I. Relaxáció, ráhangolódás.
” Kitárom a világom” …
II. Boldog Dóra mondókával hívja a gyerekeket.
– Mesemondás- ” Tündéri bocsánat”
– beszélgetés: ” Ha lenne egy varázspálcád mit tennél vele?”
III. Feladatlap, színező elkészítése.
– Zenehallgatás- ” Ho’oponopono” című dal, majd éneklés.
IV. „Jön a zombi!” című játék eljátszása.
V. Emlékezés egy csoporttársra
Megbocsátás
Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és AMI
2021. április
Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
3. c osztály
Áprilisban az első boldogságóránk a digitális oktatás keretében valósult meg a MEGBOCSÁTÁS témakörben. PPT-vel készültem, amely sokszínű feladatsort tartalmazott. A PPT tartalmát szorgalmi munka gyanánt kapták a gyerekek, s még azon belül is választhattak feladatot, feladatokat. Nagyon örültem, mert sokan küldtek jó megoldásokat 1-2 feladatról, de olyan tanítvány is akadt, aki mindent megoldott.
A hónap 2. boldogságóráját a jelenléti oktatás folyamán tartottam. Jó választásnak bizonyult a PPT feladatainak kis módosításával, kiegészítésével együtt gondolkozni, beszélgetni, játszani együtt.
1. Relaxációs gyakorlat játékkal kombinálva: Keveredj! Kavarodj! (járkálás a teremben) tapsra végeztük a Dagasztás c. gyakorlatot a Kézikönyv leírása alapján. A gyakorlat végén, már önálló kialakítással csoportmunkához ültek össze a gyerekek.
2. Mark Twain idézetét felolvastam, mintegy motivációként a kézikönyvből. A táblára mottónak kitettem.
3. Két-két csoport differenciált munkában sorrendező és mondatkirakó feladatot oldott meg, amit együtt beszéltünk meg.
4. Igaz történet az elvesztett pénztárcáról – saját élmény megosztása történt, ami kapcsán az önmagunknak való megbocsátásról beszéltünk.
5. Két szófelhő összehasonlításával ismét csoportokban dolgoztunk. Az egyik szófelhőt tanítvány készítette, természetesen a megbocsátás témában. A témához kapcsolódó kommunikáció fejlesztése mellett a figyelemkoncentráció is fejlődött.
6. Az afrikai Babemba törzs történetét olvastam fel, ezzel előkészítve a FORRÓ SZÉK c. játékot.
Hét gyermek vállalkozott, kiszámolóval dőlt el ki ülhet ki. A kislány a többi gyermek által mondott pozitív jellemzésétől meghatódott, könnyezett.
7. A feladatokat a csoportok önállóan készített gondolattérképekkel zárták. Jó volt látni, hogy mindenki tudott legalább egy szót írni, vagy egy kis rajzzal hozzájárulni a közös alkotáshoz.
8. A Húsvéti édességek elfogyasztásával zárult a komoly, de jó hangulatú óra.
Barta Gabriella tanító
A vírushelyzetre való tekintettel osztályunkból (5. osztály) egy tanuló tartózkodik az intézményben, ügyeletben.
Lelkesen vállalta az új Boldogságóra feladatát, aminek témája: Megbocsátás, feladata: Album.
A tanulóval közösen meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt. Ezután beszélgettünk a megbocsátásról, majd Hanna képeket gyűjtött az internetről.
Ezeket kinyomtattuk, majd közösen elkészítettük az albumot.
A vírushelyzetre való tekintettel osztályunkból (5. osztály) egy tanuló tartózkodik az intézményben, ügyeletben.
Lelkesen vállalta az új Boldogságóra feladatát, aminek témája: Megbocsátás, feladata: Album.
A tanulóval közösen meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt. Ezután beszélgettünk a megbocsátásról, majd Hanna képeket gyűjtött az internetről.
Ezeket kinyomtattuk, majd közösen elkészítettük az albumot.
Második osztályosaimmal megbeszéltük, hogy miért fontos a lelki egészségünk szempontjából, hogy képesek legyünk megbocsátani, hogy milyen is az igazi, szeretetből fakadó megbocsátás, és hogy kinek milyen tapasztalata, emléke van a témával kapcsolatban. Ezután szóba került a bocsánatkérés is. Ehhez kapcsolódóan bocsánatkérő kártyákat készítettek a gyerekek. Több olyan tanuló is volt, aki egy osztálytársának készítette, nagy örömmel fogadták azok, akik kapták a kártyákat.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
A megbocsátás gyakorlása témát az ügyelet alatt járó gyerekekkel közösen dolgoztuk fel.
Beszélgető kör során tisztáztuk a sértődöttség, bántás, harag, megbocsátás fogalmakat. Megbeszéltük, hogyan okozunk olykor akaratunkon kívül is fájdalmat a társunknak, és hogy milyen módon juthatunk el addig az állapotig, hogy meg tudjunk bocsátani a másiknak. Hangsúlyoztuk a megbocsátás fontosságát. A „Hol érzed a testedben?” játék során rájöttünk, hogy a harag, sértődöttség rossz, a megbocsátás jó, felemelő érzés.
Színes tulipánokat és barátság szíveket készítettünk papírból, melyet átadtunk annak, akinek a bocsánatát el akartuk nyerni.
Zárókörben beszélgettünk a téma kapcsán bennünk felmerülő érzésekről. Még olyan gyerekek is megnyilvánultak, akik eddig nem szívesen beszéltek, távolságtartóbbak voltak társaikkal szemben.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Iskolánk is regisztrált a Fenntarthatósági Témahétre, ami a Föld napjához kapcsolódóan valósult meg.
A Boldogságóra e havi témáját ezért összekapcsoltuk ezzel a nappal.
a gyerekekkel arról beszélgettünk, mi mindent kellene a Földnek megbocsátani, milyen cselekedetek, elhatározások vezethetnek a megóváshoz, védelemhez.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
Az Anyák napja közeledtével sokat foglalkoztunk azzal, hogy miért szeretik a gyermekek az anyukájukat, mi mindent tesz értük, kinek milyen a kapcsolata vele, elmeséltek kedvenc történeteket, azt is, hogy milyen csínytevéseik szoktak lenni, amiket megbocsátanak nekik az édesanyák. Anyák napi zenét is hallgattunk. Természetesen énekeket ismerhettek meg a gyermekek, illetve ismertettem nagyon sok verset, majd mindenki maga választhatott egy, ami neki a legjobban tetszett neki, ezt meg is tanulják. Majd ehhez kapcsolódóan elkészítettük a megbocsátást szimbolizáló papír játszintokat, melyet akkor adhatnak át, ha valóban olyasmit tesznek, amit szívből megbánnak és szeretnék jóvá tenni hibájukat. Hiszen nincsen helyrehozhatatlan csíntevés, minden helyzetből lehet tanulni, formálódni, ha átértékeljük azokat. Számunkra ezt fejezi ki ez a szép lila papírvirág. Azért esett erre a színre a választásom, mert ez jó alkalom felelevenítve az Adventi ünnepkört, ahol a lila a bűnbánat színe.
Eljátszottuk a kapus játékot, megtalálták könnyen a kaput a gyerekek. Próbáltuk eljátszani, hogy megsértik egymást, hogy megbocsáthassanak, de elnevették- még próbálkozunk. Rajzoltunk is.
A hónap témája a Megbocsátás! A foglalkozásra való ráhangolódásként egy puzzlet készítettem a, melyet a gyermekek örömmel raktak ki. A kirakott kép volt a gyermekek segítségére a téma megfejtésben. Következő feladatként beszélgettünk a megbocsátásról, hogy kinek bocsáthatunk meg és hogyan, milyen módszerekkel. Ezek felsorolása után a megbocsátás módszereit be is mutatták a gyermekek. A boldogság óra végéhez közeledve a gyermekekkel közösen elkészítettünk a megbocsátás térképét, melyre a gyermekek által felsorolt szavakat ragasztottuk fel a tavasz védjegyében.