Konyári Óvoda Napocska csoport
Az óvodás gyermekek életében mindennaposak a kisebb-nagyobb összetűzések, nézeteltérések. Ezeket megszüntetni nem tudjuk. Véleményem szerint nem is szabad, hiszen ezek révén tanulják meg egymás közti problémáikat megoldani. Feladatunk ezen problémák orvoslására segítséget, mintát adni. Azt hiszem a fejlesztésen és a játékon, játékos tanuláson felül ezen stratégiák megoldásának segítésére szánunk a legtöbb időt. Szituációs játékok játszása során igyekeztem érzékeltetni a megbocsátás fogalmát. A gyerekek lelkesen élték bele magukat a szerepekbe, próbáltunk közösen tanácsot adni ki viselkedett helytelenül? Miért rossz ha sokáig haragszunk vagy megbántunk valakit? Próbáljuk elképzelni mit érezhetett? Mit tehetett volna a „megbántó” másként? Nagyon izgalmas és érdekes volt a kis „színészek” eladása és végül minden esetben a szeretet ereje győzött és megoldódott az „álprobléma”! Elkészítettük a megbocsátás erdejét, ahol szeretet fákat ragasztottunk és megbeszéltük, hogy milyen dolgok kellenek a megbocsátáshoz.
Megbocsátás
Gyakran előfordul, hogy a gyerekek kis apróságokkal megbántják egymást. Illetve úgy érkeznek otthonról, hogy sérelmeket hoznak magukkal. Megbeszéltük a bocsánatkérés formáit. Nagyon közkedvelt lett Bagdi Bella: Ho’oponopono című dala. Rendszeresen alkalmazzuk a gyerekekkel. Ha megbántják egymást akkor most már automatikusan kezdik énekelni. Nyitottak rá és otthon is használják.
Hibázni nagyon könnyű,beismerni pedig nagyon nehéz,de egy szál fehér jácint segit,megbocsájtani tiszta szivből!
Tanmese a megbocsátásról – Vajon sok büdös krumplid van?
Egy tanár, aki a megbocsátásról és főleg a meg nem bocsátás nagy áráról tanított, megkérte a diákokat, hozzanak egy-egy zsák krumplit a következő órára. Megkérte őket, válasszanak ki egy-egy krumplit mindenki számára, akinek nem akarnak, vagy nagyon nehezen megy a megbocsátás. Írják rá az illető nevét és a dátumot a krumplira. Azután pedig azt mondta nekik, hogy egy hónapig magukkal kell vinniük a zsák burgonyát bárhova is mennek, és sehol sem szabad otthagyniuk. Ha csak a mosdóba mennek, oda is vinniük kell magukkal a zsák krumplit, éjszaka és nappal is. Csupán pár nap elteltével a diákok elkezdték felismerni, mekkora súlyt cipelnek magukkal. Mennyi energiájukat emészti fel a csomagra fordított figyelem. Mennyire kell vigyázniuk, hogy el ne hagyják, és mindenhová magukkal vigyék a krumplis zsákot. Ahogy teltek a napok, a krumplik elkezdtek rothadni és bűzleni a zsákban. A diákok rájöttek, hogy az egyetlen bölcs dolog, amit tehetnek, ha minél hamarabb megszabadulnak tőlük. Rájöttek, hogy milyen sokan cipelnek egy életen át rothadó krumplival tele zsákokat, teljesen feleslegesen. Görnyedve, rosszkedvűen, és bűzt árasztva a környezetükben. Neked sok krumplid van? Szabadulj meg tőlük. Bocsáss meg. Ha nem tudjátok elviselni az egy hetes krumpli bűzét, gondoljátok el, milyen “aromája” van a keserűségeteknek és gyűlöleteteknek, amit nap, mint nap a szívetekben hordotok? A szív egy csodálatos kert, amit időnként meg kell tisztítani a gaztól, ami azt jelenti, hogy meg kell bocsájtanunk azoknak, akik megbántottak minket. Ezzel pedig a jó dolgoknak teremtetek helyet” – fogalmazott a tanár.
Nem egy tanóra keretében volt e foglalkozás. Több alakom ez.
1.A fenti történettel indultunk. Miről szól ez a történet? Milyen szavak jutnak eszedbe a megbocsátásról? Sajnos Online csináltuk. Élőben húzattam volna egy kártyát: Melyik kép fejezi ki nálad a megbocsátást. Illetve előtte Maci kártyát: milyen érzelmet váltott ki belőled a mese? Vagy Dixit – kártyát: melyik kártya fejezi ki benned, hogy erről szól a történet. Május 10 után meg is fogjuk csinálni személyesen is, mert meghatotta őket a történet.
–Majd jött a személyes sík: Te kinek nem tudsz megbocsájtani az életedben és miért? Gondold végig! Ki szeretné megosztani? 1-10-ig terjedő skálán hány pontot ér ez nálad?
2. Majd megbeszéltük, hogy ki melyik mondatot használta már az alábbiak közül?
Sajnálom – fájdalmunk kifejezése
Hibáztam – a felelősség vállalása •
Mivel tehetném jóvá a történteket? – kárpótlás
Ígérem, nem fordul elő többé! – őszinte megbánás
Meg tudnál bocsátani? – a megbocsátás kérése
3.Van, akire most haragszol? Akire most nagyon haragszol, írj neki pár sort! Mit írnál neki? A csendesebb tanulók szívesen megírták pl: gyere velem vadászni a nyugalom és a természet meggyógyít.
4. Kaptak egy mesét: Varázstükör c. mesét meghallgatásra. https://www.youtube.com/watch?v=K947Q15fEMM&t=1s
Nem kellett nézni, csak hallgatni.
Meghatotta őket: szabad hibázni, csak tanulni kell belőle!
Nem szégyen, erősebb az ember tőle.
Ha meg tudunk bocsájtani magunknak, a másik hibáját is jobban elfogadjuk és könnyebben bocsájtunk meg. akkor lehet tiszta a szív. Szülőknek is elküldtem a csoportba, tetszett nekik is.
5. történet: Az igaz barátság megőrzéséhez feltétlenül szükségünk van a megbocsátás képességére. Erről szól ez az itt olvasható rövidke tanmese.
Két jó barát vándorolt a sivatagban. A hosszú út alatt vitába keveredtek egymással, aminek az lett a vége, hogy az egyik arcul csapta a másikat. Az anélkül. hogy egy szót is szólt volna, letérdelt, és a következő szavakat írta a homokba:
„Ma a legjobb barátom pofon vágott.”
Kénytelenek voltak együtt folytatni az útjukat, míg egy oázishoz nem érkeztek. Itt elhatározták, hogy lemossák magukról az út porát, és megfürdenek a tóban. A két barát közül először az merült el először a habokban, akit a másik megütött. Nem ismerte a vizet, így hamarosan bajba került, és fuldokolni kezdett.
A másik ekkor életét kockáztatva utána ugrott, és az utolsó pillanatban sikerült kimentenie a tóból. Miután a fuldokló magához tért, keresett egy követ és belevéste:
„Ma a legjobb barátom megmentette az életemet.”
Erre megkérdezet őt a másik:
– Amikor megütöttelek, a homokba írtad a gondolataidat, most, hogy megmentettelek, a kőbe vésted a szavaidat. Miért?
A sértett barát így felelt:
– Ha valaki megbánt vagy megsért bennünket, a homokba kell leírnunk, hogy a megbocsátás szele elfújhassa. De ha valaki jót tesz velünk, kőbe kell vésnünk, nehogy a szél, a víz, vagy bármi is elfelejtesse velünk!
Melyik rész tetszett a történetben? Most nem volt kedvük ehhez rajzolni. Elfogadtam, majd május 10. után, az órán együtt rajzolunk és címet is adunk majd.
6.Megbocsátásos relaxáció Bagdy Emőke könyve alapján, ami tetszett nekik. Volt, aki el is aludt.
7. Dominik, az osztály egyik tanulója ezt találta nekünk a Megbocsátásról:
Nekem is újdonság volt. Köszönöm neki! Jó, mert ki is tudjuk vetíteni az osztályteremben. Látják és hallják is egyszerre!
A foglalkozást a gyerekekkel „Napra forgó a napraforgó” relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ezután a „Ha valakit megbántottál…” kezdetű mondókát mondogattuk a gyerekekkel. A gyerekek ezután sárga színű virágokat színeztek.
Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjét elmeséltem a gyerekeknek, majd megbeszéltük a mesében történteket.
Ezután a gyerekek a munkafüzet 60. oldalán található feladatokat színezték, rajzolták.
A foglalkozás lezárásaként meghallgattuk a Ho’ oponopono dalát, majd „Varázsszavak” játékot játszottunk a gyerekekkel.
Megbocsátani jó!
Sajnálatos módon ebben a hónapban is nélkülöznünk kellett a személyes találkozást a pandémia miatt, de nagyon örülök, hogy a gyerekek és a szülők ebben a nehéz helyzetben is szántak energiát és időt az áprilisi boldogságóra feladataira. A megbocsátás témakörében nagy hangsúlyt kell fektetni a varázsszavakra, ezért kértem, hogy először hallgassák meg Kowalsky meg a Vega Varázsszavak című számát. A visszajelzések alapján a megadott feladatokkal mindenki foglalkozott. Elolvasták a témához kapcsolódó mesét, megoldották a hozzá tartozó feladatokat. A keresztrejtvény megfejtésével megkapták az egyik varázsszót, amit megbocsátás reményében minden embernek fontos kimondani. Volt, aki kőbe véste kitől szeretne bocsánatot kérni, és elkészítette az elengedés lufiját is. A megbocsátás hajóját is többen elkészítették, és munka közben örömmel hallgatták a hónap dalát. Nagyon remélem, hogy sikerült a gyerekekkel megértetni, hogy mennyire fontos dolog a megbocsátás képessége. A lelki nyugalomnak, boldogságnak ez az alapja. Megszabadít a sérelmektől, lelki nyomástól, haragtól.
Megbocsátani jó!
Április hónapban a megbocsátás gyakorlása volt a fő témánk. Sokféle megközelítési módot próbáltunk ki a megbocsátás árnyalatainak megismeréséhez. A gyerekek állhattak azon az oldalon is, aki megbocsát, de azon is, aki hibázott, és megbocsátásra vár. Fontos volt számomra, hogy a gyerekek értsék meg, hogy a megbocsátás milyen fontos az emberi életben. Sokat beszélgettünk e témával kapcsolatban. Megismerték a Tündéri bocsánat című mesét ami nagyon tetszett nekik. Eljátszottuk a Varázsszőnyeg című játékot. Szituációs játékokban többször gyakoroltuk a varázsszavakat. Mindenki nagyon jól érezte magát.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Boldogságóra programunk havi témája a „Megbocsátás gyakorlása” volt.
A téma bevezetéseként meghallgattuk a hónap dalát, majd beszélgettünk arról, hogy mit jelent a gyerekek számára a megbocsátás fogalma. Kértük őket, hogy idézzenek fel olyan helyzeteket, amikor valami rosszat tettek másokkal, s hogyan kértek bocsánatot attól, akit megbántottak. A beszélgetés után bemutattuk a gyerekeknek a süniről, mókusról és nyusziról és mackóról szóló bábjátékot, mellyel közelebb vittük a gyerekekhez a megbocsájtás fogalmát.
A mese meghallgatása után beszélgettünk a varázsszavak fontosságáról, miért van szükségünk rájuk. Meghallgattuk a már ismert Kowalsky meg a Vega együttes Varázsszavak című számát is, melyet nagyon szeretnek gyerekeink.
Ezután mindenki kis piros szívecskékre „Bocsáss Meg!” kártyákat készített annak a társának, akit megbántott valamikor, vagy akitől bocsánatot szeretett volna kérni valamiért.
A záró részben felelevenítettük, hogy miért is jó dolog a bocsánatkérés, s megfogadtuk, hogy nagyon odafigyelünk ezután is egymásra, s a megtanult, illetve ismételt varázsszavakat is használni fogjuk a mindennapi életünkben.
Az elkészített kis szívecskéket felhelyeztük csoportunk Bocsáss meg! szívére, melyet kiraktunk a faliújságra.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekek az általuk kiválasztott követ színesre festették, majd beleírták annak a személynek a kezdőbetűjét, akitől várják a megbocsájtást. Majd a kövekből az összetartozás jelképezve egy szívet formáltunk.
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
Három feladatot választottam a segédanyagból felső tagozatos gyerekeknek. A diákok tetszés szerint elkészíthették az egyiket.
1. Versillusztráció
2. Csak a szív a lényeg
3. Képeslap a varázsszavakkal
Gyönyörű alkotások születtek. Bízom benne, hogy sikerült kicsit elgondolkodniuk a megbocsátáson.