gyerekek tartják a családomon kívül. Közösen okoztunk apró örömöket, bíztattuk a másikat, s a Kalandok földjén c. mesében is igyekszenek a bagolyvári gyermekeim megküzdeni az akadályokkal, megbocsátani egymásnak, a világnak. A hónapban hétről hétre kaptak boldogságórás feladatokat a gyerekek, amelyeket az osztály kétharmada képpel is visszaküldte nekem. A karanténos online boldogságórák egyik előnye az, hogy most a szülők, testvérek, a család is bekapcsolódhatott, s közösen élték át ezt a megtisztulási folyamatot.Közösen dobták el a kavicsot, ölelték meg egymást, készítettek bocsánat kártyákat.Az online videóban segítettem őket. (https://youtu.be/n7cQr4cEMCg) Énekeltünk közösen a Földért, harcoltunk érte, vigyáztunk rá, s legfőképpen bátran megbocsátottunk. Hiszen most gyógyul a világunk, s mi adjuk a szívet, ezért tisztítjuk lelkünket, szeretetet adunk egymásnak, s soha nem feledjük, hogy jobb velük a világ. S legvégül a hónapot gyönyörű ünneppel zártuk online titkos szervezkedésekkel színesítve, hiszen most hétvégén az édesanyákat ünnepeljük. Nekik mondunk köszönetet, kérünk bocsánatot, s leszünk hálásak. Hisszük és tudjuk, hogy képesek vagyunk minden akadály legyőzésére, de csakis közösen és hittel.