A Megbocsátás hajói még „home office”-ban készültek a kis matrózok és a kapitányaik (szülők) segítségével. A vízre bocsátás 🙂 viszont már a közösségünkben történt. Beszélgettünk arról, hogy miért jó és fontos, hogy ha megtudunk bocsátani egymásnak vagy akár önmagunknak. A harag mindig rossz tanácsadó. Ezért az átélt sérelmeket, jó ha kibeszéljük magunkból. Néha ezek ülepednek, olykor csak a havi magatartás/szorgalom értékeléskor kerülnek felszínre. Ilyenkor ezeket mindig töviről-hegyire ki- és megbeszéljük,hogy senkiben se maradjon tüske. A megbocsátás által empatikusabbak lesznek egymással szemben és fejlődik az önbecsülésük is. Az online oktatás után sokkal elfogadóbbak lettek egymással szemben, kevesebb konfliktus adódott köztük, inkább a békés, elfogadó tulajdonságok kerültek előtérbe. Azon dolgozunk, hogy ez így is maradjon. Ebben a tudatban vitte a Megbocsátás szele hajóinkat a Szeretet és az Elfogadás szigetére, ahol le is horgonyoztunk egy kis időre……………
Megbocsátás
Április: A Megbocsátás hónapja
A hétfői napra minden gyerek egy kicsit elszokik a gyerektársaságtól, közösségtől, és némi konfliktussal indítja a napot. Nem volt ez másképp most sem. Két unokatestvár persze, hogy összeveszett egy autón. Ilyenkor megragadjuk a helyzetet, és levonjuk a többiekkel a következtetést. Csupán azért vontam ma be e többieket is, hogy tudjam majd példaként felhasználni, hogy milyen egyszerűen lehet bocsánatot kérni, illetve megbeszélni a konfliktust. A délelőtti játék alatt hallgattunk Bagdy Bella zenéiből, amikből már van olyan, amit énekelnek, és táncolnak rá. A foglalkozást relaxálással kezdtük, mindenkinek pillangóvá kellett válni, repkedni, nézelődni, ismerkedni a világgal. Miután leültek megpihenni, mindenkit meghallgattunk, mit fedezett fel mag körül. Elmondtam a könyvben levő mesét a két Varázstündérről, Liliről, és Loláról. Az mindig szívbe markol, ahogy látom a kis szemükről a meghatódottságot, az érzelmek gomolygását, ahogy figyelnek, csillan a szemük, és csodálkoznak. Úgy érzem gondolkodásra sarkallta őket a mese. A mese végén a kis versikében a négy megbocsátás szót elismételtük, hogy jól megjegyezzük: „sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek” Amikor megkérdeztem, ők kire haragszanak, vagy kivel vesztek össze, persze senki, senkivel. Már nem is éreztek rossz érzéseket másokkal szemben. Zárásként meghallgattuk, és eltáncoltuk Bella Repülj Velem nótáját. Annyira cukik voltak, amikor a dalban „ölelj engem… és összeölelkeztek!!!
A keddi napon megint a tánc volt a nap elsődleges kedvence, mert a gyerekek kérték, hogy kapcsoljam be. Már nagyon ügyesen énekelnek részeket a dalokból, és a mozdulatokat utánozzák. Az asztalnál kiszínezték a tegnapi mese Tündérét, és alkalom nyílt színezés közben a mesét feleleveníteni. Ma mókusokat kellett elképzelniük csukott szemmel, és mondani, miket láttak, hallottak, képzeltek el. Ma már sokkal fantáziadúsabb volt a mesélésük, aminek örültem, mert már a tegnapi naphoz képest is sokat fejlődtek, tanultak. A mese a „Tékozló fiú”-ról szólt, óvodások nyelvére lefordítva. Amikor megbeszéltük a mese lényegét, ma jobban megnyiltak arra a kérdésre, hogy Ti vesztetek már össze valakivel, haragudtatok már valakire? És hogyan békültetek ki? Ezek után rögzítettük a négy varászszót, amihez Bella Ho’oponopono zenéjét is meghallgattuk, mert pont ezeket a szavakat énekli benne. Gyakoroltuk a gyerekek által ismert, és használt kibékülési mondókát is: „béke, béke, barátság, mi volt ez a szamárság!”
Szerdán kiszíneztük a négy varázsszó színezőt, meg a szivárványosat is, mert lehetett választani. Azért volt jó a színező, mert játékos formában adta vissza a tanultakat. A zene a mai nap formabontó volt, hiszen Kovalszky meg a Vega zenéjét, Varázsszavak címmel hallgattuk meg. Persze felismerték a gyerekek a már tanult varázsszavakat, és be is kapcsolódtak az éneklésbe, táncba. Megbeszéltük, miért is kapcsoltam be ezt a zenét. Kiszíneztük a Megbocsátás jelét, Hannával napocskát rajzoltattam, mert a jele is nap, és szívesen bevállalta. Ugyanis a múlt hónapi Apró örömöket pandémia alatt vettük, és így a lépcsőnkre nem tudtuk kitenni. Most bepótoltuk, és kitettük mind a két havi jelet. Előtte végig mondtuk a jelek alapján, hogy már mennyi mindent tanultunk, és kérdezték, mi van még hátra. Már csak két lépcsőfok, és eljutunk a Boldogság Kastélyunkba!!!
A csütörtöki napunk a közös tevékenységekről szólt, ami erősíti a közösség erejét, ezáltal kevesebb konfliktusnak adunk lehetőséget. A héten nagyon készülünk az Anyák napi köszöntésre, minden reggel valami ajándékot készítettünk, díszítettünk. A folyosón levő táblánkra készítettünk egy nagy szívet, és mindenki belerajzolta anyukáját. Mivel közeleg május elseje, így májusfa készítését is bevállaltuk mára. Itt bizony nagyon kellett egymás segítése, figyelme, dicsérete. Nagyon jó hangulatban telt a nap. A varázsszavakat ma is elismételtük, volt, aki dallamosan énekelte, mint tegnap a hallgatott zenében. Ma egyáltalán nem volt konfliktus a gyerekek között!
A pénteki napunk a Trach Tag-ról szólt, meg az Anyák napi készülődésről, videó felvételről. Népviseletbe öltöztünk, úgy ténykedtünk, körjátékoztunk, énekeltünk, játszottunk, és a tanult versekből videó felvételt készítettünk, amit elküldök az anyukáknak vasárnap. De nem is ez a lényeg mára, hanem, hogy a gyerekek a nap folyamán többször is el kezdték énekelni a VARÁZSSZAVAKAT! Ennél jobb visszajelzést nem is kívánhatnék!
“Bocsánatot kérni vagy megbocsátani ?” – ez volt az a kérdés, amire az áprilisi Boldogságóránk fő témája – a megbocsájtás gyakorlása – megbeszélése során, próbáltunk közösen választ találni. Ötleteléssel kezdtünk: mit jelent számunkra a megbocsátás ? Majd közösen meghallgattuk “A megbocsátás jele” című történet első részét, aminek közösen próbáltuk kitalálni a befejezését. Megható volt hallani a diákok felolvasásában Tihanyi-Tóth Kinga: “Úgy szeretném” című versét. Mivel erre az órára a húsvéti vakáció előtti utolsó nap került sor, a diákjaim feladatot kaptak a vakációra. Írjanak rövid beszámolókat olyan helyzetekről, amikor megbocsájtottak valakinek, vagy amikor nekik bocsájtott meg valaki . A hónap dalának a meghallgatása után a záró körben, többször is elhangzott, hogy nem könnyű dolog sem a megbocsátás, sem a bocsánatkérés, de mindkettőre nagy szükség van ahhoz, hogy békességben éljünk egymással.
Szerencsére a 8. Boldog órát már óvodai keretek között tudtuk megtartani. Jó volt újra találkozni a gyermekekkel, és ők is örömmel fogadták egymást. Nagyon örültek, hogy újra Boldog órát tartunk, a témánk a megbocsátás gyakorlása volt. A foglalkozást „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” relaxációs gyakorlattal kezdtük, melynek játékossága, jókedve megalapozta a foglalkozás hangulatát. Ezt követően beszélgettünk arról, hogy mit éreztek akkor, amikor rosszat tettek, és hogy akkor, amikor ők várták a bocsánatkérést. A gyerekek nagyon aktívan, közlékenyen mesélték el, egy-egy ilyen élményüket. A Tündéri bocsánat című mese nagy kedvenc lett, a hét folyamán többször kérték, hogy meséljem el. Beszélgettünk a mese tanulságáról, a bocsánatkérés, valamint a megbocsátás fontosságáról. A gyerekek egész ügyesen megfogalmazták gondolataikat és mesélték el mit éreznek, illetve mit tesznek, ha megbántanak valakit, vagy ha őket bántják meg. Ezután a gyermekek 2 db piros szívet adhattak át csoporttársaiknak a négy varázsszó használatával (Sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek). Ügyesen, általában a sajnálom, és a bocsáss meg szavak használatát részesítették előnyben. A foglalkozás lezárásaként a varázsszőnyegen ülve elrepültünk Hawaii szigetére. A Ho’oponopono interaktív játékkal zártuk a tevékenységet. Végül kiszínezték a megbocsátás jelét és örömmel ragasztották fel a Boldogság várának 8. lépcsőfokára.
Nyírmártonfalvi Általános Művelődéi Központ
A tevékenység megkezdésekor a könyvben található relaxációs gyakorlatok közül végeztünk néhányat.
A téma értelmezését különböző képek nézegetésével kezdtem. A feladat az volt, hogy felismerjék a különböző érzelmeket. Pl: mérges, boldog, szomorú, stb. Beszélgetés közben a gyerekek elmesélték mikor éreztek hasonlóan. Szóba került a megbocsátás is, amely során hangsúlyoztam a varázsszavakat, melyeket az óvodában és otthon is gyakrabban használhatnak. Pl: köszönöm, bocsáss meg, kérlek ne haragudj.
A tevékenység lezárásaként mindenki elkészíthetett egy szívet, amelyet odaadhatott valakinek a csoportban.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Mindenkivel megtörtént már, hogy valami rosszat tett, de utána már megbánta és szeretett volna bocsánatot kérni. Bocsánatot kérni többféleképpen lehet: szavakkal, mondatokkal – jóvátétellel, cselekvéssel – testi érintéssel történő kifejezéssel, pl. ölelés, kézfogás.
A szófelhőnkben a megbocsátással kapcsolatos szavak megkeresése volt a feladat.
A hónap dalát áprilisban sajnos nem tudtuk közösen meghallgatni. Nagyon várjuk, hogy a májusi találkozásunkat!
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Április hónapban a Föld napját ünnepeltük. Elmeséltem a Föld meséje c. mesét, majd beszélgettünk a Földről, mit jelent nekünk, hogyan tudjuk megóvni, mi az, amit meg kell óvni. Meghallgattuk Bagdi Bella Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát, közben mi is gyertyát gyújtottunk. A dalt a héten többször is kérték a gyerekek. A zenehallgatás közben készült színezők kikerültek a faliújságra.
A megbocsátás témakör bevezetéseként levetítettem a Fülesmackó bábsorozatból a Bocsánat című epizódot. Beszélgettünk arról, hogyan bántotta meg Füles a társait, és hogyan tette jóvá.
Ezután a gyerekek meséltek arról, milyen helyzetekben fordult már elő, hogy nekik kellett bocsánatot kérniük. Megerősítettük, hogy kijavítható, ha hibázunk, és magunknak is meg kell bocsátani. Felidéztük, hogy milyen jó érzés a megbocsátás. Kiszínezték a megbocsátás jelét, majd ezek is felkerültek a faliújságra.
A következő foglalkozáson a Boldogságóra könyv181. oldalán található Ho oponopo mesét mondtam el a gyerekeknek, majd eljátszottuk a „Jön a zombi” játék általam átírt, „megszelídített” változatát, a varászszavak gyakorlására.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
A kavicsfestést még a távoktatás idején végezték a gyerekek. Amikor visszatértek az iskolába, először nagyon örültek egymásnak. Aztán 3-4 nap után egyre több konfliktus lépett fel az osztályban. Türelmetlenek voltak egymással, összevesztek a játékszabályokon stb. A közösségi élet szabályait újra kellett tanulniuk. Nem győztem békíteni őket. Éppen aktuális volt a megbocsájtás témája. Prof.Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatát elvégeztük. Jó hatással volt a gyerekekre a mondóka. Megnéztük a Fragmentos című animációs kisfilmet és beszélgettünk róla. Saját élményeiket is elmesélték sokan.Feltérképeztük az osztályban dúló konfliktusokat. Végül elmeséltem Bagdi Bella történetét , melyet a Boldogságkonferencián hallottam( nagy hatással volt rám). Nagy átéléssel, döbbenten hallgatták a gyerekek. Az átkeretezés módszerét alkalmazzuk azóta, s könnyebben megy a megbocsátás. A zárókörben elmondták egymás szemébe nézve a varázsszavakat: Sajnálom! Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!
A szitakötő csoport ezt a témát nagyon szívesen dolgozta fel,hiszen a csoport összetételèből adódóan gyakran adódnak konfliktushelyzetek a fiúk között.
A szitakötő csoport ezt a témát nagyon szívesen dolgozta fel,hiszen a csoport összetételèből adódóan gyakran adódnak konfliktushelyzetek a fiúk között.