Ebben a hónapban sok örömteli esemény történt! Az első, hogy újra kinyitottunk, végre személyesen is találkoztunk!
Rögtön első héten a Föld napjára készültünk. Sok apró vétkünk volt a Földdel szemben az év során. Bocsánatkérésként ezen a napon Minden gyerek „fát” ültetett, pici mandarin fát. Gyümölcsnapot tartottunk még a zárás előtt és a mandarinok teli voltak maggal. A gyerekek gyűjtötték. Móni dadus néni adott egy cserepet, ahová elültethették mindet. Mostanra kikeltek és az aprócska fákat elültették a gyerekek, és hazavitték, hogy tovább neveljék. Megbeszéltük, mire van szüksége a növekedéshez: ölelő földre, háton kopogó esőre és simogató napsütésre. A szelektív szemét gyűjtését is gyakoroltuk. Talán, ha tudják, milyen nehéz összeszedni, talán kevesebbet szórnak szét.
Egy másik napon eljöttek hozzánk a bábok reggeli körben. A török császár hencegett először, hogy milyen ügyes, hiszen elvette a kis kakastól a gyémánt félkrajcárt. A róka szerint ez semmi, mert ő két mackó elől is megette a sajtot, és háromszor is elrabolta az aranyos tarajos kis kakast! Jött a farkas, aki azzal dicsekedett, milyen ravasz ő, hiszen a három kismalac ugyan túl járt az eszén, de a piroskát megette, sőt, a nagymamát is! Ekkor jött a jó tündér és föl volt háborodva, hogy mennyi gonoszságot követtek el és még büszkék is rá! Rájuk is parancsolt, hogy azonnal kérjenek bocsánatot. A gyerekek vették a kezükre a bábokat és kértek bocsánatot.
Tízórai után mesét mondtam az irigy liliomról, aki nem engedte, hogy a kis ibolyára is hulljon az eső. De amikor ő is szomjazni kezdett a szárazságban, rájött, hogy mit vétett és legközelebb már készségesen félrehajolt, hogy jusson eső a kisebb virágnak is. A mese után eljátszottuk mindkét szerepet. Voltunk irigy és segítőkész liliom is . Végül bocsánat virágot színeztünk, összehajtottuk, majd beletettük egy tál vízbe. Miközben a gyerekek bocsánatot kértek, a virág szépen lassan kinyílt. A gyerekek nagyon élvezték, volt aki több virágot is készített. Végül föltettük a boldogság várhoz vezető lépcsőre a megbocsájtás jelét.
Megbocsátás
Nagyon tetszett az áprilisi feladat a gyerekeknek. Mindenki gondosan készítette el a saját kövecskéjét.:))
Megbocsátani annyi, mint szeretni
Sajnos a hónapot nem tudtuk teljes egészében együtt tölteni a gyerekekkel, hiszen a vírushelyzet miatt az első két hétben online oktatás zajlott. A hónap dala viszont így sem volt újdonság számukra, hiszen még a program kezdetekor megismerkedtünk vele. A megnyugtató dallam hamar a kedvencünkké vált, a benne lévő varázsszavak (Sajnálom. Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm. Szeretlek!) pedig szeptember óta minden nap velünk voltak a teremben (meg persze a szívünkben is).
Az óra elején beszélgettünk arról, hogy bántotta-e már meg őket valaki. Kíváncsi voltam, van-e olyan ember, akire haragszanak. A gyerekek sok-sok nevet írtak fel a papírjukra, és közben próbáltak nagyon mérges arcot vágni. Egyetlen kislány volt, akinek üres maradt a lapja, ahogy elmondta, ő jószívűnek tartja az embereket, senkire sem haragszik. Milyen jó lenne ennyire tiszta szívűnek lennünk!
Az óra másik nagy meglepetése egy olyan kislány volt, aki legalább 8 embert írt fel, osztálytársat és egyéb ismerősöket egyaránt, akikre mind haragszik. Még nem tudja, miért, de ő egy krumplival lett gazdagabb, amit minden nap mindenhová „cipelnie” kell. A kísérletünk pár hét múlva fog véget érni…
Ennél nehezebb kérdésnek bizonyult, hogy vajon ők bántottak-e meg már valakit. Meglepően sokan mondták azt, hogy senkit sem, de aztán szép sorjában mégis kiderültek olyan dolgok, amikről nem is gondolták, hogy az a másik félnek rosszul eshetnek. Volt köztük visszabeszélés, otthoni csúnya viselkedés, sértő megjegyzések, egymás kinevetése, és még sorolhatnám. A gyerekek megértették, miért is bántóak ezek a dolgok. Mindenkinek lett olyasvalakije, akitől bocsánatot tud kérni. Mindenki készített egy szív alakú bocsánatkérő kártyát, melyre ráírták, hogy kinek szánják, illetve azt is, hogy Sajnálom! Az osztálytársaknak szóló bocsánatkéréseknél látszódott, mennyire nehéz a másik szemébe nézni, és elmondani, hogy Kérlek, bocsáss meg!… de mindenhol megbocsátásra leltek, öleléssel zárult minden bűnbánat. Tudom, hogy akinek otthon volt ezzel dolga, nekik is mind megbocsátottak, hiszen sok-sok ölelkezős képet kaptam a szülőktől. Meglepő(?) módon én is kaptam egy kártyát, rajta, hogy „Tanárnő! Sajnálom!”. Hát persze, hogy őrá sem lehet haragudni!
Az óra végi mozgással egybekötött relaxációs gyakorlat közben öröm és szeretet volt a teremben. Mindenki megbocsátott mindenkinek, újra mosoly volt az arcokon.
Tényleg „csak” ennyi lenne? Bocsánatot kérünk, megöleljük egymást, és minden szeretetben megy tovább? Felnőttként sok mindent átélve tudom, hogy nem szabad sosem haraggal a szívünkben lefeküdni, mert tényleg nem tudhatjuk, mit hoz a reggel. De sajnos tudom azt is, megbocsátani talán még a bocsánatkérésnél is nehezebb… őszintén mondom, még a saját utamat járom, nem érkeztem még meg… de legalább itt van előttem a gyerekek őszinte példája, most én tanulok Tőlük. Köszönöm…
A megbocsátás gyakorlása
A „Rendkívüli szünetről” visszatérve , újult erővel láttunk hozzá áprilisi témánkhoz, a megbocsátás gyakorlásához. Az idő rövidsége ellenére igyekeztünk minél több feladatot megvalósítani. A helyi körülményeket figyelembe véve törekedtem a téma minél alaposabb feldolgozására.
Első alkalommal relaxációs gyakorlatokkal , majd beszélgetéssel vezettem be a témát. A Boldogságóra kézikönyvben található, témához kapcsolódó interaktív játék nagyon elnyerte tetszésemet és a gyerekekét is. A Föld napja alkalmából is felhasználható. A sokadik mesélés után dramatizáltuk a kis történetet. A gyerekek meglátva a királyi koronát, palástot, és egyéb kellékeket, erős motivációt éreztek. A szerepek folyamatosan cserélődtek, amiért folyamatos dicsérettel jutalmaztam őket. A„Ho’oponopono”- hibát kijavítani!-jelentését alaposan átbeszéltük. Többen elmondták otthoni bocsánatkérési szokásaikat, de sajnos voltak, akik soha nem gyakorolták ezt a „rítust” otthon. A Földönfutó játék is jó alkalmat adott a bocsánatkérő gondolatok gyakorlására. A fotón látható jelenet valós, igazi bocsánatkérésre és megbocsátásra adott lehetőséget. /veszekedés után/
Elkészítettük a” bocsánat virágait”, amit gyermeki magasságba, jól látható helyre tettünk, hogy bárki hozzá férjen szükség esetén. A szívszövés nagy izgalommal történt, örültek a feladatnak. /Segítenem kellett a szálak felszedését./ Közben a hónap dalát hallgatva is gyakorolták a „bocsánat” szavait. Megtanulták, hogy a szívükben bocsátanak meg.
A munkafüzetben is dolgoztunk. Sokat színeztek, feladatokat oldottak meg.
Egy másik alkalommal Prücsök és a kiskutya történetével ismerkedtünk. Különbözően nyilvánítottak véleményt. A többség megbocsátana. A szituációs játékban a kiskutya szerep volt szimpatikusabb számukra.
Csoportom munkájával nagyon elégedett vagyok. A gyermekek érzelmei szépen fejlődnek, pozitív életszemléletük alakulóban van. Aktívan vesznek részt a feladatokban és a feltett kérdéseimre is ügyesen válaszolnak. A megbocsátás gyakorlásával gazdagabbak lettünk.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalapart EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A megbocsátás előtti érzelmi sértődöttség felszabadul, ha közelít felénk, aki megsértett. A barát, játszótárs, testvér, a közelállóktól elszenvedett sértődöttség a gyerekek szívében könnyebben visszafordul a megbocsátás, a felejtés irányába. A bocsánatkérés bármely formáját képesek elfogadni. Sokszor a bocsánatkérés, közeledés nehezebb, a megbocsátó gyerekeim szinte hálásak a pillanatért, hogy megbocsáthatnak. Van aki készült, ajándékot készített, ha nem kap elutasítást, könnyebb lesz bocsánatot kérni. A bánatos, fejét lógató virág azt fejezi ki, milyen rosszul érzi magát a helyzetben, majd a színes virág a jó közérzetet a megbocsátás után. A bánatotkövek a megbocsátással színessé váltak, harmonikus képet alkotnak. A nyugodt tenger képe is a lelki békét tükrözi, a megbocsátás után. A gyermekeim otthon készített munkáinak albuma ez.
Boldogságóra
Dátum: 2021.4.29.
Aktivitás: A megbocsájtás erdeje
Korcsoport: 5-6 évesek
Szervezési forma: egyéni és frontális
Eszközök: feladatlap, színes ceruza, rajzlap, tempera, ecset, CD
Megvalósítás:
-A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük, „Napimádás”. Egy kört alkotunk. Mindenki terpeszállásban emeli fel a karjait, majd beszívják a levegőt és kifújják. Ezzel gyakorolva a helyes légzést. Elképzeljük, ahogy a kifújáskor kiengedjük a bennünk rejlő feszültséget, fáradtságot, izgalmat, bánatot. Körülbelül 5-6-szor megismételjük.
-A relaxációs gyakorlat után leülünk a szőnyegre egy kört alkotva és beszélgetünk a megbocsátás fogalmáról. Mit jelent az, hogy „megbocsátani”!? Kértek-e már valakitől bocsánatot!? Ha van olyan gyermek az osztályban, aki úgy gondolja, hogy haragudhatnak rá, megnevezheti a társát, és bocsánatot kérhet tőle.
Ez után mindenki az asztalhoz ülhet, ahol közösen elkészítjük a „megbocsájtás erdejét” rajzlap, tempera és ecset segítségével.
Ha ezzel kész vagyunk, mindenki kap egy feladatlapot, amin két üres emberi fej látható. A feladatuk az, hogy megrajzolják hogy érzik magukat, amikor megbocsátanak nekik és a másik fejecskébe pedig azt, amikor megbocsátanak valakinek.
-Végezetül, a Boldogságórát Bagdi Bella: A szeretet összetart című dalával zárjuk.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Az érzelmek, amelyek a bocsánatkérés közben a gyerekekben is van, igen vegyesek. Amikor önmaguktól nem jutnak el a bocsánatkérésig, számtalanszor kezdeményezzük az egymás közötti konfliktusok rendezését. Nem minden gyerek veszi szívesen ezt sem, ezért nagyon óvatos megközelítésre van szükség, hogy a bocsánatkérés őszinte legyen. Az utána felszabadult érzelmek azonban mindkét félben eltüntetik a sérelmeket. A gyerekek megbocsátása őszinte és utána sűrűbben keresik egymás társaságát. Sokféleképpen történhet a pillanat amikor ez végbemegy és sokféleképpen fejezhetjük ki a szavak mellett. Az otthoni körülmények között feldolgozott hónaptéma legsikeresebb szófelhőjében gazdag választékot találunk.
„Megbocsátás”
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük.Ezt követően a gyerekek meghallgatták a „Tündéri bocsánat „című mesét.
Megbeszéltük a mese lényegét,mondanivalóját, a megbocsátás varázsszavait gyakoroltuk,kértem otthon is mondják ezeket a szavakat.Az asztalhoz ülve piros szíveket színeztek és a varázsszavakkal odaadták annak akinek megbocsátottak.
A megbocsátás nemcsak a gyerekeknek, de a felnőtteknek is problémát okoz.
Ráhangolódásként először megbeszéltük, mit is jelent az a szó, hogy megbocsátás. Majd a munkafüzetben lévő kép kiszínezése közben, többször is meghallgattuk a hónap dalát. Látszott, hogy megérintette őket.
Megismerkedtek Vadkan Vendel történetével, és megfogalmazták miért lett magányos Vendel. Elmondták, hogy Vendel megbántotta a társait és igyekezett ezt jóvá tenni. Elmondásuk szerint lennének a barátai, hisz rájött a hibájára és jóvátette bocsánatkéréssel.
Őszintén elmondták a gondolataikat, kit bántottak meg, hogyan tették jóvá, illetve, ha őket bántotta meg valaki, hogy bocsátott meg az illetőnek. Közösen összegyűjtöttünk néhány ötletet, hogyan fejezhetik ki, hogy megbocsátottak a másiknak.
Elkészítették a megbocsátó szívecskéjüket, és átadták annak a társuknak, akitől bocsánatot szerettek volna kérni. A szívre ráírták a társuk nevét és azt a mondatot, amivel bocsánatot kértek.
A „Megbocsátó kesztyű” ötlet alapján azt kértem a gyerekektől, hogy találjanak ki párban egy történetet, amelyben a nagyon jó barátok egy napon összevesznek, és hogyan békülnek ki, majd játsszák el nekünk. Nagyon ötletes és érdekes történetek és megoldások születtek.
A kedvencünk a „Szabadulás útja” játék volt. Az első kör még bizonytalan volt, de utána már mindenki szerette volna kipróbálni. Nagyon élvezték ezt a játékot. A gyerekek elmondták, hogy milyen érzés volt középen állni és érezni az elutasítást, és milyen kellemes volt a hívogató tekintet. A végén én is kipróbálhattam (a gyerekek kérték), és tényleg éreztem a tekintetükből, hol van a kapu, ahol átmehetek.
Igyekeztem változatos és érdekes feladatokkal, játékokkal megértetni velük, hogy a megbocsátás hatalmas gyógyító erő. Figyeljünk arra, hogy ne bántsuk meg a társainkat, de ha már megtörtént, kérjünk szívből bocsánatot.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A MEGBOCSÁTÁS témakörét online dolgozták fel tanítványaim.
A lényeget kiemelve olvasták el Gary Chapman és Jennifer Thomas kétévnyi kutatómunkájának eredményét az őszinte bocsánatkérésről és a megbocsátásról.
Majd Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatát végezhették el.
Az eltévedt kiselefánt történetének megismerése után megtudhatták a keresztrejtvény megfejtéséből a bocsánatkérés egyik legfontosabb varázsszavát.
Egy rövid film nézése következett, a Fragmentos.
Az „Elengedés lufi”, a „Milyen terhet viszel?”, a „Más szemében a gerendát” és az „Ő mit mondana?” feladatok segítették a gyermekeket abban, hogy a megbocsátás nehéz, ámde a vállakról köveket legörgető módjait őszintén gyakorolják és hatását megtapasztalják.
A „Zárókör”-be az ajánlott mondóka került.