A karantén ideje alatt arra volt időnk azon elgondolkodni, hogy vajon miért is haragszunk egy-egy osztálytársra, barátra vagy akár tanárra. Nehéz elviselni ugyan a minket ért bántást, de ha a haragot hosszú hónapokig őrizgetjük, akkor a lelkünk mellett megbetegíthetjük a testünket is. A megbocsátás viszont elengedi a haragot és a helyébe jó érzések kerülnek.
Próbáltuk a minket megbántó ember helyébe képzelni magunkat és megérteni őt.
Érzéseinket és gondolatainkat megfogalmaztuk és leírtuk.
Megbocsátás
Gyulai Implom József Általános Iskola 5. Sz. Általános Iskola és Sportiskola Tagintézménye
Nem csak nekünk hiányoznak a gyerekek. Mi is hiányzunk nekik….
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Ez az egyik legnehezebb téma, amit gyakran mi felnőttek is nehezen oldunk meg. A megbocsátás időszakát (áprilist) ovisaink otthon családi körben töltötték a járvány miatt, így online küldtem a szülőknek ajánlásokat a téma megközelítéséhez. Elküldtem a hónap dalának linkjét: a Ho’oponopono-t, és a könyvben ajánlott verset: Ha valakit megbántottál…Majd megosztottam nekik a H’oponopono interaktív játékot, ami megtanítja nekik a VARÁZSSZAVAKAT. Kértem a szülők segítségét, hogy beszélgessenek a gyerekekkel, mit éreztek akkor, amikor megbántották őket, mennyire fontos volt számukra az, hogy bocsánatot kérjenek tőlük, sikerült-e ekkor megvigasztalódniuk…. Miért fontos az, hogy ha mi bántunk meg valakit, akkor bocsánatot kérjünk? Mennyire fontos az, hogy szeretettel forduljunk a társainkhoz, ne bántsuk meg egymást, szeressük figyeljünk társainkra, családtagjainkra.
A megbocsátás gyakorlása (Otthoni témafeldolgozás a szülők segítségével.)
Témafeldolgozás mesével:
„Megbocsátásnap otthon.”
Ezen alkalommal arra kértem a gyerekeket és szülőket, hogy tartsanak velem meseországba.
1. Tündéri bocsánat című mese megismerése
2. Tanuljunk együtt varázsszavakat: sajnálom, szeretlek, köszönöm, bocsáss meg.
3. Családi beszélgetőkör: azt a feladatot adtam a családoknak, hogy üljön le a család minden tagja és mondjanak egymásnak olyan mondatokat, amelyben szerepelnek a varázsszavak. (Pl.: Köszönöm anya, hogy főztél nekünk vacsorát. Szeretlek apa, azért mert játszottál ma velem. Hugi/öcsi bocsáss meg, mert eltörtem a játékodat. stb.)
4. Bagdi Bella: Ho’oponopono dalát küldtem meghallgatásra.
Visszajelzés:
Sajnos ezen témával kapcsolatban nem kaptam a szülőktől olyan visszajelzést, amelyhez képeket csatoltak volna. Néhányan írták, hogy Bagdi Bella zenéje nagyon tetszett nekik, nagyon megnyugtató és magával ragadó, illetve arról is csak 1-2 visszajelzés érkezett, hogy a Családi beszélgetőkör című játékot megcsinálták volna.
A megbocsátás jegyében békemagokat ültettek tanulóink, illetve bocsánatkérő – kártyákat készítettek.
Gyulai Implom József Általános Iskola
A megbocsátás témakörét az anyáknapja megünneplésével kezdtük. Hálamandalát készítettünk. Ezzel az ajándékkal, versekkel, dalokkal köszöntünk meg mindent, kértünk megbocsátást.
Irodalom órán A Pál utcai fiúk témájához csatoltan beszélgettünk a témáról. Milyen nehéz is kérni és adni a bocsánatot, túl lépni sérelmeken. A projektmunkákban megjelenik nemcsak a valós GRUND, hanem a belső világunk is. Ennek megjelenítését dobozszínházzal oldották meg a gyerekek.
Miért haragszunk? Mit érzünk olyankor? Hol érezzük? Ezekkel a kérdésekkel foglalkoztak a Nyuszi csoportos gyerekek! Személyes élményeket is felidéztünk ezekről a pillanatokról. A megbocsátás fontos dolog, a pajtások szivárvánnyal szimbolizálták.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
A siklósi Kanizsai Dorottya Általános Iskolában hetente , olykor még gyakrabban is osztunk meg egymással mentálhigiéniai játékokat, feladatokat. Szeretném megosztani veletek az egyik diákom által elküldött kisfilmet a megbocsájtásról. Nagyszerű munkája kis ötödikes tanítványomnak.