A hónap dala meghallgatásával kezdtük az órát. Arra kértem a gyerekeket, hogy gondolkozzanak el azon, hogy milyen bántódásuk volt, vagy kit bántottak meg. elmesélhették a történeteket. Ezek után csoportmunkában rajzlapon lerajzolhatták és leírhatták, hogy milyen hatással volt a megbocsátás érzése.
Megbocsátás
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
Ormi mama és Fáni boldog egymásra találása után, beszélgettünk arról, hogy nekünk is mennyi mindent megbocsájtottak már a szüleink. Szó esett kisebb balesetekről, amit legtöbbször figyelmetlenségünk okozott: eltörtük a tányért, kiöntöttük a szörpöt, sáros cipővel szaladtunk be a szobába. De előkerültek a lustaságból, hanyagságból szerzett rossz jegyek és a különböző okok miatt született füllentések is. Ezeknek a megbocsátása miatt hálásak lehetünk. Hálánk kifejezésére a legaktuálisabb alkalomnak mutatkozott az Anyák napja. Így nagy lendülettel vetettük bele magunkat az ajándékok készítésébe, hogy mi is boldogan ölelkezhessünk össze édesanyánkkal és kérhessünk tőle bocsánatot csínytevéseinkért.
Az órát egy történet elmesélésével kezdtem. Ebben a történetben a szereplők megbántották egymást, majd megbocsátottak egymásnak. Ezt a folyamatot írja le a történet. Ezek után mindenki elmesélhette saját személyes történetét. Megnéztük, hogy ki hogyan bocsátott meg a másiknak és milyen érzést váltott ki ez benne. Az órát a hónap dala meghallgatásával zártuk
Jászai Mari Általános Iskola Gárdonyi Géza Általános Iskolája Kerékteleki Bársonyos Telephely
Ez a hónap félig online, félig jelenléttel telt. A gyerekek örömmel festették a köveket már odahaza. Volt, aki otthon kirakata a köveit, volt, aki elhozta az iskolába. Mindenki talált magának olyan embert, akitől bocsánatot kérhet. Sajnos nálunk gyakran előfordul, hogy a gyerekek meggondolatlanul megbántják egymást szóval cselekedettel. Bízom benne, hogy 4. év végére azért elsajátítanak, annyi tudást, hogy legalább cselekedettel nem bántják egymást. Az előző csoportjaimban ez sikerült. Közben megérkezett a tavasz is és készültünk anyák napjára.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
A Megbocsátás szele vitte hajóinkat a Szeretet és az Elfogadás szigetére, ahol le is horgonyoztunk egy kis időre……………
Meghallgattuk újból a mesét az eltévedt kiselefántról. Ezzel a mesével már az online oktatás alatt megismerkedtek. Beszélgettünk arról, hogy Ormi mama dühe miért párolgott el olyan gyorsan és miért tudtak megbocsátani egymásnak. Mivel a megbocsátás rítusa elősegíti az empatikus készség fejlődését, nem lehetett kihagyni, hogy: –Közösen megnézzük az Elmer, a kockás elefánt-ról szóló David McKee meséjét is. „Elmer más, mint a többiek: tarka kockás és mindig vidám. De vajon tényleg jó érzés különbözőnek lenni? Elmer megpróbál beállni a sorba, de kiderül, hogy olyan jó tréfákat, mint ő, semelyik elefánt nem tud! ” Nagyon tetszett a gyerekeknek és fogékonyak voltak a mese mély mondanivalójának a megértésére. „Home office”-ban már ügyesen megtanultak 1-2 kismankó:) segítségével Fánit és Ormi mamát rajzolni , az iskolában az utóbbi meséhez készítettünk illusztrációt. Az alkotások igen jól sikerültek, hiszen nagyon kedvükre való feladatnak bizonyult…..:)
Rétsági Általános Iskola Madách Imre Tagintézménye
Oly sok idő után újra együtt a kis közösségünk:):)
Örülünk nagyon egymásnak, ám hamar kiderül, hogy talán érzékenyebbek, sebezhetőbbek lettünk a bezártság miatt. Vigyáznunk kell egymásra – és nemcsak a testi, hanem a lelki egészségünkre is. Ha pedig megbántottunk valakit, meg kell tanulnunk újra és újra a bocsánatkérés formáit. Bella dala is segít ebben! Ha pedig mi bántódtunk meg, képessé kell válni talán olykor a legnehezebbre: az őszinte megbocsátásra.
„A megbocsájtó kesztyű” történetünket együtt szövögettük, és el is játszottuk.
Ezután is törekszünk a felelősség vállalására, az őszinte megbánásra, a megbocsátás lelkünket könnyítő érzésére.
Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium
Az április hónap témája a megbocsátás volt iskolánkban a 2020/2021-es tanévben is. A 7/f osztályos diákok a téma komolysága ellenére igazán fontos gondolatokat fogalmaztak meg, hogy számukra mi is jelent a megbocsátás, milyen további érzelmekre asszociálnak a szó hallatán. Az egyik digitális osztályfőnöki óra elején egy bemelegítő feladatot kaptak a közös Padlet felületünkön a diákjaim, majd arra kértem őket, hogy egymást szólítva mindenki ossza meg a véleményét a témával kapcsolatban, így a következő gondolatokat említették meg a tanulók: „A megbocsátás sosem könnyű, mert már nem tudjuk visszatekerni az idő kerekét. Azért is nehéz ez, mert ha valaki nem gondolja komolyan a bocsánatkérést, akkor csak a felszínen kér bocsánatot, és ebben a helyzetben nehéz szívből megbocsátani a másiknak. Azért jó, ha megbocsátunk a másiknak, mert akkor az minket is jó érzéssel tölt el, és nekünk is jó meg a másiknak is. A megbocsátáshoz fontos, hogy közelebbi viszonyban legyünk a másikkal és bizalom is szükséges ehhez.”
A téma kapcsán beszélgettünk olyan fontos fogalmakról is, mint például az ítélkezés, és ennek komolyabb megjelenési formáiról is. Ez igazán érdekes és különleges volt a diákok számára, mert új szavakat tanultak, így érdeklődve dolgoztak velem az online felületen, ahol párosítani kellett a fogalmakat a képekkel és a meghatározásaikkal.
Egy másik digitális osztályfőnöki órán – kihasználva a Teams felület adta breakout room lehetőségét – csoportokba osztottam az osztályomat és az Úgy szeretném című vershez kellett ötleteket gyűjteniük, majd illusztrációt is készítettek a lelkesebb diákok a vershez.
Az órák igazán hasznosnak bizonyultak és azt is éreztem osztályfőnökként, hogy a tavalyi évhez képest már sokkal érettebb gondolatokat osztottak meg velem diákjaim, aminek igazán örültem, hiszen még csak 7. évfolyamosok, de már így is aktívan, talpraesetten dolgoztak az órákon.
Bízva az óvoda újranyitásában, nem ajánlottam ki az online térbe a téma feldolgozását, viszont így csak két hetünk maradt a megvalósításra.
Mivel több hétig nem találkoztunk, a gyerekek sokat és szívesen meséltek élményeikről, életeseményeikről, családjukról, ünnep- és hétköznapjaikról.
A témát a „Hervad a virágom, éled a virágom…” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd beszélgető-körben elevenítettük fel, hogy ki mikor és miért bántódott, sértődött, haragudott meg valaki másra. Mindenki elmondhatta saját tapasztalatát, vélt, vagy valós sérelmét, érzéseit. Megtanultuk a megbocsátás varázsszavait. Megismerkedtünk Dudás Ágnes Prücsök és a harag meséjével,mely segített az érzelmek azonosításában.
Miközben a gyerekek kötetlenül játszottak, rajzoltak, többször meghallgattuk Bagdi Bella Ho’oponopono című dalát, mely elcsendesítette, lenyugtatta a csoportot. Elalvás előtt többször is meséltem Bezzeg Andrea Tündéri bocsánat című meséjét és újrahallgattuk a hónap dalát. Anyák napjára készülve verseink, dalaink is a szeretetről, megbecsülésről, háláról szóltak. Megbocsátásnapot tartottunk, gyakoroltuk a bocsánatkérést. A legvidámabb játékunk a héten a „Jön a Zombi!” játék volt, amit a gyerekek nagyon élveztek és közben észrevétlenül gyakorolták a megbocsátás varázsszavait, amit remélem a hétköznapok során is használni fognak, amennyiben a helyzet megkívánja!
E havi témánk a megbocsátás. Beszélgetés, helyzetek felelevenítése történt, játékos percekkel színesítve a megértést. Nagy örömmel készültek a hajók, melyeket az osztályban engedtünk útjukra rajzos formában a Szeretet szigetére.
Az áprilisi témánk feldolgozását az első napon a mesével kezdtem, melyhez készítettem szemléltetésként síkbábokat (vidám Kerekerdő, szomorú erdő, Lili és Lola tündérek, varázspálca). Majd beszélgettünk a meséről és arról, hogy mikor szoktunk bocsánatot kérni, milyen érzés, ha megbántanak, ki – kit bántott meg utoljára és mivel. A négy varázsszót is elismételtük, ahogy a mesében hallottuk. Ezt követően a gyerekek kiszínezték a megbocsátás ajándékát, valamint lerajzolták, hogy milyen érzést vált ki belőlük a megbocsájtás és, hogy ki az, akitől most bocsánatot kérnének.
A következő napon reggel a gyerekek kivágták és kiszínezték a könnycseppeket, amiket utána egy tálca vízre helyeztünk, a tálcát pedig kitettem egy kellemes napsütötte helyre és megbeszéltük, hogy majd, ha kimegyünk az udvarra, megnézzük, hogy mi történt velük. Majd hangulatteremtésként táncra perdültünk a „Repülj velem” című dalra és a dal végére leterítettem a varázsszőnyeget, amin elutaztunk a képzeletbeli utunk során Hawaii szigetére. Megtanultuk a Ho’oponopono varázsszót és kezdetét vette az interaktív játék. A gyerekek az instrukcióim segítségével eljátszották a történetet. Ezáltal, hogy közösen dolgoztuk fel, mindenki aktív részese lehetett a különleges élménynek, amely segítette a téma mélyebb megértését is. Az utazás végén lefeküdtünk a szőnyegen, elképzeltük, hogy napozunk a tengerparton, és becsukott szemmel hallgattuk a „Ho’oponopono” –t. Mivel a történet során már egész jól ment a négy varázsszó, kiszínezték a megbocsátás varázsszavait szimbolizáló színezőt. Az udvarra menetelkor behoztam a tálcát, amelyen felszáradt könnyeket találtunk. Ezzel vezettem rá őket arra, hogy ahogy a nap melengette, a szél kellemesen fújdogálta, felszáradtak a könnycseppek és így tudnak a mi gondjaink is elillanni, ha kellő időt hagyunk nekik.
A harmadik és negyedik napon a bábjelenet segítségével is feldolgoztuk a témát, ehhez szintén készítettem síkbábokat. Az első napon a síkbábokkal meséltem el a gyerekeknek a mesét, majd beszélgettünk Sün Simi és barátai viselkedéséről, valamint a megbocsátásról. Utána megkértem a gyerekeket, hogy rajzolják le a meséből a kedvenc jelenetüket, azaz meseillusztrációt készítettek. Ezt azért találtam hasznosnak, mert a gyerekek nagyon kedvelik az állatszereplős meséket egyébként is. A mese mondanivalója pedig erkölcsi tartalommal bír, könnyen értelmezhető, így még inkább tudtam hangsúlyozni a megbocsátás – bocsánatkérés fontosságát. Az ezt követő napon pedig el is dramatizáltuk a történetet, állatos fejdíszek és egyéb eszközök segítségével (virág, alma, labda). Mivel többen is szerettek volna szerepelni, kétszer egymás után is eljátszottuk a mesét. A gyerekek nagyon jól tudtak azonosulni a szereplőkkel, visszaadták mesebeli viselkedésüket, beleélő képességük fejlődhetett általa. A dramatizálás segítségével még inkább átélhették a megbocsátó és a bocsánatkérő szerepét.
Az utolsó napon zárásként eljátszottuk a Varázsszavak nevezetű játékot, ekkor már úgy gondolom, hogy tudatosult bennük a négy szó még jobban. Viszont az is megfigyelhető volt, hogy mennyire ráéreztek, hogy a megbocsátásra helyeztük a héten a hangsúlyt, mert a legtöbbször ezzel a két varázsszóval kezdték a gyerekek a mondataikat: „Sajnálom, hogy…” és a „Kérlek, bocsáss meg, amiért…”. Végül felhelyeztük a 8. lépcsőre is a jelet, sikeresen megmásztuk ezt is. Már csak kétlépcsőnyire vagyunk a boldogságtól, az izgalom fokozódik.