A hónap témája a megbocsátás volt. A gyerekek pontosan tudják, hogy megbocsátani fontos és jó. Hiszen, ha nem bocsátunk meg, akkor szomorúak leszünk. Hangzott el a gyerekektől. Visszaemlékeztünk olyan eseményekre, melyek rosszul estek a gyerekeknek, és milyen jó, hogy utána kibékültek és újra együtt játszottak azzal, akivel korábban konfliktusuk volt.
Az óvodában készített varázskártyákat hazavitték a gyerekek, s egy-egy varázsszóval átadták a családtagjaiknak. Másnap a szülők meghatottan, boldogan jeleztek vissza, hogy milyen csodálatos érzés volt ilyet kapni a gyermeküktől.
Megbocsátás
Ötletek a téma otthoni feldolgozásához:
1. Témafeldolgozás mese segítségével
Kedves Szülők! Olvassátok fel a gyerekeknek: Tündéri bocsánat című mesét és beszéljétek meg a mese végén található kérdéseket! (A mesét mellékletben küldöm!)
2. Varázsszavak/varázsmondatok tanulása
Beszéljétek meg, mikor mondjuk az alábbi mondatokat?
• Sajnálom!
• Kérlek, bocsáss meg!
• Köszönöm szépen!
• Nagyon szeretlek!
• Ígérem, nem fordul elő többé!
• Meg tudnál nekem bocsátani?
3. Játék a varázsszavakkal
Ehhez a játékhoz a család több tagjára is szükség lehet. Üljetek le egy körbe. Anya vagy apa kezdje el a játékot: Sajnálom, xy, hogy ma nem volt időm, és nem tudtunk elmenni sétálni. XY folytatja a játékot és ő küld valakinek üzenetet és így tovább.
4. Megbocsátok szappan
Véssetek egy szívecskét vagy egy virágot egy szappanba. Figyeljétek meg, hogy amikor használjátok a szappant, hogyan halványul el a belekarcolt minta. Ugyanígy ha megbocsátunk valakinek, el tud halványulni bennünk a rossz érzés is.
A három pillangó meséből készítettünk illusztrációt a megbocsátásról.
Mecsekaljai Általános Iskola Köztársaság Téri Általános Iskola
Sajnos karanténban voltunk ebben az időszakban, nem tudtunk sokat foglalkozni a témával.
A témához kapcsolódó bábjáték annyira tetszett a gyerekeknek, hogy mi ezzel dolgoztuk fel a megbocsájtás és bocsánatkérés érzéseit, fontosságát. A mesét eldramatizáltuk, napokig játszottuk, mindenki szerepelhetett kedve szerint, ki Süni volt, ki Nyuszi…stb. Megbeszéltük, hogyan érezték magukat a szerepükben, jó érzés volt-e megbocsájtani, bocsánatot kérni.
Különböző szituációs játékokat játszottunk még, pl. hogyan kérünk bocsánatot, ha leöntünk véletlenül valakit vízzel, vagy hogyan bocsájtunk meg akkor, ha valaki elveszi a játékunkat, majd visszaadja.
A munkafüzetben örömmel színeztek a gyerekek, valamint felragasztottuk a 8. lépcsőfokra a megbocsájtás jelét.
A témát a „Szeretet” c. dallal zártuk .
A gyerekek kiszínezték majd megcímezték a rajzot és átadták, akinek szerették volna. Valaki az osztálytársának adta, de olyan is volt, hogy hazavitték. Másnap megbeszéltük, hogy amikor átadták, hogyan fogadták a bocsánatkérést.
A saját osztályomon kívül a 2. b osztályban is tartottam boldogság órákat. A három csibe történetén vezettem be a témát. Ezzel kapcsolatban készítettük el rajzainkat.
A megbocsátás a csoportunkban a szeretetből fakad, feltétel nélküli szeretetből. A meséink során az egymással megküzdő szereplők is megbocsátanak egymásnak. Nem élhetünk haraggal, bűntudattal egymással. A megbocsátás mindennap jelen van az óvodai életünkben. Varázsszavainkat valamennyi gyermek szükség szerint alkalmazza.
Elkészítettük varázskártyáinkat is.
Párban dolgozva a gyerekek megoldották a munkafüzet feladatát: Az arcunkra van írva!
Ezután kértem őket, hogy gondolják végig, ki az, aki megbántotta őket. Milyen sérelem érte őket. Egyet (ami a legjobban fáj nekik) írják le egy papírlapra. Majd ezektől a sérelmektől megszabadultunk. Kidobtuk egy sérelemgyűjtő vödörbe. Ezután megbeszéltük, hogy hogyan kell bocsánatot kérni, és hogy miért is jó megbocsátani.