Ebben a hónapban is online formában ugyan de megosztottam a gyerekekkel a hónap dalát, melyet az egész család hallgathatott a tevékenységek alatt. Otthon is ugyanúgy érhetik sérelmek mint az óvodában, ezt meg kell tanulni megbocsátani, elengedni.Így egy játékra hívtam a gyerekeket, melyben a lufi jelképezte a sérelmet, amit ha elengednek elszáll… csakúgy mint a megbocsátás alkalmával.
Megbocsátás
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
A digitális tanrend bevezetésével újszerű módon dolgoztuk fel a témát. Íme a végeredmény:
Ezt a témát érdemes lesz még elővenni. De a gyerekek remek történeteket meséltek, nagyon pozitív hatása volt.
Ezt a témát érdemes lesz még elővenni. De a gyerekek remek történeteket meséltek, nagyon pozitív hatása volt.
Tanulságos idézetekkel kezdtük a téma feldolgozását, mint oly sokszor. Átbeszéltük ezek értelmét, jelentését.
A következő lépésben kérdéseket küldtem nekik:
Válaszolj magadnak szóban a következő kérdésekre!
– Nehéz vagy könnyű a megbocsátás?
– Milyen érzés elengedni a haragot?
– Utána milyen érzés, ha megbocsátottál?
– Milyen érzés, ha neked bocsátanak meg?
Mivel már április volt, arra kértem őket, hogy gondolják át az egész tanévet:
– Kivel keveredtél vitába? Veszekedtél-e valakivel?
– Volt-e harag köztetek?
Kértem őket, hogy próbálják ezt a tanévet úgy lezárni, hogy megbocsátanak az illetőnek!
Segítségül elküldtem nekik a Hooponopono dalt.
Végül bocsánatkérő kártyákat kellett készíteniük egymásnak. Én lettem volna közöttük a „postás”.
Sajnos kártyák nem készültek. 🙁 Valószínű , hogy a téma érzékenyen érintette a gyerekeket, illetve általában sem könnyen bocsátanak meg egymásnak.
Bízom benne, hogy jövőre újra átbeszélhetjük!
Csoportom több mint fele kiscsoportos, ezért sajnos gyakran előfordulnak kisebb súrlódások. „Elvette Tőlem! Ideütött! Csúnyát mondott Rám! Nem akar a barátom lenni! Nem engedi, hogy játszak velük!”, s hasonló problémák. Eddig is nagyon fontosnak tartottam, hogy a gyerekek ne menjenek haza haraggal a szívükben, s hogy a csoportot a békesség és az összetartozás jellemezze. S most a hónap témája kapcsán ez méginkább előtérbe került. Mindig megfelelő időt szánunk a konfliktusok kezelésére, megbeszélésére. Igyekszem felismertetni, és beláttatni a gyerekekkel a helytelen viselkedést, s arra ösztönzöm őket, hogy egymástól bocsánatot kérjenek, amit kézfogás, vagy egymás megölelése követ. A hónap dalát többször meghallgattuk, táncoltunk rá. Színeztük a megbocsátás ajándékát. Körbeállva a gyerekek visszaemlékeztek, kit és mivel bántottak meg, s miután ezt felidézték, újra alkalmuk volt a bocsánatkérésre. Magam is meglepődtem, milyen mélyen elgondolkodtak, amikor egy sima lapot összegyűrtem, majd újra kisimítva felhívtam a figyelmüket arra, hogy ez a lap hiába simítgatom, már soha nem lesz olyan szép sima, mint eredetileg, s ugyanígy annak a szívében is maradhat egy kis sérelem akit megbántunk, még akkor is, ha utána bocsánatot kérünk tőle.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
Igyekeztünk ebben a hónapban is a családok mindennapjait megkönnyíteni. Ebben a kialakult helyzetben főleg nagyon nehéz a megbocsátás, de olyan feladatokat és játékokat találtunk ki a gyermekek számára, amely a szülőkkel együtt valósítható meg, ezzel is a szeretet és az összetartozást erősítve. A Húsvét esett erre az időszakra, ezért a személyes kontaktus hiányában arra kértük a szülőket, hogy vegyék videóra gyermekük locsoló/ köszönő versét, majd ezt a zárt csoportba feltöltve mindenkinek pozitív érzéseket és erőt adott. Valamint a megbocsájtásra ösztönözte őket, hogy sajnos nem locsolkodhattak személyesen. A csoport összetartozását ez még inkább erősítette.
A bennünket ért sérelmekre, bántalmazásra hajlamosak vagyunk negatívan reagálni. Sok esetben a sérelmet megtoroljuk vagy elkerüljük. Mindkét viselkedésmód során boldogtalanná válunk. Leromboljuk kapcsolatainkat. A megbocsátás nem egyenlő a megbékéléssel, az eltekintéssel, a mentegetéssel, a sérelem letagadásával, a felejtéssel. Másként gondolkodunk, már nem a másoknak való ártás motivál bennünket, hanem valami jót szeretnénk tenni a sértő személynek, vagy a kapcsolat pozitív oldalát helyezzük előtérbe. A megbocsátás fontos a saját lelki egyensúlyunk érdekében.
Sok olyan szituáció adódott napi szinten, a játék során, ahol a gyerekek akaratukon kívül megbántották egymást. Ezekre rendszerint haraggal, sértődéssel reagáltak, megbántva érezték magukat. Meg kellett tanulniuk azonban – a kiegyensúlyozott légkör érdekében- megbocsátani és bocsánatot kérni egyaránt. Ezzel lehetőség adódott a megbántottságból adódó feszültség oldására, továbbá hibáik belátására, azok javítására. Fontos, hogy ezeket a lelki terheket feloldjuk a gyermekekben, mert a megbocsátás a saját boldogságunk feltétele, azaz a lelki terheknek a letétele. Nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy ezt közösen megbeszéljük és ezeket a sérelmeket feloldjuk bennük. Erre a ’Hogy érzem ma magam?’ beszélgető kört alkalmaztuk. A gyermekekkel közösen készítettünk az egyik felén mosolygós a másik oldalán szomorú arcos körlapot. Mindenki elmondhatta a saját érzéseit, ,,Én ma jól érzem magam, mert….. Én ma rosszul érzem magam, mert….”. Természetesen az érzésnek megfelelő arcot mutatva. Ebben a játékban a gyermekek kibeszélhették illetve megbeszélhették az esetlegesen felmerülő problémáikat, bocsánatot kérhettek egymástól. Alkalmazva a Ne haragudj! Bocsánat!, Semmi baj!- bocsánatkérő és megbocsátó szavakat.
A másik módszer, amit alkalmaztunk a rajz varázsa. A sérelmet ért gyermekeknek lehetőséget adtunk arra, hogy rajzolja ki magából azt, ami bántja. Majd a rajzot odaadta annak a gyermeknek, aki megbántotta, közösen együtt megbeszélték, hogy senkiben ne maradjon tüske. Ezeket a rajzokat egy mappába gyűjtöttük össze és eltettük őket (jelképezve a harag elengedését és a megbocsátást).
Debreceni Lorántffy Zsuzsanna Általános Iskola
A téma feldolgozását a három csibéről szóló mese segítette: az önző, csúfolódó csibék és a szomorú, magára hagyott testvérük a történet végén egyetértésben, békességben, boldogan éltek együtt. Ebből kiindulva kellett hasonló helyzetet felidézni, előfordult-e, hogy megbántottak, mit éreztél akkor, kibékültetek-e, meg tudtál-e bocsátani, hogyan érezted magad utána. Van olyan eset, amikor a megbántott gyerek még nem tudott megbocsátani a társának.
Jó és rossz tulajdonságokat gyűjtöttek és csoportosítottak a gyerekek a szülők segítségével.
A bocsánatkérést családon belül gyakorolták a gyerekek, leginkább a testvérek között kialakult viták miatt. A Hooponopono című dal hallgatása közben bocsánatkérő kártyákat készíthettek a varázsszavak felhasználásával. A dal hatására nagyon elérzékenyült és sírt az egyik kislány, többször is meghallgatta azt.