A gyerekek kifejezéseket küldtek, hogy mi jut eszükbe arról, hogy megbocsátás. A beküldött szavakat egy online szófelhőbe rendeztem.
Megbocsátás
Az áprilisi témánk a megbocsátás volt.
De vajon tudunk-e bocsánatot kérni tiszta szívvel?
S tudunk-e őszintén megbocsátani?
„A megbocsátás varázslat. Fordítva működik. Először azon segít, aki kínálja.”
Száraz Miklós György
„ Amikor valóban megbocsátunk valakinek: elfelejtjük, amit ellenünk elkövetett. ”
Pilinszky János
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti Egymi és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája 5-6. osztály
Sziklaforrás csoport
„Az én gyerekem nagyon durcás. Jóval nehezebben békül, nemhezen felejt és nehezen bocsát meg. Nem tudom hogy fogom szóra bírni.” Anyuka nehezen tudta elképzelni hogyan oldják meg a Tapasz feladatot, de kis megbeszélésünk után, már mondta, hogy ez menni fog. Nem akartam befolyásolni Őket a feladatmegoldásban, ezért kevesebb beszéltünk, hogy legyen ez anya-lánya munka. Valójában a sérelmek közökk sok olyat találni ami kettőjük szoros kapcsolatát mutatja.
Köszönöm, hogy megnyíltak, hogy közösen dolgoztak és kibeszélték a sértődéseket, bántásokat, eljutottak a megbocsátásig.
„A gyengék nem tudnak megbocsátani, a megbocsátás az erősek tulajdonsága” – mondta már Gandhi is. S milyen igaz, hiszen ebben a nehéz helyzetben,amiben a világunk, nemzetünk, falunk, osztályunk van szinte felfoghatatlan, megbocsáthatatlan. A gyerekekkel már március 16-a óta napi kihívásokat teljesítünk, hogy a lelkünket, kedvünket, vidámságunkat, s legfőképp motivációnkat megtartsuk. Azt hiszem kijelenthetem, hogy bennem a gyerekek tartják a családomon kívül. Közösen okoztunk apró örömöket, bíztattuk a másikat, s a Kalandok földjén c. mesében is igyekszenek a bagolyvári gyermekeim megküzdeni az akadályokkal, megbocsátani egymásnak, a világnak. A hónapban hétről hétre kaptak boldogságórás feladatokat a gyerekek, amelyeket az osztály kétharmada képpel is visszaküldte nekem. A karanténos online boldogságórák egyik előnye az, hogy most a szülők, testvérek, a család is bekapcsolódhatott, s közösen élték át ezt a megtisztulási folyamatot.Közösen dobták el a kavicsot, ölelték meg egymást, készítettek bocsánat kártyákat.Az online videóban segítettem őket. (https://youtu.be/n7cQr4cEMCg) Énekeltünk közösen a Földért, harcoltunk érte, vigyáztunk rá, s legfőképpen bátran megbocsátottunk. Hiszen most gyógyul a világunk, s mi adjuk a szívet, ezért tisztítjuk lelkünket, szeretetet adunk egymásnak, s soha nem feledjük, hogy jobb velük a világ. S legvégül a hónapot gyönyörű ünneppel zártuk online titkos szervezkedésekkel színesítve, hiszen most hétvégén az édesanyákat ünnepeljük. Nekik mondunk köszönetet, kérünk bocsánatot, s leszünk hálásak. Hisszük és tudjuk, hogy képesek vagyunk minden akadály legyőzésére, de csakis közösen és hittel.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalapart EGYMI
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája 5-6. osztály
Sziklaforrás csoport
A tanulóimnak a témát a szülőkön keresztül történő telefonos megbeszélésen és Emailen keresztül tudtam közvetíteni. A gyerekek tetszés szerint választottak. Nem nagyon akartam befolyásolni Őket a megoldások tekintetében, kíváncsibbá tett a szülők hozzáállása. A helyzet valóban lehetőséget adott számukra a program által kínált csodás lehetőségek megtapasztalásába, a gyerekük boldogságszint fokozásába. Igazából tőlük tudom, hogy Őket is meglepte a gyerekük hozzáállása, kedve a feladatmegoldásokhoz és a következtetések megfogalmazásai. Míg együtt doldoztak a gyerekeikkel valójában gyermekeik érzelmi intelligenciájába tekinthettek be, melyet a program pozitívumokkal tölt.
Nemcsak nekem, a szülőknek is örömteli úttalálás volt. Valójában a feladat segít, bizalmat sugároz, így a szülők is őszintébbekké váltak a gyerekeikről, a gyerekeik helyett beszélni, érzéseiket tolmácsolni.
Kulcsszavak a történetben a megbocsátás során: ELMAGYARÁZTA; JÓT AKAR NEKEM, MERT NAGYON SZERET;
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
Ebben a hónapban még nehezebb dolgunk volt,mint az előzőben. Egy próba és egy igazi csoportos beszélgetésre volt lehetőségünk. Ahol nagyon örültek1másnak a gyerekek : integettek, mosolyogtak,köszöntek,de a beszélgetés nagyon nehezen indult és elég döcögösre sikerült. Nem ez a létformánk,nagyon szokatlan volt nekik a helyzet,még a szülők is meglepődtek,hogy milyen csendes a gyermekük. Az „Átkarolom” feladatra esett a választásom az adott helyzetben. Sajnos nem lehettem ott az otthoni beszélgetéseknél és a babákon is kevés visszajelzést kaptam. Még nem könnyű nekik önállóan írni,a szülőket nem szerettem volna leterhelni. De tudom ,hogy pár gyereknek a testvérével vagy az anyukájával volt „haragszomrád” játéka. Azt is tudom: kibékülni mindig sikerült,mert megbocsájtottak1másnak. Jövőre igyekszünk mélyrehatóbban foglalkozni ezzel a témával.
Plakátnak a kis babákból csináltam egy nagy babát, ami a mi közös a Megbocsátás babánk lett.
Abonyi Montágh Imre EGYMI Óvoda és Általános Iskola
Megosztottam a témához kapcsolódó videót. Elméleti hátteret tettem fel, amit el kellett olvasni a gyerekeknek. Az Egy nagyszerű tett c. történethez kérdéseket adtam, erre válaszoltak. Kreatív feladatként az Átkarolom c. feladatot kértem.
Megbocsátás.
Nagyon fontosnak tartom, hogy segítsük, támogassuk ebben a nehéz időszakban egymást. Érzelmeink csaponganak, így egymást kell bátorítanunk, úgy hogy a szülők számára ne túlterhelést jelentsen a sok-sok online feladat, együtt fedezzék fel gyermekükkel az őket körülvevő szűkebb világ csodáit, legyenek újra ők is kicsit gyermekek.
Ezeket figyelembe véve állítottam össze áprilisi Boldogságóra tervemet. Most is sok segítséget adott számomra a letöltött anyag, ezt kiegészítettem a gyermekek egyik kedvelt meséjével és a szülők által kedvelt beszédértést segítő gyakorlattal.
1. Fejezd be a mondatot: -Szomorú vagyok, mert…., Megbocsátok a barátomnak……, Bocsánatot kérek….,- ezért ezzel igyekeztem felkelteni az érdeklődést.
2. Elúsztatom bánatom: Majd a szülők által gyermekkorban megtanult csónakhajtogatással folytatódott a feladatok sora. Nagy örömömre ezt többen elkészítették volt, aki most először jelzett vissza, sőt olyan, aki a képekhez magyarázatot is irt:
– Egy pici kavics van benne, mert csak kicsit bánatos Bálintra, mert megütötte véletlenül.
– Elúsztattuk a szomorúságot. Megbeszéltük, hogy mit jelent, ha sok harag gyűl fel bennünk.
3 A harag ellenszere: Ebben a modern világban a gyermekek még mindig csodaként élik meg, ha egy szép virágot látnak, vagy egy különleges formájú kavicsot követ, ágat találnak. Ezért örömmel osztottam meg ezt a feladatot is. Többen képpel válaszoltak a feladatra, illetve újra szívet melengető hozzászólást küldtek:
– Azért választotta ezeket a virágokat, mert amikor anyának szedi, akkor anya mindig mosolyog és, jókedve lesz tőle.
– Az arany kavicsról egy kedves emlék jut eszembe, ősszel több napra elment a hangom, az egyik óvodásom, az udvaron hozzám szaladt és adott, egy kavicsot ”arany” kavics volt, hogy gyógyuljak meg. Néhány hónappal később is felajánlotta, hogy újra keres, mert úgy érezte szükségem van rá.
Vannak erre szavak?
4. Út a mosolyig:
A három kívánság mese, megosztásával, mosolyt szerettem volna csalni a gyermekek arcára. Mert a mosoly, nevetés mindenkinek immunerősítő.
5. VISSZA VÁRUNK BENNETEKET!
Nem vagyok egy jó rímfaragó, egy rövid verssel próbáltam kifejezni, mennyire várjuk már a nagy találkozást.
Kis részlet a versből:
„Színes labda, fakocka, autó és baba,
remélem hamarosan kezdődik az óvoda.
Ezt várja már mindenki!”….
Hálás vagyok minden Szülőnek és óvodásnak, hogy az online térben is részt vettek a Boldogságórámon.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Ez a hónap témafeldolgozása“más,mint eddig”, ugyanis a sajnálatos járványhelyzet miatt ezt a témát már karanténban töltve értelmeztük, gyakoroltuk. Igyekeztem a családoknak, gyerekeknek minél több oldalról megmutatni ezt a fontos témát, ami karantén alatt is testi, lelki, szellemi harmóniához vezet. A hónap dalának bemutatásával kezdtem az
online csoportban. Megkértem a Szülőket, hogy beszélgessenek a gyerekekkel a megbántásról, megbocsátásról. Kérdezzék meg őket, ki bántotta már meg őket, hogyan bocsátottak meg, mit éreztek utána.
Több alkalommal osztottam meg különböző játék, és alkotó ötleteket, amelyek kitűnő alkalmat teremtenek a közös beszélgetésekre.
Ilyen volt a kavicsok festése, a papírhajó úsztatása, illetve a Föld napja alkalmából történő elfoglaltságok.
Az online boldogságórákat mindig relaxációval kezdjük mindig, hogy ráhangolódjunk a témára. Ezután a tündéri bocsánat című mesét dolgoztuk fel. A bocsánatkérés fontosságán túl beszélgettünk arról is, hogy miért szükséges hogy mi bocsássunk meg annak, aki megbánt minket. Végül a fiatalok elkészítették a rajzos feladatot.