A Megbocsátás szele vitte hajóinkat a Szeretet és az Elfogadás szigetére, ahol le is horgonyoztunk egy kis időre……………
Meghallgattuk újból a mesét az eltévedt kiselefántról. Ezzel a mesével már az online oktatás alatt megismerkedtek. Beszélgettünk arról, hogy Ormi mama dühe miért párolgott el olyan gyorsan és miért tudtak megbocsátani egymásnak. Mivel a megbocsátás rítusa elősegíti az empatikus készség fejlődését, nem lehetett kihagyni, hogy: –Közösen megnézzük az Elmer, a kockás elefánt-ról szóló David McKee meséjét is. „Elmer más, mint a többiek: tarka kockás és mindig vidám. De vajon tényleg jó érzés különbözőnek lenni? Elmer megpróbál beállni a sorba, de kiderül, hogy olyan jó tréfákat, mint ő, semelyik elefánt nem tud! ” Nagyon tetszett a gyerekeknek és fogékonyak voltak a mese mély mondanivalójának a megértésére. „Home office”-ban már ügyesen megtanultak 1-2 kismankó:) segítségével Fánit és Ormi mamát rajzolni , az iskolában az utóbbi meséhez készítettünk illusztrációt. Az alkotások igen jól sikerültek, hiszen nagyon kedvükre való feladatnak bizonyult…..:)
Megbocsátás
Rétsági Általános Iskola Madách Imre Tagintézménye
Oly sok idő után újra együtt a kis közösségünk:):)
Örülünk nagyon egymásnak, ám hamar kiderül, hogy talán érzékenyebbek, sebezhetőbbek lettünk a bezártság miatt. Vigyáznunk kell egymásra – és nemcsak a testi, hanem a lelki egészségünkre is. Ha pedig megbántottunk valakit, meg kell tanulnunk újra és újra a bocsánatkérés formáit. Bella dala is segít ebben! Ha pedig mi bántódtunk meg, képessé kell válni talán olykor a legnehezebbre: az őszinte megbocsátásra.
„A megbocsájtó kesztyű” történetünket együtt szövögettük, és el is játszottuk.
Ezután is törekszünk a felelősség vállalására, az őszinte megbánásra, a megbocsátás lelkünket könnyítő érzésére.
Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium
Az április hónap témája a megbocsátás volt iskolánkban a 2020/2021-es tanévben is. A 7/f osztályos diákok a téma komolysága ellenére igazán fontos gondolatokat fogalmaztak meg, hogy számukra mi is jelent a megbocsátás, milyen további érzelmekre asszociálnak a szó hallatán. Az egyik digitális osztályfőnöki óra elején egy bemelegítő feladatot kaptak a közös Padlet felületünkön a diákjaim, majd arra kértem őket, hogy egymást szólítva mindenki ossza meg a véleményét a témával kapcsolatban, így a következő gondolatokat említették meg a tanulók: „A megbocsátás sosem könnyű, mert már nem tudjuk visszatekerni az idő kerekét. Azért is nehéz ez, mert ha valaki nem gondolja komolyan a bocsánatkérést, akkor csak a felszínen kér bocsánatot, és ebben a helyzetben nehéz szívből megbocsátani a másiknak. Azért jó, ha megbocsátunk a másiknak, mert akkor az minket is jó érzéssel tölt el, és nekünk is jó meg a másiknak is. A megbocsátáshoz fontos, hogy közelebbi viszonyban legyünk a másikkal és bizalom is szükséges ehhez.”
A téma kapcsán beszélgettünk olyan fontos fogalmakról is, mint például az ítélkezés, és ennek komolyabb megjelenési formáiról is. Ez igazán érdekes és különleges volt a diákok számára, mert új szavakat tanultak, így érdeklődve dolgoztak velem az online felületen, ahol párosítani kellett a fogalmakat a képekkel és a meghatározásaikkal.
Egy másik digitális osztályfőnöki órán – kihasználva a Teams felület adta breakout room lehetőségét – csoportokba osztottam az osztályomat és az Úgy szeretném című vershez kellett ötleteket gyűjteniük, majd illusztrációt is készítettek a lelkesebb diákok a vershez.
Az órák igazán hasznosnak bizonyultak és azt is éreztem osztályfőnökként, hogy a tavalyi évhez képest már sokkal érettebb gondolatokat osztottak meg velem diákjaim, aminek igazán örültem, hiszen még csak 7. évfolyamosok, de már így is aktívan, talpraesetten dolgoztak az órákon.
Bízva az óvoda újranyitásában, nem ajánlottam ki az online térbe a téma feldolgozását, viszont így csak két hetünk maradt a megvalósításra.
Mivel több hétig nem találkoztunk, a gyerekek sokat és szívesen meséltek élményeikről, életeseményeikről, családjukról, ünnep- és hétköznapjaikról.
A témát a „Hervad a virágom, éled a virágom…” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd beszélgető-körben elevenítettük fel, hogy ki mikor és miért bántódott, sértődött, haragudott meg valaki másra. Mindenki elmondhatta saját tapasztalatát, vélt, vagy valós sérelmét, érzéseit. Megtanultuk a megbocsátás varázsszavait. Megismerkedtünk Dudás Ágnes Prücsök és a harag meséjével,mely segített az érzelmek azonosításában.
Miközben a gyerekek kötetlenül játszottak, rajzoltak, többször meghallgattuk Bagdi Bella Ho’oponopono című dalát, mely elcsendesítette, lenyugtatta a csoportot. Elalvás előtt többször is meséltem Bezzeg Andrea Tündéri bocsánat című meséjét és újrahallgattuk a hónap dalát. Anyák napjára készülve verseink, dalaink is a szeretetről, megbecsülésről, háláról szóltak. Megbocsátásnapot tartottunk, gyakoroltuk a bocsánatkérést. A legvidámabb játékunk a héten a „Jön a Zombi!” játék volt, amit a gyerekek nagyon élveztek és közben észrevétlenül gyakorolták a megbocsátás varázsszavait, amit remélem a hétköznapok során is használni fognak, amennyiben a helyzet megkívánja!
E havi témánk a megbocsátás. Beszélgetés, helyzetek felelevenítése történt, játékos percekkel színesítve a megértést. Nagy örömmel készültek a hajók, melyeket az osztályban engedtünk útjukra rajzos formában a Szeretet szigetére.
Az áprilisi témánk feldolgozását az első napon a mesével kezdtem, melyhez készítettem szemléltetésként síkbábokat (vidám Kerekerdő, szomorú erdő, Lili és Lola tündérek, varázspálca). Majd beszélgettünk a meséről és arról, hogy mikor szoktunk bocsánatot kérni, milyen érzés, ha megbántanak, ki – kit bántott meg utoljára és mivel. A négy varázsszót is elismételtük, ahogy a mesében hallottuk. Ezt követően a gyerekek kiszínezték a megbocsátás ajándékát, valamint lerajzolták, hogy milyen érzést vált ki belőlük a megbocsájtás és, hogy ki az, akitől most bocsánatot kérnének.
A következő napon reggel a gyerekek kivágták és kiszínezték a könnycseppeket, amiket utána egy tálca vízre helyeztünk, a tálcát pedig kitettem egy kellemes napsütötte helyre és megbeszéltük, hogy majd, ha kimegyünk az udvarra, megnézzük, hogy mi történt velük. Majd hangulatteremtésként táncra perdültünk a „Repülj velem” című dalra és a dal végére leterítettem a varázsszőnyeget, amin elutaztunk a képzeletbeli utunk során Hawaii szigetére. Megtanultuk a Ho’oponopono varázsszót és kezdetét vette az interaktív játék. A gyerekek az instrukcióim segítségével eljátszották a történetet. Ezáltal, hogy közösen dolgoztuk fel, mindenki aktív részese lehetett a különleges élménynek, amely segítette a téma mélyebb megértését is. Az utazás végén lefeküdtünk a szőnyegen, elképzeltük, hogy napozunk a tengerparton, és becsukott szemmel hallgattuk a „Ho’oponopono” –t. Mivel a történet során már egész jól ment a négy varázsszó, kiszínezték a megbocsátás varázsszavait szimbolizáló színezőt. Az udvarra menetelkor behoztam a tálcát, amelyen felszáradt könnyeket találtunk. Ezzel vezettem rá őket arra, hogy ahogy a nap melengette, a szél kellemesen fújdogálta, felszáradtak a könnycseppek és így tudnak a mi gondjaink is elillanni, ha kellő időt hagyunk nekik.
A harmadik és negyedik napon a bábjelenet segítségével is feldolgoztuk a témát, ehhez szintén készítettem síkbábokat. Az első napon a síkbábokkal meséltem el a gyerekeknek a mesét, majd beszélgettünk Sün Simi és barátai viselkedéséről, valamint a megbocsátásról. Utána megkértem a gyerekeket, hogy rajzolják le a meséből a kedvenc jelenetüket, azaz meseillusztrációt készítettek. Ezt azért találtam hasznosnak, mert a gyerekek nagyon kedvelik az állatszereplős meséket egyébként is. A mese mondanivalója pedig erkölcsi tartalommal bír, könnyen értelmezhető, így még inkább tudtam hangsúlyozni a megbocsátás – bocsánatkérés fontosságát. Az ezt követő napon pedig el is dramatizáltuk a történetet, állatos fejdíszek és egyéb eszközök segítségével (virág, alma, labda). Mivel többen is szerettek volna szerepelni, kétszer egymás után is eljátszottuk a mesét. A gyerekek nagyon jól tudtak azonosulni a szereplőkkel, visszaadták mesebeli viselkedésüket, beleélő képességük fejlődhetett általa. A dramatizálás segítségével még inkább átélhették a megbocsátó és a bocsánatkérő szerepét.
Az utolsó napon zárásként eljátszottuk a Varázsszavak nevezetű játékot, ekkor már úgy gondolom, hogy tudatosult bennük a négy szó még jobban. Viszont az is megfigyelhető volt, hogy mennyire ráéreztek, hogy a megbocsátásra helyeztük a héten a hangsúlyt, mert a legtöbbször ezzel a két varázsszóval kezdték a gyerekek a mondataikat: „Sajnálom, hogy…” és a „Kérlek, bocsáss meg, amiért…”. Végül felhelyeztük a 8. lépcsőre is a jelet, sikeresen megmásztuk ezt is. Már csak kétlépcsőnyire vagyunk a boldogságtól, az izgalom fokozódik.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Téma: Megbocsátás
Cím: Haragudni bárki tud, a megbocsátás bátor tett.
Megbocsátás gyakorlása
Időpont: 2021. 04. 29.
Foglalkozást vezette: Lőrincz Norbert, kollégéiumi nevelőtanár
A foglalkozásnak célja volt: Megmutatni kollégistáinknak, hogy miként és miért boldogít minket a megbocsátás, ha tudatosan odafigyelünk rá és megadjuk magunknak a lehetőséget, hogy ne cipeljünk a vállunkon plusz terhet.
A digitális oktatás nyújtotta lehetőségeken belül egy általam összeállított PPT-t – benne feladatokkal – küldtem el (Google Classroomon) az érintett tanulóknak. Ezeknek a feladatoknak a visszaküldésével vált teljesítetté a „foglalkozáson való részvétel”.
A prezentációból megtudhatták, hogy minden ember életében előfordul, hogy megbántják. Emberi tulajdonság, hogy a bántásra bántással, megtorlási szándékkal reagálunk. Végső soron megkeserítjük ezzel az életünket, mi válunk boldogtalanná, ha ezeket a negatív gondolatokat magunkkal „cipeljük”, és nem teszünk tudatosan a testi-, lelki egészségünk megóvása érdekében.
Megismerték, hogy a megbocsátás nem egyenlő a felejtéssel, a felmentéssel, a mentegetéssel, vagy a megbékéléssel. Azért kell megbocsátani, mert nem tudjuk a sérelmet elfelejteni mondja Lewis Benedictus Smedes amerikai filozófus.
Ismereteket kaptak arról is, hogy milyen lelki előnyökkel jár, ha képes az ember a megbocsátásra.
Végül feladatul kapták, hogy határozzák meg:
– Miért fontos, hogy ne hordozzunk magunkban sérelmeket?
– Milyen módon fejezhetik ki a megbocsátásukat mások felé?
– Melyek a megbocsátást lehetetlenné tevő tényezők?
Szép, igényes munkákat kaptam vissza a tanulóktól. Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
A gyermekek elmondhatják egymásnak az őket ért sérelmeket, és bocsánatot kérhetnek egymástól.
A megbocsátás gyakorlása
Áprilisi boldogságóránk most is online valósult meg. A gyerekek nagyon várják minden hónapban a Boldogságórákat. A megbocsátás gyakorlása témakörének kapcsán bevontuk a színeket, érzelmeket is a hét témáihoz. Az erkölcstan órákon az érzelmekkel, más tantárgyaknál „színes” feladatokat kaptak a gyerekek a héten.
Színes világ: Az online órát kedvenc színeink körbejárásával kezdtük. Átbeszéltük a fő színeket újból, és tárgyak, állatok képeinek felismerésével gyakoroltuk a színeket. Feladatlapot is kaptak ezzel kapcsolatosan, amivel otthon dolgozhattak tovább.
Jácint, a megbocsátás virága: Egy videó link segítségével elkészíthetik otthon is a megbocsátás virágát, amely a jácint. Mintadarabot mutattam a tanulóknak, és a linket megkapták a heti feladatlapon, amely alapján a jövő heti online óránkon ők is bemutathatják kész munkáikat a többieknek.
Kisfilm a megbocsátásról: Egy nagyon megható kis történetet. A szereplőkön törésvonalak jelentkeznek, amikor valami sérelem, bántás éri őket a környezetüktől. A törésvonalak azonban eltűnnek a rajzfilm végére, mert a szív varázserejének segítségével kisimulnak az arcok, és beköltözik a boldogság a szívekbe.
A hónap dala, Ho’oponopono: a dalban hallhatjuk a varázsszavakat, amelyek hozzásegítenek minket ahhoz, hogy a megbocsátást minél magasabb szinten tudjuk gyakorolni, és a tudás mindenképpen boldogabb élethez vezet.
Varázsszavak: SAJNÁLOM, KÉRLEK, BOCSÁSS MEG, KÖSZÖNÖM, SZERETLEK
Színezők: A feladatlapokkal színezőket kaptak még otthonra a gyerekek. A megbocsátás jele a szív, a képeken színezhettek és vidám arcokat rajzolhattak még be a gyerekek. A mosolygós arcok tükrözik hangulatukat!
Krafcsik Éva Gabriella
gyógypedagógus
Sajnos a járványhelyzet miatt sok időt kellett otthon töltenünk, így nagyon boldogok voltunk, mikor újraindulhatott az óvodai élet. A megbocsátás témaköre a csoportunkban most különösen nagy szerepet játszott: a gyerekek hosszú időt töltöttek külön, így több volt a frusztrációjuk, így az ebből fakadó konfliktus is. A szőnyegre leülve saját példákon keresztül beszéltük meg a gyerekek sérelmeit. Mindenki elmondhatta, hogy neki mi esik rosszul, mit érez, és a testében hol érzi a rossz érzést. Meglepően jól meg tudták fogalmazni érzéseiket, és többen rá is mutattak a kis szívükre. A hét folyamán könnycseppeket is színeztünk, melynek nagy jelentősége volt a foglalkozáson. A könnycseppet tartva megfogalmaztuk negatív érzéseinket, majd a könnycseppet vízbe téve elengedtük negatív érzéseinket, és megbocsájtottunk egymásnak. A könnycseppeket a nap folyamán többször megvizsgáltuk, megnéztük, hogyan változtak meg a víz hatására.