Elsősorban magának tesz jót, aki megbocsát, ezen volt a hangsúly az órákon. A kövek festésével az összetartozást, az egymás iránti szeretetet, együttérzést, a feszültségek megszüntetését akartuk szimbolizálni.
Megbocsátás
Elsősorban magának tesz jót, aki megbocsát, ezen volt a hangsúly az órákon. A kövek festésével az összetartozást, az egymás iránti szeretetet, együttérzést, a feszültségek megszüntetését akartuk szimbolizálni.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
A boldogságóra havi témája a megbocsájtás. A megbocsájtás pozitív érzelmeket idéz elő. A megbocsájtás az őszinte bocsánatkérés nagyon fontos a közösség formálásban, építésben. Ebben a korcsoportban gyakran fordul elő, hogy a gyermekek konfliktusba kerülnek, csak saját érdekeiket szeretnénk érvényesíteni. Bizony néha csúnyábban szólnak társaikhoz vagy erővel veszik el egymástól a játékot. Megtapasztaltuk, hogy az erőltett bocsánat kérés a “kérj bocsánatot”, vagy a „ne vedd el” figyelmeztetés, nem működik. Ezek helyett játékos helyzetekkel, szerepjátékokkal arra neveljük a gyermekeket, hogy amikor haragot éreznek, ne mondjanak vagy tegyenek olyat, amiért bocsánatot kell kérni. Ha mégis megtették, tudjanak őszintén megbánni és bocsánatot kérni. Ebben a sajátos helyzetben, amikor a gyermekek nagy része még otthon van, nagy szükség volt a kooperációra a szülőkkel, igazán nagy feladat hárult a boldogság órát tartó pedagógusokra. Igyekeztünk a családok mindennapjait megkönnyíteni, olyan feladatok adásával, ami humort és sok-sok pozitív élményt ad az otthon töltött napokra, ugyanakkor javaslatokat tettünk a következetes nevelés megvalósítására.
A gyerekek kört alakítva feküdtek le a tornateremben. Az összetartozást, -egy közösség vagyunk – a megbocsátást jelképezte.
A karantén idején e-mailen küldte el az intézményvezető a szülőknek a Tündéri bocsánat c. mesét, a mese végén található kérdések átbeszélését, illetve a mf. 61. oldalán található feladatlapot. 🙂
Projekt leírása:
Beszélgető kör a jó és a rossz cselekedetekről, a bocsánatkérés módjairól, a felelősségvállalásról, az önismeretről.
Kiemelten figyelünk a testbeszédre, hiszen a maszk használata miatt, a mimika háttérbe szorul.
Feladat:
Megbocsátás hajói elhelyezése a az osztálytutajon, papírhajók hajtogatása origami papírból.
Az igazi megbocsátás talán mindenki életében a legnehezebb feladat. A gyerekek napi szintű összeveszésével és kibékülésével napi szinten találkozunk. Néhányuknak könnyű, míg másoknak igen nehéz a megbocsátás. Ezt „gyakoroltuk” ma játékos formában.
Egy olyan rövid videóval kezdtük az órát, ami a megbocsátásról, az okozott sebek begyógyításáról/begyógyulásáról szólt. Utána kavicsokra írtuk annak a nevét, akitől bocsánatot szeretnénk kérni, míg a kavics másik oldalára szimbolikus megbocsátó jelet, üzenetet rajzoltak a gyerekek. A kreatívkodás után relaxációs gyakorlattal átmozgattuk elfáradt testünket és lelkünket. Az óra végén Az eltévedt kiselefántról című mesét dramatizáltuk és mimetizáltuk és a hónap dalát hallgatva megrajzoltuk a főszereplőt: Fánit.
Nehéz téma. Sajnos minden nap adódik konfliktushelyzet, ezért napi szinten gyakoroltatjuk a bocsánatkérés, vigasztalás, megbocsátás módját.
A megbocsátás egy folyamat. Mind megbocsátani, mind bocsánatot kérni sokszor nehéz dolog.