A szitakötő csoport ezt a témát nagyon szívesen dolgozta fel,hiszen a csoport összetételèből adódóan gyakran adódnak konfliktushelyzetek a fiúk között.
Megbocsátás
A szitakötő csoport ezt a témát nagyon szívesen dolgozta fel,hiszen a csoport összetételèből adódóan gyakran adódnak konfliktushelyzetek a fiúk között.
A szitakötő csoport ezt a témát nagyon szívesen dolgozta fel,hiszen a csoport összetételèből adódóan gyakran adódnak konfliktushelyzetek a fiúk között.
A szitakötő csoport ezt a témát nagyon szívesen dolgozta fel,hiszen a csoport összetételèből adódóan gyakran adódnak konfliktushelyzetek a fiúk között.
A 8. hónap témájának (megbocsátás) kezdeményezéséhez Bagdi Emőke relaxációi közül a „Kitárom a világom, mint egy virág kinyilok” című gyakorlatát választottam. Mivel heti témánk szorosan kötődött a Föld napjához, így igyekeztem a két témát összekötni. Beszélgető körben sokat emlegettük bolygónkat, hogy mit is érezhet Földünk, mikor megsértik, megbántják őt azzal, hogy néhány emberke szemetet szór rá. Talán hasonlót, mint amit mi is érzünk, ha sértettek vagyunk. Ekkor mindenki megmutathatta, hogy hol is érezzük ezt a fájdalmas érzést. Igen megható volt számomra, hogy szinte minden gyermek ugyan arra a testrészére mutatott, a szívére. Majd megkérdeztem tőlük, hogy mit tehetnénk, hogy Földünk ne érezze ezt a fájdalmas érzést, hogyan tehetnénk ezt a rosszat jóvá? Mivel előtte már sokat beszélgettünk e témáról, így már jött is a sok sok jó megoldás. Mint pl. : nem szemetelünk, autó helyett biciklivel, vagy gyalog járunk óvodába, takarékoskodunk az árammal és a vízzel. Mivel a gyerekek nagyon érdeklődnek a bolygók iránt, így előzö hetekben már sokat foglalkoztunk velük, ezért a Föld napja alkalmából gyurmából mindenki elkészíthette saját kis Föld gömbjét, amit haza is vihetett. Elkészítésük folyamán nem csak tájékozódó képeségüket, hanem finommotorikájukat is fejleszthettem a földrészek elhelyezkedésének tudatosítása által. Földünk óvása mellett szó esett a héten a szépítésről is, így virágokat ültettünk óvodánk udvarára. A gyerekek viselkedését és magatartását figyelembe véve úgy érzem a téma feldolgozása sikeres volt. Sokkal jobban oda figyelnek az elhullajtott szemétre, felveszik, kukába dobják, majd kezet mosnak, így védve bolygónkat, hisz nem szeretnénk megbántani, fájdalmat okozni neki.
-Relaxáció:”A haragom kifújom,mint a cica, nyújtózom”
-Dal!”Ho’oponopono”
-Interaktív játék-Ho’oponopono (Boldogságóra könyv 180. odal)
-Varázsszavak- mozgásos,érzelem kibontakoztató játék.
-Színező:Boldogságóra munkafüzet 56. odal.
-Zárókör:”Hogy éezted magad?”
A hónap feladatát a zárt óvodai csoportunkban osztottam meg a szülőkkel és kértem a segítségüket. Nagyon lelkesek a szülők, igazán jóleső érzés, hogy segítik a munkánkat. A könnycsepp és megbocsátás szappan feladatokról adtak képek és leírás formájában visszajelzést. Április 19-én visszatértek a gyerekek az óvodába. A könnycsepp feladatot együtt is elkészítettük, de mivel nagyon örültek egymásnak, csak egy könnycseppet színezett ki mindenki. Ezután egy kisebb konfliktus alakult ki, amely el is indította téma feldolgozását. Mindenki elmondhatta, hogy ki iránt érez haragot a szívében és kinek bocsát meg. Ezután egy – egy, öleléssel segítettünk egymásnak, hogy ne legyen harag a szívünkben. A Föld napja alkalmából az óvodánk melletti KRESZ-parkba kis facsemetéket öltettek és egy kis fát a mi csoportunk is „örökbe fogadott”. Figyelemmel fogjuk kísérni a fejlődését, locsolgatjuk, hogy minél előbb növekedésnek induljon. Megbeszéltük, hogy ha kicsit megerősödik, akkor majd szeretet ölelést adunk a facsemetének. Mindenkinek vigyázni kell rá és reméljük senkinek nem fordul meg a fejében, hogy bántsa a kis fácskát. A megbocsátás versike a varázsszavakkal nagyon tetszett a gyerekeknek, felfigyeltem rá, hogy a nap folyamán többször használták is. A konfliktusaik megoldásaként is többször elhangzottak ezek a szavak. A hónap dala nagy sikert aratott, szívesen hallgatták a gyerekek.
A gyerekek között is adódnak konfliktusok, amelyet ők különösebb nehézségek nélkül meg is oldanak egymás között. Most egy ajándékkal kértek bocsánatot egy számunkra nagyon fontos személytől.
Ebben a hónapban is csak online tudunk találkozni a fiatalokkal. De olyan sokszor találkozunk online, annyira megszoktuk már, hogy remekül tudunk így is dolgozni, egymásra és témára hangolódni. Amikor tudják, hogy aznap „boldogságórázni” fogunk, mindig nagyon örülnek, hátradőlnek és egyszerűen élvezik a történeteket, játékokat, feladatokat, meditációt.
A megbocsátás gyakorlását Mark Twain gondolatával indítottuk és beszéltem arról, hogy miért az egyik legfontosabb forrása a boldogságnak a megbocsátás. Megbeszéltük, hogy a megbocsátás nem felejtés, nem elnézés és nem mentegetés. Mindenki tudott példát hozni arra, hogy őt hogyan bántották meg és elismerte, hogy bizony előfordult, hogy ő bántott meg másokat. Tisztáztuk, hogy mi az, ami nem segíti a megbocsátást, valamint, hogy miért van szükség időre a megbocsátáshoz és a bocsánat kéréshez. Keresztrejtvényt fejtettünk, közmondásokat értelmeztünk.
Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat meséjét választottam elolvasásra, mert úgy éreztem, hogy a történetben lévő szituáció a leggyakoribb a fiatalok mindennapjaiban, azaz a félreértésből adódó megbántottság: ami egyiküknek poén és játék vagy semmiség, a másiknak nagy fájdalmat okozhat. A történet rávilágított a testvéri szeretet erejére, ami a fiatalok számára is nagy jelentőséggel bír, főleg, ha esetleg előfordul, hogy neheztelnek testvérükre annak egészsége miatt, hiszen ismerik saját korlátaikat, fogyatékosságukat és olykor nehéz ezt elfogadni, látva, hogy testvérük az egészséges emberek életét éli.
A megbocsátás témája számos kérdést is felvetett a fiatalokban. Hogyan tudunk megbocsátani valakinek, aki bántott, de nem ismerem és soha többé nem találkozom vele (pl: incidens a tömegközlekedés során). Ebben az esetben magunkra kell koncentrálni: nem engedhetjük, hogy rossz lelkiállapotban tengődjünk hosszú ideig olyasvalaki miatt, akit nem is ismerünk. A megbocsátás gyógyító erejű.
Egy másik kérdés is elhangzott: előfordulhat-e, hogy olyat tesz egy gyerek, amit a szülő nem bocsát meg? Erre egyszerű a válasz: NEM, SOHA. A szülő mindig mindent megbocsát a gyermekének, mert annyira szereti. És épp ide illett A megbocsátás jele című megható történet.
Amit pedig nagyon fontos megjegyezni: nemcsak egy tettünk határoz meg bennünket! Sok jó tulajdonságunk van!
Beszélgettünk még a Ho’oponopo hawaii üdvözlés jelentéséről, a megbocsátás négy varázskártyájáról, melyet többen meg is rajzoltak később. Az órát meditációval zártuk, miközben meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopo című dalát. A végére nem egy fiatal arcán folytak a könnyek….