A csoport nemek közötti összetételét tekintve a fiúk 80%-os többségben vannak. Ebből adódóan több konfliktushelyzet kialakulására nyílik lehetőség, ami egy mindenki által kedvelt játék megszerzéséből alakul ki. Arra törekszünk, hogy a kialakult konfliktusokat önállóan meg tudják oldani és a játék zökkenőmentesen folytatódjon. A két év alatt megtanultak bocsánatot kérni és megbocsátani. A beszélgetőkörök jó lehetőséget biztosítanak az esetleges problémák megbeszélésére.
Megbocsátás
Uzsoki Középiskolai Leánykollégium
A szeretetkapcsolatok az egymásra figyelés, az empátia, a megbocsátás képessége is fontos elemei a pozitív „beállítódásnak „, vagyis mindez nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához. A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás.
Diákjainknak online azt a feladatot adtuk, hogy írjanak egy bocsánatkérő levelet annak, akit megsértettek. Továbbá tervezzük, hogy egy-egy kép segítségével egyéni történeteiket felhasználva tudnának a diákok a tanárokkal csoportfoglalkozás keretében beszélni a témáról. Az időzítést a május 10. utáni visszaköltözést követően szeretnénk ütemezni.
Megbocsátó , elfogadó környezet kialakítása a célunk a mindennapokban!
Beszámoló
A Mesevár Óvoda és Bölcsőde Mende, Törpike csoportjában megtartott Boldogságóráról, melynek témája: Megbocsátás
Beszámolómat azzal szeretném kezdeni, hogy újra gyerekzsivajtól hangos az óvoda, de a csoportok létszámai jóval alacsonyabbak.
Sokan vannak még otthon maradó gyermekek, akiket a pandémia helyzet miatt nem hoznak az óvodába. Ennek ellenére, az óvodába járó gyermekekkel tovább folytatjuk tevékenységeinket, így boldogságóráinkat is.
A hónap témája – a Megbocsátás téma.
A téma megvalósítását a mondóka gyakorlásával kezdtük, közben kiszíneztük a kis színezőt. Meghalgattuk a hónap dalát is, Bagdy Bella: Ho’oponopono c. dalt, amelynek nagy sikere volt ismét a gyermekek körében.
A mondóka nagyon tetszett a gyermekeknek, örömmel mondták, gyakorolták többször is.
Ezután relaxációs feladatok következtek, amelyeket a gyerekek nagy örömmel végeztek.
„Együtt az Á, O és U hangokban”, „Kitárom a világom….”, „Repülj madár, szárnyalva szállj”
A tevékenység során, a gyermekek gondolkodását arra szerettem volna terelgetni, hogy mennyire fontos számunkra, hogy meg tudjunk bocsátani egymásnak, és ez bizony sokszor nem is könnyű feladat.
„Varázskártyák” rajzolásával folytattuk a tevékenységünket, a kártyákra mindenki valami szépet rajzolhatott, virágot, napocskát, szivecskét, és a munka végén, annak a társának adhatta, akitől bocsánatot szeretet volna kérni. A kártya átadását indokolni is kellett, nagyon érdekes játék volt, hiszen apró kis titkok is kiderültek, a gyerekek egymás közötti viszonyairól, játék közbeni egymással való odafigyelésről.
Elkészítettük a „Megbocsátok szappanjainkat” is, nagyon tetszett a gyerekeknek, azonnal kezet szeretett volna mosni mindenki.
Boldog Dórával és a csengettyűvel hívtam a gyerekeket mesehallgatásra. Meghallgattuk, a Tündérei bocsánat c. mesét, majd válaszoltunk a kérdésekre, és mindenki piros szívecskét adhatott annak, akit nagyon szeret.
A mesével motiválni szerettem volna a gyermekeket, hogy a történet hangulati elemei beindítsák a gyerekek képzeletét, érezzék meg, tudatosodjon bennük a megbocsátás lényege.
Ehhez hozzájárult a daléneklés többlet is, illetve a tündérek árnyékának megkeresése a munkafüzeti feladatban.
Egy tündér bábbal, mesedramatizálásra hívtam a gyerekeket, amelyben nagyon szívesen vettek részt.
Nagy örömmel nyugtáztam, hogy beleélték magukat a gyerekek a mese történetébe és lelkesen vettek részt az előadásban. Ezután az „Erdőben jártam, keltem… c. játékkal elsétáltunk a megbocsátás erdejébe, és mindenki az erdőben egy fává változott, és egy szóval fogalmazta meg, hogy neki mit jelent a megbocsátás. Ezután le is rajzolhatta mindenki a saját „megbocsátás erdejét”.
Nagyon lelkesek voltak a gyerekek, nagy odaadással vettek részt a játékban, és igazán szép alkotások születtek.
A színezők elkészítése közben meghallgattuk Prücsök és a harag c. mesét is, a kérdésre sokféle megoldási ötletet hallgathattunk meg.
A játékokban valamennyien kipróbálhatták magukat, kiélhették szereplési vágyukat, bővíthették szókincsüket.
A varázsszavas játéknak nagy sikere volt, boldogan ismételtük meg többször is.
Ezután számolgattunk is egy kicsit, megszámolhatta mindenki a megbocsátás erdejében, a szeretet gyümölcseit.
Az előre kivágott, megbocsátás jelét mindenki kiszínezte, és a barátjának adta. A gyerekek kezdeményezték az átadást, nagyon megható pillanat volt, a kérdésre, hogy miért a barátodnak adod? – a válasz, mert sokat szeretnék játszani még vele, és bocsásson meg nekem.
Könycseppes játékunk során kiszíneztük a könycseppeket, vizes pohárba tettük őket, és mire az udvarról feljöttünk ebédelni, megnéztük a változást, mindenki nagyon boldog volt, és egy kisfiú megjegyezte, hogy „akkor most már megbocsátottak nekem?” Tetszett a „kisérlet” a csoport tagjainak.
Befejező énekünket nagy lelkesedéssel, boldogan énekelték a csoport tagjai, igazi kis táncházat tartottunk, nagy öröm volt látni a boldogan táncoló törpikéket.
Az egész tevékenység nagyon jó hangulatban telt el, mindenki nagyon jól érezte magát, és többen is megjegyezték, hogy hiányoztak már a közös boldogságórák.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Ált. Isk. 2. osztálya
A 3 varázsszóban benne van minden. Milyen nehéz sokszor kimondanunk. Sajnálom… az első lépés a felelősség felismerése, milyen igaz! Bocsáss meg! – azt üzeni, jóvá szeretném tenni, vagy Elnézést!
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Megbocsátás
A foglalkozáson megbeszéltük kinek mi jut eszébe a megbocsátás szóról, milyen tapasztalataik, gondolataik, érzéseik vannak a megbocsátásról. A bocsánatkérés mellett a megbocsátást is hangsúlyoztuk. Kézfogós játék során gyakorolták, hogyan kell bocsánatot kérni, elfogadni. Az internet segítségével további megbocsátó mondatokat, szavakat, megbánást megbocsátást ábrázoló képeket kerestek.
Spongyabob csoport
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Az áprilisi hónap témája a megbocsájtás nehézségeiről és az elfogadásról szólt. A marcelházi gyerekek puzzle formájában fejezték ki ezt az elfogadást. A képeken látható gyerekek mintája alapján fejezték ki érzelmeiket ebben a témában. Első lépésben megbeszéltük,hogyan képzelnek el egy ilyen helyzetet,majd lerajzolták,kiszínezték és puzzle formában kinyírták,majd újra összerakták és összeragasztották. Nagyszerű közös munka alakult ki,hiszen egymás rajzait kellett összerakni,ami nagyon összekovácsolta a tanulókat,teljes szívvel-lélekkel készítették el a puzzle nem könnyű kialakítását. Köszönjük a lehetőséget,hogy ilyen nagyszerű csapatépítő programnak a részesei lehetünk!
Kis ürge csoport
Kezdő relaxáció: „Napimádás” relaxációs gyakorlat
Mesére hívó mondóka:” Kerek erdő kalandra hív téged…”
Mese: A só – magyar népmese
Beszélgetés a meséről, a király és a legkisebb királylány közötti konfliktusról, annak megoldásáról.- megbocsátásról
Saját óvodai életünkben megjelenő sérelmek megbeszélése- a megbocsátás, bocsánat kérés lehetőségeinek felidézése.
” Adj piros szívet annak a gyermeknek, aki megbántott ( bocsánat kérés).-gyakorlása.
Varázsszavak megfogalmazása.
Ho’ oponopono- megtanulása – interaktív játék
Játékos feladatok- megbocsátás erdeje , a megbocsátás ajándéka