„Az eltévedt kiselefánt” mese feldolgozásán keresztül beszélgettünk a megbocsátásról. A meséhez illusztrációkat készítettek a gyerekek.
Megbocsátás
Ezt az aranyos plüss figurát többen is szerették volna . Közösen megegyeztünk,hogy mikor ki játszhat vele.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
A megbocsájtás az egyik legfontosabb a közösség építésében. Nagyon nagy szerepet játszanak a szülők, pedagógusok. A felnőttek felelőssége, hogy a gyerekek megtanuljanak megbocsájtani és ezt alkalmazzák is. A Tündéri bocsánat mese bemutatása, tanulságának megbeszélése. Olyan helyzetek felidézése, amikor valaki megbántotta őket vagy ők lettek megbántva. A gyerekek itt elsősorban azt emelték ki, hogy őket ki bántotta meg. A megbocsájtás fontossága! Egy jó tulajdonság kiemelése egy olyan barátjukkal szemben, akinek jó lenne ha megbocsájtanának. Varázsszavak játék eljátszása. A megbocsátás jele felkerült a nyolcadik lépcsőfokra, majd a jelek is felkerültek.
Kedves Kollégák!
Ez a téma különösen fontos és ha lehet így mondani, különösen kedves a szívemnek. A gyerekekkel nagyon sokat beszélgetünk arról, hogy hogyan bánjunk másokkal, hogy a megbocsátás, a nagylelkűség mennyire fontos nemcsak a másik ember számára, hanem a mi lelkünkre is gyógyító erővel hat.
A karantén ideje alatt onlinban néztük meg a programban ajánlott kisfilmet. A gyerekekenk annyira tetszett a főszereplő kislány története, hogy többször is meg kellett néznünk, sőt a szülőkkel a linket is megosztottam, mert van, aki otthon is újra lejátszotta. Gyönyörű megbocsááts hajók születtek. A megbocsátás fontos, emberi mivoltunk egyik alappillére. Ahogyan az egyik kedves kisdiákom írta a hajójára: “Mindenki hibázhat”
A hónap feladatai közül az osztály Tihanyi-Tóth Kinga versének illusztrációját, rajzos értelmezését választotta. Különböző technikával próbálták a diákok megragadni a költemény mondanivalóját, érzelem – és gondolatvilágát. Alkotásaikon tükröződik az alkotó – mű – befogadó hármasságának egysége.
A csoport életében /4-5 évesek/ a „szeretet” szó napi szintű kötőszóként van jelen. Ezzel a kedves szóval fogadjuk a gyerekeket reggel a csoportba egy ölelés kíséretében és ezzel is köszönünk el délután egymástól. Az ölelés számunkra elengedhetetlen kelléke a napi rutinnak, jó közérzet megalapozásának, a „szeretetnyelv” testi-fizikai kibontakoztatásának. Feltölt, ha szomorúak vagy fáradtak vagyunk és örömünk meghatározó kifejeződése is egyben. Megkülönböztetünk kétszemélyes ölelést, mely létrejöhet felnőtt és gyermek, gyermek és gyermek, felnőtt és felnőtt között is, illetve „nagyölelést” melyben mindannyian egyszerre öleljük meg egymást, ezen felül megbocsátó-kibékülő ölelést és „csak úgy ölelést”. Jelen vírushelyzetben, ahol leginkább a távolságtartás fontosságát közvetítik sokan még inkább elengedhetetlen a lelki béke, megerősítés, melynek legfontosabb kifejezőeszköze a beszélgetés és az elengedhetetlen ölelés
A téma feldolgozásához a beszélgetést választottuk. Felidéztük azokat az emlékeket, amikor megbántva éreztük magunkat, szomorúak voltunk. Érzelmi kártyák segítettek az érzelmek mimikai kifejeződésének felelevenítésében. Kiválasztottuk a megfelelő kártyákat, majd felelevenítettük azt is, hogy ki hogyan engesztelődött ki, hogyan bocsátott meg, melyhez ugyancsak kártyát párosítunk. A Gyümölcs-mese/ Fésűs Éva: Az ezüst hegedű című könyvből/ segít rávilágítani, hogy mindenki megbántódhat a lényeg viszont a megbocsátás.
A hónap témáját a német nemzetiségi nap elemeibe is beleszőttük. A hagyományőrző kellékek segítségével „szeretet-levest” főztünk, melyből mindenkinek jutott egy kanállal, így könnyebb bármikor a megbocsátás gyakorlása.
Végül, de nem utolsó sorban a Kowalsky meg a Vega, Varázsszavak című dalának refrénjét is megtanultuk……”Sajnálom, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek…..”
Próbáljuk őket rávezetni, hogy a megbocsájtás a megbántott és a hibát elkövető félnek egyaránt fontos; utána mindketten megkönnyebbülnek.
Az óra iskolai keretek között zajlott, az egyik olyan témával, amit nehéz gyakorolni a valós életben. Azonban tudni kell, a boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás. A gyerekeket egy rövid film keretein belül vezettem be a témába, amiről aztán beszélgettünk. Elmesélték ők is az átélt élményeiket. Megbeszéltük a megbocsátás kulcsszavait, majd felírtuk egy papírra. A végén írtak egymásnak egy bocsánatkérő levelet, akik úgy érezték szükséges. Közben relaxációs zenét hallgattunk.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A gyerekekkel apró papírokra írtuk le azoknak a problémáknak a sorát, amelyhez megbocsátás szükséges. Ezeket összetekerve mindannyian egy – egy üvegbe tettük. Ha probléma ér bennünket, csak kinyitjuk az üveget, kiveszünk egy cetlit, elolvassuk a rajta található bölcsességet, és máris szebb a világ!