Egyszer volt hol nem volt, volt egyszer 2 tündér, akik szerették egymást viszont egy butaságon nagyon összevesztek. A saját haragjuk fontosabb volt számukra, mint az egymás iránt érzett szeretetük ezért eltávolodtak egymástól. Ez a sértődés magányt hozott rájuk emiatt mindketten nagyon szomorúak voltak. Egy nap felbátorodott az egyik tündér legyőzve a saját dühét és bocsánatot kért a testvérétől. Ettől a naptól kezdve Lili és Lola szeretettben éltek egymással.
A gyermekeknek ez a mese nagyon aktuális volt. Megtanulhatták belőle, hogy az öröm nem jár együtt a dühvel. Nagyon tetszett nekik ez a történet. Megbeszéltük, hogy inkább beszéljék meg a dolgokat minthogy közösítsék ki és bántsák a másikat, valamint, hogy tudjanak bocsánatot kérni és megbocsátani egymásnak.
A történet után kaptunk a koboldoktól egy levelet miszerint másik 2 tündér veszett össze az óvoda varázs udvarán, akiket meg kell találni és ki kel őket békíteni. A tulipánosok nagy örömmel mentek ki az udvarra és keresték meg a 2 tündért. Miután meglettek és kibékítettük őket, elmeséltem a gyermekeknek a Hoponopono történetét. Egyesével mentek oda társukhoz és a varázsszavakat használva kértek bocsánatot/ köszönték meg vagy vallották meg a másik gyereknek, hogy mennyire szeretik mert ő legjobb barátjuk.
A délelőtt további részében a gyermekek elmentek játszani. 2 lánynak annyira megtetszett a történet, hogy a héten elkérték a tündéreket és eljátszották, valamint folytatták a történetet. A többiek meg kedvet kaptak ahhoz, hogy a szivárvány hidat megfessék a járdára, amin aztán átsétálhatnak ők is meg a tündérek is.
Következő héten a sündisznó viselkedésével és a süni barátainak a megbocsátásával ismerkedhettek meg a gyermekek. A csoportban kialakítottunk egy új békülési szokást, ami a kisujjas „Béke béke szamárság” volt.
Megbocsátás
Áprilisban a „Megbocsátás” c. témával foglalkoztunk. Többször hallgattuk meg a hónap dalát a Ho oponopono melyhez különféle mozgásformákat találtam ki.
Közösen elkészítettük a „Megbocsátás” tablónkat, közben beszélgettünk arról, milyen szavakkal és tettekkel kell bocsánatot kérni, ha valakit megbántottunk.
Eljátszottuk a „Ho” oponopono és a „Varázsszavak” című interaktív játékot.
A gyerekek nagyon élvezték ezeket a foglalkozásokat, valamint megértették a megbocsátás lényegét.
Áprilisban a „Megbocsátás” c. témával foglalkoztunk. Többször hallgattuk meg a hónap dalát a Ho oponopono melyhez különféle mozgásformákat találtam ki.
Közösen elkészítettük a „Megbocsátás” tablónkat, közben beszélgettünk arról, milyen szavakkal és tettekkel kell bocsánatot kérni, ha valakit megbántottunk.
Eljátszottuk a „Ho” oponopono és a „Varázsszavak” című interaktív játékot.
A gyerekek nagyon élvezték ezeket a foglalkozásokat, valamint megértették a megbocsátás lényegét.
A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA 1.
3-6 évesek részére
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 36. oldal egyéni munka „Villámlazítás”
Egyenes állásban szorítsuk ökölbe a kezünket, majd hajlítsuk be az alkart, emeljük a mellkashoz. Ezután feszítsük meg a lábainkat is, és a farizmunkat is. Majd egy sóhajtással engedjük ki a feszültséget a izmokból.
5’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 169-172. oldal alapján beszélgetés Mit jelent megbocsátani? Kinek mi jut eszébe ezzel kapcsolatban?
(A kézikönyv alapján beszélgetés kezdeményezése… )
5’ Boldogságóra munkafüzet 6-10 évesek részére, 128. oldal egyéni munka Mit látsz rajtam? – Mennyire látszik valakin, ha haragos? És mennyire látszik rajta, ha meg tudott bocsátani? Válasszatok az érzelmi állapotok közül, és rajzoljátok le a kislány vagy a kisfiú rajzra.
10’ A téma feldolgozása Bagdi Bella Ho’oponopono c. dal meghallgatása zenehallgatás Hallgassuk meg a következő dalt és figyeljük a varázsszavakat. 4 lesz belőle ennyit elárulok. Hogy kapcsolódnak ezek a megbocsátáshoz?
17’ Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére, 180-181. oldal alapján osztálymunka, interaktív játék Ho’oponopono – interaktív játék. (Egy mesén keresztül a gyerekek megismerik a történetet, és ha már mindenki ismeri a varázsszavakat, el is próbáljuk őket.) Járkáljunk a szobában, és ha valakivel összetalálkozik a tekintetünk, annak mondjunk egy-egy varázsigét!
5’ A téma lezárása Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 126. oldal egyéni munka Az óra zárásaként színezzük ki a rajzot!
A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA 2.
3-6 évesek részére
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére, 37. oldal csoport munka „Napimádás”: a gyerekek körben állnak, megkérjük őket, hogy karjukat rézsútos kitáró mozdulattal, terpesztett tartásba emelve engedjék a levegő szabad beszívását, majd leengedve a kart fújják ki a levegőt! Képzeljük el, hogy kifújáskor kiengedjük magunkból a fáradtságot, feszültséget, bánatot… Legalább 5-ször ismételjük.
5’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére 167-170. oldal alapján beszélgetés Beszélgessünk még kicsit a megbocsátásról. Emlékeztek a varázsszavakra?
10’ A téma feldolgozása Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére 175. oldal mesehallgatás Hallgassuk meg a Tündéri bocsánat c. mesét!
20’ Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére 175. oldalon a mese alapján elkészítjük a megbocsátás erdőjét csoport munka Készítsük el a megbocsátás erdőjét! Kezünket befestve, kézlenyomattal fessük meg a fák lombkoronáját, és írjuk be az erdőbe azokat a szavakat, amelyek eszünkbe jutnak a témával kapcsolatban!
2’ A téma lezárása A megbocsátás jelének színezése egyéni munka Színezzük ki a megbocsátás jelét!
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
A hónap témája a megbocsátás gyakorlása. Szerencsére a Covid időszak után április 19-étől újra szinte teljes létszámban kezdtük az óvodát. Jó volt újra mosolygós, vidám gyerekekkel találkozni, akik itt az ovi falain belül elfelejtetik velünk, azt ami épp a körülöttünk lévő világban zajlik. Amikor a témával foglalkozni kezdtünk, még nem is sejtettük, hogy akarva akaratlanul az egész hetünk erről fog szólni. Egyik reggel arra kértem kislányokat a csoportból, hogy hozzanak néhány mesekönyvet az asztalhoz, és keressenek benne szereplőket, akikről úgy látják, hogy bánatosak, dühösek vagy haragosak valamiért. Egy középsős kislány egy micimackós mesekönyvet, míg egy kiscsoportos a Pinokkió című könyvet választotta. A Micimackósat végiglapoztuk együtt, és megpróbáltuk kitalálni melyik az a szereplő aki bánatos, és mi okozhatta a bánatát. Majd el is meséltem több kisgyermeknek a történetet, amit később a többi ovissal is megosztottunk. Majd beszélgetésbe kezdtünk, arra voltam kíváncsi, náluk melyik érzelem (pozitív vagy negatív) volt meghatározó mostanában. Csatlakozott hozzánk Csupaszív is a csoport Boldog Ovis kabalája, aki egyébként is mindig mosolyog. A gyerekek a beszélgetés alatt megállapították, hogy mi inkább mosolyogjunk! 🙂 Örömmel fogadták a gyerekek a Tündéri bocsánat című mesét a beszélgetés után, vidáman mondták velem a Tündérbocsánatot. Végezetül a kívánságukra táncoltunk, játszottunk, majd vidáman folytattuk a napot kinnt a szabadban, mivel az időjárás is e legkegyesebb volt ezen a napon. A hét végén pedig érkezett hozzánk egy Lázár Ervin mese is, A kék meg a sárga melyet egy Így Tedd rá-s foglalkozás vezető hozott papírszínház feldolgozásban. A színek is a mesében többféle érzelemmel játszottak, de végül ott is jóra fordult minden.
A megbocsátás témáját az egyik Boldogságprogram meséje mentén beszéltük meg. A három csibe történetét még nem ismerték a gyerekek, a mese meghallgatás után egy komoly beszélgetés alakult ki a gyerekek között.
Elmesélték sokan saját történeteiket, hogy milyen eseteket bocsájtottak már meg és ez milyen érzés volt.
Mi a megbocsátásban a nehézség, milyen érzés, ha nekünk bocsájtanak meg.
Majd ezután ezeket rajzban próbálták kifejezni az elsős gyerekek.
A téma bevezetéséhez Kowalsky meg a Vega: Varázsszavak című szerzeményét játszottam le a gyerekeknek. Megörültem, hogy egy-két kisgyermeknek ismerősek voltak a dallamok. Kíváncsi voltam, mit mond a gyerekeknek ez a dal. Ügyesen megfogalmazták, ha valakit megbántunk, bocsánatot kell kérni. De mit is jelent igazából megbocsátani? Nehéz feladat.
A csoportunkban is előfordult már, hogy egy kisgyerek tönkretette társa játékát, vagy belefirkált a rajzába. Ilyenkor az első gondolatuk általában az, hogy visszaadják ugyanazt a fájdalmat a másiknak, amit kaptak. Ez azonban nem megoldás! Segítségül egy Mérges torta elnevezésű pozitív fegyelmezési módszert alkalmazok. A táblán olyan tevékenységek láthatók, melyek segítenek megnyugodni a gyerekeknek. Pld.: birkózás, táncolás, éneklés, nagy ölelés, kiabálás, ugrálás… stb. Ha az ovisaim közül valaki dühös, elkeseredett, bátran használja a Mérges tortát! Választ egyet az imént felsorolt tevékenységek közül, amelyik számára szimpatikus és a mérge már el is szállt. A nyugodt állapot elérése után jöhet a konfliktus megbeszélése, majd (szükség esetén) az őszinte bocsánatkérés és megbocsátás. Csoportunkban remekül működik ez a módszer.
A gyerekeket arról is kérdeztem, hogy ki az, akinek megbocsátottak, és nekik ki bocsátott már meg? Többen meséltek arról, hogy megbántották szüleiket valamilyen cselekedettel, mondattal. Sokan beszéltek társaik által elkövetett bántásokról 🙂 . (Elvette…, Nem engedte…, Azt mondta, hogy…)
A beszélgetés után elővettem a Boldogságóra könyvet és elmeséltem Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című történetét. A következő kérdésre vártam a választ óvodásaimtól: Ha lenne egy varázspálcád, mint a tündéreknek, mit tennél vele?
Ha lenne egy varázspálcám:
– Egy tündérré változnék és akkor mindig velem lenne a varázspálca és csak repülnék, repülnék…
– Elvarázsolnám magam.
– Nyuszikat varázsolnék, több nyuszit. Egy lányt és egy fiút, hogy aztán egybekeljenek és legyenek kisnyulaik.
– Varázsolnék egy motort és azzal mennék.
– Odaadnám anyának.
– Életre kelteném a plüssöket.
– Varázsolnék egy unikornist.
Megcsináltuk a munkafüzet feladatai közül néhányat, megtanultuk a megbocsátás mondókát is.
Fokozottabban odafigyelek arra, hogy a gyerekek (és én is 🙂 ) gyakrabban használják, használjuk a megbocsátás varázsszavait!
A gyerekek kis köveket kerestek, hogy ráírják azoknak a nevét akitől valamiért bocsánatot szeretnének kérni. A kövek megszülettek: Anya, Apa, tesó, nővér, tanár néni, barát feliratokkal. Az órán elmondták miért kellene bocsánatot kérni. Megbeszéltük fontos bocsánatot kérni.