Naponta belekeverednek a gyerekek is kisebb – nagyobb vitákba. Megbántanak vagy megbántódnak. Ők maguk jöttek rá, hogy minden bocsánatkérés után megkönnyebbül a lelkük. Annyi szál szalagot kötözött fel mindenki a Megbocsátás fájára, ahány embernek meg tudott bocsátani az őt ért sérelemért.
Megbocsátás
Több alkalommal dolgoztunk csoportmunkában. Ezt nagy nehezen sikerült az elején megvalósítani,mert mindig akadt olyan dolog,amin össze lehetett veszni! Szerencsére a kibékülés utáni pillanatot felhasználtuk a közös munkához!
A megbocsájtás
1) Bevezetés: Relaxációs zene: Bagdi Bella: Ho ’opononono c. dal hallgatása
2) A három csibe c. belga mese felolvasása:
Gyerekek reakciói:
A fehér csibe nagyon szimpatikus volt a gyerekek számára. A feketét és a vöröset találták negatív szereplőnek. A tündér felbukkanását minden gyerek fontosnak tartotta, ugyanis tőle várták a megoldást.
A róka megjelenése a gyerekeknél mindig valami rosszat jelent, így volt ez a mesében is.
Ehhez a témához kapcsolódóan szinte minden gyermek hozott a saját kis életéből példát.
Megbeszéltük a témához tartozó szavak jelentését:
– sajnálom
– kérlek
– bocsáss meg
– köszönöm
– szeretlek
Óra végén sok gyerek arcán láttam, hogy elgondolkodik azon, hogy jó érzés „megbocsájtónak” lenni.
3) Maci kép színezése.-1.sz. melléklet-
Bossányi Gáborné
1.t
Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium
A megbocsátások terén is róla kell példát vennünk.
Az órát „Az izom feszülésének és ellazulásának tudatosítása” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd elénekeltük a hónap dalát.
A gyerekek korábban már megtapasztalták, hogy a megbocsátás boldogít bennünket, utána sokkal jobban érezzük magunkat. Mindezt szépen megfogalmazták saját szavaikkal a téma bevezetésénél. A tankönyv idézeteit páros munkában értelmezték, megbeszélték.
Nagyon megható történetet ismerhettek meg a téma feldolgozása során: A megbocsátás jele címűt. A történet dramatizálása ezen az órán sem maradhatott el, már kérik ezt a gyerekek minden boldogságórán.
A tanulók emlékeikben kerestek olyan szituációt, mikor valakit megbántottak. Egy hozzá írt levélben kértek bocsánatot, melyet pár perc alatt fogalmaztak meg tömören.
Megbeszéltük a megbocsátás lépcsőfokait, majd szerepcserés empátiajáték, végül meditáció következett.
A legnehezebb téma volt a csoport életében. Elég gyakran kellett alkalmazni néhány gyereknek a bocsánatkérést, több-kevesebb sikerrel a megbocsájtás is megtörtént. Rossz tulajdonságaink, megbánt dolgaink elengedése könnyebb volt a kiszebáb zsebébe tett papírüzeneteink elégetésével.
Beszédes József Általános Iskola
Ezen a témán belül két feladatot végeztünk. Először a Boldogságóra könyvből kiválasztottam a megbocsátással kapcsolatos idézetekből néhányat és a gyerekek választottak közülük, hogy melyik tetszik nekik és miért. Két idézet választottak és három magyarázatot itt is megjelenítettem. A másik pedig a szavakból készített szív volt. A szavakat a gyerekek mondták és ebből készítettem el a Word Art program segítségével a „megbocsátó” szívet.
” A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás. A tevékenységet relaxációval és beszélgetéssel kezdtük. Megbeszéltük, hogy érzelmeink az arcunkra van írva. Ahhoz , hogy sérelmeinket el tudjuk engedni, nézőpontváltásra van szükség. A sértődöttség, a harag elengedése út a szabadsághoz.Miután a gyerekekkel mindezeket átbeszéltük, szitakötőt készítettünk, amely az elengedés, a megbocsátást szimbolizálja az életünkben.
Szegedi Kis István Református Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium
Bocsánatkérő lufikat adtuk egymásnak és ezzel fejeztük ki a bocsánatkéréseinket.
„Az eltévedt kiselefánt” mese feldolgozásán keresztül beszélgettünk a megbocsátásról. A meséhez illusztrációkat készítettek a gyerekek.